Beezz' automatische Saff

Gestart door beezz, 11-05-2013 17:02:29

Vorige topic - Volgende topic

beezz

Zo, een week geleden is de kogel door de kerk gegaan! De 850 R DOP werd motorisch steeds vermoeider. Qua olie dan, want hij liep heerlijk en ook nog vlot.
Maar helaas, het werd tijd voor iets anders. En eigenlijk het liefst weer een R. Omdat ik de auto op de zaak wil rijden moest er dus een komen van 15 jaar of ouder. Dus: uitvoering? R! Kleur? Laserblue of Saffron Pearl.
Vrouwlief was het uiteraard weer niet eens met de kleur zoals ze dat 8 jaar geleden ook al niet was met CY en het dus DOP werd.
Deze keer bepaalde ik het zelf en zo geschiedde.
Dus sinds een week de trotse en blije berijder van een V70R AT 1998 in de waanzinnigste kleur die R bestaat voor een v70, Saffron Pearl!
Automaat is trouwens erg wennen. Ik weet ook niet of ik R ooit heel gelukkig van ga worden, maar in de file is het heerlijk!
Voor de rest mis ik de dynamiek van de MT in de 850 R. Rotondes, bochten, op- en vooral afritten, het is toch allemaal anders. De AT blijft maar doordrukken en je hangt de helft van de tijd op de rem.
Even snel een rotonde pakken door af te remmen op de motor en in de rotonde het gas Rop om weer vlot weg te trekken is toch anders.
Maar misschien is het wennen....
Het is sowieso erg wennen om van een 850 R naar een V70 R over t stappen. Kik zou graag van anderen eens horen hoe zij deze twee toppers vergelijken en ervaren.
Het scheelt maar twee (bouw)jaren en toch lijkt de v70 uit een andere tijd te komen. Gevoelsmatig scheelt het 10 jaar!
Stiller, geen kraagjes, rammeltjes en piepjes, dus erg positief.
Qua onderstel: ook weer wennen. Stug, door de rondom gele Koni's , maar wel weer erg geneigd tot overhellen in bochten. Misschien omdat de automaat meer "duwt" ?
Inmiddels zitten R 1000 km op en word ik steeds blijer. Maar ook deze rookt bij starten en na stationair draaien. Alleen bij gas geven in P of N, niet in D. En ik heb zo'n gloeiende t...hekel aan blauwe walmpjes. Het is niet schokkend, maar toch. Levert overigens geen olieverbruik op.
Peilstok geeft nauwelijks iets ands aan dan 1000 km geleden , maar toch! Ga de oorzaak deze keer cht elimineren, wat daar ook voor moet gebeuren .
Wat gaat R nu gebeuren ?
- gas ombouwen vanuit de 850 ( as maandag)
- poetsen ( as dinsdag)
- remmen van de 850 ombouwen ( BBK origineel Volvo ) want de remmen zijn echt stukken minder
- VPB overzetten vanaf de 850 ( hopelijk minder overhellen daarna?)
- 17 inch velgen zoeken? Ben R nog niet uit maar 16 " zomer en 18" winter is toch vreemd.
- trekhaak overzetten want in de vakantie moet ze onze sleurhut door Zuid-Europa gaan trekken. Licht caravannnetje , maar toch.
- op zoek naar originele Volvo sound system? Nu een pionier navigatie en muzieksysteem, maar ook daar moet ik heeeeeeeel erg aan wennen. Onhandige bediening , onlogische menustructuur en matig geluid. Maar wellicht zitten R minder goede speakers in dan in de 850 waar Dynaudio in zat ivm Volvo sound system plus versterker.

Zo ,dat wordt dan al weer een beste lijst. Maar voorlopig eerst rijden.
Ik hou jullie op de hoogte

Graz Beezz
-
T5 of T5R?  ===> RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

Julian

Ja, 850R en V70R is een groot verschil, dat vond mijn oom ook toen hij destijds van een 850R handbak naar V70R automaat was overgestapt. Foto's van die mandarijn? :D
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Sbv

ik merk best wel een groot verschil tussen onze S70R en de 850 T-5R. Nu is de S70 in behoorlijke goede staat en de 850 nog wat minder, maar het is veel stiller. Rammelt zo goed als niet

)()()sT

Ik heb danwel geen 850R maar een T-5 en dus de V70R. De laatste voelt inderdaad veeeel moderner terwijl de 850 veel spartaanser is en wel heel leuk rijden is.
Natuurlijk draagt de Ferrita en de knetterharde schroefset daar wel een steen aan bij maar het verschil vind ik ook aardig groot.

Ben je nog wijzer geworden aangaande die G3 typegoedkeuring?

beezz

Citaat van: )()()sT op 11-05-2013 23:56:06
Ik heb danwel geen 850R maar een T-5 en dus de V70R. De laatste voelt inderdaad veeeel moderner terwijl de 850 veel spartaanser is en wel heel leuk rijden is.
Natuurlijk draagt de Ferrita en de knetterharde schroefset daar wel een steen aan bij maar het verschil vind ik ook aardig groot.

Ben je nog wijzer geworden aangaande die G3 typegoedkeuring?
Dat is de juiste omschrijving! Modern vs Spartaans. Ofwel karakter .

Ja )()()sT, je liet me behoorlijk schrikken. Ik heb even geïnformeerd en het is geen probleem als de vulslang vernieuwd wordt. En nog een slangetje, weet niet meer welke.
Mogen nl. niet ouder zijn dan een jaar bij inbouw. Stom,natuurlijk. Na inbouw kijkt R niemand meer naar. Maar goed, de installatie is een jaar en een week oud bij inbouw en dus moet dat even aangepast worden. Nou ja, als dat alles is valt het nog wel mee.
Heb nu een week gereden en zo'n 1000 km gereden en dan schrik je toch wel bij de pomp....

beezz

Citaat van: Julian op 11-05-2013 19:36:50. Foto's van die mandarijn? :D
Volgen zodra het weer opknapt. De huidige foto' staan op mn iPad en vanaf daar krijg ik ze niet geüpload naar tynipic.

beezz

Zo, na een ontzettend gepiel met verplaatsen, kopiëren en downloaden is het toch gelukt, denk ik.
De eerste foto's van de Saff.
http://i43.tinypic.com/4gszue.jpg

http://i39.tinypic.com/bjda9d.jpg

IMG]http://i39.tinypic.com/bjda9d.jpg[/IMG]

de Boeing

Mooi mooi, dat saffron is toch wel een heel mooie kleur, kijk er stiekem ook wel eens naar, als zal mijn dop voorlopig niet weg gaan  :)

Qua automaat, hier zit ook nog de 4-bak in toch? Ik was zelf ook altijd een overtuigd handbakker maar sinds ik mijn 855r automaat heb is er geen weg meer terug ... Ik hoor veel mensen klagen dat een ouwe automaat traag is, altijd op het verkeerde moment schakelt en onvoorspelbaar is, zelf heb ik daar eigenlijk nooit last van. Je kan het schakelmoment prima bepalen en ik heb eigenlijk nooit last van een verkeerde versnelling (ben geen circuitrijder). Enkel remmen op de motor gaat wat beter met een handbak, al gebruik ik vaak stand 3 en L om af te remmen (bij bekende afrit bijvoorbeeld)

Maar ik lees dat jij Dynaudio speakers hebt/had in je 850? passen die überhaupt in een 850? (en kan je ze niet overzetten naar je V70r?)

Julian

Mooi hoor, ziet er netjes uit!
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

beezz

Citaat van: de Boeing op 12-05-2013 10:38:00

Maar ik lees dat jij Dynaudio speakers hebt/had in je 850? passen die überhaupt in een 850? (en kan je ze niet overzetten naar je V70r?)
Ja, het Volvo premium sound system bestond o.a. Uit Dynaudio speakers en een versterker van 100? Watt. Waanzinnig geluid en het grote voordeel van Volvo audio is de drie schuiven om Bas, hoog en fade meteen te kunnen regelen.
Als de Dop niet wordt verkocht, en ik neig steeds meer naar stallen, ga ik ze overbouwen. Maar mocht ze toch verkocht worden, blijven ze Rin. Je kan moeilijk de helft Ruit halen als je een auto verkoopt

)()()sT

Citaat van: beezz op 12-05-2013 09:03:08
Ja )()()sT, je liet me behoorlijk schrikken. Ik heb even geïnformeerd en het is geen probleem als de vulslang vernieuwd wordt. En nog een slangetje, weet niet meer welke.
Mogen nl. niet ouder zijn dan een jaar bij inbouw. Stom,natuurlijk. Na inbouw kijkt R niemand meer naar. Maar goed, de installatie is een jaar en een week oud bij inbouw en dus moet dat even aangepast worden. Nou ja, als dat alles is valt het nog wel mee.
Heb nu een week gereden en zo'n 1000 km gereden en dan schrik je toch wel bij de pomp....

Nou, das mooi. Waar wordt het gedaan?
Aangezien mijn 850 motor"schade" heeft heb ik ook met de gedachte rondgelopen, maar dacht dat het vrijwel onmogelijk was in dit rare land en dat o.a. de LPe vernieuwd moest worden.
Vanaf komende week dus weer :D aan de pomp.

beezz

Citaat van: )()()sT op 12-05-2013 10:55:12
Citaat van: beezz op 12-05-2013 09:03:08

Nou, das mooi. Waar wordt het gedaan?
Aangezien mijn 850 motor"schade" heeft heb ik ook met de gedachte rondgelopen, maar dacht dat het vrijwel onmogelijk was in dit rare land en dat o.a. de LPe vernieuwd moest worden.
Vanaf komende week dus weer :D aan de pomp.
Het wordt gedaan bij Verkerk in Bunnik. Daar heeft mijn huidige garagist jaren gewerkt. Hij heeft me verzekerd dat het helemaal goed komt. Net de Saff weggebracht en morgenavond ophalen. Moet nog wel even naar Bunnik want ik was vergeten mijn kentekenbewijs Rin te leggen. Stom!

beezz

Zo, dat lijkt R meer op. Wat een gepiel met die foto's, zeg.

[/URL]

Julian

Oh die! Die heb ik zien staan op MP, mooie Saffron!

hertogjan6

Citaat van: Julian op 12-05-2013 23:20:38
Oh die! Die heb ik zien staan op MP, mooie Saffron!
de ex R van Rleduke volgens mij  :eusa_think:

maar zeker een nette auto ;)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart