StefanCJ's nieuwe blog :) -> Freude am fahren

Gestart door StefanCJ, 29-03-2013 22:57:32

Vorige topic - Volgende topic

StefanCJ

Ik ben vandaag begonnen met het inbouwen van de parkeersensoren. Bumper verwijderen is 2*3 torxjes los in de wielkuip (ideaal, geen popnagels!), twee flensbouten los en die twee kapjes onder de achterlichten (van binnenuit dopje 10).

Goed meten, nog een paar keer nameten ( ;D) en boren maar. Omdat de bumper iets bol loopt heb ik de binnenkant van de gaten iets ruimer geveild, anders pastte de sensoren niet. De sensoren zijn vrij klein, zeker in vergelijking met de originele Volvo sensoren die ik in de S70 had. Ook met gebruik van een nieuwe originele Volvo-gaten-pons werd het gat toen niet 100% strak, nu met mijn el cheapo e-bay setje ook niet. Normaal zit je echter niet op 10cm van de sensoren ernaar te kijken dus dat scheelt.

Bumpersteunen van de C70 blijken wat beter roestbestendig dan de V70 en S70 steunen.

Gaten van de sensoren afgetekend in het piepschuim en met de gatenboor gaten gemaakt om de kabels door te geleiden.

Bumper erop, kabels via thule onder het rechter achterlicht naar binnen geleiden en dat was het voor vandaag. Ik doe natuurlijk rustig aan met klussen, geduldig als ik ben. Het is nog lang geen lente en ook nog lang geen cabrioweer. Bumper al wel vast gemaakt. Morgen even die kapjes onder het achterlicht erop, kabels aansluiten en wegwerken en kofferbakbekleding erin.

Net nog even snel een foto gemaakt van de sensoren.

:D

elianmars

Hoe heb jij de plaats bepaald, Steef? Ik heb gekeken naar de rondjes die op de tempex bumpervulling stond  ;D

Had je nog last van het aluminium plaatje van de antenne?

StefanCJ

In het boekje stond bij inbouwadvies tussen de 30 en 40cm tussen de sensoren.

Ik heb 37,5 aangehouden, bij 40 kwamen de buitenste sensoren op het gedeelte waar de bumper al wat af begint te buigen naar voren (en de sensoren net iets meer buiten het gebied van de auto werkzaam zijn).

Ik heb ze 2,5cm onder het geultje in de bumper geplaatst, daar staan ze het meest horizontaal. Jouw sensoren staan als ik de foto's zie zo'n 40cm uit elkaar. Ik heb namelijk in jouw blog even gekeken hoe jij ze geplaatst hebt en toen besloten ze iets meer naar binnen te doen  ;D. Ik weet niet of die rondjes in het piepschuim voor parkeersensoren zijn, kan me bij de S70 niet heugen of ze overeen kwamen.

Antenne plaatje heb ik een hoekje uit geknipt, ik vond dat een mooie beunhazenmethode, ik ben alleen vergeten er een foto van te maken.

MarcoV

Netjes Stefan  :eusa_clap:

MarcoV

elianmars

Citaat van: StefanCJ op 31-01-2016 20:36:29
In het boekje stond bij inbouwadvies tussen de 30 en 40cm tussen de sensoren.

Boekje? Zulke dingen kijk ik niet eens in  ;D

Ik zag dat de originele sensoren zelfs nog iets verder naar buiten staan. Het zou wel fijn zijn als een paaltje o.i.d. dat naast de auto staat ook "gezien" wordt  :P

StefanCJ

Als het paaltje naast de auto staat dan is er toch niets aan de hand  ;D

elianmars

Citaat van: StefanCJ op 31-01-2016 20:51:52
Als het paaltje naast de auto staat dan is er toch niets aan de hand  ;D

Als je recht naar achteren rijdt niet, nee. Maar als je een beetje uitwijkt....  :eusa_shifty:

Ach, het zal allemaal wel werken. Tot nu toe gaat het goed met de sensoren  :)

elianmars

Ik heb nog even de foto van Hugo's wagen erbij gezocht. Hier zie je hoe de sensoren zelfs op de hoek van de bumper zitten.

StefanCJ

Even snel een losse reserve accu in de kofferbak gegooid, kabels aangesloten en getest  :P. De sensoren doen het prima, nemen ongeveer 10cm buiten de auto mee in hun bereik. Gelukkig ... Al scheelt de afstand tussen de sensoren op de foto's hooguit 10cm ofzo.

T5-4life

Citaat van: elianmars op 31-01-2016 20:56:50
Ik heb nog even de foto van Hugo's wagen erbij gezocht. Hier zie je hoe de sensoren zelfs op de hoek van de bumper zitten.

http://i64.tinypic.com/24v4sjk.jpg
Ik weet niet zeker of de PDC origineel Volvo is. Auto staat nu in winterstalling, dus ik kan niet ff kijken.
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

StefanCJ

Voor zover ik het op de foto kan zien is dit origineel Volvo, Hugo.

T5-4life

Citaat van: StefanCJ op 31-01-2016 21:42:50
Voor zover ik het op de foto kan zien is dit origineel Volvo, Hugo.
Ok. Je bent trouwens lekker bezig zeg. Over een week is alles van je lijstje doorgestreept en moet je weer naar Maestro kijken  :eusa_whistle:
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

StefanCJ

Gisteren de kabels netjes weggewerkt en gesoldeerd aan de bekabeling van de achterlichten. De sensoren werken prima, ben er blij mee. Verder nu dan ook het dak geïmpregneerd met Ultramar. Is eigenlijk een werkje van niets.

Ondertussen ben ik wel aardig klaar met de C70 en is het wachten op mooi (lente-)weer.  :eusa_whistle:

leons850

Tjonge, wat moet je nu met al die vrije tijd? ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Robster480

Citaat van: StefanCJ op 02-02-2016 10:47:58
Gisteren de kabels netjes weggewerkt en gesoldeerd aan de bekabeling van de achterlichten. De sensoren werken prima, ben er blij mee. Verder nu dan ook het dak geïmpregneerd met Ultramar. Is eigenlijk een werkje van niets.

Ondertussen ben ik wel aardig klaar met de C70 en is het wachten op mooi (lente-)weer.  :eusa_whistle:

Als je er toch klaar mee bent, ik weet nog wel een NBP S70 waar ie naast past ;D
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>