Teveel laadstroom

Gestart door martinint, 23-03-2013 12:31:40

Vorige topic - Volgende topic

martinint

Goede Middag.

Het lijkt of ik op dit moment een wel heel vreemd probleem heb.
Donderdag de 850 even 10 meter verplaatst (dom) en prompt niet meer aanslaan vrijdagmiddag (verzopen dus)
Heel lag doorgestart en uiteindelijk sloeg de motor aan met veel rook.
Daarna een stukje wezen rijden om de motor even schoon le laten lopen zonder verdere problemen.
Later moest mijn vrouw even weg en ze kwam terug met het verhaal dat er lampjes branden, inderdaad de abs, srs en het verlichting conrole lampje aan. ook brandde er maar 1 stads lichtje (re).

eerst de fout codes maar eens uitgelezen maar daar was niets te zien, toen da laadstroom maar eens laten meten en die geeft 17,5 volt, de accu dampt ook met lopende motor.

Iemand enig idee of ik met starten een kabel heb verbrand of is de dynamo ter ziele?

Groeten, Martin de Vries

KIM

Spanningsregelaar van de dynamo is defect.

jeroen74

Laadspanning is inderdaad veel te hoog. Niet meer mee rijden totdat je de dynamo/spanningsregelaar vervangen heb.

Kokende akku's zijn bijzonder gevaarlijk. Waterstofgas dat vrijkomt, lekker explosief...

widebody

Vaak zijn deze los te koop. Mijn 440 heeft dat ook een keer gehad., geloof een tientje ofzo.

martinint

Na wat googelen inderdaad een idee te krijgen van de spanningsregelaar.
Iemand iets van foto of plaatje hoe dat zit, en wat voor types er zijn?

Gr Martin

widebody

Hier bijvoorbeeld: Nordicar
Model: 3523710-B
voor 19 ex porto ben je weer t mannetje. Inbouwen is een wassen neus.

martinint

Het inbouwen van de regelaar lijkt mij haast niet te doen zonder de dynamo er uit te halen, ik heb het kapje er inmiddels af maar kom ook met mijn korte schroevendraaiertje niet bij de kruiskoppen waarmee de regelaar vast zit.
Ben bang dat er 2 opties zijn; spruitstuk los en meteen de carterontluchting aanpakken of de stuurpomp los om bij de dynamo te komen.
In beide gevallen de radiator aftappen en weghalen om wat meer ruimte te krijgen.

Ben er nog niet helemaal uit!

Iemand suggesties?

Gr Martin

Ries van de Zilverschuit

En als je alleen de koelventilator weghaald? Krijg je dan niet net voldoende ruimte?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

thuur

Het is krap, maar wel te doen zonder iets te demonteren. Niet opgeven en zoeken naar een andere schroevendraaier!

Gr ;)

martinint

Nou, na een paar senseotjes nog maar eens geprobeerd, met een schroefbitje en daarop een haaks opzetstukje kon ik er net bij maar het blijft krap.
Nieuwe regelaar gemonteerd en getest, laadstroom netjes 14,5 volt en het abs, srs lampje blijft ook uit nu.
Morgen nog even alle lampen vervangen voor ( zijn allemaal kapot) dan is dat probleem ook weer uit de wereld.
Ik weet nu wel warom de dynamo boer zo lachte toen hij zei "probeer het maar"

Gr en fijne avond en bedankt voor het meedenken.

Martin

NinaPaul

:eusa_wall:

En iets is 22 graden lang? 14 psi hoog? Je banden staan op 2.5 meter?

Stroom meten we in ampère, spanning in volt.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

martinint

En iets is 22 graden lang? 14 psi hoog? Je banden staan op 2.5 meter?

Stroom meten we in ampère, spanning in volt.

Sorry voor mijn vervuiling van het Nederlands, zal proberen beter op te letter.