ECU 850 2.3 T5 MY95

Gestart door Dennis1974, 26-02-2013 16:08:19

Vorige topic - Volgende topic

Dennis1974

Vraagje,

3 dagen nadat ik mijn auto gekocht had ging de automaat stuk. Deze heb ik laten vervangen en bij deze "nieuwe" automaat heb ik ook een ECU gekocht. Volgens de verkoper de ECU die bij die automaatbak hoorde. De bak scheen uit een T5R of R  te komen (weet niet echt het verschil tussen de 2  :-[)

Nu heb ik toch vaak het idee dat mijn auto niet beschikt over de 226PK die hij zou moeten hebben. In sport stand wil ie best...maar echt wild word ik er niet van en ik heb het idee er geen 226 te hebben iig.

De ECU van de oude automaat heb ik ook nog....maar die heb ik nooit meer gebruikt nadat de bakwissel heeft plaatsgevonden. Dit omdat de automaat die erin zat er eigenlijk niet in hoorde en men het snelheids signaal middels een speakerdraad door had verbonden.

Na het hele verhaal mijn vraag:

Kan ik zomaar die oude ECU erin prikken? Of zijn die ECU's echt automaat gebonden? Ik lees wel eens dat men een ECU aanbied die een chip erin heeft zitten waardoor de nM's en de PK's omhoog gaan. Is dan omprikken het enige wat gebeurd of moet er meer voor aangepast worden? En kan een ECU van een willekeurige Volvo 850 automaat (T5, T5R of R) gewoon in mijn auto met huidige bak?

Ik vraag het maar gezien ik er geen $%%^van snap :)

Thnks..

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

grijzev70tdi

Volgens mij moet het wel gewoon kunnen. Probeer het en je weet het
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Dennis1974

Citaat van: grijzev70tdi op 26-02-2013 16:10:05
Volgens mij moet het wel gewoon kunnen. Probeer het en je weet het

Dat wil ik dus ook op zich wel gaan proberen....echter wat kunnen de gevolgen zijn? Storingsmeldingen?...of sloop ik de boel?... of werkt het gewoon heel simpel...je prikt de ECU om en de boel werkt wel of werkt niet?

Vind het ook wat om de boel naar zijn galamise te helpen zeg maar :)

Zou mooi zijn als het zo simpel kan....en nog mooier zou dan zijn dat ik een ECU heb liggen die voorzien is van een chip :) :) hahaha

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Broabander

Nou ja zet je er een chip in, geoptimaliseerd voor 350pk, dan is dat minder gezond als je de motor gaat belasten. Bijv te hoge turbodruk, arm lopen oid. Maar zet je er een chip in voor een auto met dezelfde setup zie ik niet zulke problemen. We praten hier over je auto-ECU hé? Er is ook een automaatbak-Computer dus dat kan wat verwarrend werken.

Naar mijn weten kun je elke (vergelijkbare) ECU in je auto prikken MAAR let wel op met startonderbrekingen.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Dennis1974

Goed dat je dat zegt...en waarschijnlijk is mijn vraag hier gelijk mee beantwoord....ik heb het in dit geval over de AUTOMAAT ECU

Nu snap ik na jou opmerking dat het "extra vermogen" natuurlijk uit de auto-ECU moet worden gehaald (stom dat ik daar zelf niet op kwam  :-[ )

De auto-ECU is de ecu die gewoon al in de auto zat (en dus nog zit) en dus kan mijn theorie helemaal niet dat ik het idee heb minder vermogen te hebben dan voor de bakwissel. Enkel mijn automaat ECU is vervangen.

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Dennis1974

Maar dan zou het dus wel kunnen dat ik bv. een auto-ECU van een T5 (R) van danwel een 2.3 of een 2.0 in de auto prik waar een lichte upgrade qua PK's en Koppel op uitgevoerd is zonder mijn turbo etc...aan te passen (die is gewoon standaard nl)?

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Broabander

Dit is het idee van een 'chiptuning' in de basis. Het fijne moet je me niet vragen, maar als jij een ECU in je auto zet die afkomstig is van een auto die zeg 20pk meer kreeg door de waardes van die ECU aan te passen, dan zou dat bij jou ook moeten werken. Het gevaar is natuurlijk wel dat er bij jou dan net iets anders is en in het uiterste geval, je blok daardoor kapot draait. Maar dat zal zo'n vaart niet lopen.

Stel je ziet hier op het forum dus een ECU geoptimaliseerd voor gele/rode/witte/whatever injectoren en voor een 19T turbo, dan 'steer clear'. Duidelijk bedoeld voor een motor die qua performance ook is veranderd, en niet alleen qua software zegmaar.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

NinaPaul

ECU = motormanagement (Electronic control unit)
TCU = automaat aansturing (Transmission control unit)

Een TCU kan weldegelijk getuned zijn voor extra nm's. Dit wil zeggen dat hij ze niet meer of in mindere mate af regelt (in bv 1e en 2e versnelling).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Turbobiker

Een T-5 met 3k op de teller én een automaat gaat nooit snel aanvoelen...
De Tussenpaus