Engine water torture..

Gestart door martje, 14-02-2013 22:27:00

Vorige topic - Volgende topic

martje

Ben benieuwd of dit hier bekend is. Ik ben het toevallig een keer tegengekomen op het bmw gs forum en heb dit na lang wikken en wegen aangedurfd. Als eerste een 4PK 4-takt buitenboordmotor gedaan, 6 jaar alleen wat geprutteld in de grachten en liep niet zo heel lekker meer. Een halve plantensproeier leeggespoten in de luchtinlaat bij een wat harder lopende en warme motor. Nog geen 10 minuten werk en whoooo wat loopt dat ding weer mooi stationair en wat pakt ie weer lekkker op. Niet normaal meer wat een verschil...

Als tweede mijn BMW 1150 GS, wel een beetje eng maar waarom zou het hier niet kunnen...luchfilter verwijderd, motor warm en sproeien met die hap. De 1150 liep al goed (hier wordt lekker op doorgereden ;D) maar toch ook deze na de behandeling merkbaar beter.

De net aangeschafte V70 XC '99  (2.5T standaard in die dingen neem ik aan?) met 283K op de klok dezelfde behandeling en ja hoor ook hier zonder problemen echt veel soepeler rijden. Na sproeien ff blokkie om doen om alles lekker warm te rijden en de restanten water in de inlaat te laten verdampen.

Geheel voor eigen risico en iedereen mag voor zichzelf uitmaken of dit goed of niet goed is...

Edit: voor de duidelijkheid dit is een manier om koolaanslag te verwijderen, alleen van het water gaat ie niet lekkerder lopen  ;)

elmarconi

Ik had er nog nooit van gehoord. Spannend!
--
Autogas Inside . . .

Jack v

kan hoor word ook in de trekkertrek gebruikt. Het word dan een soort stoommachine.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

pwassink

Citaat van: Jack v op 14-02-2013 22:51:43
kan hoor word ook in de trekkertrek gebruikt. Het word dan een soort stoommachine.

Tuurlijk ..

Alleen als t daar even weigert krijg je witte rook, in dit geval geen nieuwe paus, maar wel een berg werk en kosten ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

elianmars

elmarconi

Citaat van: elianmars op 14-02-2013 23:25:04
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterinjectie

Ja, da's ter verhoging vh vermogen. De genoemde torture is ter reiniging v/d  verbrandingskamer...
--
Autogas Inside . . .

elianmars

Citaat van: elmarconi op 14-02-2013 23:27:00
Citaat van: elianmars op 14-02-2013 23:25:04
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterinjectie

Ja, da's ter verhoging vh vermogen. De genoemde torture is ter reiniging v/d  verbrandingskamer...

CiteerOmdat water in stoom verandert in de verbrandingskamer is het bij uitstek geschikt om de vervuiling door de EGR klep op te lossen. We zien het daarom steeds meer ingebouwd worden op turbodiesel motoren.

:)

elmarconi

Laatste regel. Must learn to read all lines  :eusa_wall:
--
Autogas Inside . . .

Wouter1973

Begrijp ik goed dat je een plantenspuit pakt, de inlaatslang lostrekt en een halve plantenspuit aan water vernevelt, zo rechtstreeks de inlaat in? Blijft de motor dan uberhaupt lopen? ???

peteRRR

Zou dan liever voor dit gaan,..http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Air-Intake-Cleaner.html
Moet je wel plaatsen na de LMM en de motor een beetje op toeren houden,onder de 3000 rpm.

Beter is het om te laten uitvoeren door de garage houder.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

NinaPaul

Waarom zou het beter zijn om het door een garage uit te laten voeren?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

martje

@Wouter1973

Geen inlaatslangen enzo lostrekken, alleen het luchtfilter eruit en daar dan met de plantenspuit water vernevelen. En ja de motor blijft zonder enige problemen gewoon lopen. Als het flink mistig is slaat je motor toch ook niet zomaar af ;D

Wouter1973

Hmmm.....ben met dit soort dingen niet zo'n pionier. Ik wacht de ervaringen van anderen met nieuwsgierigheid af. Als blijkt dat in 50% van de gevallen je motor in puin draait zie ik er maar vanaf ;)

peteRRR

Citaat van: NinaPaul op 15-02-2013 12:02:49
Waarom zou het beter zijn om het door een garage uit te laten voeren?

De keren dat ik het gezien heb ( ook bij de 850 ) is het toch even opletten en niet zomaar de bus en/of slang ( etje ) juist aansluiten en leeg spuiten.
Het gaat in stappen met kleine rustpauze,s en met 2 man 1 op het gaspedaal en de ander spuit het elke 10 a 15 sec in en dan na een 5 keer of zo
weer een kleine pauze,ook de penetrante die er los komt ( alsof iets heel erg heet wordt ) doet me vermoeden dat ook dit voorzichtig moet gebeuren.

Groet.

Edit:of ben ik nou in de war met deze cleaner en de handelswijze http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Valve-Cleaner.html  :eusa_doh: :eusa_doh:
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

khana38

Vliegtuigmotoren van Pratt&Whitney op de DC 3, 4, 6 en 7  kregen een water-methanol mengsel direct geinjecteerd voor extra take-off power bij een start op korte banen of bij maximale belading. De toestellen hadden hiervoor aparte tanks van ca. 50 U.S.gallon. Militaire versies hadden ook turbochargers (in de burgerluchtvaart streng verboden). Het werkte prima, vooral in de tropen waar door temperatuur het maximum toegelaten startgewicht beperkt wordt. Het dateerd uit W.O.2.

Waterinjectie is dus niets nieuws!

groet,

Kees