Verschillen T5R...................

Gestart door jazzwessem, 16-10-2004 12:00:11

Vorige topic - Volgende topic

jazzwessem

Ik ben op zoek naar gegevens betreffende de verschillen tussen de T5R en de overige Volvo 850's. Het gaat me niet om algemene zaken als meer pk's en minder cylinderinhoud maar meer specifieke.  Zijn er andere materialen gebruikt in het blok? Welke dan? Is de versnellingbak hetzelfde of anders? Waarin wijkt-ie af? Homokineten aangepast aan het grotere vermogen?
Ook andere zaken interesseren mij: werden de T5R motoren in Engeland gemaakt bij Walkinshaw, of gewoon bij Volvo?
Hoewel de R bij T5R staat voor Racing, wijkt deze wagen natuurlijk behoorlijk af van de 'echte' BTCC 'racers'. Hoe is het gegaan na het succes van de BTCC-Volvo's? Op welke manier heeft Walkinshaw de opdracht van Volvo gekregen om de T5R's te ontwerpen? Of is dit eigenlijk helemaal niet door hem gedaan en is de T5R een 'gewoon' (weliswaar aangepast) Volvo-product? Waarom is er voor gekozen de T5R te voorzien van alle accesssoires (die trouwens erg fijn zijn hoor, daar niet van!), die de wagen wel weer erg zwaar maken. Als Volvo dan een 'straatversie'van de BTCC wagen wilde maken, waarom dan niet gekozen voor een lichtere uitrusting zonder al die electronica? Ik heb van alles gelezen op internet over de T5R's, maar ben het antwoord op deze vragen nergens tegengekomen.
Wie weet er meer over, of kan me doorverwijzen naar een site?

groeten, Roel ??? ??? ??? ??? ???
Mini 1000-Mini 1275- Kever- Dodge Dart Swinger Hardtop-Kadett type B 'estate'- Volvo 144GL-Volvo 144DL-Volvo 142-Volvo 242-Volvo 245D6-Volvo 245GL-Volvo 945GL-Volvo 855GLE-Volvo 855T5R-Volvo V70T5 classic

JCviggen

De T-5R is eerder gemaakt als "special edition" naar aanleiding van het BTCC.

Motorisch is de T-5R identiek aan de T-5. Hetzelfde blok, dezelfde versnellingsbak en koppeling...etc

De materialen zijn wel specifiek. Dingen zoals de versnellingspook, zetels en sommige kleuren (geel bv.) zijn enkel voor de T-5R gebruikt. Het onderstel is ook een stuk harder, en het weggedrag is sportiever. Een full option one-off serie dus.

Het is nog steeds een gezinswagen, enkel met een wat sportiever tintje. Technisch gezien is er niet zo veel verschil met de gewone T-5.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Walter

Daarnaast heeft de T-5R specifiek alcantara bekleding. En kan je van buiten een T-5R (en ook een 850R) estate herkennen aan de meegspoten handgreep op de achterklep. Let wel, dit is alleen op de estate.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937