Jengelend geluid uit multiriem -- opgelost

Gestart door soichiro, 05-03-2012 11:30:15

Vorige topic - Volgende topic

Sem

Citaat van: soichiro op 06-03-2012 12:37:09
Citaat van: Sem op 06-03-2012 08:29:53
Ik heb het ook ooit gehad met mijn 850 2.5 20v.. Ff wat opspuiten en het was weg.., maar niet voor lang. Achteraf bleek er een modificatieriem voor te zijn. Die liep ook een iets andere weg... Ik weet dat hij voor die tijd weinig aanraking had met de dynamo en daarna had hij bijna 3/4 aanraking met de pouly van de dynamo.

Ik vraag me af of je de juiste riem hebt gekregen..  vraag eens bij de dealer of er een modificatie is geweest? Bij mij was dat de oplossing. Het was een soort krakend en zeurend geluid. Als ik met de schoevendraaier de spanner op spanning bracht was het weg, maar dat was dus ook het probleem. De oude riem was te lang. Daardoor was de spanner bijna op z'n einde. Met de nieuwe riem en de andere weg die hij liep, was de spanning top.

Dit lijkt me een interessante! Toen de auto terugkwam na vervanging van de riem, zat de dynamo niet goed vast; mistte een bout aan de bovenkant. Ik dacht toen dat ze 'm vergeten waren, maar zou kunnen dat de riem gewoon te strak was, en dus ging de bovenste bout van de dynamo er niet meer lekker doorheen. Ik ben terug gegaan en het is verholpen. Resultaat kan een nog strakker liggende riem zijn. Misschien dus inderdaad de routing van de riem of de riem zelf. Ik zal eens kijken hoe die ligt.
Een nieuwe "juiste" riem kost veel moeite om er omheen te leggen. Soms denk je dat het niet de juiste is, maar uiteindelijk gaat het wel. Als hij zit zal je daarna nog versteld staan hoeveel rek hij heeft, want de spanner heeft dan nog best veel ruimte.

De Volvo dealer kan precies aangeven welke riem jij moet hebben en of er dus een modificatie voor is geweest. Bij mij was dit wel het geval en was het probleem na bijna een jaar.... :( pas opgelost. Ze kunnen ook meteen de draairichting voor je afdrukken, want daar hebben ze gewoon een afbeelding van. Ik ben benieuwd of dit je probleem was.

Sem

Al verder met dit probleem? Ben ff benieuwd of dit het probleem was.

-D©©©L-

Citaat van: soichiro op 06-03-2012 12:30:22
Citaat van: -D©©©L- op 06-03-2012 08:06:01
Citaat van: soichiro op 05-03-2012 16:15:36
Citaat van: -D©©©L- op 05-03-2012 11:33:25
Op basis waarvan heb je de distributie, de (eventuele) aircopomp en spanrol + looprol van de multiriem uitgesloten ?

Op basis van een nieuwe distributieset + spanrollen + waterpomp bij 301.000 km. Geluid was er toen niet. Later, bij ca. 315.000 is de multiriem vervangen en toen begon het gejengel. Riem is dus nieuw. (helpt dat druppeltje olie dan alsnog @ Ronald?)

Ik denk dus dat de distributie wel goed moet zijn.
En de rest ?

Citaat van: -D©©©L- op 06-03-2012 08:06:01
Citaat van: soichiro op 05-03-2012 16:15:36
Citaat van: -D©©©L- op 05-03-2012 11:33:25
Op basis waarvan heb je de distributie, de (eventuele) aircopomp en spanrol + looprol van de multiriem uitgesloten ?

Op basis van een nieuwe distributieset + spanrollen + waterpomp bij 301.000 km. Geluid was er toen niet. Later, bij ca. 315.000 is de multiriem vervangen en toen begon het gejengel. Riem is dus nieuw. (helpt dat druppeltje olie dan alsnog @ Ronald?)

Ik denk dus dat de distributie wel goed moet zijn.
En de rest ?

Tja, wat blijft er nog over? Vervangen is wat bij een distributieset hoort. Wat ben ik vergeten?

Spanrol en looprol van multiriem ?

soichiro

Heren,

ik ben er helaas nog niet aan toegekomen! Ik zal dit weekend eens de spanner ontspannen en voelen / luisteren of er een merkbaar bijgeluid op een van de poelies zit. Zo nee, dan naar de Volvo garage om het type, merk, en looproute van de multiriem te laten controleren. Een van deze acties moet de uitkomt bieden!

Ik laat het weten!
The body must be relaxed, but the mind must be sharp.

Sem

Citaat van: soichiro op 14-03-2012 23:12:26
Heren,

ik ben er helaas nog niet aan toegekomen! Ik zal dit weekend eens de spanner ontspannen en voelen / luisteren of er een merkbaar bijgeluid op een van de poelies zit. Zo nee, dan naar de Volvo garage om het type, merk, en looproute van de multiriem te laten controleren. Een van deze acties moet de uitkomt bieden!

Ik laat het weten!
Duurt lang.. ;)

UserID6342

Citaat van: Sem op 30-03-2012 21:20:09
Citaat van: soichiro op 14-03-2012 23:12:26
Heren,

Ik laat het weten!
Duurt lang.. ;)
Ben je mal Sem, 't is pas 16 dagen geleden  :eusa_whistle:

soichiro

Zo, bijna een jaar later de tijd gevonden om het gejengel aan te pakken.

Goede nieuws:

- de Volvo loopt nog
- ik heb er een dochter bij
- de motor is weer fluisterstil, en kan genieten van een fijne 5 -pitter!

Slechte nieuws:

- het heeft heeel lang geduurd
- tussendoor volledig nutteloos de stuurpomp vervangen. Geluid bleef bestaan
- Het was een enorm karwei, met name door de achterste dynamo bout vast te zetten

Ik heb een handig tooltje gemaakt om de multiriem te ontspannen, en ben gewapend met een (ruil) dynamo en nieuwe vrijlooprol aan de slag gegaan. De stuurpomp had ik dus al eens los gehad om te vervangen, maar dat maakte geen moer uit.

Tot mijn verbazing en ook wel opluchting zat de dynamo maar met 2 bouten vast. De onderste - rechtsonder- die in de schetsplaat waar de spanner ook aan vastzit tapt, was niet aanwezig. Het spul was dus zo los, en bij het monteren begreep ik wel dat deze bout 'vergeten' was. Wat kan je daar dramatisch slecht bij; zeker omdat er ook nog 2 dikke aircoslangen lopen.

Met wat hulp en gepast optimisme gelukt een bout erin te krijgen. Pomp er weer op, spanner er aan, riem erop en starten. Wat een feest! Operatie geslaagd en heerlijk stil. Ik denk dat het dus de dynamo is geweest, alhoewel deze niet echt lawaai maakt als je hem in losse toestand ronddraait. De vrijloop rol liep niet soepel, maakte enigszins geluid maar was zeker niet verloren. Kan het dus ook geweest zijn. Ik hoor nu zelfs de luchtpomp weer draaien bij koude start; die had ik al bijna 2 jaar niet meer gehoord. Ben benieuwd wat ik de komende tijd nog meer aan bijgeluiden ga horen opeens..
The body must be relaxed, but the mind must be sharp.

elianmars