Carterventilatie, nog maar eens...

Gestart door djkain, 19-02-2013 16:59:07

Vorige topic - Volgende topic

djkain

Jullie zullen het wel beu zijn,
idd, ik ook,

Het zoveelste onderwerp over deze ***lek

Ben net even bezig geweest met mn wagen,
vooraan aan de rechterkan (als je voor de wagen staat) aan de motorsteun, hangen verse oliedruppels.

Men heeft me vaak gewezen op carterventilatie en krukaskeerring,
Nu heb ik beide denk ik,
heel mn onderkant hangt praktisch vol met olie.

Indien ik men oliedop losdraai en laat liggen, en ik geef een flinke scheut gas (met de kabel)
dan komt de dop niet echt omhoog, wel spuit er olie vantussen.

heel de achterkant onder de terugvoer van de turbo hangt vol, al dat de dichting waar hij het carter ingaat redelijk droog staat...
Misschien is het enkel de krukaskeerring en slingert die alles omhoog en waar ie ook kan?
iemand een idee, heb me al zotgezocht...

Grtn

850 T5 Freak

Ik zou in dit geval, alles zo goed mogelijk schoonmaken (remreiniger). Dan klein stukje rijden, en kijken of het van de olieretour turbo vandaan komt of elders. Vaak lijkt het heel erg maar kan meevallen.
Succes!
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

djkain

Citaat van: 850 T5 Freak op 19-02-2013 17:37:24
Ik zou in dit geval, alles zo goed mogelijk schoonmaken (remreiniger). Dan klein stukje rijden, en kijken of het van de olieretour turbo vandaan komt of elders. Vaak lijkt het heel erg maar kan meevallen.
Succes!

reeds geprobeerd.
hangt weer volledig vol na paar km...
en als hij stationair draaid niets te zien natuurlijk...

pff

KIM

Aan de rechterkant zitten wel een aantal dingen die kunnen lekken en flink ook:

- Krukaskeerring
- Oliepompafdichting
- Olie thermostaat
- Oliekoelerslangen

Ik ben lang aan het klooien geweest om bij mij het lek te verhelpen. Uiteindelijk was het de afdichtring van de oliepomp, maar ik heb alle bovengenoemde zaken vervangen. Behalve de slangen zijn het allemaal geen dure dingen; wel een rotklusje en arbeidsintensief.

Bij de oliethermostaat gaat een lekkage pas komen bij een bepaalde olietemperatuur.

djkain

Citaat van: KIM op 19-02-2013 19:31:15
Aan de rechterkant zitten wel een aantal dingen die kunnen lekken en flink ook:

- Krukaskeerring
- Oliepompafdichting
- Olie thermostaat
- Oliekoelerslangen

Ik ben lang aan het klooien geweest om bij mij het lek te verhelpen. Uiteindelijk was het de afdichtring van de oliepomp, maar ik heb alle bovengenoemde zaken vervangen. Behalve de slangen zijn het allemaal geen dure dingen; wel een rotklusje en arbeidsintensief.

Bij de oliethermostaat gaat een lekkage pas komen bij een bepaalde olietemperatuur.

Dit is misschien interessant,
want ik merk op dat de motor zeer snel warm word,
deze morgen -2°C vertrekken (start trouwens prima) en na 500meter voel ik al warme lucht uit de blazers.
dit zal wel normaal zijn, en eens zo leuk...

Als de motor op temperatuur is, merk ik soms verschil in de meter. ik kan nog niet zeggen het is bij deze manier van rijden of een andere,
maar merk dat normaal de meter mooi rechts staat,
maar af en toe een streepje omlaag gaat. vooral als ik echt rustiger rijd.
Ik heb me daar niet direct zorgen over gemaakt, omdat het verschil zo klein is.
Een defecte thermostaat gaat echt volledig weer naar beneden...

Misschien zit ik daar ergens met een lek, en zorgt dit voor de wisseling in de meter??

Edit:  Het is zeker motorolie dat er lekt, geen versnellingsbakolie of andere.

KIM

De olie thermostaat is iets anders dan de normale thermostaat.
De oliethermostaat opent de weg voor de motorolie naar de oliekoeler die geintegreerd zit in je radiator. Dat gebeurt wanneer de olietemperatuur een bepaalde waarde bereikt. De thermostaat zit aan de rechtsonder aan de zijkant van het blok; vlakbij je motorsteun.

N.a.v. wat je schrijft mag zeker de gewone thermostaat ook wel vervangen worden. Dit staat echter los van je lekkageprobleem.

djkain

Net naar de belgische autokeuring geweest,
Ervoor even een bodemwas laten uitvoeren..
Is dus nu duidelijk lekkage op de krukas.

Dan gaat de boel er af binnenkort.
Eerst de belgische platen weer in orde brengen...

Piet

Achterste keerring?
Beste om ook het carterventilatiesysteem te vervangen en daarbij de poort  in het blok waar carterventilatie op zit te ontkolen, anders gaat je nieuwe keerring ook weer vrij vlot lekken.

djkain

Citaat van: Piet op 22-02-2013 13:39:53
Achterste keerring?
Beste om ook het carterventilatiesysteem te vervangen en daarbij de poort  in het blok waar carterventilatie op zit te ontkolen, anders gaat je nieuwe keerring ook weer vrij vlot lekken.

Dit was ook direct de bedoeling.
Wie weet hoe lang is die al niet gekuisd.
Nu zegt mn garagist dat hij geen onderdelen nodig heeft,
En vind ik op europatuning.nl een heel set met slangen enz...
Is deze set noodzakelijk?
Het is de krukaskeerring die lekt...
Achter het blok was het volledig droog na de carwash en rustig rijden...
Dus dat het vorige keer volhing had te maken met snelheid en de olie die over de cardan naar overal werd gesmeten...

NinaPaul

Als de carterventilatie de schuldige is dan kan je het niet zonder vervangen van het potje en slangen.
Deze zijn dan gewoon zeer vervuild en het reinigen kost meer aan uren dan de onderdelen kosten.

Als je het elk jaar netjes doet, dan kan je volstaan met het controleren en schoonmaken (mits weinig vervuiling).

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz