Extra luchttoevoerbuis

Gestart door dopie, 04-04-2013 10:14:10

Vorige topic - Volgende topic

jacques1967

Ik heb ook een kennis die een klein pc fannetje voor zijn gasklep heeft , zegt ook verschil te merken, vooral in minder verbruik..

Turbobiker

Ik neem aan dat die fan dus gewoon is aangedreven, in tegenstelling tot wat anderen denken. Dan breng je waarschijnlijk inderdaad meer koele lucht onder de kap, want de warme lucht kan goed weg.

Invloed op de hoeveelheid lucht die de motor wordt ingezogen zou dit in zoverre kunnen hebben dat de lucht koeler is, maar die paar graden vallen in het niet bij het effect van de IC. Zoals Piet ook al aangeeft is het onwaarschijnlijk dat die fan extra druk op het systeem zet.

Zo zie je inderdaad dat ondanks dat je iets meet wat minder positief zou zijn en wat na een aanpassing op papier positiever is, in de praktijk waarschijnlijk weinig invloed heeft.

Maar inderdaad goed dat je het enigzins wetenschappelijk benaderd. Op een gegeven moment kom je iets tegen wat echt werkt! En ook goed te zien dat die gaten in de kap wel echt werken!
De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: jacques1967 op 04-04-2013 18:53:31
Ik heb ook een kennis die een klein pc fannetje voor zijn gasklep heeft , zegt ook verschil te merken, vooral in minder verbruik..

Tussen zijn oren zal zekerr verschil zitten!
De Tussenpaus

dopie

Kijk ik zelf heb geen kaas gegeten van al die sensors en schema`s, alleen die collega. En die maakt echt alles op het gebied van electra voor metingen en doet dit ook als werk. We zijn een middag gaan meten met zijn spul en kwamen tot mooie dingen. En hij heeft van luchtstroom tot luchtdruk, luchtvolume en weet ik wel wat allemaal niet meer gemeten.
Wat dus het meeste opviel was dat er aan de bovenkant van het luchtfilter bijna geen intake lucht was (zoals hij het noemde). Dit omdat alle lucht te snel verdween door de roosters. Nu hebben we dmv dit systeem ervoor kunnen zorgen dat er meer lucht boven bij het filter komt zodat ie ook daar voldoende lucht kan aanzuigen. En de computer liet zien dat de luchtstroom met fan sneller is dan zonder fan. Dus hebben we voor de optie met gekozen maar deze kan er zo voor weg en dan zit daar de flens met een mooi rond 60mm gat.

Jack v

heb je al een foto van onder de kap?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

dopie

Zaterdag ga ik de slang inbouwen en zal ik nog een foto maken.

Piet

Citaat van: dopie op 04-04-2013 19:58:54

Kijk ik zelf heb geen kaas gegeten van al die sensors en schema`s, alleen die collega. En die maakt echt alles op het gebied van electra voor metingen en doet dit ook als werk. We zijn een middag gaan meten met zijn spul en kwamen tot mooie dingen. En hij heeft van luchtstroom tot luchtdruk, luchtvolume en weet ik wel wat allemaal niet meer gemeten.
Wat dus het meeste opviel was dat er aan de bovenkant van het luchtfilter bijna geen intake lucht was (zoals hij het noemde). Dit omdat alle lucht te snel verdween door de roosters. Nu hebben we dmv dit systeem ervoor kunnen zorgen dat er meer lucht boven bij het filter komt zodat ie ook daar voldoende lucht kan aanzuigen. En de computer liet zien dat de luchtstroom met fan sneller is dan zonder fan. Dus hebben we voor de optie met gekozen maar deze kan er zo voor weg en dan zit daar de flens met een mooi rond 60mm gat.
Enige wat ik nog kan verzinnen is dat de fan voor een werveling van de luchtstroom zorgt waardoor, net als water door een gootsteenputje wervelt, er meer lucht door de buis kan........ maar dit zeggende: was er niet al eens iemand in nederland die van die dingen  op de markt voor rond de 100 euro, bracht die je in de aanvoerbuis op verschillende plaatsen: voor, na het luchtfilter, voor de turbo kon plaatsen en die ervoor zouden zorgen dat door werveling meer lucht door de buis kon????

UserID6342

Staat mij iets van bij dat dit met een kleine electrische fan op 12V gebeurde toen...

dopie

Citaat van: Dirk342 op 04-04-2013 21:26:20
Staat mij iets van bij dat dit met een kleine electrische fan op 12V gebeurde toen...

