Lichtgewicht vliegwiel

Gestart door Piet, 12-04-2013 23:07:36

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Wie rijdt er met een lichtgewicht (alu) vliegwiel en hoe bevalt dat?

MrCain

Zelf geen ervaring maar wel mensen gekend die het geprobeerd hebben op een Honda Civic met een S2000 blok.

Voordelen :

- Motor ging echt vet hard in toeren!!! (al wil een 2.0 V-TEC toch wel toeren maken deze ging richting de 10.000RPM..)
- Als alles op elkaar is gebalanceerd ook op hoge toeren echt trillings vrij.

En dan de nadelen :

- Een van goede kwaliteit aluminium kost echt een gods vermogen....
- Als je echt resultaat van een lichtgewicht vliegwiel wel hebben moet je een erug lichte versie nemen en dan =>
- Echt zwaar klote stationair => veel last van hunten en uitvallen met overschakelen, als je dit niet wil: 1500 RPM stationair...
- Voor turbo motoren met hoge koppel niet echt aan te raden...komt wel eens voor dat het hart er uit word gereden met alle gevolgen van dien..

Maar het is jou keuze natuurlijk  ;) denk dat je meer winst uit je krukas, lichtere drijfstangen en zuigers kan halen (deze hebben een meer dynamisch gedrag dan een vliegwiel => kost meer energie om iedere keer weer te versnellen en te vertragen, denk aan G krachten). Maar er zullen vast wel mensen zijn met andere meningen/ervaringen!

EDIT: hoeveel toeren wil je gaan draaien met je (langeslag) blok? dat is ook bepalend voor of het lichtere vliegwiel wel enig effect gaat hebben.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Wout-P11

Ik heb in m'n Nissan Primera circuit-auto een Fidanza vliegwiel gemonteerd wat ongeveer de helft weegt van het originele. Ik zou nooit meer anders willen. Gaat wel om een atmosferische motor. Schakelt super, rev-matchen is makkelijker, motor reageert lekker fel.

De auto is er wel wat zenuwachtiger door, maar er is prima op straat mee te rijden nadat je er aan gewend bent.
'99 Subaru Forester S-turbo & '97 Nissan P11 SR20

arjenT5R

pieter rijdt met een afgedraaid origineel vliegwiel... volgens mij was ie er wel content mee  :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

MrCain

Citaat van: arjenT5R op 13-04-2013 16:09:00
pieter rijdt met een afgedraaid origineel vliegwiel... volgens mij was ie er wel content mee  :)

Denk dat dat ook een van de betere oplossingen is! Voordelen zijn dat je dan zelf kan bepalen hoeveel je er af haalt (kan je gewoon aan de veilige kant blijven icm je lichtere krukas) en als je je vliegwiel afdraaid dat je deze weer opnieuw moet laten balanceren.

Waarom is dit een voordeel? Nou, dan kan je gelijk je (nieuwe spec 3) koppeling monteren en deze mee balanceren  ;)

En denk dat het al met al wel iet wat goedkoper  is dan €600 - €800 voor een aluminium vliegwiel......
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piere

Ja het is wel leuk, ik ben denk ik van 9 naar 7.3kg gegaan ofzo, ik weet het niet meer precies. Merk ik dat? Boven de 4000 toeren wel ja, het is allemaal net iets pittiger, maar om nu te zeggen dat ik 15pk bijheb, nee dat niet. Ik heb er niet immens veel afgedaan, dus dat slecht draaien op stationair valt nog wel mee. Er kan wel meer af hoor, zeker als je begint te frezen, maar dan moet je dus ook balanceren en daar had ik geen middelen voor...

Edit:
Citaat van: Piere op 25-12-2012 20:44:18
https://lh4.googleusercontent.com/-VdCSaikr6zM/UNoBYm_j6bI/AAAAAAAABgI/HUHowa-Jd_o/s512/25122012086.jpg

Afgedraaid van 9,4 naar 8,1kg. Geen idee of het een groot verschil gaat maken, maar het is toch dik 10% lichter, dus ik vermoed van wel :P
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Piet

mja... ik ben meg mijn krukas ook al 3.4 kg lichter gegaan.

Johann

Was met knife edge'd 850 krukas en afgedraaid 850 vliegwiel ongeveer net zoveel lichter als nieuw type krukas en nieuw type enkele massa vliegwiel. Die ~900 gram op een 850 vliegwiel is redelijk eenvoudig te doen. Als je het verschil wil merken zou je eigenlijk met je onaangepaste auto moeten rijden, in een half uur van vliegwiel wisselen en dan weer rijden. Ongeveer een minuut of 10 later weet je niet beter.  ;)