RICA-chip

Gestart door FrankT5, 21-10-2004 17:13:47

Vorige topic - Volgende topic

FrankT5

Volgende week gaat mijn T5 naar meneer RICA. Na telefoontje bleek dat de kosten € 775,- waren, na de melding dat ik clublid ben werd dit zonder morren verlaagd naar € 375,-, dus de actie geldt nog steeds. Mijn vraag is wat men nu precies bij RICA doet ("was een uurtje werk"). Wordt de auto aan een computer "gehangen", waarna achterover geleund en kofie geleut kan worden, of wordt er meer gedaan? Moet daarna nog het luchtfilter vervangen worden, of is dat niet per se noodzakelijk? En wat kost zo'n luchtfilter? Ik ga niet met m'n T5 racen, maar ik wil zeker weten dat ik in noodsituaties (verlaagde GTI's, GSI's en 3-coupés, hahaha) over meer dan genoeg vermogen kan beschikken.
wat heb Kadoendra je nâuh geleerd?

JCviggen

Die 375 is excl btw, inclzit dus op 450 :)

Wat men doet is erg simpel, gewoon de ECU uit de auto halen, mee naar binnen, de EPROM chip vervangen of herprogrammeren, terug vast solderen en dan terug de wagen in. Kan op minder dan een uur hoor. Dan ff proefritje en klaar is kees.

Er moet niets noodzakelijk worden vervangen voor de rest, maar een performance luchtfiltertje zou ik toch aanraden. Heb zelf ook een K&N gemonteerd met enkel chip.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

BartT5R

Frank,
Ander luchtfiltertje kan ik je ook ten zeerste aanraden, en een 3" downpipe ook :D.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

Rad

Wordt hij niet op de testbank gezet? Kan me voorstellen dat het programma toch op het speciefieke blok wordt aangepast.  Of proppen ze er een standaard programma in?

JCviggen

gewoon standaard proggy er op. als je wil bijbetalen kan hij altijd op de rollen natuurlijk ;)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

FrankT5

Dat die € 375,- ex BTW was wist ik gelukkig al, totaal wordt het iets minder dan € 450,-. K&N luchtfilter is volgens de forumleden ook een goed idee, als ik nog ergens wat eurootjes heb liggen zal ik ze zeker daaraan spenderen. Overigens ga ik zaterdag samen met Walter de op de sleuteldag uitverkochte veerpootbrug monteren. Of hij - al dan niet gratis - op de testbank wordt gezet weet ik niet.

Rad

En...Is-ie al gechipt? Hoe bevalt het?

Oele

Citaat van: JCviggen op 21-10-2004 17:26:52
Wat men doet is erg simpel, gewoon de ECU uit de auto halen, mee naar binnen, de EPROM chip vervangen of herprogrammeren, terug vast solderen en dan terug de wagen in. Kan op minder dan een uur hoor. Dan ff proefritje en klaar is kees.

Ahum, mijn roffeltje is sindsdien niet meer zo liefjes, tuurlijk standaard snel chippie gaat zoals hierboven beschreven.

Ik ben bijna een hele dag bezig geweest samen met (R.) de snelweg op zwaar testen, weer een beetje aanpassen. Na 6 * de chip aangepast te hebben was ik tevreden, ben nogal kritisch.... Al met al een perfecte service, petje af en een vermogen nu in de Roffel waarvan je bang wordt...

Dus, tuurlijk kan het in een uurtje, maar ze kunnen ook hele speciale wensen uitvoeren... En dan moet je niet rekenen op een uurtje...

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

FrankT5

Citaat van: Rad op 29-10-2004 18:56:27
En...Is-ie al gechipt? Hoe bevalt het?

Ja, donderdag is mijn roffel aan de beurt geweest. Was met een half uurtje gepiept, daarna € 446,25 aftikken. Ik kan niet zo kritisch als JCViggen zijn (heb er eenvoudigweg te weinig verstand van), maar ik merk over het gehele toerenbereik dat de auto nu bijteriger is. Vol geplankt heb ik (nog) niet, maar dat gaat dinsdag (lange rit voor de boeg) zeker gebeuren. En dan heb ik mijn sportstand nog niet eens gebruikt! Voordat ik dat doe wil ik wel eerst eventjes een half uurtje "warm draaien".  Ben heel benieuwd, niet in de laatste plaats naar het geluid. Ervaringen zal ik z.s.m. hier posten.

Entuscan

Citaat van: FrankT5 op 01-11-2004 11:42:07
En dan heb ik mijn sportstand nog niet eens gebruikt!

Automaat best altijd in S laten staan als je wagen gechipped is.
Althans dat zeggen de meeste tuners toch.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

FrankT5

Citaat van: Entuscan
Automaat best altijd in S laten staan als je wagen gechipped is.
Althans dat zeggen de meeste tuners toch.
quote]

Dat hebben ze mij bij RICA niet verteld, terwijl ik toch inderdaad een automaat heb. Wel dat ik vanaf nu 98 loodvrij moet tanken i.p.v. 95. Dat had ik overigens ook al in een andere tread van Marc H. gelezen. Is het niet slecht voor de motor als je voortdurend in de "s"-stand rijdt? Vorige eigenaar vertelde dat je die stand eigenlijk alleen moet gebruiken als de motor goed warm is en de olie in de kleinste gaatjes is geweest.

Entuscan

Tja alle zweedse tuners hebben dit in hun gebruikshandleiding staan, dus er zal toch wel iets van waar zijn.
Waarom? Daar zal wel een technische uitleg voor bestaan. Ik veronderstel iets ivm de koppelomvormer die in de E stand te veel krachten moet verwerken/tegenhouden.

Maar daar weten anderen hier vast wel meer over. De S stand op de automaat heeft volgens mij NIKS met de olie in de motor te maken hoor. De vorige eigenaar bedoelde gewoon dat je niet moet planken als de motor koud is. in welke stand de automaat staat maakt niks uit.

Gewoon de bak in S en rustig rijden als de motor koud is, zoals altijd
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

BartT5R

Ik ga meestal in economy, dan is het verschil groter als ik hem toch eens in s zet ;D , Marc heeft mij niet verteld dat dit zou moeten, ik kan ook geen enkele reden aanhalen waarom dit zo zou moeten zijn, buiten het feit dat je dan hogere toeren maaakt en dat er dan minder residu over blijft die je motor kan beschadigen.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

BenC70ES

Citeer[maar over welke motor (olie) temperatuur spreken we dan.  

+- 88°  ;) in een 480 die nieuw maar een derde kost kon je dat wel zien...  ::) (record was 117° )

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

M a r c

Citaat van: BenC70ES op 02-11-2004 19:13:32
Citeer[maar over welke motor (olie) temperatuur spreken we dan.  

+- 88°  ;) in een 480 die nieuw maar een derde kost kon je dat wel zien...  ::) (record was 117° )

Ik krijg 'm in mijn 440 Turbo over de 120 graden....  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl