Minder vermogen over de hele range

Gestart door LvD, 07-03-2013 11:33:20

Vorige topic - Volgende topic

C.punTeR

Je zou de pen bobines kunnen omwisselen om ze te controleren

ps 1e cilinder is aan distributie-kant. ;)

Groet..

LvD

Dan zijn het dus de 3e en 5e cilinder:-). Dirk stuurt twee vervangers op, ik laat wel even weten hoe 't daarna is.

thuur

Citaat van: LvD op 11-03-2013 12:27:43
Er is zeker niemand die een ETM en vijf penbobines heeft liggen die ik even zou mogen lenen om te checken of het probleem daarmee opgelost is :eusa_think:?

Zeker 8)

Gr ;)

LvD

Het heeft even geduurd maar de diagnose is gesteld: verstopte katalysator. Had al vrij snel mijn verdenking, maar we hadden 'm eerst afgevinkt als gecheckt toen een vriend van mij de uitlaat had losgehaald en nauwelijks vermogenswinst voelde, de motor sloeg zelfs direct weer af op een gegeven moment. Bleek een vacuumlekje en wat problemen met de startonderbreker te zijn. Ik bleef maar nauwelijks foutcodes krijgen, alleen P1119 (problemen met de MAP sensor, door het vacuumlekje) en P1670 (startonderbreker).

Bij de Volvo dealer geprobeerd uit te lezen, maar die kon met geen enkele OBD-lezer contact maken met de auto. Vreemd, want met mijn app gaat 't prima... Maar op basis van wat ik vertelde over mijn ervaringen met de auto en met wat simpele checks door slangen dicht te knijpen etc. dacht de monteur ook dat het aan de katalysator lag. Dus toen de uitlaat helemaal eraf gehaald en toen bleek het toch heel duidelijk de katalysator te zijn.

Dus... iemand nog een katalysator liggen?

mastertje

Als je er weer eentje tussen plaatst is het verstandig om te kijken waarom je katalysator stuk is gegaan, misschien liep hij toch wat te rijk?

Als het kan zou ik even een 4-gas meting laten doen.
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

Wouter1973

Even uit nieuwsgierigheid, en ook om wellicht de werkelijke oorzaak te vinden, was je kat dichtgesmolten of lag het binnenwerk van de katalysator los in brokken? In het eerste geval betekent het dat brandstof pas in je (hete) katalysator tot ontbranding is gekomen, en dat noopt tot het zoeken naar de werkelijke oorzaak (te rijk? slechte bougies? lekke drukregelaar?), omdat je nieuwe kat anders binnen de kortste keren ook weer kaduuk gaat.

LvD

Hij was dichtgesmolten had ik begrepen. Ik zal morgen wat foto's plaatsen.

Volgens de Volvo-monteur kon het goed veroorzaakt zijn door het vacuumlekje. Bij de luchtinlaat zit een aansluiting waarvandaan een slangetje naar de aardgasinstallatie loopt die iets meet (vacuüm?) en aan de hand van die waarde de hoeveelheid aardgas bepaalt. Die was lek waardoor die meting niet goed was en hij te rijk liep.

mastertje

Is een katalysator wel verplicht voor jou auto eigenlijk?

Blijkbaar werkt je aardgas toch niet in een closed loop (gergeld adhv lambda waarde) en riskeer je zonder periodiek een 4 gas-meting te doen en/of je verbruik goed in de gaten te houden je nieuwe katalysator zo weer te smelten...

LvD

Lijkt me wel dat een katalysator verplicht is toch? Ook een auto op aardgas heeft CO en stikstof in de uitlaatgassen zitten... Ik ga sowieso m'n verbruik in de gaten houden (hoewel dat wel lastig is op aardgas: de hoeveelheid aardgas die je kunt tanken is teveel afhankelijk van verschillende invloeden (weer, of je net een stuk gereden hebt of niet, of je een lege tank vult of een tank waar nog een kwart in zat etc.)).

mastertje

Oh je auto is uit 2000.. ja  ;D

CiteerVanaf wanneer móet een auto nu een katalysator hebben, als er U9 op het kenteken staat of gewoon na 1 januari 1993? Het is mij niet geheel duidelijk.

Dat is afhankelijk van de brandstofcode, de codering U9 of E2 – bij LPG de code G3 – en de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Je vindt al deze gegevens op het kentekenbewijs. Ter aanvulling op dit antwoord geef ik je even de criteria die aangegeven staan in de regelgeving van de RDW en die tijdens de APK gehanteerd worden.

1. Personenauto's met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto's op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31 december 1997.
2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.
3. Personenauto's op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. (RT)

Anyway is het aan te raden om na de installlatie van je nieuwe kat, even een meting te doen op benzine en op je aardgas, stationair en op een verhoogd toerental om zeker te weten dat hij nu niet meer rijk loopt.

LvD

Meting doen is een goed plan.

Inmiddels ligt-ie bij een revisiebedrijf, en dit zijn de resultaten:

Die zit goed dicht...

mastertje

Hahah damn, kwam er nog wel uitlaatgas achter uit je uitlaat? of kwam 99% via je pakkingen, keerringen en je PCV naar buiten :P

LvD

CiteerHahah damn, kwam er nog wel uitlaatgas achter uit je uitlaat?

Je ziet nog 10 of 11 gaatjes...  ;D

rogerV701998

Hoeveel kilometers heeft deze z'n werk gedaan?

LvD

In ieder geval 60k (ik heb m nog nooit vervangen) en we mogen aannemen dat dit nog de originele was dus dan 360k.