Verdamper overleden?

Gestart door jeroen74, 10-04-2013 21:50:03

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

{

korte samenvatting voor degenen die hier in de toekomst ooit op dit topic stuiten; aangezien er nogal wat half off-topic geklets tussendoor was.

Bleek de actuator (stappenmotor) te zijn. Actuator hoort de beginpositie op te zoeken door volledig open te gaan, dan een redelijke open positie te zoeken. Te testen door met contact op II de zekering van het systeem eruit en er weer in te stoppen; afsluiters moeten dan ook even klikken. Windingen moeten gelijke weerstand hebben van ~44 ohm.

}

Vanochtend aan het einde van mijn dagelijkse woon werk rit merkte ik dat ie opeens wat minder lekker oppakte, en dat eindigde in korte tijd van inhouden tot niet eens meer stationair op LPG willen lopen... op benzine loopt ie goed.

Als ik al rijdende overschakel van benzine naar LPG, doet ie het heel haperend eventjes op LPG om daarna helemaal geen brandstof meer te krijgen. Snel terug naar benzine, even wachten, en dan weer naar LPG, weer haperen dan doodvallen etc.

Afsluiters op de verdamper klikken goed als ik er spanning op zet, en vallen niet spontaan na een seconde af of zo.

Ik heb een ongeveer een jaar geleden ongeveer hetzelfde gehad, maar daar had het systeem moeite om over te schakelen naar LPG, dat progressief steeds slechter ging totdat ie spontaan onder het rijden voorgoed ermee ophield op LPG. Ik heb toen de verdamper vervangen door een gebruikte van een forumlid, en die heeft het dus tot vandaag goed gedaan.

Hoe groot is de kans dat de verdamper zo spontaan het opgeeft?

Lullige is dat vorig jaar het net voor de APK verval datum gebeurde, en nu weer  >:(

Ludo

Er zit wel nog gas in de tank?.  ;D  ;)
Is het koelvloeistofniveau op peil?.

jeroen74

Beide yes :)

Stappenmotor werkt ook... even op contact zetten, dan LPG zekering eruit en er weer in, kun je hem horen terugtrekken.

Wouter1973

Benzinedrukregelaar (lek) zou ook nog een optie kunnen zijn, waardoor hij op lpg veel te rijk loopt en gaat sputteren. Volgens mij gaat een verdamper niet spontaan lek, maar is het doorgaans een proces waarin hij steeds slechter gaat lopen, bij tank bijna leeg sneller inhoudt omdat de gasdruk steeds slechter wordt.
Overigens is het volgens mij zo dat als je 'm op de benzinestand inlevert voor de keuring, de auto ook alleen op benzine gekeurd wordt maar dat weet ik niet zeker...

jeroen74

Benzinedrukregelaar is paar geleden al vervangen omdat ie lek was. En dat lijkt mij ook een geleidelijk proces.

APK keuring is op de brandstof die op het kentekenbewijs staat, en dat is LPG....

grijzev70tdi

Wat voor een verdamper heb je? Ik heb er nog 2 liggen, waavan een de werking bekend is. Uit een 850 10v uit 1995. Vialle als ik me niet vergis. Is G2 installatie
Grolsch, het klinkt al lekkerder

mastertje

Zo'n revisie setje is toch niet zo duur?!

http://www.lpg-onderdelen.com/default/shop/revisie-set-vialle-d4-f4.html

anders blijf je met versleten verdampers zitten ;)
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

jeroen74

@grijzev70tdi:
Vialle AMS F-type, G3. Ik had je advertentie op MP en hier al gevonden, maar op de foto is het bijzonder moeilijk te zien of het om een F of D type gaat...

Revisie had ik al gepland... dat had ik eigenlijk met deze moeten doen, maar ja... don't fix it if it ain't broken ;D

Neemt niet weg dat ik zou toch graag op een of andere manier tot een juiste diagnose wil komen, liefst niet middels de 'lukraak-onderdelen-wisselen-totdat-het-weer-werkt' methode ;)

grijzev70tdi

Hoe kan ik het verschil zien tussen een F en D type? Ben niet zo thuis in het gasspul ;D

UserID6342

Staat er met grote koeieletters op ! Kan niet missen ;D

grijzev70tdi

:eusa_wall:
Dan zal ik vandaag of morgen ff kieke ;D

jeroen74

grijzev70tdi

Nope nog niet.... Zaterdag middag ff heen :)

jeroen74

Vandaag verdamper gereviseerd, maar die zag er nog zo goed uit van binnen, dat ik al vermoedde dat een revisie niet ging helpen. Helaas bewaarheid. Originele probleem nog steeds aanwezig. Loopt alleen nog hortend en stotend rond 200-300 rpm op gas.

Lijkt toch op dat er ergens een obstructie in de gasaanvoer zit, maar geen verdachte knikken in de leiding gevonden. Afsluiter op de tank misschien?

Of toch een zieke regelcomputer?

Voor de zekerheid nog getankt, ging maar 18 liter bij, dus die moet nu tjokvol zitten.

MrCain

Soms willen de spoelen van de afsluiters ook wel eens kapot gaan..... maar kiek eens of de afsluiters geen zeefje hebben (zitten meestal achter een soort van hol boutje) => die willen ook wel eens verstoppen!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!