Chiptunen van m'n T5 op Lpi... Nog specifieke wensen ook.

Gestart door Arnie82, 28-04-2013 13:28:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arnie82

Hey allen,

Ik loop toch met de gedachte om mijn V70 T5 te laten chippen.

Momenteel heeft de auto krap 230dkm gelopen en is hij een half jaar geleden op Vialle Lpi gezet. (Donkerbruine injectoren)
De auto heeft een schuine flens turbo en electronisch gaspedaal. Motorisch is de auto is goede conditie.

Al met al een prima basis om mee te werken. Ik gebruik de auto voor dagelijks vervoer en het is de enige auto die we hebben. Jaarlijks rij ik zo'n 30.000km en dus is betrouwbaarheid en verbruik zeker belangrijk.

Nu komt mijn wensenpakket... ;D

Mijn doel is niet om bepaalde auto's voor te blijven of om op papier leuke specs te hebben... Wat ik eigenlijk zoek is wat meer trekkracht onderin... Momenteel komt het vermogen pas echt los vanaf pakweg 4000rpm. Als hij gaat dan gaat hij ook prima maar juist in het dagelijks gebruik zou hij voor mij wel wat meer vermogen onderin mogen hebben. Vooral met passagiers blijf je toch wat lager in de toeren hangen.

Nu zijn er voldoende leveranciers... Rica, BSR, FastTech, MTE

Kan ik met deze specifieke wens af met een standaard chip van een bepaalde leverancier, moet ik richting een chip op maat van bijvoorbeeld MTE of zou ik dan ook nog hardware moeten gaan aanpassen?

Hopelijk zijn er mensen met ervaring die me wat advies willen geven... Alvast dank!
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

Vulk

Als je meer vermogen onderin wilt, dan zou je kunnen beginnen met een 3" downpipe. Dat scheelt al een hele hoop.

Arnie82

Citaat van: Vulk op 28-04-2013 13:59:24
Als je meer vermogen onderin wilt, dan zou je kunnen beginnen met een 3" downpipe. Dat scheelt al een hele hoop.

Dat had ik gelezen ja... Mijn bedoeling is eigenlijk om de auto hardware matig standaard te laten en alleen een chip aanpassing te doen. Als dat mogelijk is tenminste... :eusa_think:
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

scania164

Hallo.
Ik zou voor mte kiezen..
Blijft in alle toeren doordrukken en rijdt erg soepel. ....
Ook op lpi ;D
Heb zelf stage2 dus das icm 3inch downpipe


Mvg chris

MrCain

Citaat van: Arnie82 op 28-04-2013 14:53:55
Citaat van: Vulk op 28-04-2013 13:59:24
Als je meer vermogen onderin wilt, dan zou je kunnen beginnen met een 3" downpipe. Dat scheelt al een hele hoop.

Dat had ik gelezen ja... Mijn bedoeling is eigenlijk om de auto hardware matig standaard te laten en alleen een chip aanpassing te doen. Als dat mogelijk is tenminste... :eusa_think:

Als je al origineel een turbo hebt met schuine flens (16T of 18T??) dan zal je je originele voorpijp hoogstwaarschijnlijk al een stukje 3" hebben omdat de aansluiting van een schuine flens turbo al 3" is. Dus die mazzel kan je al hebben => weet dit niet zeker dus zal je zelf even moeten nakijken....

Gewoon eens een standaard getuned mapje in je Volvo laten zetten en dan kijken wat je er van vind, denk dat je dan al gaat genieten  ;D

Wat je zeker wel moet nakijken is welke benzine injectoren er in je Volvo zitten => als je echt serieus wil chippen (eigenlijk ook als je gaat chippen) zal je toch blauwe of, liever nog, groene benzine injectoren in je Volvo moeten zetten als je ook op LPi wil blijven rijden  :eusa_whistle:

Is veel over geschreven en in de praktijk gebleken dat je gewoon erug grote benzine injectoren moet monteren als je gechipped op LPi wil rond rijden.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Arnie82

Momenteel zit er een 16T op met schuine flens zover ik weet... Benzine injectoren zou ik moeten checken. Wat zal er standaard in moeten zitten?

De Lpi injectoren zijn al wel donkerbruin in vijfvoud...

Wat ik wel heb gelezen dat er in de standaard mappen van de verschillende aanbieders al wel verschil zit in karakter... Zo las ik dat Rica van zichzelf een aardige boost geeft bij een hoger toerental?
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

MrCain

#6
Het is net hoe de tuner de turbo op laat komen : laat je hem laat in komen dat krijg je gevoelsmatig een boost en laat je hem geleidelijk in komen heb je dat niet  ;D

Heb in auto's gereden waar de turbo er zeer geleidelijk in kwam en niet snel aanvoelde maar als je er een stopwatch bij hield........dan was deze erug snel  :evil: En mijn R5 Alpine leek erg snel omdat de turbo er in een keer in knalde maar als je daar een stopwatch bij hield.....dan werd je toch een beetje verdrietig....

Persoonlijk houd ik zelf wel van wat hoogtoerige boost maar ook van driveability => continu wielspin raak je ook een keer beu  ;D en zeker 3x per jaar nieuwe banden...... En als de  turbo er geleidelijk in komt vind ik persoonlijk lekkerder rijden (je hebt gewoon iets meer boost onderin wat je het meest gebruikt op de openbare weg) en gevoelsmatig lijkt het minder belastend voor je onderdelen van de drive train.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

mehn

Als je gewoon een standaard chipje neemt dan voldoen de standaard (bij jou waarschijnlijk witte) benzine injectoren.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

)()()sT

Citaat van: Arnie82 op 28-04-2013 17:44:30
Wat ik wel heb gelezen dat er in de standaard mappen van de verschillende aanbieders al wel verschil zit in karakter... Zo las ik dat Rica van zichzelf een aardige boost geeft bij een hoger toerental?

Mijn V70 heeft Fasttech en mijn 850 Rica. De 850 heeft ook een 16T met schuine flens maar daar vind ik veel meer erin hakken terwijl de Fasttech software veel vloeiender vind (lijkt me ook wat beter)...

Gewoon standaard chippen, een 16T met schuine flens krijg je zo tegen de 300 pk, en das ook wel het maximum voor je LPi-installatie.

MrCain

Nou.... Volvo heeft nu al moeite op gas om alles bij te houden met0.7-0.8 bar.... als je slim bent en wat geld over hebt => steek er 5 grotere benzine injectoren in.

Citaat van: mehn op 28-04-2013 19:42:29
Als je gewoon een standaard chipje neemt dan voldoen de standaard (bij jou waarschijnlijk witte) benzine injectoren.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

scania164

Citaat van: )()()sT op 28-04-2013 20:10:17
Citaat van: Arnie82 op 28-04-2013 17:44:30
Wat ik wel heb gelezen dat er in de standaard mappen van de verschillende aanbieders al wel verschil zit in karakter... Zo las ik dat Rica van zichzelf een aardige boost geeft bij een hoger toerental?

Mijn V70 heeft Fasttech en mijn 850 Rica. De 850 heeft ook een 16T met schuine flens maar daar vind ik veel meer erin hakken terwijl de Fasttech software veel vloeiender vind (lijkt me ook wat beter)...

Gewoon standaard chippen, een 16T met schuine flens krijg je zo tegen de 300 pk, en das ook wel het maximum voor je LPi-installatie.
Citaat van: )()()sT op 28-04-2013 20:10:17
Citaat van: Arnie82 op 28-04-2013 17:44:30
Wat ik wel heb gelezen dat er in de standaard mappen van de verschillende aanbieders al wel verschil zit in karakter... Zo las ik dat Rica van zichzelf een aardige boost geeft bij een hoger toerental?

Mijn V70 heeft Fasttech en mijn 850 Rica. De 850 heeft ook een 16T met schuine flens maar daar vind ik veel meer erin hakken terwijl de Fasttech software veel vloeiender vind (lijkt me ook wat beter)...

Gewoon standaard chippen, een 16T met schuine flens krijg je zo tegen de 300 pk, en das ook wel het maximum voor je LPi-installatie.
300 max op lpi?
Zeker niet hoor .....zit nog wel meer in... :evil:

Turbobiker

Citaat van: Arnie82 op 28-04-2013 17:44:30
Zo las ik dat Rica van zichzelf een aardige boost geeft bij een hoger toerental?

Vergeet wat hier gezegd is over RICA. De meeste ervaring dateert van lang terug en op het forum heerste een hoop onkunde. Weinig tuners zijn beter dan Roel Sr. Die moet er echter wel de tijd voor nemen en daar knelt de kous nog wel eens.

Allerbeste optie nu is Fasttech. Wagen op de bank, je krijgt werkelijk resultaat, snel en goed en afgesteld op persoonlijke wens zonder dat je de hoofdprijs betaald.

Jij zoekt dus rijdbaarheid in dagelijks gebruik, dus volle druk bij 2000 toeren om in de vijf lekker achter de BMW's aan te kunnen gaan. Moet kunnen, nadeel is wel dat wegsprinten bij het stoplicht in spinnende wielen resulteert...
De Tussenpaus

Arnie82

Citaat van: Turbobiker op 28-04-2013 21:52:50
Jij zoekt dus rijdbaarheid in dagelijks gebruik, dus volle druk bij 2000 toeren om in de vijf lekker achter de BMW's aan te kunnen gaan. Moet kunnen, nadeel is wel dat wegsprinten bij het stoplicht in spinnende wielen resulteert...

Zoiets zoek ik inderdaad... Al is 2000 toeren misschien ook weer niet nodig en die BMW's vind ik ook niet zo spannend. Gaat mij in hoofdzaak om rijgenot icm betrouwbaarheid en verbruik.

Zal eens goed naar Fasttech gaan kijken... Merci!

Wat ik hier lees is dat de globale mening is dat met een chip alleen ik al een eind zal komen. Dat is op zich goed nieuws aangezien ik de auto hardware matig eigenlijk niet teveel wil aanpassen. Het hoeft ook weer niet een ultiem (prijzig) tuning project te worden, een beetje meer rijgemak is alles dat ik vraag... ;D
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

arjenT5R

Waar moet je vandaan komen? Voor jou wensen is gunnar ook zeker weten een goede optie.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Arnie82

Ik woon in de omgeving van Zwolle... Maar kwaliteit is belangrijker voor me dan afstand, en daarnaast wil je ook even proefrijden op de terugweg ;D
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey