StefanCJ's nieuwe blog :) -> Freude am fahren

Gestart door StefanCJ, 29-03-2013 22:57:32

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Kan het standpunt van Dirk wel begrijpen, en als mensen een blok om kunnen hangen verwacht ik dat een juiste diagnose
(hiermee bedoel ik niet dat de huidige diagnose knudde is, maar het is niet precies) ook wel moet kunnen?!

Bij een 2e hands blok zou ik ook d-riem, waterpomp, rollen, bougies, klepseals, keerringen, etc. allemaal vervangen, vergis je niet in de kosten. Het lijkt allemaal maar een paar euro, maar het gaat snel vooruit.

Revisie of ruilen van de kop valt ook wel mee qua kosten, in vergelijking met de 500 euro dat een 2e hands blok ongeveer kost.
Als het enkel de pakking is kost het helemaal niets in vergelijking.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

grijzev70tdi

Voor de koprevisie van de T-5 kwam ik op 450 euro incl pakkingen en kopbouten. Dat was vlakken, afpersen (moesten de kleppen eruit), nieuwe klepsteelrubbers.

Ik zou de kop er gewoon eerst eens afhalen, dan zie je snel geenoeg of er wat inzit. Mocht het dan nog kapot zijn kan het blok er alsnog uit. Kost je alleen de uren en dan ben je meer wijzer.

Als je blok kan omhangen, kun je ook een kop van een auto afhalen
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Marc O.

Citaat van: Dirk342 op 30-10-2013 23:19:25
Citaat van: Marc O. op 30-10-2013 22:40:23
We zijn hier toch om elkaar te helpen? ???
Ja, eensch !  En waaruit blijkt dat ik dat NIET zou hebben gedaan ?  Sorry, maar beetje rare opmerking in dit verhaal....  En jij hangt een blok voor niets om dan ??  En geeft dan natuurlijk ook garantie, etc ?  Wat wij wel doen !  Sterker nog, zelfs nog garantie geven op onderdelen die niet van ons afkomen, vraag maar eens aan Jules !

Hmm, ik zie al dat dit niet helemaal juist geland is ;D

Wat ik bedoel is dat ik best begrijp dat het klusteam dit met Stefan wil doen en dat ze daar niks voor vragen (althans, de heren kennende doen ze dat niet). En ja, ik zou daar graag aan bijdragen, al is mijn technische kennis daar waarschijnlijk niet toereikend voor. In plaats daarvan heb ik voor een tweetal medeforummers een complete webshop gebouwd, waar ik ook niks voor gevraagd heb terwijl daar meer uren in zitten dan in het omhangen van een motorblok. Dat doe ik omdat ik zelf bij het klussen ook regelmatig wordt geholpen door andere forummers. Dat is wat ik bedoel met 'we zijn er toch om elkaar te helpen'.

Wel vind ik het jammer dat er meteen over geld wordt gesproken/gedacht terwijl er nog geen minuut is gespendeerd aan het daadwerkelijke ombouwen.

Anyway, ik ga me hier verder niet mee bemoeien, is iets tussen jullie onderling. Ik laat het hier bij.
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Citaat van: Marc O. op 31-10-2013 07:25:05

Wel vind ik het jammer dat er meteen over geld wordt gesproken/gedacht terwijl er nog geen minuut is gespendeerd aan het daadwerkelijke ombouwen.

Point taken Marc ;D ;D.  Juist bovenstaande zin is erg belangrijk in het gehele verhaal.  Stefan wilt duidelijkheid (geheel terecht) over wat de totale kosten zouden zijn.  Die heeft hij van mij gehad, met een uitloop naar boven toe (denk niet die nodig te hebben overigens, zoals Stefan ook verteld is).  Dit om nare verrassingen achteraf tegen te gaan en dan kan het alleen maar meevallen, terwijl het gewoon heel veel geld is.

