Eerst trilling, nu een gil

Gestart door wspoon, 15-04-2013 20:49:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wspoon

Hallo,

Vanaf dat ik mijn ' 98 S70 heb (kmstand 178k) deed er zich een lichte "trilling"  voor in het koppelingspedaal, maar alleen bij optrekken vanaf gehele stilstand in zijn 1. Overige versnellingen geen trilling. Nagekeken door volvo dealer: conclusie; geen defecten, normale trillingen wegens het gebruikte materiaal van de koppelingsplaat. Ok, case closed dacht ik.

Totdat ik gister de motor start en vlak na de vertrouwde GROMMM bij aanslaan een flinke "gil" hoorde, die na 1 seconde weer over was. Tot mijn verbazing, want de dag ervoor nog nergens last van. En: de trilling in de koppeling lijkt weg!  ???

Gisteren zijn er 2 dingen gebeurd met de auto: ik heb hem opgekrikt en 4 banden verwisseld (winter naar zomer) en het is voor het eerst sinds ik de auto heb boven de 20 graden geweest.

De gil hoor ik alleen bij koude motor, na een rit van 40 mins, opnieuw starten, geen gil. Lijkt aan de kant van de bestuurder vandaan te komen, maar is lastig te bepalen.

De multiriem is in januari nog gecheckt door de dealer, heb verder ook geen problemen met de dynamo, waterpomp of airco. Zou deze toch aan het slippen zijn, en het euvel met de koppeling wegens de hogere temperatuur veranderd zijn? Kan dit überhaupt?  :eusa_think:

Of heb ik iets serieus beschadigd met opkrikken? Heb niet het punt onder de dorpel gebruikt, mijn garagekrik ging niet hoog genoeg. Heb de punten gebruikt die de garage ook gebruikt om de voorkant op te krikken als ie op de brug staat (weet niet hoe je die punten noemt, maar het zijn 2 grote cilinders aan de onderkant aan weerskanten van de auto, in de buurt van de wielen :eusa_shifty: )

Iemand ideeën? Ik heb zelf niet zoveel verstand van auto's namelijk...!

Alvast bedankt voor eventuele tips en suggesties!




arjenT5R

startmotor die even blijft hangen?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

wspoon

Nog 1 ding wat ik vandaag merkte, een lage resonantie bij lage toerentallen is ook compleet weg. Dealer had er een keer over dat die resonantie waarschijnlijk van de aandrijfassen komt.

Past dat in het plaatje, iets met de aandrijfassen? De gil/gieren was vandaag weer even lang als gister, ongeveer een seconde en direct nadat de motor is aangeslagen.

@arjen: met een hangende startmotor, zou ik dan ook tijdens het aanslaan zelfs het gieren/gillen moeten horen, vergelijkbaar met de sleutel te lang vasthouden?

Jack v

nee als de bendix even blijft hangen terwijl de motor loopt kun je even een gierend geluid horen. Dit hoor je niet terwijl je aan het starten bent.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Benny03

Ik heb EXACT hetzelfde, je kunt er niets aan doen. Het is de startmotor, als je het geluid niet meer wilt moet je een nieuwe startmotor kopen.. overigens 'gilt' de mijne 3 a 4 x en soms ook maar 1x het word alleen maar erger maar ik rij er al 2 jaar mee.

groeten

wspoon

Hmmm, dan nu de volgende vraag: kan het kwaad cq kan ik hier gewoon mee doorrijden zonder problemen?

Benny, begon het bij jou ook van de een op de andere dag?


Benny03

Citaat van: wspoon op 17-04-2013 07:45:47
Hmmm, dan nu de volgende vraag: kan het kwaad cq kan ik hier gewoon mee doorrijden zonder problemen?

Benny, begon het bij jou ook van de een op de andere dag?



Ja je kan hier gewoon mee doorrijden, ik doe dat al 2 jaar.

Begon ook opeens bij mij ja, eerst een kleine 'gil' en nu wat vaker achter elkaar.

Gewoon mee doorrijden kan geen kwaad!

wspoon

#7
Citaat van: Benny03 op 17-04-2013 12:17:55
Citaat van: wspoon op 17-04-2013 07:45:47
Hmmm, dan nu de volgende vraag: kan het kwaad cq kan ik hier gewoon mee doorrijden zonder problemen?

Benny, begon het bij jou ook van de een op de andere dag?



Ja je kan hier gewoon mee doorrijden, ik doe dat al 2 jaar.

Begon ook opeens bij mij ja, eerst een kleine 'gil' en nu wat vaker achter elkaar.

Gewoon mee doorrijden kan geen kwaad!

Ok super, dan blijven we ermee karren!

Bij mij speelt overigens temperatuur vd motor ook mee; als ik hem namelijk vlak na een rit meteen weer start hoor ik het geluid niet.... ???