StefanCJ's nieuwe blog :) -> Freude am fahren

Gestart door StefanCJ, 29-03-2013 22:57:32

Vorige topic - Volgende topic

StefanCJ

Klopt Koen, de S is gewoon een karakterbak. Geen 13 in een dozijn auto, maar gezien de wens naar ruimte is het voor mij gewoon niet verstandig om te investeren. Helaas. Ik baal er wel ontzettend van, liefst hou ik de auto gewoon voor mezelf maar dat is gewoon niet verstandig.

Marcel, mooie auto, thanks voor de link  ;)

Taranis

Citaat van: Sbv op 31-10-2013 18:54:58
Nou bizar getuned ......je kan goed meekomen met het verkeer in Nederland

Daar dacht een Mondeo vanavond anders over toen ik even invoegde op de A58 met de aanhanger erachter. Ma reed mee en vroeg zich af of ik vergeten was dat de aanhanger erachter hing :eusa_whistle:

On-topic: ik denk dat je een verstandige beslissing neemt. Let er wel op dat een koppelingswissel bij zo'n handbak aardig in de papieren kan lopen vanwege het dual mass vliegwiel.
Ik heb beide gehad en ik zou eerder voor de 163 pk dan voor de 185 pk gaan. Hij klinkt niet alleen mooier maar heeft ook die gare wervelklepellende niet. De 163 pk loopt inderdaad zuiniger.
Roetfilter kun je negeren, als 't je niet aanstaat dan sloop je dat element eruit en indien nodig laat je het filter uit de software schrijven.

De motorsteunen van een D5 zijn vacuüm gestuurd en na circa 350.000 aan vervanging toe (been there done that), echt goedkoop zijn ze niet. Let ook op de intercooler (meestal rond de 250.000 - 300.000 km gaar) en of de motor stationair mooi rond loopt. Zo niet dan zijn de injectoren versleten en nieuwe of revisie zijn duur. Verder wil de stuurpomp wel eens lekken op de aansluitingen van de leidingen en is de aircocondensor van modeljaren 2004 t/m 2006 ronduit beroerd.
Xenon is leuk maar als 't stuk gaat ben je wel redelijk aan de beurt.

Ook al ga je de classic onherroepelijk missen (doe ik ook), een N rijdt echt fijner.

grijzev70tdi

Distributie zou ik niet teveel van voorstellen, dat stelt namelijk geen #### voor. Qua onderdelen zit je op de 300 incl waterpomp en is max 1,5 uur werk.

D5 is super motor, kijk wel even goed naar het koud starten, als ie langzaam in toeren komt of slecht start zijn vaak de injectoren aan hun einde. Bij ons waren ze na 3 ton kapot. Zit nu nog 1 orginele in, die komt deze winter wel aan de beurt.

Handbak kun je heerlijk zuinig rijden. Erg leuk als je 80 op de cruise rijd, geeft de BC 3 liter op de 100 km aan. Hebben klanten gehad die 1500 km op een tank haalden

Let ook goed op een lekke intercooler, dat is scheer en inslag bij de D5. Meeste D5's hebben een roetfilter (bij de 1e types achteraf ingebouwd, dus kan er evt zo tussenweg zonder storingen)

Edit: En die beste klant had al 7 ton op zijn D5 staan, orginele motor zonder gekke dingen

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Laguna-S60R

Condensor is bij de 2000 modellen ook wel ruk ;)

Let ook goed op de ophanging, is erg slijtage gevoelig.
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

StefanCJ

Komt wel goed, ik neem Sander mee om te kijken naar het technische deel.

elianmars

Citaat van: Taranis op 31-10-2013 21:39:39
Let er wel op dat een koppelingswissel bij zo'n handbak aardig in de papieren kan lopen vanwege het dual mass vliegwiel.

Als je 't door een goede monteur laat doen zal het waarschijnlijk wel meevallen  :eusa_shifty:

Sbv

Citaat van: StefanCJ op 31-10-2013 21:42:53
Komt wel goed, ik neem Sander mee om te kijken naar het technische deel.
laptop mee en uitlezen dan maar.

Samen met Ronald hebben we al de nodige dingen gezien bij D5's. We zijn beide denk ik redelijke ervaringsdeskundigen.

Hopelijk kom je wat leuks tegen. Maak niet de fout die ik gemaakt heb in het verleden door een hele dik uitgeruste auto te gaan rijden, daarna wil je niet meer terug kwa opties etc  ;D

grijzev70tdi

Wat dat betreft heb ik wel een hele mooie in de aanbieding ;D Heeft de meeste zwakke punten al gehad ;D

elianmars

Citaat van: grijzev70tdi op 31-10-2013 21:49:59
Wat dat betreft heb ik wel een hele mooie in de aanbieding ;D Heeft de meeste zwakke punten al gehad ;D

Die is wel heel erg kaal  ;D

Bovendien een automaat. Stefan wil liever een handbak.

Taranis

Citaat van: elianmars op 31-10-2013 21:48:41
Citaat van: Taranis op 31-10-2013 21:39:39
Let er wel op dat een koppelingswissel bij zo'n handbak aardig in de papieren kan lopen vanwege het dual mass vliegwiel.

Als je 't door een goede monteur laat doen zal het waarschijnlijk wel meevallen  :eusa_shifty:

Misha schreef ooit op dit forum wat hij voor een koppelingswissel bij zijn N kwijt was, dat is al ruim de helft van een automaatrevisie...

Citaat van: Sbv op 31-10-2013 21:49:05
laptop mee en uitlezen dan maar.

Lees dan ook even de staat van de injectoren uit ;)

Citaat van: Sbv op 31-10-2013 21:49:05
Samen met Ronald hebben we al de nodige dingen gezien bij D5's. We zijn beide denk ik redelijke ervaringsdeskundigen.

Hopelijk kom je wat leuks tegen. Maak niet de fout die ik gemaakt heb in het verleden door een hele dik uitgeruste auto te gaan rijden, daarna wil je niet meer terug kwa opties etc  ;D

Helemaal mee eens. Het maakt het zoeken naar een opvolger zo lastig :P

Qua D5... geloof dat ik mezelf inmiddels wel redelijk ervaren mag noemen. Mocht je hier iets in de buurt zien staan en je wil dat ik even op vooronderzoek uit ga dan hoor ik het wel.

)()()sT

Citaat van: elianmars op 31-10-2013 21:30:03
Citaat van: StefanCJ op 31-10-2013 21:24:17
Ik wil er de komende week nog een paar bekijken. Eisen zijn D5, minimaal 2004, minstens half leer, redelijk verse distributie, budget circa 4500,-. Tips zijn uiteraard welkom.

Nog maar een keer dan: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=239290086 

;)

Succes, kerel. Aan de ene kant leuk om weer wat nieuwer te gaan rijden, aan de andere kant zal het moeilijk zijn om afscheid van de S te nemen.

Zo'n N zou ik ook wel gaan rijden na de huidige, maar als ik zoiets zie dan is het 't toch net niet voor mij, terwijl ik zo'n S70 van je (of m'n eigen) helemaal toppie vind.
Maar ja,de tijd tikt door en uiteindelijk houdt het toch op voor de 850/S-V-C70 classics......

blauweroffel

Hoi,

Ik weet dat je iets zoekt van na 2004, en ik weet niet hoeveel geduld je hebt...
Rond december heb ik een D5 uit 2002, zonder roetfilter, prima onderhouden, venetian red, beige interieur, HU1205, open dak, 3e bankje in de aanbieding. km iets van 350000.

BR

MarcoV

Tja Stefan, als ik zelf niet de 240 had nu zou ik zo teruggekocht hebben!
Heb zelf 6 jaar met heel veel plezier met deze S70 gereden en er ongelofelijk veel aan gedaan.
Ook jij hebt je niet onbetuigd gelaten om hem op de weg te houden maar nu is het moment wellicht daar om weer verder te kijken.

Succes met je zoektocht en hopelijk vind je nog iemand die deze prachtbak een derde kans geeft!

MarcoV

Taranis

O ja, check de achterdeuren van je aanstaande N even op roest aan de bovenzijde achter het deurrubber :-X

grijzev70tdi

Citaat van: Taranis op 31-10-2013 22:00:03
O ja, check de achterdeuren van je aanstaande N even op roest aan de bovenzijde achter het deurrubber :-X

Dat doen ze idd allemaal, daar had ik laatst zo'n verkopertje leuk mee te pakken. Scheelde weer paar 100 op de aanschafprijs (op een auto van 3500 euro)