bij koude koppeling trilt het pedaal bij op laten komen

Gestart door joopt, 26-10-2004 10:50:45

Vorige topic - Volgende topic

joopt

Beste Volvo heren,

De 850 die ik sinds kort bezit is een genot in elk opzicht. Er is echter één lichtelijk storende factor en dat is de koppeling: het pedaal trilt behoorlijk als je h'm laat opkomen en dit euvel doet zich vooral voor als de wagen 'smorgens koud gestart wordt. Eenmaal opgewarmd nemen de trillingen iets af maar het blijft irritant. Mijn vraag: is hier nog iets aan te stellen? Ik verdenk de koppeling ervan origineel te zijn want er 187000 km op de teller en dat is origineel. Tweede vraag als het niet te verhelpen is wat gaat het geintje kosten als de gehele handel (plaat, drukgroep en druklager) vervangen gaat worden bij de dealer of beun-de-volvo-maker :-) en omdat ik zelf ook wel een beetje kan sleutelen vroeg ik mij af of het zelf te fiksen is...?

Alle koppeling ervaring spuien maar mensen! :-)

Groetjes Joop Terpstra

PS. Het is dus een 2.5 10V in hele nette staat en de koppeling doet verder goed z'n werk, dus niet slippen of iets dergelijks.

2.0keijzer

Ik vermoed de drukgroep. Die kan rot zijn als een mispel, maar niet slippen (zo heb ik al 2 850-ers gehad).
Als de auto zo weinig km's heeft gelopen heeft 'ie wellicht veel stadsritjes achter de kiezen, slecht voor de drukgroep.
Ik zou er niet zelf aan beginnen, de mijne is net vervangen voor 400.-! Wil je weten wie, stuur me een pb.

denkweb

Als je de drukgroep vervangt voor dat geld dan zijn er adresjes die voor ietsje meer ook de koppelingsplaat vervangen... (en met een lekke achterste krukaskeerring zou je nog verder kunnen gaan...) jammer van het geld, maar soms ook bittere noodzaak.

joopt

Niet allemaal gaan dringen voor een nieuwe koppeling: ik was eerst!

Hihi..Dennis bedankt voor je reply ik bel je vanavond even voor een afspraak!

Yeahh... een niet trillende koppeling wil ik zeker niet meer, maar trillende neusvleugels door de geluiden van roffel af en toe wel :-)

Groetjes,
Joop Terpstra

M a r c

Hoogstwaarschijnlijk kantelt je druklager op de prise-as.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

joopt

25 jaar geleden restaureerde ik een 3 cylinder tweetakt DKW 3=6 uit 1959 en bij die gelegenheid  heb ik toen het lager, koppelingsplaat en drukgroep uitgewisseld en weet dus exact wat je bedoelt...maarja bij een 850 is het allemaal iets groter en zwaarder dus ga ik er maar niet zelf aan beginnen.

mark20v

Citaat van: MH op 26-10-2004 15:03:46
Hoogstwaarschijnlijk kantelt je druklager op de prise-as.

Marc heeft denk ik gelijk. Ik had hetzelfde probleem met trillingen en verwachtte zelf dat dit door de plaat of drukgroep kwam. Na demontage bleek idd het lager behoorlijke speling op het glijstuk van de priseas te hebben. Het nieuwe lager was dan ook gemodificeerd en had een plastic binnenwerk welke wel érg strak over het glijstuk van de priseas schoof. Nu heb ik geen trillingen meer.
Wel duidelijk vermelden dat je ook het lager vervangen wilt hebben want deze moet je los bijbestellen (€ 50,61 bruto ex.). Laat ook meteen de achterste krukas keerring vervangen zoals al eerder aangegeven.

suc6,

mark
Volvo separates men from the boys  

joopt

Dennis850 hartstikke bedankt voor het uitwisselen van de komplete koppeling van mijn 850 10V; perfect werk man!
Wagen werkt nu weer naar behoren en het trillen bij opkomen van pedaal is geheel verdwenen. Tevens is er een aandrijfashoes en bovenste motorrubber vervangen want die bleken ook versleten....het vervangen van een onderste stuurkogel komt later.

Kortom het is weer heerlijk sturen in deze 850 :-)

Vriendelijke groeten,
joopt

dikkegeorge

heeft iemand het mail adres van dennis850 want dit soort verhalen over een trillende koppeling is bij mij ook zeker het geval (850 2.5 10v)

mvg

dikkegeorge@hotmail.com

toycar