Wie heeft een idee wat mijn probleem kan zijn?

Gestart door JeroenT, 14-04-2013 16:32:46

Vorige topic - Volgende topic

JeroenT

Mijn 850 /2,5-20 automaat uit '96 met +- 645 kms loopt als zonnetje.  Echter volledig overwacht bij snelheden van 80 en hoger begint de zaak te zwaar te rommelen. een geluid en gevoel van iets dat volkomen in onbalans is.  Alsof plots een cylinder uitvalt of alsof de wagen aan een kant over een wasbord gaat.  Als ik dan even aan de kant ga en stil sta (meestal automaat even in neutraal) en vervolgens weg rij lijkt er niets aan de hand en kan het zo weer 100-200 of zelfs 300 km duren voordat het weer terugkomt. Ik heb van alles uitgeprobeerd en (laten) uitgesloten: compressie was goed : de ontsteking is goed ; de brandstof toevoer klopt; geen kapotte motorsteunen of rubbers; olie automaat mooi schoon.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn?

-D©©©L-

JeroenT

Bij de banden wissel heb ik daar ook naar gekeken maar ook dat lijkt allemaal normaal

JeroenT

Wat ik mij ook nog afvraag is of het een as of lagertje  of iets dergelijks in de automaat zou kunnen zijn .

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

henry classic v70

Loopt íe alleen op benzine of ook lpg?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

BBS

Citaat van: JeroenT op 14-04-2013 16:32:46
Mijn 850 /2,5-20 automaat uit '96 met +- 645 kms loopt als zonnetje.  Echter volledig overwacht bij snelheden van 80 en hoger begint de zaak te zwaar te rommelen. een geluid en gevoel van iets dat volkomen in onbalans is.  Alsof plots een cylinder uitvalt of alsof de wagen aan een kant over een wasbord gaat.  Als ik dan even aan de kant ga en stil sta (meestal automaat even in neutraal) en vervolgens weg rij lijkt er niets aan de hand en kan het zo weer 100-200 of zelfs 300 km duren voordat het weer terugkomt. Ik heb van alles uitgeprobeerd en (laten) uitgesloten: compressie was goed : de ontsteking is goed ; de brandstof toevoer klopt; geen kapotte motorsteunen of rubbers; olie automaat mooi schoon.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn?
Ik heb exact het zelfde gehad met onze 854 2,5 20V.
Het is net alsof de hele uit elkaar geschud wordt. Sta je even stil en ga dan verder rijden is het over.

Ik heb mij, samen met de garage, 7 slagen in het rond gezocht naar de oplossing.
Weet je wat het uiteindelijk was? Een schokbreker aan de achterkant die zo "lek" was dat als je hem indrukte vanzelf op die stand bleef staan.
Schokkers vervangen en het probleem heeft zich nooit weer voorgedaan ;)
Volvoloos....

MVeldhuis

Als dat voorkomt probeer dan even te stoppen zonder te remmen of alleen zachtjes met de handrem en stap dan uit en voel of een rem heet is. Zijn ze koel dan kun je dat als probleem uitsluiten.

Van Breugel

Is het niet de ABS die ingrijpt terwijl dit niet de bedoeling is?

JeroenT

Ik was er even uit. Remmen heb ik al uitgesloten.
Of het de ABS is weet ik niet. Hoe kan ik dat testen ?
Het verhaal van BBS/Bert-Jan lijkt nog het meest op mijn probleem. Ik heb inmiddels dus ook al 6 vd 7 slagen in het rond gezocht maar aan schokbrekers had nog niet gedacht. Dat ga ik vandaag even laten testen. 

JeroenT

Nog even voor Henry Classic v70: hij loopt hoofdzakelijk op gas en af en toe benzine. Zit sinds enkele jaren een Prins systeem op en dat doet het perfekt.

V70geRwin

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

JeroenT

Als het de handremvoering zou zijn dan voelt dat toch niet alsof de hele motor begint te schudden of wel?

henry classic v70

Citaat van: JeroenT op 15-04-2013 11:45:37
Nog even voor Henry Classic v70: hij loopt hoofdzakelijk op gas en af en toe benzine. Zit sinds enkele jaren een Prins systeem op en dat doet het perfekt.

Citaat van: JeroenT op 15-04-2013 13:02:47
Als het de handremvoering zou zijn dan voelt dat toch niet alsof de hele motor begint te schudden of wel?

Dat dacht ik ook maar bleek een defect te zitten in de aansturing van de injectors (sluiting) die zich heel af en toe voordoet. Kan een blootgelegde kabel zijn die ergens sluiting maakt wanneer je bijv. ook maar iets gas geeft wanneer je rijdt, ik heb dit ook gehad en nadien nergens meer last van. Zoals jij omschrijft alsof je over een wasbord rijdt dan lijkt het erop dat er 1 cil. wordt overgeslagen (lees: geen brandstof krijgt).
Dat zou je ook kunnen nakijken; de kabelboom van je gas-installatie, ik heb overigens een Vialle LPI en weet niets over een Prins.... of deze bijv. ook injectors heeft en hoe de aansturing hiervan is.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4