Wat heb ik of Stefan er aan om te zeggen: word een paar honderd en het blijkt later een paar duizend te zijn ?  Precies, helemaal niets en wil ik ook niet !  Stefan moet eerst voor zichzelf duidelijk hebben of hij met deze auto nog een poos wilt blijven rijden, onverschillig wie of wat het blok overhangt of gaat repareren.  Als Stefan 'm volgend jaar weg wilt doen voor een estate is iedere piek er nu aan uit geven weggegooid geld.  Dat jaartje doorrijden red de auto ook wel met een pil in z'n mik.  Niet netjes, maar het gaat wel.

De kop eraf trekken is geen enkel probleem, zoals ik ook al vaker heb aangegeven.  Met wat geluk is het idd alleen de pakking, het word wat erger als kop gescheurd of onderblok gescheurd is want dan heb je dubbele arbeidsuren.  Zo simpel is het gewoon.  Buiten dat, als het alleen de koppakking zou zijn (wat je dus pas kunt zien als de kop eraf is !), blijft het nog steeds een 2.5T wat an sich al niet een al te sterk blok is.

Bij een eventuele ombouw naar 2.3 is al rekening gehouden met het compleet aanpassen van het hele spul, dus incl. andere turbo en benzine injectors etc., etc.  Zou je de auto verder origineel laten, dus alleen een 2.3 blok erin hangen met de huidige turbo / setup (die ook niet helemaal fris meer is volgens Stefan zelf) dan gaat hij de 193 PK wat hij nu heeft al niet meer halen.

Het is inmiddels al ruimschoots bewezen dat een ombouw zoals wij doen geheel probleemloos kan gebeuren, zowel voor de AFR op zowel LPi en benzine en dat er gewoon een serieus snelle auto ineens te voorschijn kan komen (mits goed gedaan uiteraard)

StefanCJ

Even wat dingen van mezelf afschrijven zodat er geen dingen verkeerd opgevat worden.

Allereerst, niets ten nadele van Dirk. Ik ben een ochtendje bij Dirk geweest om de boel te controleren en door te spreken wat de mogelijkheden zijn. Natuurlijk wordt daar over geld gesproken omdat Dirk en Arjen het niet voor niets doen. Hier zit het verschil met het klusteam. Dirk en Arjen hebben geen sleutelhulp nodig aangezien ze over alle nodige technische kennis beschikken. Ik heb dat dus niet, net zoals Marc O dat hierboven stelde en investeren we dus tijd in elkaars klussen onder het mom voor wat, hoort wat. Voor beide partijen en opvattingen heb ik sympathie omdat ik de achterliggende gedachte begrijp en steun.

Voor Dirk en Arjen is het een uit de hand gelopen hobby waarmee ze ook nog een klein centje aan over willen houden. De prijzen die Dirk noemde zijn voor zover ik kan beoordelen scherp, fair en dus te rechtvaardigen. Dat Dirk uit goed fatsoen en omdat 'ie er zelf ook de pest over had niets wilde hebben voor zijn tijd afgelopen dinsdag vind ik gewoon heel erg netjes. Heb het hem meermaals gevraagd, maar het hoefde écht niet. Klasse, reuze bedankt! Ik vind het juist erg goed dat er gewoon duidelijk over geld gesproken kan worden. Ik heb er niets aan als er naderhand allerlei kosten naar boven komen drijven. Dat Dirk en Arjen er geld voor vragen, prima, absoluut niets mis mee. Ze verwachten immers ook geen klushulp terug onder het voor wat hoort wat principe. Overigens verwacht het klusteam dat ook niet, maar het hoort gewoon wél, tenminste dat vind ik.

Van het klusteam (we hebben nu tenminste wel een naam gekregen  ;D) niets dan lof over alle aanbod van hulp, tijd en energie. Ik vind dit gewoon heel erg bijzonder dat er allerlei mensen in de bres voor je springen en klusruimte, motortakel, vrije tijd willen investeren.

Dan nog een technisch aspect: de kop eraf trekken kan natuurlijk wel, maar handig is het niet. Nu is de auto gewoon nog te rijden en alhoewel Marit niet veel rijd heeft ze haar eigen auto gewoon nodig. Als ik de kop eraf laat trekken en er is iets met het onderblok, dan moet ik a la minute vervangend vervoerd hebben.

