welke voorschokbrekers i.v.m. verlagen V70 AWD?

Gestart door Mech@niC, 12-03-2013 00:29:42

Vorige topic - Volgende topic

Mech@niC

Hallo,

Ik ben Maurits en kom uit Goirle en heb sinds kort een V70 2.5T AWD automaat uit 1999.

Ik wil deze auto dus verlagen maar op het V70forum worden ze volgens mij een beetje gek van mij, want het is zo maar stil rondom mijn topics.

De auto heeft achter Nivomats en heb al diversen topics hier door zitten spitten maar ben er al wel achter dat ik deze toch maar laat zitten denk ik. Ik kan ze, dat heb ik ook al gelezen, wel aanpassen d.m.v. de afstand bussen. Alleen schijnt dat bij een AWD ook weer een probleem te zijn nietwaar. Schijn ze niet omhoog te kunnen brengen bij een AWD maar wel weer omlaag toch?

Mijn vragen luiden als volgt:  :P

Ik wil dus die bak omlaag hebben, zo'n 35 a 40mm t.o.v een originele V70 (mijn AWD staat geloof ik al zo'n 40mm hoger nietwaar).
Wat zijn de mogelijkheden? Hij mag best wat stugger worden, maar het moet ook weer geen kart worden.
VOORAS:
Zat zelf te denken aan APEX veren o.i.d op de vooras i.c.m. Bilstein B6 o.i.d.
MAAR passen die op mijn AWD, m.a.w. zijn de voorschokbrekers hetzelfde als van een normale (lees 2wd) V70?
Want daar gaat het mij om, passen die krengen wel op vooras van mijn AWD?

ACHTERAS:
De Nivomats omlaag brengen? Waarmee ik dus maar zo'n maximaal 2cm lager kom.
Of deze hele sjips eronderuit en andere veren en schokbrekers monteren.
Maarja ook dit is weer anders dan een normale 2WD V70 nietwaar.
Dus welke fabrikant verkoopt hier iets passends voor?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik word er een beetje depri van zo langzamerhand.

Het voorjaar komt eraan en dat wil ik het toch wel voor elkaar hebben.
Nou mannen alvast bedankt bij voorbaat!!  :eusa_dance:

V70 2.5T AWD Automaat 1999 265dkm

UserID6342

De voorpoten van een AWD zit een iets dikkere veer onder ivm meer gewicht op de vooras, dus als je daar de 'standaard' - 40 mm verlaging van Apex oplegt kom je iets lager te liggen.

De standaard verlagingsbussen (2WD) voor de nivomats, passen niet onder jouw achteras want is een hele andere constructie.  Denk dat Marco (D@@@L) hier wel het juiste antwoord op weet.

innocenti

Dirk. Waarom passen de bussen achter niet? Dacht dat de bevestiging aan de bovenzijde identiek zijn van een FWD en een AWD?

Maurits
European tuning in Moergestel heeft de bussen. Is vlak bij voor je. Daarnaast kan hij je prima adviseren.
Bedenk wel dat verlagen en bijbehorende comfort heel persoonlijk is. Wat een ander acceptabel vindt kan voor jouw stug zijn. En andersom. Daarmee is advies moeilijk.

Ik zelf rijd met promax -30mm verlagingsveren en koni FSD en ben tevreden. Achter verlagingsbussen.

Succes

Mech@niC

Heb je hier foto's van, van jouw auto?
Die foto's onder je berichten zijn nogal klein.
Anders mag je me er wel een paar PMen. (grotere foto's dan hè)  :azn:

UserID6342

Citaat van: innocenti op 12-03-2013 16:13:20
Dirk. Waarom passen de bussen achter niet? Dacht dat de bevestiging aan de bovenzijde identiek zijn van een FWD en een AWD?

Maurits
Nee !  Absoluut niet !!  De bussen van een 2WD of FWD worden tussen carrosserie en nivomats geschroeft.  Bij een AWD heb je een compleet eigen achterbrug waar de nivomats al inzitten en die zit compleet tegen de carrosserie geschroefd.  Is echt een heel ander systeem.

FWD:

AWD:

innocenti

@Dirk
Ik zie in het AWD plaatje geen schokdemper of nivomat.

