StefanCJ's nieuwe blog :) -> Freude am fahren

Gestart door StefanCJ, 29-03-2013 22:57:32

Vorige topic - Volgende topic

triton

Jeff Healey is ook goed , met z'n pedal steel guitar
Professioneel raddraaier

The Demon

Lekker bezig geweest dus Stefan.  :eusa_clap:

Je hebt toch wel meegezongen met Bonny?  ::)

UserID6342

Ik zou ook koppijn hebben van Bonnie ;D ;D

classicT5

In ieder geval beter dan Bonnie st Claire ;)

)()()sT

En Stefan, wanneer komt er een cabrio?

;D

elianmars

Citaat van: )()()sT op 22-12-2015 09:27:32
En Stefan, wanneer komt er een cabrio?

;D

Gaat wel goed komen :P

Chris

Citaat van: StefanCJ op 21-12-2015 22:06:05

Circa 80dkm heeft de AT bak een flush gehad. De bak schakelde toen goed en nu eigenlijk nog steeds. Ik heb een tijdje lopen twijfelen tussen weer een flush uit laten voeren (ca €300,- per 80dkm) of gewoon ouderwets drain 'n fillen (ca 3,5 liter per keer a 10,- per liter= €35,- per keer, elke 20dkm=€140,- per 80dkm). Omdat de laatste methode bij de S70 ook goed beviel én dat er jaarlijks toch serieus geld aan onderhoud besteed wordt heb ik weer hiervoor gekozen.

Bij de D5 loopt er exact 3.5 liter uit het carter, vervolgens giet je via een klein trechtertje en aquariumslang (bij de Hornbach te verkrijgen) er weer 3.5 liter in. Je moet hier wel wat geduld voor hebben, het duurt ongeveer vier nummers van Bonnie Tyler  ;D.

Heb bij mijn V ook heel even over een flush gedacht. Opzich schakelt hij netjes nu, maar dat wil ik ook graag zo houden... Er zat bij aankoop een factuur van een Volvo garage bij waaruit bleek dat de bakolie een keer is ververst. Heb even niet meer present hoe lang geleden, maar vrij 'recent'. Een flush blijf ik toch altijd een beetje angstig voor. Van de 850 de ervaring dat gewoon aflaten en vullen ook prima werkt, de bak ging er merkbaar fijner en soepeler door schakelen. Dat wil ik tzt dus bij de V ook weer een keer doen. Eerst nog even een tijdje rijden, maar dan gewoon preventief nog een keer vervangen. Moet alleen nog een keer goed kijken of ik het bij deze bak ook weer zelf kan, weet niet of er een peilstokbuis op zit en aangezien de bak helemaal onder het luchtfilter zit is het ook niet eenvoudig te zien :eusa_think:. Moet het bij de garage wordt het toch een wat duurdere grap.

Taranis

@ Chris: ja dat kan bij jouw bak zelf. Ik heb de homemade vulslang nog liggen van de XC (die was hetzelfde) dus als je hulp nodig hebt dan hoor ik het wel.

Citaat van: StefanCJ op 21-12-2015 22:06:05
Ook wil ik nog kijken of de deurgrepen aan de binnenkant los te vervangen zijn, deze beginnen lelijk te worden.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. De mijne bladderen af en als ze eenmaal afgebladderd zijn, plakken ze  :-X

Marc O.

Drain and fill wordt op dat andere forum ook wel eens Drain ank kill genoemd. Weliswaar door 'Wij van WC-eend' forummers, maar toch. De beredenering die ze geven klinkt acceptabel. Wil natuurlijk niet zeggen dat Drain and fill altijd mis gaat (en omgekeerd, dat flushen altijd goed gaat), maar toch... Ik kies ervoor om iedere ca. 80k km te flushen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Lunadust

Ik heb bij de N de bak bij aanschaf auto 2 keer "drain en fill" gespoeld, daarna laten flushen, toen vroegen ze waarom ik em wilde laten flushen, was brandschoon.
Komende januari zit de olie er 60 k in en doe ik eerst "drain en fill"en vandaaraf even kijken hoe het eruit ziet,
Wat wel erg veel scheelde in rij en schakelcomfort was het opnieuw inleren van de bak na spoelen.
Dat is een uurtje werk op een stil industrieterrein met Vida eraan.
Techneut, geen dichter.

elianmars

Citaat van: Marc O. op 22-12-2015 10:40:42
Drain and fill wordt op dat andere forum ook wel eens Drain ank kill genoemd. Weliswaar door 'Wij van WC-eend' forummers, maar toch. De beredenering die ze geven klinkt acceptabel. Wil natuurlijk niet zeggen dat Drain and fill altijd mis gaat (en omgekeerd, dat flushen altijd goed gaat), maar toch... Ik kies ervoor om iedere ca. 80k km te flushen.

Waarom zou aflaten en vullen slecht zijn? Dit doe je bij je motor toch ook?

Sbv

Bij de 6 bak heb je ook weinig te kiezen. Helaas is dat wat lastiger vullen ivm ontbreken van peilstok.

Bij mijn XC60 laten flushen juist omdat ik het zelf niet zo makkelijk kan. Bij de v70R en ook de S70R drain en Fill gedaan en dat bevalt mij prima

Blackfox

Citaat van: elianmars op 22-12-2015 11:36:06

Hele goede opmerking :eusa_clap:.
Al zijn de meningen nog al verdeeld over flushen of verversen.

The Volvoboy

Citaat van: elianmars op 22-12-2015 11:36:06

Ja, alleen laat je bij je motor bijna alles eruit lopen, bij je bak blijft er een stukje meer achter (er komt maar 3,5L uit, ga ervan uit dat er wat meer olie in een automaatbak zit). Dat ik met Nick bij Raymond van TPR Powerflush was, heeft hij me uitgelegd waarom drain and fill niet altijd de goede manier is (alleen ben ik dat vergeten :eusa_doh: ).
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

elianmars

Dat klopt, Koen. Er zit o.a. nog olie in de koppelomvormer en de oliekoeler. Ik ben dan ook van plan om een paar keer achter elkaar af te laten en te vullen, zodat er wat meer schone olie in komt dan bij één keer af laten en vullen.

Flushen wil ik (nog) niet. De automaat van de C schakelt eigenlijk niet slecht. Heel af en toe is lichte schok voelbaar, meer niet.
Daarom preventief olie vervangen en verder niet.
Ik ben wel benieuwd hoe de kleur van de olie op dit moment is.