Afstandsbediening Centrale Vergrendeling

Gestart door 2.0keijzer, 25-10-2004 11:30:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

2.0keijzer

Eindelijk een setje afstandsbediening bij de Volvodealer gekocht, zodat ik de auto op afstand kan openen en sluiten.
Tot mijn grote ergernis weigert het systeem soms, zodat ik alsnog m'n sleutel moet gebruiken.
Het gekke is dat op mijn vorige 850, ook met zwarte kastjes met Lock en Unlock knopjes, zich exact hetzelfde euvel voordeed, ook na vervangen van de batterijen!

Iemand dezelfde ervaring en een remedie? ???

thuur

Citaat van: 2.0keijzer op 25-10-2004 11:30:09
Eindelijk een setje afstandsbediening bij de Volvodealer gekocht, zodat ik de auto op afstand kan openen en sluiten.
Tot mijn grote ergernis weigert het systeem soms, zodat ik alsnog m'n sleutel moet gebruiken.
Het gekke is dat op mijn vorige 850, ook met zwarte kastjes met Lock en Unlock knopjes, zich exact hetzelfde euvel voordeed, ook na vervangen van de batterijen!

Iemand dezelfde ervaring en een remedie? ???

Wel dezelfde ervaring, maar ik dacht niet met het standaard-volvo kastje, maar een aftermarket ding (stond nl. geen merk op).

Reden van weigering:

1) slecht signaal/storing. Er zit een grote GSM-mast in de buurt of andere radio-zenders, groot industrieel bedrijf met zware apparaten en noem maar op. Ook een flink sleutelbos kan het signaal beïnvloeden.

2) antenne van het kastje zit belabberd geplaatst. De auto is een kooi van Faraday (laat geen/zeer weinig straling toe.


Oplossing:
1) beter 'mikken' op de antenne indien je signaal verstoord wordt. Dus dichterbij de antenne houden

2) antenne optimaal plaatsen. Dit heb ik gedaan en daarna is het niet meer voorgekomen dat ik met de sleutel stond te prutsen. De antenne is het dunne zwarte draadje wat uit de doos hangt (indien aanwezig, kan ook dat er een geïntegreerde antenne in het kastje zit, dan kun je proberen het kastje te verplaatsen). Optimale plaats (proefondervindelijk): bovenop de stuurkolom, net achter dat zwarte flapje, onder de klokkenwinkel in feite. Antenne kabel heb ik vast tussen de kabels wat daar lagen getrokken (moet niet kunnen lostrillen). Als je geen kabel hebt kun je proberen het kastje zelf zo hoog en vooraan mogelijk te hangen. Helemaal optimaal zou bij een ruit zijn, maar dat is nathuurlijk geen gezicht ;)


Gr 8)

2.0keijzer

Dank voor je snelle en duielijke antwoord! Het gaat om een standaard Volvo ontvanger, zonder externe antenne. Nu kan ik hem wellicht openen en er een langere draad aanmaken, maar dat geeft nog geen zekerheid. Mee leren leven dus......

Walter

Doet die van mij soms ook, heel maf. Kan niets noemen waar dat aan ligt. Is ook een setje wat je achter het dashoboardkastje monteert

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

thuur

Citaat van: 2.0keijzer op 25-10-2004 17:12:46
Dank voor je snelle en duielijke antwoord! Het gaat om een standaard Volvo ontvanger, zonder externe antenne. Nu kan ik hem wellicht openen en er een langere draad aanmaken, maar dat geeft nog geen zekerheid. Mee leren leven dus......

Nooit zelf een antenne verlengen! Dat gaat tegen de principes van radio in! Een antenne is altijd precies zo lang dat er een zgn. staande golf op past. Dit zal resoneren waardoor het signaal optimaal ontvangen wordt. Verlengen kan wel, dat moet je de lengte precies verdubbelen, verdrievoudigen, etc. En je weet niet hoelang de antenne precies is, omdat deze (intern) al op de printplaat begint.

De 'golflengte' hangt 1 op 1 samen met de frequentie waarop ontvangen wordt. Iedere frequentie heeft dus een optimale antennelengte. Je mag de antenne wel deels in een spoelvorm draaien (zie je b.v. in GSM telefoons met korte antennes) maar het optimale pad om te ontvangen kun je beter aanhouden. Is het wel eens opgevallen dat het verlengen van een antenne van een radio met slechte ontvangst geen ene moer uithaalt? Je kunt beter de radio draaien of verplaatsen..

Ander voorbeeld: De antenne van de zender hangt aan een spoel, en de lengte van de draad die hiervoor gebruikt is, plus de afstand tussen de windingen, plus de dikte van de draad, plus de diameter zijn allemaal precies uitgerekend om een optimale 'overdracht naar de lucht' te krijgen. Als je zelf een FM zender en ontvanger hebt gebouwd merk je het wel ;)


Treedt het euvel soms altijd op dezelfde plekken op? Dan staat er vast een zender in de buurt!

Gr 8)

johan283

thuur, helemaal mee eens

ik heb het zelfde probleem en inderdaad beter mikken helpt of dichterbij komen staan.

Echter bij andere auto's zie ik dat de afstand bediening zelf op zo'n 50 meter werkt. Heb ik zelf getest, was een rover ofzo. Waarom is het bij volvo dan zo storings gevoelig, of werkt de volvo AB met een zwakker signaal

johan283

Oh ja wat is de frequentie waarop de AB werkt? Wie weet dat

thuur

Citaat van: johan283 op 25-10-2004 21:44:10
thuur, helemaal mee eens

ik heb het zelfde probleem en inderdaad beter mikken helpt of dichterbij komen staan.

Echter bij andere auto's zie ik dat de afstand bediening zelf op zo'n 50 meter werkt. Heb ik zelf getest, was een rover ofzo. Waarom is het bij volvo dan zo storings gevoelig, of werkt de volvo AB met een zwakker signaal

50 meter????? Zo hard mag je helemaal niet zenden! Zaten er meerdere batterijen in of zo? In Duitsland mag je die afstandsbediening niet eens gebruiken volgens mij.

Dat moet je overigens ook helemaal niet willen! Als jij 50 meter weg bent is allang iemand met je kar er vandoor eer je bij de auto bent.. Maximaal 10 meter is normaal (open veld, droog weer, geen zenders in de buurt), dus 7 meter is de praktijk.

4.77 MHz, dat is de enige frequentie die 'gratis' is. M.a.w. je hebt geen zendvergunning nodig om te mogen zenden op deze freq. Zelfde freq. als je magnetron trouwens ;)


Gr 8)

ed

Had laats een nieuw type S40 mee, en die haalde meer dan 100 meter. Heb niet uit kunnen proberen hoever precies, maar 100 meter was geen probleem.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 28-10-2004 08:24:59
Had laats een nieuw type S40 mee, en die haalde meer dan 100 meter. Heb niet uit kunnen proberen hoever precies, maar 100 meter was geen probleem.

Dan moet er in het boekje hebben gestaan dat ze per land waar je de ab. gebruiken mag een zendvergunning hebben. Dan hebben we het echt niet meer over een 'gratis' frequentie.


Gr 8)


PS: Hoe kun je nou controleren of je de auto dan ook opengaat? Hoor je het nog? Wacht je tot het donker is en kijkt naar de lichten? Maar hoe weet je dan of het 100 meter is aangezien je amper iets ziet? ???