Uit topic over nivomat bussen.
Citaat van: -D©©©L- op 06-08-2011 14:41:02
Er zijn wat overeenkomsten te vinden. De montage van x70 classic AWD dempers is aan de onderzijde natuurlijk wel anders.
Foto

Topic over bussen
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,12584.60.html

UserID6342

Ik had verwacht dat je het zou snappen, maar goed.....  We kijken even naar op het plaatje de linkse kant, daar zie je de onderste draagarm 47 staan en rechts van de / in de draagarm zie je een rond gat / opening.  Hier zit zowel de nivomat tussen alsmede de veer en die sluit aan op het bovenste frame , net in het ronde gat waar de 1 boven staat.  Hoop dat het zo duidelijker is.

De reden waarom ik het 2e plaatje liet zien is om duidelijk te maken dat de gehele constructie anders is en dus ook de verlagingsbussen.

Mech@niC

Ik snap 'm wel geloof ik.....uuuuuhhh :eusa_shifty:

Zit de onderste stift van de Nivomat niet vast met bout nummer 41 en 42? (afbeelding AWD)

Daar kan ik dus wel langere bouten in monteren i.c.m. afstand busjes.
Deze kan ik toch wel een 25mm laten zakken als ik goede sterke busjes heb
en sterke bouten in 10.9.  ;D

Dan moet het volgens mij geen probleem zijn toch?

Mech@niC

innocentie,

Die link met die explosion view.....
Beugel #4 heeft 2 draadeindjes waar de Nivomat mee zit bevestigd, maar wat zit er vast met dat 3e draadeindje dan?
Weet iemand dat?

Maar als ik dus goed kijk gaat wat ik wil dus NIET.
Want de onderste bevestiging van de Nivomat ligt OP de draagarm.
Dus als ik hier busjes tussen plaats komt de Nivomat en carrosserie dus OMHOOG.

Als ik ze dus omhoog wil brengen moet ik heel het gedeelte (bovenste) van het subframe verbouwen.
Dat gaat 'm dus niet worden.

Worden denk ik toch V70R AWD Nivomats om iets omlaag te kunnen vrees ik.
Of compleet andere/kortere veren i.c.m. conventionele schokbrekers....sjips!!

Peultje

Wolken van onbegrip stijgen op. Het dwarstuk aan de onderkant van de nivomat gaat door het gat in de wieldraagarm (eigenlijk andersom want het dwarsbalkje is te lang voor het gat; de nivomat wordt bij montage van onderaf door het gat in de wieldraagarm geschoven en zo gemikt dat de bovenkant van de nivomat door het daarvoor bestemde gat in de carosserie gaat waaarna je zoon of andere hulp de moer er op draait om hem te bevestigen. De twee draadeinden aan het onderdeel 4 van Innocenti's prentje gaan dan van boven door de twee gaten in die wieldraagarm en dan door de gaten in het dwarsbalkje van de nivomat. Als je het dan goed wil doen moet je van onder af twee moeren op die draadeindenschroeven anders zit de boel niet goed vast. Als je de boel twee centimeter wil verlagen heeft Eurotuning mooie aluminium bussen van 2 cm dik die je tussen de wieldraagarm en het dwarsbalkje van de nivomat bevestigd. Heb je wel langere bouten nodig (zitten in het bussenpakket van ET) want de draadeinden aan het onderdeel 4 zijn daarvoor te kort. 
Als alles dan in elkaar zit is de volgorde van bovenaf: onderdeel 4, wieldraagarm, verlagingsbus en ten slotte dwarsbalkje onderzijde nivomat. Door dit alles gaan de met de verlagingsbus meegeleverde langere bouten.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Peultje

Dat derde draadeindje aan onderdeel 4 dient ter bevestiging van ik dacht de remleiding

Mech@niC

Ik was vanmiddag in Moergestel bij Marc van European Tuning?
Volgens hem kon het gewoon met zelfgemaakte busjes en langere draadeinden of bouten.
Maar maximaal, volgens hem, 20mm.

Peultje

Lijkt mij ook dat Marc? gelijk heeft. Ik heb die aluminium dingen voor 50 euro liggen maar gewoon 20mm busjes moet net zo goed gaan.

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4