Deze draaien op 12V max 3000 rpm

mastertje

Mooi dat je ons niet verlaten hebt ;) Ben nu wel benieuwd naar je setup, dus in afwachting van je foto's hou ik mijn onduidelijkheden wel eventjes voor mijzelf dan.  Ik vind de fan wel vet staan zo, dus esthetisch is het top :D Sowieso zeer vette bak Dopie

Citaat van: Piet op 04-04-2013 20:46:19

Enige wat ik nog kan verzinnen is dat de fan voor een werveling van de luchtstroom zorgt waardoor, net als water door een gootsteenputje wervelt, er meer lucht door de buis kan........ maar dit zeggende: was er niet al eens iemand in nederland die van die dingen  op de markt voor rond de 100 euro, bracht die je in de aanvoerbuis op verschillende plaatsen: voor, na het luchtfilter, voor de turbo kon plaatsen en die ervoor zouden zorgen dat door werveling meer lucht door de buis kon????

Naar mijn weten zijn er geen obstructies denkbaar die de volume-debiet efficiëntie van een buis verbeteren. Wat wel kan met inlaatspruitstukken is het optimaliseren voor een zgn Helmholtzresonantie. Dat houdt kort in dat je een staande druk golf creeert net voor je inlaatklep. Als de inlaatklep sluit, wordt de snel binnenstromende lucht plots tegengehouden waardoor er een iets hogere druk zich vormt die weerkaatst wordt, en door het spruitstuk slim te ontwerpen kan je hier handig gebruik van maken door deze piek in druk weer aan te laten komen bij de inlaatklep als de klep net weer open gaat. Dit heb je ook in een 850 in de vorm van VVIS (Volvo Variable Induction System).

Daarnaast heb je nog de swirl voor beter brandstof/lucht mixing.
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

Piet

Mee eens,  er zijn ook geen obstructies die de volume efficientie kunnen verbeteren. Bij voornoemd gevalletje van 100 euro wat je ergens in de aanvoer kon plaatsen is ook nooit een verbetering van de flow aangetoond.
De buis op zich kan voor extra luchtaanvoer zorgen. De ventilator die daarvoor zit , bekrachtigd of niet, kan niks bijdragen. Een gemeten  positief effect moet haast wel op een of andere meetfout berusten.
Sterker nog bij een beetje snelheid zal de rijwind het ding zo snel laten draaien, dat ie als een generator gaat werken en energie aan de luchtstroom de pijp in onttrekt. Als er al een effect is ervan zal het eerder een negatieve dan een positieve zijn.
Het Helmholzeffect speelt geen rol wat betreft deze constructie.

MVeldhuis

Citaat van: Piet op 04-04-2013 23:35:24
Mee eens,  er zijn ook geen obstructies die de volume efficientie kunnen verbeteren. Bij voornoemd gevalletje van 100 euro wat je ergens in de aanvoer kon plaatsen is ook nooit een verbetering van de flow aangetoond.
De buis op zich kan voor extra luchtaanvoer zorgen. De ventilator die daarvoor zit , bekrachtigd of niet, kan niks bijdragen. Een gemeten  positief effect moet haast wel op een of andere meetfout berusten.
Sterker nog bij een beetje snelheid zal de rijwind het ding zo snel laten draaien, dat ie als een generator gaat werken en energie aan de luchtstroom de pijp in onttrekt. Als er al een effect is ervan zal het eerder een negatieve dan een positieve zijn.
Het Helmholzeffect speelt geen rol wat betreft deze constructie.

Kan ik zo'n ding als extra dynamo voor mijn audio-installatie monteren denk je? Gewoon in de grill schroeven en rood op plus en zwart op massa en mee laten tollen op de rijwind dus. Dan wel alleen de muziek hard aan op de snelweg :P

-D©©©L-

Bij welke snelheid is dit alles gemeten ?  En is er ook een meting gedaan met de bovenste roosters afgeplakt ?

dopie

Het is bij stilstand gemeten met voor het gat een fohn met 3 standen koude lucht en 3 standen warme lucht. Verder kon ik idd merken dat mijn verlichting feller ging branden en dat ik de radio aan kon houden zonder accu spanning verlies (zolang de fohn op aan stond)en terwijl de auto was uitgeschakeld maar wel op contact.
Verder was het ook zo toen ik ermee ging rijden dat de auto een beetje de neiging had om naar links te trekken. daarom komt er nu in het rechterrooster ook een fan om dit effect te niet te doen. Wat daar het voordeel van is is dat ik nu ook mooie spanning heb voor mijn lichtgevende instaplijsten en achteruitrijcamera.
Zo ziet u maar ook een R kan best groen zijn.

Al met al een mooie upgrade

Piet

na...... heb je alsnog toch nog wel een  voordeel gevonden van die fans.....is dat nou niet mooi dan.... gewoon blijven experimenteren, je weet maar nooit wat het toevallig oplevert.
Veel succes dan verder daarmee, gaat er nog een patent op aangevraagd worden?