240Km/h rated winterbanden ?

Gestart door Entuscan, 17-10-2004 17:44:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Entuscan

Ik ben van plan om volgende maand een setje goede wintersloffen op men 17" sats te zwieren.
Maar aangezien ik met die velgen+banden door de keuring moet ben ik genoodzaakt winterbanden aan te schaffen die:
1) een loadindex van 91 hebben.
2) een snelheidsindex van V oftewel 240km/h, dit omdat mijn normale snelheidsindex W (270kmh) is en ik slechts 1 graad lager mag.
Kortweg een 215/45R17 91V XL winterslof ;)

Blijkt gemakkelijker gezegd dan gevonden.

Ik heb al wat zitten zoeken en eigenlijk vaak enkel op de Pirelli W 240 Wintersport uitgekomen.
Op een paar sites een referentie naar Goodyear EAGLE ULTRA GRIP GW-3 gevonden en die zien me er toch al wat deftiger uit dan de Pirelli's. Ik heb persoonlijk ook zo geen geweldige ervaring met pirelli's ;)

Nu eigenlijk de hamvraag, is het hier in B/NL echt de moeite om deze "echte" winterbanden te kopen (met bijhorend hogere prijskaartje als zomerbanden :( ) ?

Ik heb voornamelijk schrik bij de rijeigenschappen van zo'n echte winterband op gewoon koud droog of nat wegdek (dus geen sneeuw of ijs) voornamelijk in vergelijking tot een goede all-season (winter?)band

Iemand hier misschien ervaring met die Goodyear's of andere snelle ;) winterbanden.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

BenC70ES

Citeer2) een snelheidsindex van V oftewel 240km/h, dit omdat mijn normale snelheidsindex W (270kmh) is en ik slechts 1 graad lager mag.

Ik dacht gelezen te hebben op die site van Goca, dat je tussen de periosde van 1 oktober en 31 maart (of was het april)
je je met een lagere snelheidsindex mag aanbieden op de keuring maar dan moet er zo'n stikkertje op je stuur of dashbord met de max. snelheid.

Ben van plan om op mijn 16" centaurus nu 205/55/16 winterbanden te leggen... smaller is beter als er sneeuw ligt dan de 225/50/16.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Johann

Ik heb de snow 240 op de R. Ik moet zeggen dat ze het redelijk doen alleen bij remmen op drog schrik je je 't apezuren..
Naar mijn mening is het in ons kikkerlandje bijna niet nodig maar probleem is dat de zomer performance banden op sneeuw gewoon niet willen remmen. Met AWD gaat al het andere verder prima maar omdat je veel tractie hebt versnel je ook veel meer op glad wegdek en dat kom je heel vlot van een koude kermis thuis.
Met een FWD zoals mijn 850 heb ik er helemaal geen moeite mee om met zomer banden in de sneeuw te rijden omdat de tractie toch al slecht is en je continue het signaal krijgt dat er geen grip is maar met de AWD....

Ander punt is dat als je met de 240's boven de 200 komt je al aardig een gevoel krijgt van waar ben ik mee bezig.. ;D

Entuscan

#3
Ja indd, alhoewel ik vorige winter gewoon op de zomerbanden had gereden (owvd de aankoop van de 18" banden in de zomer en geen geld voor beide) was dankzij de awd de grip op glad wegdek veel beter als verwacht. ... met inderdaad de gewaarwording dat zoveel kilo zweeds staal echt niet rap stil staat op bevroren wegdek.

Op ijs en sneeuw is een winter inderdaad gewoon STUKKEN beter als een andere band. Maar als er geen ijs of sneeuw ligt ... dan is het verschil toch vaak heeel groot met gewone banden, en dit in de negative zin.

Vandaar mijn sterke twijfels, aangezien we hier in B (of NL) toch 90% vd tijd op gewoon droog of nat wegdek rijden en niet op sneeuw en/of ijs.
Een pure zomerband komt er in de winter al zeker niet meer op. Het rubber is dan gewoon ook al te hard. Een goede all-season band lokt mij dan weer wel.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

BenC70ES

Citeermaar probleem is dat de zomer performance banden op sneeuw gewoon niet willen remmen

Heb ik vorige winter gemerkt toen ik m'n 18" een weekje te vroeg had gestoken...  >:( en toen een sneeuwlaag van bijna 30cm! Was echt barslecht het remmen... hij leek wel te versnellen...  zonder ABS sta je dan toch echt sneller stil.

Citeerin vergelijking tot een goede all-season

Die bestaan niet  ;) volgens testen niet goed in de zomer en ook niet goed in de winter...  ::)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Reitse

Volgens autokampioen-test is het voor mensen die niet naar de wintersportgebieden gaan niet persé noodzakelijk specifieke winterbanden te monteren. Op de paar dagen sneeuw die we hier hebben kunnen we net zo makkelijk de snelheid aanpassen en hopen dat de eikjes langs de weg opzij gaan springen ;)
Vorig jaar 1 keer zitten zweten, was volledig mijn fout en zal me niet weer overkomen, ging gewoon te snel op klinkerweggetje met aangereden sneeuw.

Rudi

Ik heb er michelin winterbanden om zitten,moet zeggen dat die prima zijn goede grip ook op droog.Dit in tegenstelling tot die bagger PS zomerreifen die er niet weer omkomen...

Ik ben blij met winterbanden,AWD ligt dan pas echt als een kart op de weg,kan veel verder gaan in bochten dan als ik zonder wb rij.En bij hevige regen is het ook niet verkeerd om ze eronder te hebben ;)
Dr.Go-Fast...

Jan_D.

Deze maand gaan de 16 inch velgen met vredestein Wintracs er weer onder.
Is op nat wegdek met lage temperaturen stukken beter dan de P-zero's.
Als het echt glad is, scheelt het werkelijk gigantisch. Heb dat ook een keer op een dagje 's winters op Lelystad gemerkt: remweg veel korter en veel stabieler in bochten. En: een deuk is duurder!

Jan

Entuscan

Ben gisteren eens gaan vragen voor de Goodyear ultragrip GW-3 in 215/45R17 91V XL:
182,71 euro per stuk  :o inclusief btw, montage, ventiel, balanceren allez alles behalve uitlijnen.

Eens gekeken op autobandenmarkt. Staan ze potverdikke 197,60 euro per stuk ! en dan moet je ze nog op de velg krijgen.
Zo zie je maar weer dat al dat hypen van lage prijzen in de meeste gevallen toch totaal niet klopt.

Ik ga ze alvast 99% zeker bestellen

Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

bover

#9
Citaat van: Reitse op 19-10-2004 14:28:02
Volgens autokampioen-test is het voor mensen die niet naar de wintersportgebieden gaan niet persé noodzakelijk specifieke winterbanden te monteren. Op de paar dagen sneeuw die we hier hebben kunnen we net zo makkelijk de snelheid aanpassen en hopen dat de eikjes langs de weg opzij gaan springen ;)
Vorig jaar 1 keer zitten zweten, was volledig mijn fout en zal me niet weer overkomen, ging gewoon te snel op klinkerweggetje met aangereden sneeuw.
;)

Deze rijder is het niet eens met de stelling dat je geen winterbanden nodig hebt in Nederland. Met jaren rijervaring op winterbanden wil ik niet meer anders. Beneden de  7 graden merk je echt het verschil.

Is trouwens ook bewezen in verschillend onderzoek dat de remweg BEDUIDEND KORTER is met winterbanden onder winterse omstandigheden en die beginnen al met temperaturen onder de 7 graden voor een band.

Maar het is waar ze kosten wat, maar je gebruikt dan ook niet je zomerband, dus op langere termijn maakt het financieel niet uit.
bobv

Rudi

Citaat van: Entuscan op 21-10-2004 07:47:04
Ben gisteren eens gaan vragen voor de Goodyear ultragrip GW-3 in 215/45R17 91V XL:
182,71 euro per stuk  :o inclusief btw, montage, ventiel, balanceren allez alles behalve uitlijnen.

Eens gekeken op autobandenmarkt. Staan ze potverdikke 197,60 euro per stuk ! en dan moet je ze nog op de velg krijgen.
Zo zie je maar weer dat al dat hypen van lage prijzen in de meeste gevallen toch totaal niet klopt.

Ik ga ze alvast 99% zeker bestellen



Ga deze ook proberen.heb je ze er al om? :)
Dr.Go-Fast...

Entuscan

Liggen er ondertussen al een tijdje onder .... tot nu toe hééél tevreden over.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Rudi

Ik heb nu Michelin er onder met zo'n blok profiel dat zou toch meer grip moeten geven als die GY als ik dat profiel zo bekijk vrees ik het ergste :(

Hoeveel bar heb jij er in?

Ik overweeg rupsbanden want ondanks m'n awd kan ik nog niet voluit gaan bij accelereren,er moet toch een band bestaan die goed grip heeft op glad wegdek? :-\
Dr.Go-Fast...

Reitse

Rudi,

Hoe gladder het wegdek hoe minder grip je hebt. Denk maar es aan de racerij, die auto's hebben banden die wel wat meer grip hebben dan de rubber rondjes die wij om onze velgen hebben hangen. Die banden gaan ook niet zo heel lang mee. Maar als het gaat regenen??? Weg grip. Zelfs met regenbanden. Hoe vaak zie je niet dat een F1-dinkytoy de Pacecar nauwelijks bij kan houden.
Wil je voluit gaan bij slecht weer zou je kunnen denken aan een Yugo of een Subaru Jumbo. ;)

Rudi

Ja daar heb je ook wel weer gelijk in ;D

Dr.Go-Fast...