Minder vermogen over de hele range

Gestart door LvD, 07-03-2013 11:33:20

Vorige topic - Volgende topic

LvD

Beste forummers,

Ik tap even in op jullie kennis en gut-feeling. Hoewel het gaat om een V70 op aardgas zijn er veel dingen toch hetzelfde als bij de LPG-broertjes, dus ik waag het er gewoon op. Doe maar net alsof het een LPG-er is. Bovendien spelen de problemen ook voor een gedeelte op benzine.

Mijn v70 uit 2000 (nog wel de classic, maar met de 2.4 motor) op aardgas is ineens een wel heel erg ouwe-lullen bak geworden. Het vermogen lijkt te zijn gehalveerd. Zowel op benzine als op gas komt-ie maar moeilijk aan versnellen toe. Op gas loopt-ie de laatste tijd sowieso wat lastiger: vooral bij koude motor wil hij snel afslaan. Stationair lopen bij koude motor gaat nauwelijks: dan gaat de toerenteller een beetje dansen met een steeds grotere amplitude tot hij uitvalt. Bij warme motor is stationair lopen geen enkel probleem. Op benzine speelt dit niet: dan staat-ie keurig net onder de 1000 toeren. De laatste tijd heeft-ie op gas echter ook problemen met wegrijden: het is alsof je over een klein drempeltje heen moet met gas geven en daarna pas echt kunt wegrijden. Geef je direct een dot gas dan valt de motor gewoon uit. Op benzine is hier geen enkel probleem: dan gaat-ie gewoon steady accelereren.

Maar dat accelereren gaat ook niet meer als vroeger. De motor maakt wel een hoop lawaai en klimt ook best snel in toeren, maar je moet jezelf achterover drukken in de stoel, dat doet de volvo niet meer voor je. Op aardgas met kickdown wegrijden levert een gestage klim naar de 70 op en bij 6000 toeren blijft de motor dan gewoon brullen, maar hij schakelt niet verder op tenzij je het gas wat loslaat zodat je 'm dwingt op te schakelen. Op benzine is dat ongeveer hetzelfde, maar daar schakelt-ie na een tijdje op die 6000 toeren te hebben gedraaid zelf over naar z'n twee. Maar veel verder komt 't allemaal niet.

Op de snelweg is 120 halen met een brullende motor hoog in de toeren en een heel langzaam klimmende snelheidsmeter niet representatief voor een 2.5 blok... Even accelereren zit er daar al helemaal niet meer in. Zo hoort het niet...

Wat heb ik gedaan:
- bougies vervangen - er waren twee wat viezig van de olie, de andere drie waren kurkdroog en schoon -> heeft geen (merkbaar) verschil opgeleverd

ik heb nog alle filters liggen en ga even een oliewissel doen, maar heb het idee dat er meer aan de hand moet zijn: dit is wel een hele grote daling van vermogen t.o.v. wat het was.

Tips over oorzaken voor een (slecht stationair lopen bij koude motor op gas en inhouden of afslaan bij optrekken uit stilstand EN vermogensverlies) of beide problemen zijn zeer welkom. Wat zou ik het best kunnen gaan checken? (overigens: geen knipperende lampjes op 't dashboard; aardgas heeft geen pomp, maar werkt op druk)

Groet, Jurjen

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

UserID6342

Even een willekeurige schot voor de boeg na het lezen van je verhaal;

Weet je zeker dat je automaatkoppeling niet slipt ?

LvD

@NinaPaul: uitlezen staat nog in de planning

@Dirk: Nee, dat weet ik niet zeker. Hoe kan ik dat checken?

UserID6342

Dat hoor je wel aan het toerental van de motor.  Als je toerental gestaag oploopt maar je merkt geen daadwerkelijke versnelling aan / in je auto kan het zo maar zijn dat je koppelomvormer gaar is.

Zeker als je dan ook wel eens 'stoplichtsprintjes' in zijn 1 wilt doen tot 6000 rpm, daar kunnen ze niet echt tegen.

LvD

Ik heb zojuist de pluspool van de accu een uurtje losgehad om de ECU te resetten. Geen (merkbaar) verschil.

@Dirk: ik heb eens goed opgelet hoe de snelheidsmeter en de toerenteller zich tot elkaar verhouden bij het optrekken. Het is niet zo dat het toerental oploopt terwijl de snelheidsmeter niet hoger gaat. Volgens mij is er dus geen sprake van een slippende koppeling. Wel merk ik dat de motor gewoon de kracht niet heeft om sneller te versnellen.

Het speelt ook vooral bij de hogere snelheden: tot de vijftig doet-ie 'gewoon' mee met het andere verkeer (snel ben ik niet meer), tot de honderd is het een wat trage speler op de weg, maar vanaf de 100 wordt het een appeltje eten tot je bij de 120 bent. Terugschakelen heeft dan weinig effect, misschien dat-ie nog wel gemakkelijker accelereert in een hogere versnelling.

Volgende stap: luchtfilter vervangen en slangetjes maar eens goed inspecteren.

henry classic v70

Loopt íe wel goed op 5 cilinders?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

NinaPaul

Accu los is GEEN foutcode RESET!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

petrolhead2.5

ik zal inderdaad eerst alle vacuümslangen checken/ controleren of er nergens valse lucht wordt getrokken. Inlaatspruitstukpakking wel lucht dicht? Succes  :P

LvD

Bedankt allen voor de suggesties en het meedenken.

Update:

Compressie gemeten:
1 - 12,5 bar
2 - 10
3 - 12
4 - 12
5 - 12

Klinkt goed, toch?

Alle (nieuwe) cilinders gecheckt in hun eigen bobine en allen vonkten.

Daarna opnieuw gestart en na wat gedonder en geklap startte hij, maar liep slecht. Daarna ging het motor management lampje knipperen. Ik ben met een slecht lopende motor naar huis gereden (1km) en nu is het echt zaak om m uit te gaan lezen. Mijn optimistische kant redeneert nu: het probleem dat zich alleen bij vollast openbaarde is nu groter geworden waardoor het zich ook bij nullast openbaart. Dat is mooi, want nu kunnen we het makkelijker vinden, toch? Uitlezen gaat nu even niet lukken, morgen maar eens een poging wagen.

jacques1967

Vind die 10 bar van cilinder 2 wel iets aan de lage kant, is die meting wel correct?

LvD

Yep, die hebben we tweemaal gedaan, beide metingen 10 bar.

LvD

Even doorgewerkt vanavond en m'n OBD-scanner aan de praat gekregen:

Is volgens mij allemaal gebeurd na het meten van de compressie vanochtend. Toen begon het check-engine lampje ook pas te branden. Het klinkt nu alsof-ie op drie of vier cilinders loopt.

KIM

Wat je hier ziet is een weergave van je constatering.
Door middel van het krukassensorsignaal is het motormanagement in staat te meten of en ontstekingsmissers zijn. Het systeem is in staat om dat op de cilinder nauwkeurig te meten (foutcodes P0301 tm P0305, waar bij het laatste cijfer voor het cilindernummer staat).

Je probleem bevindt zich dus niet in een specifieke cilinder maar doet zich willekeurig voor.
Kun je ook de informatie van de 2e lambdasensor (H2OS2) weer laten geven met dat programma? Op die manier kun je namelijk bepalen of de ontsteking of je brandstofsysteem verantwoordelijk is voor dit probleem.

De foutcodes worden trouwens permanent als je een 2e rit gaat rijden waarbij de storing optreedt.

jacques1967

Ik zou er eerst voor zorgen dat de motor storingsvrij op benzine loopt. Ook zou ik de compressie nader bekijken. Zeker weten dat de kleppen niet lekken of dat de auto onverhoopt op 2 brandstoffen loopt? Ook de bobines zou ik van plaatsje wisselen , om te kijken of er daarna verschil in performance is op benzine. Is de krukassensor wel 100%?. Uitlaatsysteem in orde?