StefanCJ's nieuwe blog :) -> Freude am fahren

Gestart door StefanCJ, 29-03-2013 22:57:32

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Citaat van: StefanCJ op 29-10-2013 21:50:25
Inmiddels is het nieuws aardig 'geland'. Vanmiddag was ik er nog wel nuchter over, nu heb ik er wel flink de pest over in. Ik wil het risico niet nemen om de koppakking te laten vervangen en vervolgens erachter komen dat er wél iets mis is met het onderblok. Het blijft immers een 2.5T. Los van de hele discussie over dit blok blijft het feit dat er relatief meer problemen mee zijn dan de 2.3 blokken.

Wat nu dan wel? Ik weet het niet. Enerzijds ben ik het sleutelen soms wel beu. Met een 850/*70 ben je nooit klaar, er gaat altijd wel weer iets stuk. Wil je lekker een weekendje weg, moet je de avond ervoor nog naar Brabant omdat het lpi systeem sluiting maakt. Uiteindelijk komt het wel goed, maar het vertrouwen in de auto neemt wel stukje bij beetje af. Mijn ouders hebben altijd Nissan gereden, mooi is het niet, de uitstraling is a-sexy maar ze hebben nooit problemen gehad in al die jaren. Moet er dan iets anders komen? Iets Koreaans, lekker betrouwbaar?

Anderzijds heb ik mijn 850/S70 tijd als erg plezierig ervaren. Ik heb erg veel leuke mensen leren kennen, veel tijd doorgebracht op het forum, meetings bijgewoond, geleerd op technisch gebied. Ik kan me moeilijk voorstellen om dat aan de kant te moeten schuiven omdat ik kies voor een ander merk auto. Misschien is dat wel een noodzakelijk kwaad. Een 850/*70 is gewoon geen goedkope auto om te rijden. De S70 is geen prioriteit nummer één in mijn leven (gelukkig maar). Marit moet ook af en toe mee uit eten genomen worden en wil ook leuke dingetjes doen met mij en Casper. Marit en ik vinden het ook leuk als Casper later een broertje/zusje mag krijgen en we willen ook een grotemensenhuis als dit appartement verkocht is. Allemaal zaken die wél geld kosten. Het liefst blijf ik Volvo rijden maar het moet wel enigszins ( ;)) financieel verantwoord zijn.

Dat is dus een beetje het dilemma. Overigens vind ik het geweldig hoe iedereen hier reageert. Steun-in-de-rug-berichtjes op het forum, app of telefoontjes, supertof! Bedankt  ;).

Slecht nieuws dus :(

Een uitwendige lekkage vind ik echter geen "typisch 2.5T gebrek". Het probleem van deze motoren zit in de onderblokken, m.n. tussen cilinder 4 en 5. Ik zou nog even goed kijken naar de plek van het lek voordat je conclusies gaat trekken. Ik zie ook zat 2.5T's die er al 3,5 ton op hebben zitten, dus het is niet per definitie een probleemblok. Waterlekkage bij een oliesquirter kan ook van een lekkende koelleiding zijn, de turbo zit daar vlak in de buurt. Bij Joost heb ik toen water gezien dankzij een duidelijk zichtbare scheur in het blok.

Daarbij, de kop eraf halen bij een defecte motor kan ook wel in een uurtje :evil:

Je overwegingen snap ik heel goed, maar veel van dit soort "storingen" komen van onzorgvuldig werk aan je auto. Maakt misschien voor je gevoel niet uit, maar heeft een duidelijke reden. Iedere auto, nieuw of oud heeft jaarlijks geld nodig om te kunnen blijven rijden. Daarbij kan ook iedere auto stilvallen. En nee, met een 850/x70 houdt het werk nooit op. Maar aan de andere kant: hoevaak heeft je auto je nou echt in de steek gelaten op al je gereden kilometers?

Iedere auto kost geld, en hoe meer je vraagt van een auto (comfort, veiligheid, betrouwbaarheid, uitstraling, ...) hoe hoger het prijskaartje wordt. Ik kan niet in je hart kijken en in je portemonnee wil ik niet kijken, daarom adviseer ik altijd om binnen je budget (ratio) te kijken naar wat je graag wilt (emotie).

Gr ;)

NinaPaul

Ik ben het met Thuur eens, het demonteren van de kop en een diagnose stellen zijn de grote kosten niet.
Een uurtje is misschien wat kort door de bocht ;) maar dan heb je wel zekerheid.

Veel mensen hebben het hier over "jongere auto, minder kosten" vergis je echter niet, ook een hyundai i10 kan zomaar 1300 euro kosten bij een beurt. (remblokjes voor, remschijfjes voor, remblokken achter, grote beurt, achterste demper). Dat is 10% van de nieuwprijs! Voor fabrieksgarantie moet je altijd naar de merkdealer voor je (preventief/correctief)onderhoud.
Bij mijn BMW 123d wilde ik de remblokken voor laten doen bij een beurt (dealerstempels voor onderhoud, ivm waarde bij verkoop).
Dat is 525 euro ex btw. extra t.o.v. enkel de beurt. Ik heb ze maar zelf gedaan!