Overigens ga ik me in de keuze niet laten beïnvloeden door wat anderen zeggen, ik maak zelf de keuze maar onderzoek daarvoor wel alle mogelijkheden. Voor nu wel even genoeg, ik hoor hier een hoop gekreun dus moet even een poepluier wisselen  ;D.

Bouke

Tsja het is tenslotte papadag :eusa_sick: ;D

Taranis

Goedendag zeg... ik kijk een weekje niet op het forum en jouw blog is ongeveer ontploft ;D

Balen van de koelwaterlekkage maar je hebt gelijk: jij moet de beslissing nemen en niemand anders. Niettemin ben ik 't wel een beetje eens met degenen die roepen dat het wellicht handiger is om de kop er eerst eens af te trekken om te zien hoe erg de ramp is. Kun je geen auto lenen in de tussentijd?

Mocht je iets nieuws overwegen: zolang je kiest voor na modeljaar 2003 en je de versies met AWD, FourC, Blis en andere ongein laat staan, kun je je aan een N niet echt een buil vallen.

Citaat van: NinaPaul op 30-10-2013 10:31:42
Geen idee of een 2003 2,4T hetzelfde is als een 2,5T (buiten de andere aanduiding en die 7pk verschil) maar ik vind het ook een heerlijke motor om mee te rijden icm 5 traps automaat.

Succes de keuze

De 2.4T is nog dezelfde, de 2.5T met 210 pk (2521cc dacht ik) is wel een nieuw (en onverwoestbaar) blok.

Citaat van: StefanCJ op 29-10-2013 21:50:25
Anderzijds heb ik mijn 850/S70 tijd als erg plezierig ervaren. Ik heb erg veel leuke mensen leren kennen, veel tijd doorgebracht op het forum, meetings bijgewoond, geleerd op technisch gebied. Ik kan me moeilijk voorstellen om dat aan de kant te moeten schuiven omdat ik kies voor een ander merk auto. Misschien is dat wel een noodzakelijk kwaad. Een 850/*70 is gewoon geen goedkope auto om te rijden. De S70 is geen prioriteit nummer één in mijn leven (gelukkig maar). Marit moet ook af en toe mee uit eten genomen worden en wil ook leuke dingetjes doen met mij en Casper. Marit en ik vinden het ook leuk als Casper later een broertje/zusje mag krijgen en we willen ook een grotemensenhuis als dit appartement verkocht is. Allemaal zaken die wél geld kosten. Het liefst blijf ik Volvo rijden maar het moet wel enigszins ( ;)) financieel verantwoord zijn.

Dat is dus een beetje het dilemma. Overigens vind ik het geweldig hoe iedereen hier reageert. Steun-in-de-rug-berichtjes op het forum, app of telefoontjes, supertof! Bedankt  ;).

Precies dat wat je hier beschrijft ervaarde ik ook aan het einde van mijn 'XC-tijd', maar is voor mij wel de hoofdreden geweest om Volvo te blijven rijden. Ik heb er erg veel leuke contacten aan overgehouden, iets wat je met een ander merk toch minder hebt naar mijn idee.
Zolang het betaalbaar blijft naast het gewone (en belangrijkere) leven, is het leuk. Als het niet meer betaalbaar is, wordt het tijd voor wat anders ;)

Sterkte met je beslissing. Mocht je een V70 diesel overwegen, dan kun je de mijne een paar uurtjes lenen als je wil om eens te voelen of 't wat voor je is.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 31-10-2013 08:45:34
Mocht je een V70 diesel overwegen, dan kun je de mijne een paar uurtjes lenen als je wil om eens te voelen of 't wat voor je is.

Maar die is wel bizar getuned, dat kan een verkeerde indruk geven als je daarna met een 163 of 185PK gaat rijden. :angel:

Sneu dat je op dit moment voor zo'n lastige keus staat. Ik hoop dat het meevalt.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Nou bizar getuned ......je kan goed meekomen met het verkeer in Nederland

grijzev70tdi

163 pk is genoeg hoor. Heerlijke motor en rijd er met plezier
Grolsch, het klinkt al lekkerder

elianmars

Citaat van: grijzev70tdi op 31-10-2013 21:01:41
163 pk is genoeg hoor. Heerlijke motor en rijd er met plezier

Het is inderdaad genoeg, maar meer is wel lekker  8)

StefanCJ

De kogel is nog niet door de kerk, maar het zit er wel tegenaan.

