Te hoge carterdruk, kapotte turbo en krukaskeerring...

Gestart door SjamaaN, 26-03-2013 22:30:38

Vorige topic - Volgende topic

SjamaaN

Ik heb sinds ik vorig jaar mn blok en turbo onderhanden genomen heb steeds weer problemen. Het is een 2.0 T5 en ben van een 13G naar een 16T turbo gegaan, met R-uitlaatspruitstuk, 3"downpipe en blauwe injectoren. Om te beginnen wel een leuke vermogens winst ten opzichte van standaard.
De meeste problemen zijn alweer opgelost, maar nu zit ik nog met het grotste probleem. Veel, heel veel olielekkage en een rotte turbo. De turbo houdt zn druk niet vast en wanneer de motor goed warm is en de turbo toch een beetje druk opbouwt, dan slurpt hij olie mee.
Ik heb de turbo gedemonteerd en deze weggestuurd voor revisie en ben vandaag gebeld met het verhaal dat er niet heel veel mis is. Het uitlaathuis leek te gaan scheuren, maar dit is niet het geval, het is nog helemaal top. De speling die ik op de as voelde is wel de reden van het drukverlies, maar heeft geen verdere schade veroorzaakt. De reden die ze geven voor het olie verbruik is waarschijnlijk een te hoge carterdruk, waardoor de olie omhoog komt in de retourleiding v/d turbo. En de turbo dus zijn olie niet goed of snel genoeg kwijt kan. Dat 3-hoekige plaatje met dat vacuum dingetje en rubbertje erin  :P zit helemaal vol met olie, vandaar dat zij deze reden geven.

In de tussentijd heb ik al de krukaskeerring vervangen dus die is helemaal vers. Maar dit wil ik liever niet binnen een jaar weer moeten doen. De mogelijkheid heb ik wel, maar het is een klote baan.

Wat zou nu de reden kunnen zijn van de te hoge carterdruk. De carterventilatie iig niet, die is gloednieuw en na demontage blijkt ook dat die helemaal in orde is. Het blok heeft nu 198xxx km gedraait, dus eigenlijk verwacht ik geen dingen als zuigerveren of koppakking. Wat ik zelf nog wel verwacht is de oliekoeling in de radiateur. Mijn radiateur had koelvloeistof lekkage, dus heb ik een gebruikte gemonteerd. Kilometerstand is onbekend en komt van een auto met een geploft blok, wel helemaal schoongemaakt voor de montage. Maar ja, als hier de olie niet door kan stromen of door een verstopping niet snel genoeg kan stromen, zorgt dit dan voor problemen?

Ik heb nog geen compressie test gedaan of wat dan ook, maar wat vermoeden jullie dat er mis kan zijn.

Grt, Ronald
SjamaaN

UserID6342

Lost je probleem nu niet even 1,2,3 op, maar laat je 'm niet veels te rijk lopen met blauwe injectoren en 'slechts' een 16-T ?  Normaliter heeft een 16-T witte injectoren, dus met dezelfde openingstijd krijgt hij veels te veel benzine naar binnen toe.

Wat voor soort olie gebruik je en welke viscositeit ?  Toch zekerheidshalve compressie meten en controleer je carterdruk ook daadwerkelijk, dus oliedop eraf, gasgeven en dan moet tie mooi blijven liggen.

SjamaaN

Voor het benzine stukje: Ik ben bij Rica geweest en zij zeiden dat het beter was om ipv standaard injectoren grotere te nemen en dan ook gelijk de witte over te slaan en blauwe te kiezen. Als de turbo naar behoren functioneert dan werkt dit beter dan witte.

Ik heb nu(1,5 jaar +/- 25000 km) 10W40 olie volledig synthetisch. Eerst altijd 5W30 volledig synthetisch, maar ik merkte dat als ik dan de auto een week niet gebruikt had dat de klepstoters lagen te ratelen bij het starten. Dat vond ik geen prettig idee dus ben overgestapt naar 10W40. Dat bevalt goed, had voordat ik dit aan de stok kreeg helemaal geen "problemen"/klachten.

Als het turbo'tje terug is morgen dan zal ik alles weer monteren en is een compressie testje gaan doen. Voor de zekerheid.

Geen mogelijkheid dat de turbo zn druk lekte naar de olie toe of afvoer? Door de speling op de as, dat hij dit langs de lagers/keerringen perste?
SjamaaN

KIM

Oliedruk is altijd hoger dan de turbodruk. De olie zal dus altijd via de turbo naar buiten stromen stromen bij te grote speling op de as.

thuur

Ah, weer een 2.0 met minder dan 2 ton op de klok :D

Zonder scherts, laat een reeks testen uitvoeren: compressie, lektest, carterdruk daadwerkelijk (laten) meten. Dan heb je tenminste een indicatie over de staat van het blok.

Gr ;)