Geen idee of een 2003 2,4T hetzelfde is als een 2,5T (buiten de andere aanduiding en die 7pk verschil) maar ik vind het ook een heerlijke motor om mee te rijden icm 5 traps automaat.

Succes de keuze
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ZC3rr0r

Citaat van: Jack v op 29-10-2013 23:04:07
Jammer Stefan is een mooie auto maar ik denk dat volvobug wel een puntje heeft als je volvo wilt blijven rijden. Die 10v's doen het gewoon goed op lpg.

Klopt als een bus, onze 10v heeft weinig geks qua onderhoud, alleen de bekende airco problemen en een gare lager in de dynamo na 260.000 km maar dat mag geen naam hebben.

Boeijke

Mooi klote allemaal stefan.

Wens je sterkte bij je keuze.
Kan alleen maar zeggen dat je met 2 kinderen in een sedan ook weg komt hoor. En dat is uit ervaring. Bij ons gaat ook alles gewoon mee in de sedan. Heb dan nog een dubbele wandelwagen ook.
Uiteraard is dit in een estate makkelijker. Als we de 740 meenemen gaat het net iets makkelijker allemaal.

Succes!

UserID6342

Citaat van: thuur op 30-10-2013 09:16:55

Een uitwendige lekkage vind ik echter geen "typisch 2.5T gebrek". Het probleem van deze motoren zit in de onderblokken, m.n. tussen cilinder 4 en 5. Ik zou nog even goed kijken naar de plek van het lek voordat je conclusies gaat trekken. Ik zie ook zat 2.5T's die er al 3,5 ton op hebben zitten, dus het is niet per definitie een probleemblok. Waterlekkage bij een oliesquirter kan ook van een lekkende koelleiding zijn, de turbo zit daar vlak in de buurt. Bij Joost heb ik toen water gezien dankzij een duidelijk zichtbare scheur in het blok.

Het komt op de oliesquirter terecht en lekt voornamelijk bij de cilinders 2 en 3, het komt duidelijk tussen blok en kop uitzetten dus heeft niets te doen met de koelleiding ofzo.

Martijn_B

Beetje JB-weld er tussen...

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

M a r c

Citaat van: StefanCJ op 29-10-2013 21:50:25
Inmiddels is het nieuws aardig 'geland'. Vanmiddag was ik er nog wel nuchter over, nu heb ik er wel flink de pest over in. Ik wil het risico niet nemen om de koppakking te laten vervangen en vervolgens erachter komen dat er wél iets mis is met het onderblok. Het blijft immers een 2.5T. Los van de hele discussie over dit blok blijft het feit dat er relatief meer problemen mee zijn dan de 2.3 blokken.

Wat nu dan wel? Ik weet het niet. Enerzijds ben ik het sleutelen soms wel beu. Met een 850/*70 ben je nooit klaar, er gaat altijd wel weer iets stuk. Wil je lekker een weekendje weg, moet je de avond ervoor nog naar Brabant omdat het lpi systeem sluiting maakt. Uiteindelijk komt het wel goed, maar het vertrouwen in de auto neemt wel stukje bij beetje af. Mijn ouders hebben altijd Nissan gereden, mooi is het niet, de uitstraling is a-sexy maar ze hebben nooit problemen gehad in al die jaren. Moet er dan iets anders komen? Iets Koreaans, lekker betrouwbaar?

Effe diep ademhalen Stefan..... Koreaans betrouwbaar..... ??!

En een koppakking doe je natuurlijk alleen vernieuwen als blijkt dat er voor de rest geen zichtbare scheuren in de cilinderwand(en) zitten.

LPi systeem met storing kan Volvo niks aan doen....

Hoeveel kms had die Nissan op de klok staan...?

Ik snap je frustratie....  maar haal nu gewoon die kop er eens af.... anders blijf je gissen naar het probleem..... straks is het gewoon gemaakt met een nieuwe pakking en een gevlakte kop.

Nu loop jij en iedereen vooruit op wát er aan de hand is, de meest grote doemscenarios komen ter sprake, alle 2.5T's zijn ineens onbetrouwbaar....  éérst kijken wat er nu écht aan de hand is.

;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Laguna-S60R

Citaat van: NinaPaul op 30-10-2013 10:31:42
Ik ben het met Thuur eens, het demonteren van de kop en een diagnose stellen zijn de grote kosten niet.
Een uurtje is misschien wat kort door de bocht ;) maar dan heb je wel zekerheid.

Veel mensen hebben het hier over "jongere auto, minder kosten" vergis je echter niet, ook een hyundai i10 kan zomaar 1300 euro kosten bij een beurt. (remblokjes voor, remschijfjes voor, remblokken achter, grote beurt, achterste demper). Dat is 10% van de nieuwprijs! Voor fabrieksgarantie moet je altijd naar de merkdealer voor je (preventief/correctief)onderhoud.
Bij mijn BMW 123d wilde ik de remblokken voor laten doen bij een beurt (dealerstempels voor onderhoud, ivm waarde bij verkoop).
Dat is 525 euro ex btw. extra t.o.v. enkel de beurt. Ik heb ze maar zelf gedaan!

Geen idee of een 2003 2,4T hetzelfde is als een 2,5T (buiten de andere aanduiding en die 7pk verschil) maar ik vind het ook een heerlijke motor om mee te rijden icm 5 traps automaat.

Succes de keuze

Deze heb ik ook al een paar keer zien sneuvelen op dezelfde manier als de 2.5T
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

BBS

Ik roep maar wat hoor, maar kun je niet met een endoscoop -wie ook zo'n ding heeft anders aanschaffen voor een paar tientjes bij o.a. Conrad- door de bougie gaten kijken in je cilinders? Kun je misschien kijken of het onderblok gescheurd is. Zoniet dan zou ik de kop er af trekken ;)
Volvoloos....

UserID6342

Kun je niet zien Bert Jan, want je kijkt dan in de cilinderbus, er boven (dus tussen de kop en onderblok) kun je niet komen met de camera en kun je dus niets aan zien.  Een cilinderbus scheurt normaliter niet.  Ook is de lekkage op deze plek niet meteen aanleiding met een camera erin te gaan (heb die hier namelijk ook ;D)

Sbv

Dus eigenlijk kop lichten en kijken en dan eventueel meten of kop krom is ?

UserID6342

Zou ik dus niet doen zelf.... Als de kop gelicht word deze meteen laten vlakken en afpersen, dan pas sluit je praktisch alles uit qua kop zijnde.  Dan is het alleen het onderblok nog de vraag, wat je pas kunt zien als de kop eraf is.

Niet om te zeuren of te zeiken, ik wil die kop er rustig aftrekken, maakt me niets uit maar wat als het onderblok gescheurd is ?  Dan heb je dus dubbele kosten en voor het geld wat ik tegen Stefan heb gezegd kun je dan beter een ander blokje erin lepelen die meteen veel degelijker is.  Maar dan moeten hij en Marit wel duidelijk hebben of ze nog een poosje met de auto willen blijven rijden, anders is iedere piek die je er aan uit geeft weggegooid geld.

TonV70R

Keuze blijft lastig.
Ga je een V70 tot het dak toe vol laden met spullen of ga je deze ook tot achterbank hoogte laden? Laadt je hem tot de achterbankhoogte dan zal het denk ik niet zoveel uit maken.
Andere kant hoe ouder de kinderen weer worden, hoe minder je mee hoeft te slepen, of je moet fietsjes etc mee willen gaan nemen (heb ik zelf nooit gedaan).
In onze Focus welke we hiervoor hadden hebben we nooit meer geladen dan dat de rolhoes dicht kon, bij de (lease) Toyota Verso ook niet.

Zou zelf eerst de kop er ook eens afhalen of eerst nog eens goed kijken met iemand waar het inderdaad echt vandaan komt.
Heb hiervoor ook een 2,5T gehad, heerlijke motor, zelf altijd rustig mee gereden maar wat de voorganger(s) er mee gedaan hebben weet je niet.

Blijft altijd een lastige keuze welke je zelf zult moeten beslissen.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

StefanCJ

Keuze's ... Vandaag een drukke dag op werk gehad dus geen tijd om uitgebreid te zoeken. Na het eten even achter de pc gedoken en tussen de 850's/*70's kan ik niet iets vinden wat me kan bekoren. Of het zijn hokken, of het onderhoud heeft bestaan uit remblokjes, een nieuwe band en een Wunderbaum.  De huidige S70 is simpelweg een erg mooie auto, zit erg goed in de lak, interieur is netjes, onderstel is goed, lpi, slechts één parkeerdeukje en rijdt lekker.

Maruksa riep gister over de ombouw "dat doen we zelf". Bouke was ook enthousiast (in de app) en ik heb net Sander aan de lijn gehad en ook die durfde een ombouw wel aan. Het is natuurlijk wel ubercool om met de klusgroep een blokwissel te doen. Deze optie scheelt wel een bom duiten, dat maakt het ook aantrekkelijker allemaal. Sander is de meest technische van het stel, dus als hij zegt dat het wel goed komt dan heb ik er wel vertrouwen in.

Ik hoor veel verschillende verhalen over ombouw. Nu draait 'ie op Motronic 4.4, 2.5T software, 193pk. Kan ik een 2.3 blok erin hangen met grotere turbo/injectoren zonder de ecu of automaat ecu aan te (laten) passen of zal er software aangepast moeten worden? Indien er aangepast moet worden, alleen de ecu of ook de automaat ecu en lpi ecu? Kan ik dan een andere 4.4 ecu erin prikken of gaat dat niet werken?

Veel vragen weer  ;D. Ik wil goed weten wat wel en niet kan. Niet dat ik straks ineens voor onaangename verrassingen kom te staan.

:)

maruska

sander de meest technische ? proest ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R