Vandaag papadag en tussen het spelen en kinderdvd's kijken door heb ik aardig wat tijd achter de laptop gezeten op autosites. De wens naar ruimte was eigenlijk al langer aanwezig. Met in de kofferbak het reservewiel, buggy en wat gereedschap is de overgebleven ruimte gewoon wat beperkt. Hiernaast sta ik elke 280km bij de pomp. Ik ken het werkrooster van elke pompbediende onderhand uit mijn hoofd, soms kom ik wel drie keer in een weekend tanken. Ook op vakantie is het niet heel relaxed om zo vaak te moeten pauzeren om te tanken. Het is dan altijd snel tanken, koffie halen en weer verder, nooit even lekker ontspannen zitten/staan/lopen.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar een V70 D5 (163pk) met handbak, dit vanwege het gunstige verbruik t.o.v. een automaat. Vanavond proef gereden in een D5 uit 2005, 320dkm op de teller, leren interieur, dakraam, RTI navigatie, geïntegreerde telefoon, spoiler, 2de eigenaar. Wat een wereld van verschil met de S70. Het rijdt veel rustiger, minder gehaast, lekker stil op de snelweg. Ik ben er weg van, het dashboard lijkt wel een cockpit.

Ik wil er de komende week nog een paar bekijken. Eisen zijn D5, minimaal 2004, minstens half leer, redelijk verse distributie, budget circa 4500,-. Tips zijn uiteraard welkom.

En de S70? Tja, als iemand een goed bod doet op de complete auto (zonder de Pegasus velgen) dan gaat 'ie als geheel weg en anders in onderdelen. Ik heb geïnformeerd om hier in de buurt een garage te huren voor 4-8 weken en die tijd te gebruiken om de S70 te demonteren en in onderdelen te verkopen. Het gaat me wel aan het hart, ik heb meer dan 100.000km gereden in de S70, ondanks wat kleinigheden altijd met heel erg veel plezier. Nu, op het hoogtepunt, is het verhaal voor de S70 over en uit. Ik hoop echt vurig dat iemand een bod doet op de hele auto en dat iemand de moeite wil nemen om hem weer te genezen. De auto is het waard, hij is strak, rijdt super en ziet er ontzettend gaaf uit. Ik zal gaan kiezen voor meer ruimte.

Nogmaals, de kogel is nog niet door de kerk maar het zit er wel tegenaan. Als iemand interesse heeft in de hele auto, mail of pb dan even. Onderdelenzoekers nog even niet reageren, ik hoop allereerst dat iemand hem als geheel over wil nemen, nogmaals hij is het waard om op de weg te blijven.

:)

StefanCJ

elianmars

Citaat van: StefanCJ op 31-10-2013 21:24:17
Ik wil er de komende week nog een paar bekijken. Eisen zijn D5, minimaal 2004, minstens half leer, redelijk verse distributie, budget circa 4500,-. Tips zijn uiteraard welkom.

Nog maar een keer dan: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=239290086 

;)

Succes, kerel. Aan de ene kant leuk om weer wat nieuwer te gaan rijden, aan de andere kant zal het moeilijk zijn om afscheid van de S te nemen.

The Volvoboy

Potverdikkeme Stefan, dat is toch echt wel een ontzettend strakke bak :-\ Veel meer uitstraling dan een V70N vind ik persoonlijk (al is een aangeklede N zeker geen lelijke auto)

Mocht je voor een D5 gaan, let er dan wel op dat je er één zonder roetfilter probeert te kopen, die zijn namelijk het zuinigst ;) Te herkennen aan het type D5 met 163pk. Een D5 met 185pk of een 2.4D met 163pk heeft namelijk altijd een roetfilter ;) Die zijn er trouwens ook van na de facelift.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km