StefanCJ's nieuwe blog :) -> Freude am fahren

Gestart door StefanCJ, 29-03-2013 22:57:32

Vorige topic - Volgende topic

StefanCJ

Vandaag heb ik een nieuw level qua kluservaring bereikt  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Maarten en ik hebben de distributie, spanrollen en waterpomp van de C70 vervangen. Maarten had al wat ervaring maar voor mij was het de eerste keer. Ondanks Maarten zijn ervaring voelde het toch wel wat spannend, ik heb getwijfeld om het te laten doen maar uiteindelijk toch zelf aangedurfd. De dorpsgaragemonteur vertelde me dat ik dit prima kon doen en dat het zonde was om het door hem te laten doen, naja ... dan moet het maar  ;D. Vooraf mezelf voldoende ingelezen, Youtube-filmpjes bekeken en Vida doorgespit.

Het zat gelukkig allemaal mee. Riem kwam er makkelijk af zonder trillingsdemper los te halen, de waterpomp kwam met één klein tikkie los en de pakking kwam er ook bijna in één geheel af. De riem erop ging ook wel prima en de timing klopte ook nog steeds. De spanner juist instellen was nog even een dingetje maar is na wat oefenen en proberen ook gelukt. Alles wel 20 keer handmatig door gedraaid zonder brokken (gelukkig). Multiriem erop, kvs erin en motor starten. Motor liep perfect! Man, wat was ik trots!

Geen ingewikkelde how-to ofzo, wel een paar plaatjes.

Ik wilde eerst voor origineel Volvo gaan, setje zou ruim €150,- duurder zijn dan exact hetzelfde setje van Contitech. Over Contitech lees ik enkel goede ervaringen, Pul gebruikt het, Auto en Emotie gebruikt het en vele anderen ook, dan is het voor de C70 ook prima.

Nieuw:

Je krijgt er ook een sticker bij, helemaal top! Alleen hierom zou je al elk jaar je riem wisselen  8).

Maarten, nogmaals ontzettend bedankt voor je klushulp, ik vind het echt supergaaf!

;)

classicT5

Heeft die conti waterpomp metalenschoepen?

Leuk als het zo lukt, kun je weer iets op je automonteur CV erbij zetten ;)

Marc O.

Mooi zo, gefeliciteerd! Ik was ook trots toen ik dat zelf (onder toekijkend ook van KIM) had gedaan :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

StefanCJ

Citaat van: classicT5 op 17-01-2016 21:19:56
Heeft die conti waterpomp metalenschoepen?

Leuk als het zo lukt, kun je weer iets op je automonteur CV erbij zetten ;)

Yep. Als er geen metalen schoepen op zaten had ik hem niet gemonteerd maar een andere gekocht. Spanner en rol uit de Contitech set zijn van Ina. Op de wp kon ik geen merk ontdekken.

classicT5

elianmars

Nogmaals:  :eusa_clap:

Ik weet nog steeds niet of ik het zelf wel aandurf om het te doen  :eusa_shifty:

Wat was je nu kwijt voor die distributieset?

StefanCJ

Ik heb de spullen bij Mr. Auto besteld. Een set met riem, spanner, spanrol en wp kost €99,-. Multiriem €17,-. Allen Contitech, ook boutjes en pakking voor wp zijn inbegrepen. Zelfde spullen moesten bij de dealer €274,- kosten (dit is inclusief wat extra korting). Ik vond het verschil te groot om voor origineel te gaan.

Bouke

Gaaf man dat je het zelf gedaan hebt, ik weet niet of ik hetzelf zou durven, maar misschien valt het best mee :eusa_shifty:
Tooltjes nog gebruikt?

volvobug

Spannend zo'n eerste keer hè? Fijn dat het gelukt is, terecht trots!  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

StefanCJ

Citaat van: Bouke op 17-01-2016 21:56:52
Gaaf man dat je het zelf gedaan hebt, ik weet niet of ik hetzelf zou durven, maar misschien valt het best mee :eusa_shifty:
Tooltjes nog gebruikt?

ECU tool wel, je hebt zonder de ECU's net wat meer werkruimte. De tool om de trillingsdemper te blokkeren hebben we niet gebruikt, de riem ging er makkelijk af met demper nog gemonteerd. Marit brengt de tooltjes morgenochtend terug samen met iets lekker voor bij de koffie. Top dat Hooftman zo behulpzaam is geweest.

MarcoV

Stoer man, hulde  :eusa_clap:

MarcoV

san

Dat Contitech is volgens mij een goed alternatief.Die ga ik even opslaan.Ik wil dit ook wel eens samen proberen met een forummer,ik ben in maart aan de beurt.Jij hebt al een beetje sleutelervaring qua motorruimte of niet..denk dat dat wel scheelt.

Taranis

Respect hoor! Ik durf het (nog) niet aan :)

Bouke

Citaat van: StefanCJ op 17-01-2016 22:01:55
Citaat van: Bouke op 17-01-2016 21:56:52
Tooltjes nog gebruikt?

ECU tool wel, je hebt zonder de ECU's net wat meer werkruimte. De tool om de trillingsdemper te blokkeren hebben we niet gebruikt, de riem ging er makkelijk af met demper nog gemonteerd. Marit brengt de tooltjes morgenochtend terug samen met iets lekker voor bij de koffie. Top dat Hooftman zo behulpzaam is geweest.
Oh dat word daar wel gewaardeerd bij Hooftman ;)

NinaPaul

Tja, eerste keer is altijd wat spannend :D mooi dat het gelukt is.

Gewoon je tijd nemen en niet te gehaast willen zijn, verhalen van "55 minuten en draaien" laten voor wat ze zijn.
Contitech monteer ik al jaren, gaat al jaren goed, het is gewoon kwaliteit voor een betere prijs. (Produceren veel, vandaar prijs omlaag).

Vrees dat de rest te ver weg woont, maar helpen met een distributieriem vind ik nooit zo een probleem (aan een schappelijke vergoeding).
Heb het ook wel eens via facetime gedaan, maar dat is toch een stukkie onhandiger ;)

Ik heb natuurlijk helemaal geen sleutel ervaring volgens sommige forum gebruikers  :eusa_whistle:
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz