Trilling in stuur/auto bij gas los

Gestart door Ewout Schalkwijk, 30-04-2013 21:23:25

Vorige topic - Volgende topic

Ewout Schalkwijk

Even een update:

Probleem bestaat nog. De AC pomp is allang vervangen en (als de AC is ingeschakeld) heb ik het nog af en toe. Soms een dag niet, soms meerdere keren achter elkaar. Je hoort het ook in de motorloop. Het lukt me niet om onder de kap te kijken als de motor het doet. Hij doet het namelijk nooit terwijl de auto stationair draait met de kap open.

Tegelijktertijd heb ik steeds vaker dat de auto moeilijker aanslaat. Altijd bij een motor die, wat ik tot nu toe heb kunnen beoordelen, minimaal 4 uur heeft stilgestaan. Ook dit gebeurt niet iedere dag. Laatst bij -3 graden gewoons starten als een benzinemotor, vanochtend weer klote bij +5 graden. Eerder tijdens de afgelopen zomer bij temperaturen rond de 20 graden kon het ook zomaar voorkomen bij de eerste start 's-morgens.

Startmotor draait op het gehoor goed rond, maar motor slaat niet aan. Eerste meters inhoudend rijden in eerste versnelling, daarna al heel gauw alles weer prima. Motor draait prima zodra gestart.

Gloeiplug test direct op de accu laat zien dat ze het allemaal doen, wel duurt het lang voordat ze echt helemaal en goed gloeien. Zeg 5 a 6 seconden oid. Als ik naar de gloeipluggen van de XC70 kijk, dan gloeien die voluit in de eerste seconde.

Dit zal vast eea te maken hebben met leeftijd en design van de pluggen. Nieuwe zijn besteld.

Kan een LMM/LHM dit eventueel veroorzaken? Verder heb ik geen klachten over trekkracht en motorloop. Vacuumslangen? Het is echt alleen bij de start.
Massakabels zijn allemaal vervangen evenals dynamo en gloei en startrelais.

Ik gooi dit ook nog even in een ander recent topic over slecht startende diesels.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-10-2013 08:43:43
Kan een LMM/LHM dit eventueel veroorzaken? Verder heb ik geen klachten over trekkracht en motorloop.

Ik zeg niet dat het niet zo kan zijn (want je houdt op den duur weinig anders over), maar mijn ervaring met die TDI/2.5D's is dat je een kapotte luchtmassameter erg duidelijk merkt door het gebrek aan power. Bij onze 2.5D zakte de topsnelheid tot circa 170 km/h. Nu haal je dat nooit in Noorwegen maar okee.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 10-10-2013 09:00:07
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-10-2013 08:43:43
Kan een LMM/LHM dit eventueel veroorzaken? Verder heb ik geen klachten over trekkracht en motorloop.

Ik zeg niet dat het niet zo kan zijn (want je houdt op den duur weinig anders over), maar mijn ervaring met die TDI/2.5D's is dat je een kapotte luchtmassameter erg duidelijk merkt door het gebrek aan power. Bij onze 2.5D zakte de topsnelheid tot circa 170 km/h. Nu haal je dat nooit in Noorwegen maar okee.

Ik denk het zelf ook niet, maar ik word er wel een beetje moedeloos van. Om nou weer even naar Olov te rijden wordt wat veel van het goede. Misschien over twee weken even autootje wisselen en dat ik dan een week later even in het weekend op en neer naar Goes rij om dat weer terug te ruilen. ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Als je 'm per se bij Olov wilt laten fiksen, dan kan ik je als je 'm naar Nederland rijdt ook even op Schiphol afzetten en later weer ophalen hoor. 2 vliegtickets zijn de kosten niet.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 10-10-2013 10:29:11
Als je 'm per se bij Olov wilt laten fiksen, dan kan ik je als je 'm naar Nederland rijdt ook even op Schiphol afzetten en later weer ophalen hoor. 2 vliegtickets zijn de kosten niet.

Het verschil in uurloon laat het al snel lonend zijn, maar ik heb na m'n verjaardag geen dagen meer. Eerst ff 5000km rijden zonder kosten. Wellicht dan ff een lang weekend.

Ewout Schalkwijk

Ik heb het gevonden, ik ben niet gek  :laugh:

Maar nu nog de oplossing zien te maken:

Bij stom toeval kom ik na jaren dit probleem te hebben in een Duitse Wiki de bevestiging van m'n probleem tegen. M'n Duits is gelukkig goed genoeg om te lezen en te begrijpen, maar zo'n printje bouwen is natuurlijk wat anders. Zo als ik het begrijp is het als volgt. Tijdens het afremmen, of in ieder geval snelheid te minderen is de stationairregeling niet actief tussen de 40km/h en de 1,7km/h. Door een fout in de SW van de MSA 15,7 wordt de inspuiting niet goed geregeld.

Het beschreven printje zorgt er voor dat dat rare schokken/schudden verdwijnt. Lees meer over dit op onderstaande link.

http://www.volvopedia.de/index.php?title=TDI_Motor_rappelt_kurz_vor_Stillstand

Ewøut

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-12-2013 22:57:42
ik ben niet gek  :laugh:

Ewøut

Nou........ Mag daar nog even over gediscussieerd worden?  :eusa_think:  ;D

The Demon

Citaat van: elianmars op 04-12-2013 22:59:48
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-12-2013 22:57:42
ik ben niet gek  :laugh:

Ewøut

Nou........ Mag daar nog even over gediscussieerd worden?  :eusa_think:  ;D
Niet als hij vaste klant bij MediaMarkt® is.

Groet,
The Demon.

Taranis

Ook al is 't een placebo, je hebt in elk geval weer wat te knutselen ;D

Wel bizar dat dat zo slecht bekend is dan, of dat jij op het hele forum blijkbaar de enige bent die dit merkt :)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 05-12-2013 08:00:29
Ook al is 't een placebo, je hebt in elk geval weer wat te knutselen ;D

Wel bizar dat dat zo slecht bekend is dan, of dat jij op het hele forum blijkbaar de enige bent die dit merkt :)

Ik heb een slechte eigenschap. Als ik me ergens in vastbijt dan kan ik het slecht weer loslaten. Misschien worden er ook al een aantal 'flauw' van m'n gezeur in m'n blog over laadstrom, starten etc. Maar ik zal er achter komen wat er aan scheelt.

Dit onderwerp heeft me maar een jaar ofzo bezig gehouden. En je moet wat als je geen sociaal leven hebt. ;D

Helaas is het dieselhoekje een van de meest dooie delen op dit forum. Er zijn veel meer benzinerijders hier.

Ewøut

hathü

Die van mij rappelt nooit.
Als vroeger op de boerderij van mijn vader de koeien elkaar besprongen zei mijn vader altijd de koeien zit,n te rappeln zal ze wel eens bie de bolle(is stier) doen.  ;)  ;D

Taranis

Citaat van: hathü op 05-12-2013 11:27:55

Is dat niet omdat jij een automaat hebt en Ewout een handhark?

hathü

Citaat van: Taranis op 05-12-2013 15:41:59
Citaat van: hathü op 05-12-2013 11:27:55

Is dat niet omdat jij een automaat hebt en Ewout een handhark?

Zou kunnen, ik herken Ewout zijn probleem in ieder geval niet en rij toch al ruim 7 jaar in mijn TDI.

fpede

ik herken dit probleem toch ook niet hoor,...  ;)

Ewout Schalkwijk

Geldt specifiek voor MSA 15.7. Of iedereen het ervaart denk ik niet. Maar ik sta gelukkig niet alleen. ;D