Turbo-Intercooler optimalisering

Gestart door HoundDog, 21-10-2004 22:22:30

Vorige topic - Volgende topic

HoundDog

In alle turboversie van de 850 en 70-serie vanaf 1995 zit een inlaatsysteem van buizen en slangen tussen turbo en gasklep gemonteerd met zeker 11 bochten, daarnaast beschrijft dit systeem een behoorlijk traject over en langs het warme motorblok. Volvo heeft hiervoor gekozen om de inlaatlucht op deze manier niet te ver terug te koelen omdat er in erg koude landen anders problemen kunnen ontstaan met vastgevroren gaskleppen e.d. In Nederland zal het echter nooit zo koud worden dat dit probleem optreedt, het geeft echter wel aan dat de lucht middels een geoptimaliseerd traject veel verder teruggekoeld kan worden. Dit betekend uiteraard dat er (door de hogere dichtheid van de zuurstof) ook meer lucht/brandstof in de motor kan en dat er bij getunede motoren minder kans op 'pingelen' is. Bij het zogenaamde 'reversed-system' is de flow door de intercooler precies andersom en daarom het traject wat de gecomprimeerde lucht moet afleggen veel korter (maar 6 bochten i.p.v. 11). Het effect: een veel snellere reactie op het gaspedaal en al een hoger vermogen bij een lager toerental. De kit bestaat uit alle benodigde aluminium pijpen en gewapende rubberen en silicone slangen.

Dit komt van EuropeanTuning van de site. Heeft dit enig nut, of alleen als je wat verder bent met tuning, zoals chippen en/of zwaardere turbo ofzo?
Never drive faster than your guardian angel can fly!

mehn

BartT5R heeft dit sinds kort, i.c.m. een geflashte chip. Stuur 'm eens een PB-tje  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mathh

Ik was hier ook erg in geïnteresseerd. Samen met scuba ben ik op de sleuteldag naar de "demon" gaan kijken, die heeft dat ook.
Er werd me echter verteld dat de combinatie met de automaat ervoor zorgt dat er een zeer nerveus rijgedrag ontstaat. In feite werd het mij dus afgeraden.  :-\
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

M a r c

Citaat van: mathh op 22-10-2004 08:19:01
Ik was hier ook erg in geïnteresseerd. Samen met scuba ben ik op de sleuteldag naar de "demon" gaan kijken, die heeft dat ook.
Er werd me echter verteld dat de combinatie met de automaat ervoor zorgt dat er een zeer nerveus rijgedrag ontstaat. In feite werd het mij dus afgeraden.  :-\

Sorry hoor, maar daar ben ik het niet mee eens, leg me eens uit waarom dat bij een automaat een nerveus rijgedrag zou veroorzaken? De eerste T5 met automaat hadden dit systeem gewoon standaard af-fabriek. Dan kun je een automaat ook niet chippen want daar wordt ie dan ook nerveus van. Of zou het misschien komen omdat je gewoon meer vermogen krijgt....  ;)

Afgelopen zaterdag met Ludo meegereden in zijn T5 automaat en met een TME-chip, helemaal niks nerveus, gewoon een hele snelle wagen die lekker aan het gas hangt.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

mehn

Citaat van: MH op 22-10-2004 09:09:39
De eerste T5 met automaat hadden dit systeem gewoon standaard af-fabriek.

Zoals bij die van Ludo.
Trekt goed trouwens voor een auto waar vanalles mee 'mis zou zijn'  ;D
Een turbo met reverse IC? Dan ook nog een automaat? Watblief, op Gas? Gechipt met meer dan 50pk per injector ??? Dat kan toch helemaal niet ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

BartT5R

Helemaal niks nerveus, ik heb de indruk dat ik nu veel meer controle over de automaat heb, ik bedoel, ik voel nu veel beter aan wanneer ie terug wil schakelen en kan hem dus dat ook beletten, in sport stand is het wat anders natuurlijk, dan heb je wel een nerveuze auto, maar dat heb je ongechipt ook denk ik.

Maar terug on topic, die reverse IC maakt inderdaad een verschil, maar of het nu een 250 euro verschil is? Ik ben er nog niet uit, (sorry Marc) de chip en de downpipe hebben veel meer impact gehad, de reverse ic kan je vergelijken met bv de K&N luchtfilter, het maakt in optimale omstandigheden, koud met hoge luchtdruk niet zo veel uit, het verschil is groter als het bv warm en vochtig weer is.

Ik weet niet wat er aan je auto is gedaan Hounddog, maar de reverse IC zou ik toch als laatste nemen, beter is eerst doorsparen voor de chip en downpipe.

Maar als het geld niet zo'n rol speelt dan zou ik het zeker doen.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

Johann

Citaat van: mathh op 22-10-2004 08:19:01

Scuba meende dat het systeem in combinatie met de grotere turbo op zijn 850 Automaat een nerveuzer gedrag zou kunnen vertonen.
Voor jouw V70R AWD werd het afgeraden omdat het helemaal niet op de "fly by wire" motoren past..  ;)
Gisterenavond nog even in een getunede gele T-5R met "lange" buizen gereden en dat liep toch wel heel vloeiend en dan voel je dat de turbo bij het korte systeem toch iets meer aan 't gas hangt. Sommige mensen ervaren dit als nerveus, met andere woorden de lange buizen geven een "ronder" motor gedrag. Gewoon een gevoelskwestie dus.
Persoonlijk ben ik van mening dat het een relatief dure investering is voor de winst die je er voor terug krijgt. Bij een 15G motor is het verschil van reaktie van 't gaspedaal goed te merken maar als je kijkt wat je voor zo'n setje moet neertellen..
Feit blijft dat er turbo's met dik 350 rijden die gewoon de lange buizen nog gebruiken dus echt om de winst hoef je 't niet te doen.
Waar het dan om gaat is of je gewoon alle aanpassingen op je motor wilt hebben omdat dit volgens de Volvo tuning bijbel zo moet.. ;D
Ik heb tot op heden nog geen info gezien die duidelijk kan aantonen of het verschil in opzet van beide system ook daadwerkelijk een verschil in inlaattemperaturen laat zien als de motor op temperatuur is.
De reden voor het omzetten heeft er mee te maken dat Volvo destijds het ontwerp heeft aangepast omdat bij koudstart de gasklep kon bevriezen bij hele lage buitentemperaturen.
Condens in het inlaat traject sloeg tegen de gasklep welke dat vrijwel direct vast kon vriezen. Om reden van dit verhaal neemt men aan dat het korte systeem dus in koudere inlaatlucht voorziet maar naast de buizen aanpassing heeft Volvo ook nog een gaatje in de intercooler gemaakt om condens af te voeren en hebben ze de carterontluchting lichtelijk aangepast om te voorkomen dat via de carterontluchting condens uit 't carter gelijk in het inlaat traject kan komen.
Vraag is dus of de oplossing komt door warmere lucht bij koude start of drogere lucht..
Ik heb de buizen aangepast omdat ik al een bovenbuis had liggen, ooit voor een proef op de S60 gekocht. Het staat gewoon veel mooier dan die kronkel buizen opzet. :D

M a r c

Zoals altijd: METEN = WETEN

Ik moet het bij mijn auto nog ombouwen en zal vlak vóór de ombouw naar reversed IC even een run doen met de G-Tech Pro en ook meteen na montage. Dan zien we wellicht het verschil in vermogen/accelleratie. Feit is wel dat ik nog nooit iemand heb horen zeggen dat ie helemaal geen verschil merkte na montage. Maar feit blijft dat het op een V70R AWD en C70 T5 uit '99 inderdaad niet past. Op de eerdere modellen wel.

info@europeantuning.nl

ed

Vind ik ook niet. In de sportstand is het schakelmoment wat beter te bepalen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

BartT5R

Klopt wel, maar het gebeurd toch regelmatig als ik dan een weg insla tegen laat ons zeggen 30/40km per uur en wat gas geef dat ie als een gek terug in z'n 1 vlamt en er als een speer vandoor gaat.
Op zich niks mis mee, maar het staat zo lullig als er mensen staan te kijken.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

mathh

Citaat van: MH op 22-10-2004 10:21:01
Maar feit blijft dat het op een V70R AWD en C70 T5 uit '99 inderdaad niet past. Op de eerdere modellen wel.

Het blijft dus k.....t voor mij  :(

@Johann: bedankt voor de assistentie, zo gedetailleerd had ik het niet kunnen vertellen.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

BartT5R

Citaat van: Ludo op 22-10-2004 15:34:49
dat heet niet een nerveuze auto Bart, maar de feeling van je rechtervoet.  ;D
Komaan Ludo,
je weet zelf goed genoeg dat je niet in de sportstand de volle trekkracht vanaf 1500 toeren in z'n 2 kan krijgen, ok je kan voelen wanneer ie terug wil schakelen. Als je meer als  pakweg 75% van het vermogen vraagt schakeld ie automatisch terug om een optimaal toerental te krijgen, daar is het dan ook de sportstand voor.

HoundDog

Oke jongens, bedankt voor de reacties.
Ik weet nu weer wat meer.
Bart, ff voor de statistieken, er is nog niets aan mijn C70 gedaan, hij is nog helemaal origineel. Maar ik ben een beetje informatie aan het verzamelen om straks dus aan het echte werk te gaan beginnen.
Ik las overigens bij een recatie van iemand dat het niet op een C70 T5 uit 1999 zou passen, de mijne is van November ´98. Praktisch hetzelfde dus.
Zou het bij mij nu ook niet passen dan?
Never drive faster than your guardian angel can fly!

s©ub@

gaat voor 99,9% dus niet op jouw motor passen hounddog... sorry; zelfde probleem als math dus
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

M a r c

Citaat van: HoundDog op 22-10-2004 17:44:46
Oke jongens, bedankt voor de reacties.
Ik weet nu weer wat meer.
Bart, ff voor de statistieken, er is nog niets aan mijn C70 gedaan, hij is nog helemaal origineel. Maar ik ben een beetje informatie aan het verzamelen om straks dus aan het echte werk te gaan beginnen.
Ik las overigens bij een recatie van iemand dat het niet op een C70 T5 uit 1999 zou passen, de mijne is van November ´98. Praktisch hetzelfde dus.
Zou het bij mij nu ook niet passen dan?

Hangt van het type motorblok af. Heb je nog het oude motorblok met losse verdeelkap en 'oud' type bougieafdekplaat? Dan past het wel.

info@europeantuning.nl