Verdamper overleden?

Gestart door jeroen74, 10-04-2013 21:50:03

Vorige topic - Volgende topic

855-Champagne

Ik had er ook last van en bleek het zwarte kastje te zijn die het lambda signaal omzet van 0-5volt naar 0-1 volt
wat je kan proberen is van het zwarte kastje de oranje en de gele aan elkaar maken en kijken of ie het dan doet.

Gr Champie

mastertje

Citaat van: jeroen74 op 24-04-2013 12:20:18
Ik wil niet meteen de actuator defect verklaren; dat dicht staan kan meerdere oorzaken hebben: actuator zelf kapot, kabelbreuk, AMS computer kapot, of iets wat de AMS computer onjuiste informatie geeft. Aangezien die actuatoren ook niet het eeuwige leven hebben is de kans dat het de actuator zelf is natuurlijk statistisch gezien het grootst ;)

Ik neem aan dat met de actuator helemaal open, hij nu wat te rijk zal staan? En niet gevaarlijk te arm? Auto reed prima op de 133km lange rit naar mijn werk :)

Ik zei ook lenen ;) Als in; een bekend goede stappenmotor testen. En ja compleet open is gewoon rijk (vooral stationair), niet voor eeuwig mee rondrijden ivm katalysator.

Citaat van: 855-Champagne op 24-04-2013 12:49:44
Ik had er ook last van en bleek het zwarte kastje te zijn die het lambda signaal omzet van 0-5volt naar 0-1 volt
wat je kan proberen is van het zwarte kastje de oranje en de gele aan elkaar maken en kijken of ie het dan doet.

Gr Champie

Ik dacht altijd dat het "zwarte kastje" een lambda emulator was, die een nep 0-1V signaal creëert zodat de benzinecomputer de pulsbreedte van de injectoren niet veranderd terwijl je op LPG rijdt (en foutcodes gaat opslaan).

Het klopt dat het lambda signaal door dit kastje heen loopt, dus kan evengoed een oorzaak zijn, maar is een standaard lambda sonde signaal niet al 0 tot 1 volt?

Ik ben dit 0-5Volt verhaal namelijk alleen op dit forum tegengekomen en nergens anders.

Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

855-Champagne

Schijnt de combinatie te zijn van Vialle met de 850.
hat op een gegeven moment de stekker van de stappenmotor los getrokken toen ie liep en bleef ie lopen,
met dat verhaal naar de gasboer gegaan en die vertelde met het over dat kastje.
Ze hadden er ergens nog een nw liggen voor 172 euro maar daar heb ik voor bedankt en ben er op de sloop een tegengekomen
en alle problemen waren opgelost

mastertje

172 eu is wel érg veel voor een kastje met waarschijnlijk minder dan 5 eu aan componenten ;) Ik ga dat apparaatje komende zondag eens doormeten om te kijken wat het daadwerkelijk doet. Ben benieuwd.

MrCain

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

jeroen74

Dat is dat andere kastje wat in de ECU box zit, niet de Lambda emulator.

855-Champagne

Citaat van: mastertje op 24-04-2013 14:38:14
172 eu is wel érg veel voor een kastje met waarschijnlijk minder dan 5 eu aan componenten ;) Ik ga dat apparaatje komende zondag eens doormeten om te kijken wat het daadwerkelijk doet. Ben benieuwd.

Ja is vlgens mij gewoon een triac of hoe heet zn ding ook al weer.
denk dat je in een elektronica winkel wel een bouwpakketje heeft liggen die van 0-5 volt terug regelt naar 0-1 volt

jeroen74

Twee weerstandjes is genoeg ;D

Ludo

Citaat van: mastertje op 24-04-2013 13:51:00
... is een standaard lambda sonde signaal niet al 0 tot 1 volt?

Ik ben dit 0-5Volt verhaal namelijk alleen op dit forum tegengekomen en nergens anders.

Beide types komen in onze Volvo's voor.
Aan de kleur van de draden kan je zien welk type je hebt.
Zwart-grijs-wit-wit= 0-1 volt.
zwart-rood-wit-geel= 0-5 volt.

mastertje

Citaat van: Ludo op 24-04-2013 18:06:49
Citaat van: mastertje op 24-04-2013 13:51:00
... is een standaard lambda sonde signaal niet al 0 tot 1 volt?

Beide types komen in onze Volvo's voor.
Aan de kleur van de draden kan je zien welk type je hebt.
Zwart-grijs-wit-wit= 0-1 volt.
zwart-rood-wit-geel= 0-5 volt.

Ah kijk. Heb je misschien ook info welke type motoren of welk bouwjaar dan 5Volt zijn?

Ludo

Ik pin er me niet op vast, maar meen dat de 10 kleppers 0-5volt hebben.

razorx

Klopt Ludo.

Mooi dat je een spoor het Jeroen!

mastertje

Okidoki, bedankt! Dan ga ik zondag uitzoeken of het kastje inderdaad 0-5V naar 0-1V doet, en of het daarnaast nog een lambda signaal simuleert voor de Fenix ECU.

mastertje

Kwam deze ook tegen. Ben wel benieuwd hoe dat werkt, want er staat dus een voltage schaal bij de stappenmotor.

jeroen74

Nou is het wel leuk dat ie weer loopt natuurlijk, maar hij lust nu ook wel een aardig slokje LPG :P Volgens mij rijdt ie nou 1 op 5. Ik kan net zo goed op benzine blijven rijden :eusa_wall:

Overigens, als die λ emulator kapot is het toch wel beetje idioot dat de AMS computer dat niet in de gaten heeft.

Ik zie een percentage schaal bij de stappenmotor ;)