Lambda lampje, kapotte kat

Gestart door *JL*, 03-04-2013 11:13:35

Vorige topic - Volgende topic

*JL*

Hallo,

Kan een kapotte katalysator(steen ligt los) het lambda lampje laten branden?
Mijn s70 2.5 10v 1997 stottert rond de 1500toeren (sporadisch voornamelijk bij warme motor en veel stadsverkeer) ik heb hem toen 2 keer uitlaten lezen en daar kwam uit dat de lambdasonde kapot is (te lage spanning).

Nu heb ik de lambda vervangen maar het lampje blijft branden ook na een accu reset(of moet ik deze laten resetten), ook stottert hij nog steeds.
Toen ben ik verder gaan zoeken naar een vacuum lek, niks gevonden vervolgens de uitlaat gecontroleerd op lekkage ook niks.

Aan de co kast gehangen: co 1.24/1.44 lambda: 0.96. (lambda zou normaal rond de 1.03 moeten liggen)
Vervolgens kwam ik erachter dat de steen van de kat los ligt, kan dit de oorzaak zijn van het stotteren en een te lage lambda (co spreekt vanwege de steen).
De lambda zit voor de kat hoe kan deze dan een te lage waarden aangeven?

Een nieuwe kat heb ik inmiddels al besteld.

Groet Jorgo

EdenAli

Foutcodes laten uitlezen en resetten ben je van het brandende lampje af

KIM

Het is andersom:
De lambdawaarde is er de oorzaak van dat je kat kapot is gegaan. Ga eerst maar eens op zoek waarom de auto zo rijk loopt voordat je de kat gaat vervangen.

*JL*

Dus als ik het goed begrijp, ondanks een nieuwe lambdasonde moet ik hem toch resetten anders blijft de fout code de stotter problemen geven?

mastertje

Welke foutcode geeft hij aan dan?

Zou best kunnen dat hij nu wel met de nieuwe lambda sonde werkt en de injectie netjes aanpast aan de hand van de lambda waarde (in closed loop), maar er ergens anders nog een probleem zit.

Je moet dus, zoals EdenAli zei, even de foutcodes uitlezen en opschrijven, dan de computer resetten, en dan kijken of je weer nieuwe codes krijgt.

Er kunnen namelijk meerdere oorzaken van het stotteren zijn..
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

Jack v

Citaat van: *JL* op 04-04-2013 11:46:12
Dus als ik het goed begrijp, ondanks een nieuwe lambdasonde moet ik hem toch resetten anders blijft de fout code de stotter problemen geven?
nee de kat is kapot gegaan door een waarschijnlijk te rijk mengsel. Mogelijk heeft de lambda dit veroorzaakt door een uitlaatlek of een onvoledige verbranding door gare bougies
of ontsteking.
Ook de lmm kan dit veroorzaken (ook het stotteren).

Daarom is het makkelijk en noofzakelijk om te weten welke foutcodes er waren en terugkomen na resetten.
Resetten doe je niet met de accuklem loshalen maar via de OBD.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

jacques1967

Topic starter heeft een 10 V. Zit geen lmm op. Dus dit geldt niet in deze setting

KIM

Stotteren lijkt mij in deze een probleem met de ontsteking.
Je krijgt dan lucht met pure benzine in de kat; de lambdasensor registreert een arm mengsel want deze meet alleen de zuurstof in de uitlaat. Er vind dus ook nog verrijking plaats over de gehele linie. De kat moet dit mega overschot aan benzine verbranden en de temperatuur aldaar wordt zo hoog dat het opgedampte edelmetaal smelt en uiteindelijk de drager ook.

Los dus eerst je ontstekingsprobleem op en vervang daarna de kat anders ben je heel snel weer aan de beurt voor een nieuwe kat.

*JL*

Verwijder dit topic maar, auto is ingeruild op een Audi a4 avant.