How-to carterventilatie aanpassen

Gestart door Rense850T5, 12-05-2013 00:19:10

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Zo zwaar is zo'n catch tankje nou ook weer niet ....toch?

Met vervuiling bedoel ik de drab/ kool die hier zichtbaar is: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,46513.msg1251584.html#msg1251584
Dat is wat de boel verstopt.

Olie komt er wel altijd door heen, wat je inlaattraject dus vet maakt en uiteindelijk ook in de compressiekamers terecht komt en dat minimaliseer je dus met een catch tank.

Ludo

Citaat van: Piet op 12-05-2013 19:46:56
Met vervuiling bedoel ik de drab/ kool die hier zichtbaar is: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,46513.msg1251584.html#msg1251584
Dat is wat de boel verstopt.

Na dik 2 ton mag dat wel Piet.
Trouwens, benieuwd wie daar vandaag de dag nog last van heeft, onze auto's worden toch goed onderhouden. ???

NinaPaul

Zal vooral een probleem zijn met lange onderhoudsintervallen, als je netjes je olie wisselt zal het er zo niet uitzien.
Bij de '92 GLT was de carterventilatie als nieuw, zelfs na 2ton. Maar er werd wel elke 7.500km olie en filter gewisseld.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piet

Na twee ton mag dat zeker wel.
Dat is ook de reden dat het carterventilatiesysteem bij zo'n 1 1/2 ton op zijn minst schoongemaakt dan wel vervangen dient te worden.
Dat ga je ook niet met een catchcan, of het nou in plaats van of ter aanvulling van het tankje van volvo is, voorkomen. In de beginjaren werd het als normaal gezien dat na 1 1/2  a 2 ton je achterste krukaskeerring vervangen moest worden, dit kwam dus door een te hoge carterdruk doordat de leidingen van het carterventilatiesysteem verstopt waren geraakt.

Met op tijd oliewisselen zul je er toch ook minder snel last van hebben.
En hoe meer de motor versleten raakt met toenemende blowby hoe sneller je er weer last van gaat krijgen

Het gaat bij zo'n catchcan  ook niet om voorkoming hiervan maar om het schoner houden van het inlaattraject.

koen.s

Dit lijkt mij het geschikte topic, voor mijn vragen.

- originele olie afscheider laat ik vervallen.
- bovenste aansluiting van olie afscheider op onderblok afdoppen, die tussen de pingel sensoren zit.
- onderste aansluiting van onderblok en het kleppen deksel met een T-stuk verbinden, dan deze door laten lopen naar catchcan.
- vanaf catchcan naar de inlaatbuis.
- vacuum slang en ptc laten vervalen.

Zou dit systeem werken?

En waar zou de T-stuk moeten, onderin of bovenin?

UserID6342

Dit is het nieuwe type carterventilatie en die buis die van de olie afscheider naar de inlaatslang (PTCnippel) gaat is watergekoeld !  Je zult de wateraansluiting dus ook af moeten doppen.  Dat is de meest linkse slang op het driestuk waar de banjobout doorheen valt.

koen.s

Citaat van: Dirk342 op 26-12-2014 08:42:21
Dit is het nieuwe type carterventilatie en die buis die van de olie afscheider naar de inlaatslang (PTCnippel) gaat is watergekoeld !  Je zult de wateraansluiting dus ook af moeten doppen.  Dat is de meest linkse slang op het driestuk waar de banjobout doorheen valt.

Ik heb oude type, dan heb ik de verkeerde gepakt.

Johann

De bovenste aansluiting op het onderblok is de ontluchting van het carter.
De onderste aansluiting op het onderblok is de retourloop van de afgescheiden olie. Dit kanaal komt onder het olie niveau uit.

Ik zou persoonlijk de afscheider lekker laten zitten waar hij zit en de ontluchting die normaal richting PTC loopt naar een tweede aftermarket afscheider laten lopen. Deze afscheider zo hoog mogelijk in de motorruimte zetten.
Als de standaard afscheider nog goed z'n werk doet zal de tweede afscheider hoofdzakelijk damp vangen waar nog minimaal olie in zit en zal dus meer condens gaan bevatten. Je zou dus naar een aftermarket afscheider moeten zoeken waar de gassen vanuit de OEM afscheider eerst tegen een schot blazen om de condens en laatste olie reden er uit te halen. De ventilatie kant zou je dan weer terug kunnen voeren naar de de PTC. Wil je helemaal geen retour op je inlaat dan zou er een filter achter kunnen maar denk dat je dat wel gaat ruiken.
Op deze manier zou je de tweede afscheider regelmatig moeten controleren en indien nodig de afgescheiden derrie aftappen.
Je zou ook een retourloop naar het carter kunnen maken die ook onder het olieniveau uit komt. Dit laatste is wel belangrijk want de olie doet dan dienst als afsluiter. Doe je dit niet dan maak je alleen maar een tweede ventilatie kanaal die dan dus niet langs filters of spat platen gaat.
De derrie is hoofdzakelijk condens . Dit kun je rustig terugvoeren naar het carter en zal bij warme motor gewoon verdampen. De restolie is dusdanig minimaal dat het gewoon in de olie mee kan en zal bij een olieverversing verwijderd worden. 

Rense850T5

Zoals johann inderdaad al zecht gewoon originele afscheider laten zitten.

Dan kom je dus weer uit op de manier zoals ik hier in het begin van het topic heb beschreven
Rij er al meer dan een jaar mee en gaat prima. Hoe ook niet vaak potje te legen.
Zit geen schotje in mijn aftermarket catchtank maar mijn afvoerslang loopt dan ook onder de auto weg (tot aan het achterwiel) ruik er nooit iets van alleen s omers ff voor t stoplicht als je je raam open hebt en de wind van achter komt
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

koen.s

Citaat van: Johann op 26-12-2014 10:36:37
De bovenste aansluiting op het onderblok is de ontluchting van het carter.
De onderste aansluiting op het onderblok is de retourloop van de afgescheiden olie. Dit kanaal komt onder het olie niveau uit.

Ik zou persoonlijk de afscheider lekker laten zitten waar hij zit en de ontluchting die normaal richting PTC loopt naar een tweede aftermarket afscheider laten lopen. Deze afscheider zo hoog mogelijk in de motorruimte zetten.
Als de standaard afscheider nog goed z'n werk doet zal de tweede afscheider hoofdzakelijk damp vangen waar nog minimaal olie in zit en zal dus meer condens gaan bevatten. Je zou dus naar een aftermarket afscheider moeten zoeken waar de gassen vanuit de OEM afscheider eerst tegen een schot blazen om de condens en laatste olie reden er uit te halen. De ventilatie kant zou je dan weer terug kunnen voeren naar de de PTC. Wil je helemaal geen retour op je inlaat dan zou er een filter achter kunnen maar denk dat je dat wel gaat ruiken.
Op deze manier zou je de tweede afscheider regelmatig moeten controleren en indien nodig de afgescheiden derrie aftappen.
Je zou ook een retourloop naar het carter kunnen maken die ook onder het olieniveau uit komt. Dit laatste is wel belangrijk want de olie doet dan dienst als afsluiter. Doe je dit niet dan maak je alleen maar een tweede ventilatie kanaal die dan dus niet langs filters of spat platen gaat.
De derrie is hoofdzakelijk condens . Dit kun je rustig terugvoeren naar het carter en zal bij warme motor gewoon verdampen. De restolie is dusdanig minimaal dat het gewoon in de olie mee kan en zal bij een olieverversing verwijderd worden. 

Citaat van: Rense850T5 op 26-12-2014 10:45:50
Zoals johann inderdaad al zecht gewoon originele afscheider laten zitten.

