Kop flowen bij een 19T zinnig of niet.

Gestart door Piet, 28-02-2013 13:59:00

Vorige topic - Volgende topic

peteRRR

Citaat van: Piet op 28-02-2013 16:16:38
Is denk vooral van belang als je van plan bent zeer hoge toeren te gaan draaien, 8000+ toeren.

Kwam dit tegen op het net dacht dat er voordeel te behalen was als je op zoek bent naar vermogen.

Balanceren en uitwegen

Door de "draaiende" delen (bijv. krukas) te balanceren - en evt. lichter te maken - gaat een motor veel soepeler gaan lopen, maar ook meer vermogen leveren. Omdat alles in balans is kan een motor vaak meer toeren draaien, dit resulteert vaak in meer vermogen. Door de drijfstangen en/of zuigers lichter te maken en uit te wegen vermindert men de belasting van de krukas waardoor de motor soepeler gaat lopen en meer en makkelijker toeren kan draaien.

Groet.

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

NinaPaul

Het kan, maar is niet echt een dikke bang for the buck.

Zelf ervaring met een c20xe (ja ja opel) motor, die zonder turbo het naar 308pk testbank schopte. Maar de aanpassingen zijn zo prijzig dat je voor dat bedrag 2 nieuwe turbo motoren kon kopen met evenveel pk's.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Johann

Citaat van: Piet op 28-02-2013 15:35:18
Citaat van: LeslieB op 28-02-2013 15:28:14
Dit inlaatspruitstuk van Snabb lijkt mij een mooi setje:
http://www.snabb.us/Big-Bore-Turbo-Intake-Kit_p_102.html

Komt op hetzelfde neer, alleen een beetje duur.  Ik heb alleen de "upper idle hose"  bij hen besteld.
Spruitstuk en gasklephuis kun je veel goedkoper gewoon op de sloop of via het forum verkrijgen, een 960 klep is ook nog wel te vinden.
Je hoeft er dan alleen maar een slangpilaartje er bij in te tappen.

Wil je optimaal van een GLT huis gebruik maken dan zul je het spruitstuk moeten kotteren op de maat van de gasklep diameter anders blijf je met een dikke richel achter de klep zitten.

Piet

Citaat van: peteRRR op 28-02-2013 16:23:20
Citaat van: Piet op 28-02-2013 16:16:38
Is denk vooral van belang als je van plan bent zeer hoge toeren te gaan draaien, 8000+ toeren.

Kwam dit tegen op het net dacht dat er voordeel te behalen was als je op zoek bent naar vermogen.

Balanceren en uitwegen

Door de "draaiende" delen (bijv. krukas) te balanceren - en evt. lichter te maken - gaat een motor veel soepeler gaan lopen, maar ook meer vermogen leveren. Omdat alles in balans is kan een motor vaak meer toeren draaien, dit resulteert vaak in meer vermogen. Door de drijfstangen en/of zuigers lichter te maken en uit te wegen vermindert men de belasting van de krukas waardoor de motor soepeler gaat lopen en meer en makkelijker toeren kan draaien.

Groet.

In het verlengde daarvan is ook nog te denken aan een lichtere krukas en/of vliegwiel

Piet

Citaat van: Johann op 28-02-2013 16:39:50
Citaat van: Piet op 28-02-2013 15:35:18
Citaat van: LeslieB op 28-02-2013 15:28:14
Dit inlaatspruitstuk van Snabb lijkt mij een mooi setje:
http://www.snabb.us/Big-Bore-Turbo-Intake-Kit_p_102.html

Komt op hetzelfde neer, alleen een beetje duur.  Ik heb alleen de "upper idle hose"  bij hen besteld.
Spruitstuk en gasklephuis kun je veel goedkoper gewoon op de sloop of via het forum verkrijgen, een 960 klep is ook nog wel te vinden.
Je hoeft er dan alleen maar een slangpilaartje er bij in te tappen.

Wil je optimaal van een GLT huis gebruik maken dan zul je het spruitstuk moeten kotteren op de maat van de gasklep diameter anders blijf je met een dikke richel achter de klep zitten.

Nee,  dat hoeft niet.
Het spruitstuk van een 20V N/A motor heeft i.t.t. het spruitstuk bij de turbo modellen al een 3" opening.

Piet

Weet iemand een goed bedrijf die ervaring heeft in het flowen van koppen?

Martijn_B

Jawel, stuur je wel wat PB's.

Maar dan nog: ga maar uit van minimaal 700-900 voor het flowen(dus incl flowbank rapport), 3-angle valve cuts, etc. Voor €100 koop je een me7 kop, kan je die andere 500-600€ net zo goed investeren in nieuwe delen voor die kop en dan is je resultaat alsnog beter.

Mijn stomme mening: Ik zou eerst je schade aankijken, als je onderblok naar de klote is zou ik een nieuw type blok pakken. Nieuwe kop, inlaat, lichtere krukas, etc. etc. Zo niet: gewoon vervangen wat stuk is en weer rijden met die hap. Ik zie er geen logica in om exponentieel veel geld te gaan spenderen op 1 vierkante millimeter.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Ha, nee.
Uiteraard ga ik eert de schade opnemen voor ik verdere plannen ga maken.
Ben me alleen zo es een beetje aan het orienteren, gewoon eens aan het kijken of er nog iets extra zinnigs te doen is nou die toch uit elkaar moet.
Beetje de gedachten bepalen zeg maar.

Martijn_B

Beetle filosoferen is altijd leuk :-)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software