Kop flowen bij een 19T zinnig of niet.

Gestart door Piet, 28-02-2013 13:59:00

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Nu mijn motor dan toch weer uit elkaar moet, ben aan het kijken of er nog verbeteringen mogelijk zijn.
Een van die dingen is het flowen van de kop om het mijn 19T wat makkelijker te maken lucht in de motor te pompen. Ik ga ook een 3" gasklep monteren.
Maar hoe zinnig is dit bij een 19T. Maak  je hem het inderdaad makkelijker of kan die toch al niet meer lucht leveren als nu al door de kop kan.
Je zou zeggen "neem dan een grotere turbo, een dikke Garret o.i.d.", maar nee .... ik ben verknocht aan mijn 19T, zijn karakter past goed bij mijn karakter om het zo maar eens te zeggen. Wel wil ik proberen er echt alles uit te halen wat er in zit.

Graag jullie zeer gewaarde meningen/ ervaringen.

scania164

Hoi piet
Ik denk dat de kop meer dan genoeg flow heeft voor een 19t.
Wil je de kop bewerken dan zegt mijn gevoel f as t daar een grotere turbo bij hoort.
Zou het dus zo laten.

Mvg chris

Turbobiker

De kop is restrictief bij pakweg 350pk. Dus waarschijnlijk ook al eerder, maar dan heb je er nog niet zoveel last van. Maar nokkenassen wisselen merk je zelfs op een 19T. Denk dus zeker dat het effect heeft, maar je zit eerder in het 'optimaliseren' bereik dan dat je echt veel winst gaat boeken. Alles perfect maken moet 10-20pk op kunnen leveren.

Als laatste stap zou je de 19T kunnen laten ombouwen, kogellagers, andere schoepen: nog sneller opspoelen en meer druk. 380pk zou mogelijk moeten zijn!
De Tussenpaus

UserID6342

Piet, een 3" gasklephuis is toch degene van een standaard 20V zonder turbo ?  Of schroef jij er een andere op ?  Ben hier erg benieuwd naar namelijk.

Piet

Citaat van: Turbobiker op 28-02-2013 14:14:13
Als laatste stap zou je de 19T kunnen laten ombouwen, kogellagers, andere schoepen: nog sneller opspoelen en meer druk. 380pk zou mogelijk moeten zijn!

Interessant dat laatste vooral dat van die kogellagers zijn daar sets voor verkrijgbaar  of zijn er bedrijven die dat voor je doen?
(ik heb al wel een geoptimaliseerd compressorwiel besteld om uit te proberen)

Piet

Citaat van: Dirk342 op 28-02-2013 14:18:50
Piet, een 3" gasklephuis is toch degene van een standaard 20V zonder turbo ?  Of schroef jij er een andere op ?  Ben hier erg benieuwd naar namelijk.

Dat is hem. Daar gaat dan een klep van de S90/ 960 in, dat is een klep zonder die rare plastic restrictie die op die van de 850 zit. Past er zo in.

Piet

Er moet dan overigens ook het inlaatspruitstuk mee overgezet worden, omdat de opening achter het gasklephuis van die van de turbouitvoering te klein is.

Martijn_B

Neuh, tot je die 20G besteld niet. Dan wel!

Wat nog beter zou zijn is de kop van ME7 pakken en die flowen.

We zijn weer bezig met €100 per pk-tuning  ;D
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Citaat van: Martijn_B op 28-02-2013 14:29:20

Kop van de ME7 was inderdaad beter geweest. Alleen had ik dat moeten doen doen ik deze gereviseerde ruilkop bij de dealer kocht.
Als nu zou blijken dat de kop dermate beschadigd is dat ie vervangen moet worden (wat ik eigenlijk niet verwacht) zou dat wel een goeie zijn inderdaad.

Wout309t

Dat ga ik dit voorjaar eindelijk doen. Klepsteelrubbers zijn gaar, dus ik heb een ME7 kop klaargemaakt en die zet ik er dan op.
Ik heb maar een 18T, maar alle beetjes helpen.
2011 V70 2.0T R-Design MT

LeslieB

Piet

Citaat van: Martijn_B op 28-02-2013 14:29:20

We zijn weer bezig met €100 per pk-tuning  ;D

;D Dat is ook zo. De grote klap is de turbo wat pk's betreft, daarna is het alle beetjes helpen.
Maar dat zijn dan wel de duurste pk's, absoluut waar.
Het is ook niet dat ik niet af en toe toch stiekum naar die 20G  zit te kijken hoor  ::) .
Maar de souplesse die die 19T je geeft op de weg he, lijkt soms wel een automaat, je hoeft nauwelijks terug te schakelen om ff op te trekken op de rijksweg.
En op  de autobahn waar hard gereden wordt doch ook vaak druk is ben je er die dikke turbo's ook voordurend mee voor. Voor die eindelijk weer es opgespoed zijn ben ik al weer weg.

Piet

Citaat van: LeslieB op 28-02-2013 15:28:14
Dit inlaatspruitstuk van Snabb lijkt mij een mooi setje:
http://www.snabb.us/Big-Bore-Turbo-Intake-Kit_p_102.html

Komt op hetzelfde neer, alleen een beetje duur.  Ik heb alleen de "upper idle hose"  bij hen besteld.
Spruitstuk en gasklephuis kun je veel goedkoper gewoon op de sloop of via het forum verkrijgen, een 960 klep is ook nog wel te vinden.
Je hoeft er dan alleen maar een slangpilaartje er bij in te tappen.

peteRRR

Balanceren en uitwegen zet dat nog zoden aan de dijk met de 850 motoren?

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piet

Is denk vooral van belang als je van plan bent zeer hoge toeren te gaan draaien, 8000+ toeren.