Zuigerveren: Waar te koop?

Gestart door KIM, 13-04-2013 00:56:16

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Ik ben bezig om een blok grotendeels zelf te reviseren en kies ervoor om zoveel mogelijk gebruik te maken van originele Volvo onderdelen vanwege de bewezen kwaliteit. Ik heb daarom bij de dealer ook al een onderdelenlijstje ingediend met de vraag wat al deze zaken moeten gaan kosten.
Ik heb daar inmiddels terugkoppeling over gehad en het lijkt erop dat zuigerveren en klepgeleiders niet meer bij Volvo leverbaar zijn. Ik moet dus wellicht uitwijken naar een andere leverancier voor deze onderdelen.

Er zijn hier een flink aantal mensen die zich met revisie / tuning van het blok hebben bezig gehouden. Ik heb dus gezocht of ik iets kan vinden van leveranciers van deze materialen en ik kan hierover dus niets vinden (misschien ook door die oh zo goed werkende zoekfunctie?).

Mijn vraag is dus: Wat is een goed alternatief voor de zuigerveren van Volvo en wie levert deze?

arjenT5R

Zie ook whatsbeppie maar om het ook even centraal te doen, meeste spul (eigenlijk alles) is bij revisie bedrijven te krijgen. In principe kan je alles universeel kopen (Kolbensmith, mahle, glyco ) alleen de keerringen zou ik toch echt bij volvo vandaan halen, net zoals spruitstuk pakkingen en dat soort gein. Maar de echte hardware zou ik mooi bij de revisieboer vandaan halen (koppaking/set, bouten, drijfstanglagers zuigerveren).
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Martijn_B

Er staan foto's van in mijn blog. Weet het merk even niet uit mijn hoofd, maar revisiebedrijf wat mijn blok heeft gehoond raadde di aan voor een getuned blok.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

peteRRR

Jou veren zijn mee geleverd met dat revisie-bedrijf Martijn.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,51078.1455.html

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piere

Citaat van: arjenT5R op 13-04-2013 16:57:35
alleen de keerringen zou ik toch echt bij volvo vandaan halen

Allej, waaroem gast?

;D

Ik doe het ook altijd zo; keerringen en pakkingen bij de dealer en kleppen en lagers enzo bij Patrick Huyghe, mijn hofleverancier als het over gevlakte koppen en revisiemateriaal gaat  8)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

KIM

Mijn ervaringen met revisiebedrijven zijn tot nu toe wat minder.
Van de TR7 Convertible is de kop gereviseerd, inmiddels wel zo'n 15 jaar teug. In de hooguit 50.000 km die die auto heeft gereden vind ik de stelplaatjes wel heel snel dun geworden, terwijl we toch echt om zittingen voor loodvrije benzine hebben gevraagd.
Van mijn 740 met B230KH blok heb ik een gereviseerde kop in 175.000 km versleten, terwijl de eerste originele kop pas na 300.000 km aan de beurt was.
En de laatste actie van een revisiebedrijf dat zegt dat de scheurtjes tussen de kleppen geen probleem zijn, want dat hebben ze allemaal. Terwijl kenners hier op het forum deze scheuren toch echt onacceptabel vinden.

Ik wil straks een blok hebben dat, net als het originele blok, goed is voor een flink aantal kilometers (De R staat momenteel op 442.000 km). Ik wil er dus verzekerd van zijn dat ik goede kwaliteit krijg als ik het materiaal niet van Volvo kan betrekken.

Zijn er ook mensen die al langdurige ervaringen hebben met de voorgenoemde onderdelen?

arjenT5R

Kijk de letterlijke vertaling van revisie is in principe herzien, dus je vervangt onderdelen die net buiten de tolleranties vallen... of het dan weer net zo lang mee gaat als origineel is een beetje gokken.

Wil je echt weer 5 ton met zo'n kop willen doen dan vrees ik dat er maar 1 ding op zit en dat is een nieuwe kop  ;D

Johann

Citaat van: KIM op 14-04-2013 10:01:09
En de laatste actie van een revisiebedrijf dat zegt dat de scheurtjes tussen de kleppen geen probleem zijn, want dat hebben ze allemaal. Terwijl kenners hier op het forum deze scheuren toch echt onacceptabel vinden.

Denk wel dat als je die leuke moderne contrast vloeistoffen er op los laat dat je je dan kapot schrikt hoeveel koppen deze scheurtjes hebben. Ik heb hier ook een kop liggen die met roet er goed uit zag. Met oppoetsen met een staal wol zag ie er ook goed maar toe eenmaal de remreiniger er bij kwam liep het stof in de minuscule scheurtjes en waren ze opeens goed zichtbaar.

Vulk

Citaat van: arjenT5R op 14-04-2013 11:26:13
Kijk de letterlijke vertaling van revisie is in principe herzien, dus je vervangt onderdelen die net buiten de tolleranties vallen... of het dan weer net zo lang mee gaat als origineel is een beetje gokken.

Wil je echt weer 5 ton met zo'n kop willen doen dan vrees ik dat er maar 1 ding op zit en dat is een nieuwe kop  ;D

Arjen geeft al gelijk de goede oplossing!

UserID6342

Volvo verkoopt ook de zuigerveren hoor, geen enkel probleem !  Er is alleen (altijd) een klein maartje aan, je krijgt de zuiger erbij ;D ;D

KIM

@Johann: Ik bedoel dus dit:

@ArjenT-5R: Ben ik niet helemaal met je eens. Wanneer je alle slijtagedelen vervangt, zou het m.i. mogelijk moeten zijn om weer dezelfde leeftijd te halen met een kop. Ik ben van plan klepgeleiders, kleppen, klepstoters, zittingen allemaal te vervangen. Hou je alleen de klepveren over en de kop. Die zijn naar mijn idee goed genoeg voor een tweede ronde.
Een nieuwe kop ga je bij Volvo ook niet krijgen, zo is gebleken. De nieuwe motoren hier op het forum zijn beide, door Volvo, gereviseerde blokken.
Maarreh, 3,5 ton is ook goed hoor  ;D

@Dirk: De zuigerverenset staat ook los in Vida, maar blijkt vooralsnog niet meer leverbaar.

arjenT5R

Ohja stoters ook bij volvo vandaan halen  ;D

Maar als je dat idd allemaal vervangt moet je er wel weer een tijdje tegenaan kunnen  ;D

KIM

Tsja, dat had ik in Joost zijn blog al gezien  ;D

Piet

De klepveren zou ik juist zeker ook vervangen, die moeten tenslotte zorgen voor een goede en snelle sluiting van de kleppen zorgen en dat ook bij 5000+ toeren. Je moet maar eens op youtube zoeken naar flimpjes van het gedrag van de klep/klepveercombinatie bij hoge toeren. Nieuwe kleppen en klepgeleiders in combinatie met ouwe veren vind ik onzinnig. Is ook het duurste niet,  een originele OEM veer kost in amerika 4.5 dollar/ stuk. Wat zullen ze dan hier bij de dealer zijn? 5 euro o.i.d.?

KIM

Bedankt voor de tip Piet.
Ik heb de tijd dus ook de mogelijkheid om de uitgaven uit te smeren.

Het torretje dat nu in de R zit loopt zeker nog wel een tonnetje probleemloos schat ik in.