StefanCJ's nieuwe blog :) -> Freude am fahren

Gestart door StefanCJ, 29-03-2013 22:57:32

Vorige topic - Volgende topic

StefanCJ

Even afstoffen hier.

Inmiddels zijn we verhuisd. Marit en ik hadden allebei een eigen appartement (van voordat we een relatie hadden, we zijn niet apart gaan wonen ofzo ;D) en het appartement van Marit is verkocht. Periode van voorbehoud financiering is voorbij, bankgarantie is binnen dus het zit wel goed allemaal. Afgelopen weken druk geweest met verhuizen van onze spullen. We hadden dus ook twee complete inboedels en mijn zusje neemt zo goed als één complete inboedel over. Zij blij, wij blij, we lopen immers niet te leuren op Marktplaats met alle spullen.

De S70 doet het gewoon prima nog. Wel een half litertje kvs in 6000km en ruim een liter olie in 6000km. Als ik het verhaal van Louis en zijn 2.5T blok lees wordt ik al onrustig van binnen  ::).

Afgelopen woensdag een schrikmoment gehad met de S70. Ik wilde 's morgens naar mijn werk, auto starten, aanslaan, bop bop bop, afgeslagen ... Nogmaals starten, startmotor wel rond maar verder niets ... Ook na een paar keer proberen niets. De ANWB gebeld en ondertussen zelf maar gaan kijken wat er loos kon zijn. Accu ok, pnp ok, startmotor ok, geen zichtbare kabels/stekkertjes los, misschien relais 103? Reserve 103 erin gezet, starten en niets aan de hand. Voor de zekerheid ff de oude er weer in gezet en weer niet starten. Problem solved  :D. Ik wilde de ANWB afbellen en op dat moment stond 'ie al voor de deur. Nog even met de (overigens erg vriendelijke) man gesproken, bedankt voor de snelle komst en op weg gegaan naar mijn werk.
Als het goed is komt vandaag of morgen een nieuwe reserve 103 binnen (bedankt voor het snelle opsturen Dirk!).

Komende dinsdag een ritje naar Thuurbo voor de distributie en remschijven/blokken rondom. Erg leuk, want ik kan meekijken met de distributie vervangen, vind ik wel interessant. Remmen wilde ik eigenlijk zelf doen maar het kost me weer een middag sleutelen en ik heb er nu ff niet zoveel tijd voor over. Ik ben dan toch bij Thuur, kan het net zo goed gelijk. De laatste periode erg druk geweest met werk, verhuizen en ik wil ook gewoon eens een vrije dag met die kleine kunnen doorbrengen zonder steeds maar bezig te moeten zijn.

;)

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: StefanCJ op 31-05-2013 11:26:23
De S70 doet het gewoon prima nog. Wel een half litertje kvs in 6000km en ruim een liter olie in 6000km. Als ik het verhaal van Louis en zijn 2.5T blok lees wordt ik al onrustig van binnen  ::).

Dat hebben er meer de laatste tijd, denk ik. Droom maar alvast van een 2.3T, dat verlicht misschien de pijn bij voorbaat.  :P
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

StefanCJ

Euuh ja ... Ik heb er al van gedroomd. Hoe kan ik herkennen of ik het vaak gehoorde 2.5T probleem heb?

Ries van de Zilverschuit

Zolang hij lekker loopt, geen zorgen maken toch?

Koelwaterverlies kan een symptoom zijn, maar kan ook een ordinaire lekkage zijn natuurlijk van een slangaansluiting of radiateur. Maar wat ik uit de topics hier opmaak, is dat bij problemen het verlies echt groot is. Lijkt zich vooral voor te doen bij een cilinderscheur in het onderblok.

Olieverbruik lijkt mij heel netjes.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

StefanCJ

Gister een leuke/leerzame dag in zuiden van Nederland gehad. Het stuk naar Thuur lijkt erg lang maar de 185 kilometers rijden lekker weg, zeker buiten de spits om. Rond de middag gearriveerd en als eerste de kap open gedaan om de motor iets af te laten koelen en zelf koffie te drinken.

Omdat het 2.5T-blok van Louis een scheurtje heeft maak ik me ook weer zorgen om mijn 2.5T blok. Als niet als etc... Daarom heeft Thuur zijn CO2 snuffelaar in het koelvloeistofreservoir gehangen en ik hoef me de geen zorgen te maken, voorlopig is alles nog gewoon goed  :eusa_dance:.

Ik vond het erg interessant om mee te kijken bij het vervangen van de distributie. Eigenlijk is het niet mega ingewikkeld zolang je maar goed weet waar je mee bezig bent. Meteen de multiriem en koelwater mee laten vervangen, is dat ook weer gewoon goed.

Na de distributie zijn we de remmen gaan doen. Achteraf ben ik blij dat ik besloten heb om dit samen met Thuur te doen en niet voor de deur omdat:
- één zuiger voor compleet vast zat. De rubber manchet lag er los omheen en deed dus niet veel meer.
- de handremvoeringen vielen allemaal uit elkaar. Ze waren nog gewoon goed, dus ik had ze best kunnen vast lijmen en verkopen ( ;D).

Als ik dit gedoe hier voor de deur had, had ik eerst twee nieuwe klauwen moeten regelen en naderhand weer nieuwe handremvoeringen, dat was dus een ellendig gedoe geworden. Gelukkig had Thuur alles op voorraad dus dat was een easy fix. De nieuwe remmen zijn van Stoptech met sportblokken van Textar. De Brakemax sportschijven (voor) die ik hiervoor had zijn ook goed bevallen, 80dkm met een automaat is best goed te noemen.

Nieuwe schijven:

Oude remklauw:

Oud vs. nieuw:

We zijn rond 12.30 begonnen en waren rond 17.15 klaar. Vervolgens in de spits terug dacht ik ::)

Tja, Zuid-Limburg, je zal er maar wonen! Ze hebben geen eens spits  8).

Thuur, bedankt voor je hulp/advies/koffie!

;)

Bouke

Altijd weer lekker een nieuwe distri ed en natuurlijk nieuwe remmen :eusa_dance: . Piepen ze lekker of valt het mee :eusa_think:

rogerV701998

Mooi Werk Stefan! Altijd goed toeven in Gronsveld, ik kom er ook wel eens een enkele keer... :eusa_shifty:

;D

fbm

Citaat van: StefanCJ op 05-06-2013 14:27:52
De Brakemax sportschijven (voor) die ik hiervoor had zijn ook goed bevallen, 80dkm met een automaat is best goed te noemen.

Rijd jij zoveel :o het is niet zolang geleden toch, dat je de heleboel (XYZ) vervangen hebt voor 302? :eusa_think:

Wel prettig dat het allemaal weer in orde is!

StefanCJ

Yeps, 300km woon/werkverkeer per week, vakanties, weekendjes weg, even hierheen, even daarheen. Het gaat onbewust allemaal erg hard qua kilometers. Zeker omdat 'ie op gas rijdt pak je gewoon erg makkelijk de auto omdat de brandstofkosten per km wel meevallen.

MarcoV

Zo, weer een mooie upgrade Stefan en fijn dat de verhuizing gelukt is.
Moeten maar snel een dagje huizen kijken prikken en gelijk de auto poetsen, wordt er nu wel weer voor!

Groeten thuis,

MarcoV

StefanCJ

Ik verlies al een tijdje een heel klein beetje kvs. De radiateur is nog redelijk nieuw, ik heb geen zichtbaar lek en de kachelradiator is volgens mij nog nooit vervangen (ik kan er iig geen rekening van vinden). Soms beslaan de ramen wat snel maar dat kan net zo goed met het weer te maken hebben. Vandaag toch maar even onder de mat gekeken.

Heeeel licht vochtig, het proeft zoetig en laat wat witte strepen achter. Voor de zekerheid de kachelradiator maar vervangen dus. Hij is al besteld bij een auto airco service bedrijft voor nog geen 8 tientjes incl. de BTW. Uiteraard een Hella/Behr. De Brezan levert 'm overigens ook voor dezelfde prijs. De O-ringen zijn bij de dealer besteld. O-ringetjes zijn iets van een tientje bij elkaar. Gelijk maar even een nieuwe olievuldop besteld. Nadat ik het rubbertje van de oude vervangen had bleef 'ie heel iets lekken.

In oktober 2010 heb ik een nieuw knopje voor de automaatpook besteld van IPD. Veel geld voor een stukje plastic maar in ieder geval flink goedkoper dan een nieuwe automaatpook. Waar ik dan wel slecht tegen kan is dat het originele knopje 13 jaar meegaat terwijl dit ding na net 2,5 jaar al begint af te brokkelen  :(. Ziehier de crappy foto:

Ik zal eens informeren of er nog garantie op zit en anders bestel ik óf een nieuwe, of een automaatpook uit een sloper.

Straks nog even Sbv contacten voor het samen vervangen van de kachelradiator.

:)

Sbv

Hier sbv, roep maar wat wanneer je aan de slag wilt. Pookknop vervangen door een nieuwe ?

StefanCJ

Citaat van: Sbv op 10-06-2013 18:53:27
Hier sbv, roep maar wat wanneer je aan de slag wilt. Pookknop vervangen door een nieuwe ?

Je hebt pb  ;).

Is ook een optie, ik ga eens informeren wat een nieuwe kost.

StefanCJ

Vanmorgen opgehaald:

En onder het mooie stickertje heeft eerst "Volvo" gestaan:

En een nieuwe. Van de oude had ik al het rubbertje vervangen maar het lekte nog iets. Morgen even schoonmaken en dan kijken of het droog blijft. Dan kan ook de afdekplaat van de bougies (hoe heet dag ding eigenlijk ???) er weer op.

Vanavond naar Sander (Sbv) om de kachelradiateur te vervangen. Ik hoop dat Sander voelermaatjes heeft want dan kan ik ook de speling van de magneetkoppeling meten. Bij warmer weer valt de airco soms stil, 5 minuten later werkt het weer, 5 minuten laten weer uit etc.

:)

Sbv

Ik zie je wel verschijnen. Voeler dingen heb ik liggen dus we gaan eens meten wat en hoe