Veerpoot uitwisselbaar?

Gestart door pieranja, 12-03-2013 00:22:16

Vorige topic - Volgende topic

pieranja

Ik vraag mij af: is een veerpoot van een V70 R AWD uit '99 uitwisselbaar met die van een 850R uit '96?

hertogjan6

ja!   ( kort maar krachtig  ;) )

zowel de voorbrug en achterbrug  :D
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

pieranja

Ik heb in de topic-titel eerder abusievelijk 'veerpootbrug' genoemd, terwijl dit veerpoot moet zijn (het is al laat :eusa_shifty:)

De veerpoot van een 'normale' V70 is geloof ik wat minder sportief samengesteld? En zit het verschil (t.o.v. een 850R) helemaal in de combinatie van demper + veren? Ik lees hier en daar op het forum dat mensen voor hun R een sachs super touring demper nemen. Is dat vergelijkbaar qua comfort met een de veerpoot van een V70 vraag ik me af.

Zijn de veerpoten van de V70 T5 of V70R vergelijkbaar sportief in vergelijk met die van een 850R?

UserID6342

Ja, zijn precies hetzelfde !

pieranja

En de veerpoten van een S70 uit 2000 zijn ook geen enkel probleem?

Ries van de Zilverschuit

Misschien toch even opletten? Ooit had ik tweedehands veren van een V70 R gekocht, met de bedoeling daarmee mijn auto met 2 cm te verlagen. Toch mijn verbazing leverden deze veren echter geen verlaging op, hoewel een R standaard twee cm verlaagd is.

Wat bleek: bij de standaardveerpoten van een R zit de veerschotel twee cm later, in plaats dat de veer korter is. En volgens mij zijn dit ook geen super tourings.

Ik weet alleen niet of dit pas speelt bij een V70 of ook al bij een 850 R.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

pieranja

Dus bij een R wordt de veer meer ingedrukt doordat de veerschotel lager zit? Los daarvan is het onderstel van een R toch ook al verlaagd?

Ries van de Zilverschuit

V70R is standaard 2cm verlaagd. Door de veerschotel voor lager te plaatsen. Achter zijn het verlaagde nivomats. Voor zit de verlaging dus niet in de veren, achter deels wel, samen met de nivomats. Althans, dat heb ik altijd begrepen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

pieranja

Wat is eigenlijk de officiƫle benaming van dat stangetje dat aan de veerpoot vastzit? Ik wil er even twee bestellen, maar weet niet waar ik op moet zoeken. Een directe link is ook handig!

Man, wat zaten die krengen muurvast zeg. Echt niet normaal.

Vulk

FrankvdAa

Citaat van: Vulk op 16-03-2013 19:15:05
Stabilisatorstang.

Da's toch de dikke stang van links naar rechts? Die korte heten endlinks of reactiestangen. Zitten tussen de veerpoot en de stabilisatorstang.
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

Hans Duiven

pieranja

Endlinks dus! Zijn ook hier de endlinks van een V70 uitwisselbaar met die van een 850?

FrankvdAa

Citaat van: pieranja op 17-03-2013 11:31:57
Endlinks dus! Zijn ook hier de endlinks van een V70 uitwisselbaar met die van een 850?

Ja, voor zover ik weet zijn die identiek. Endlinks
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

pieranja

Veerpootjes zitten er inmiddels onder. Via een forumlid dit weekeinde 2 endlinks kunnen scoren, dus ik kon gewoon doorklussen! De auto veert nu een stuk beter, geen ge-kssssihh meer over de drempel, en de auto stuurt directer (endlinks?). De rubbers waarop de stabilisatorstang rusten vond ik niet zo fris meer ogen. Die zouden ook wel vervangen mogen worden.

En waarschijnlijk waren de dempers voor net zo oud als achter. Daar heb ik nivomats onder. Is het waarschijnlijk dat deze hun beste tijd gehad hebben?