Dan kom je dus weer uit op de manier zoals ik hier in het begin van het topic heb beschreven
Rij er al meer dan een jaar mee en gaat prima. Hoe ook niet vaak potje te legen.
Zit geen schotje in mijn aftermarket catchtank maar mijn afvoerslang loopt dan ook onder de auto weg (tot aan het achterwiel) ruik er nooit iets van alleen s omers ff voor t stoplicht als je je raam open hebt en de wind van achter komt

Duidelijk, de originele afscheider laten zitten.
Sluit ik het aan zoals Rense, de vacuum en ptc laat ik vervalen.
Slang onder de auto laten lopen, naar achterwiel.

koen.s

De slang die vanaf afscheider naar ptc gaat is 13mm, maar de aansluiting op afscheider zelf is 16mm.
Mn catchcan heeft 15mm aansluitingen, dus ik begin gelijk vanaf de originele afscheider.

WhizzMan

Positive Carter Ventilation heet zo omdat je motor actief (positive) de lucht uit je carter zuigt. Ja, als je een turbo hebt zal er tijdens hoge druk niet aangezogen worden door de motor, maar de momenten dat je van het gas gaat, zal je motor actief de sludge en dampen uit de motor zuigen. Door in de open lucht te gaan ventileren mis je dat effect.

De kans dat je door deze hele actie meer prut in je motorblok achter laat, waar het oliekanalen kan verstoppen  is behoorlijke groot. Dat je wat olie aanzuigt is zo erg niet. Als dat een probleem wordt, zit je probleem niet in je carterventilatie maar in versleten zijn van je zuigerveren en cylinderwand. Vergeet ook niet dat je turbo na wat slijtage ook de nodige olie je inlaat in blaast.

Voor Full Race motoren wordt er gezocht naar open oplossingen. Dat kan daar prima omdat die motoren maar heel kort mee hoeven gaan en deze motoren over het algemeen zo vaak met vol open gas rijden dat er toch niet wordt aangezogen.

Tenzij iemand hier een dedicated raceauto bouwt, lijkt het me echt handiger om gewoon het hele ontwerp waar bij volvo allerlei ingenieurs aan hebben zitten rekenen en testen lekker zo te laten. Zij hebben het zo ontworpen dat met de aanzuiging van je motor er goede ventilatie is. Als je daar mee gaat rommelen, zou ik toch echt eerst gaan uitrekenen en testen of je carter beter geventileerd wordt door wat je bouwt, voor ik het op m'n eigen straatauto zou willen monteren.

Rense850T5

Citaat van: WhizzMan op 02-01-2015 11:49:52
Positive Carter Ventilation heet zo omdat je motor actief (positive) de lucht uit je carter zuigt. Ja, als je een turbo hebt zal er tijdens hoge druk niet aangezogen worden door de motor, maar de momenten dat je van het gas gaat, zal je motor actief de sludge en dampen uit de motor zuigen. Door in de open lucht te gaan ventileren mis je dat effect.

De kans dat je door deze hele actie meer prut in je motorblok achter laat, waar het oliekanalen kan verstoppen  is behoorlijke groot. Dat je wat olie aanzuigt is zo erg niet. Als dat een probleem wordt, zit je probleem niet in je carterventilatie maar in versleten zijn van je zuigerveren en cylinderwand. Vergeet ook niet dat je turbo na wat slijtage ook de nodige olie je inlaat in blaast.

Voor Full Race motoren wordt er gezocht naar open oplossingen. Dat kan daar prima omdat die motoren maar heel kort mee hoeven gaan en deze motoren over het algemeen zo vaak met vol open gas rijden dat er toch niet wordt aangezogen.

Tenzij iemand hier een dedicated raceauto bouwt, lijkt het me echt handiger om gewoon het hele ontwerp waar bij volvo allerlei ingenieurs aan hebben zitten rekenen en testen lekker zo te laten. Zij hebben het zo ontworpen dat met de aanzuiging van je motor er goede ventilatie is. Als je daar mee gaat rommelen, zou ik toch echt eerst gaan uitrekenen en testen of je carter beter geventileerd wordt door wat je bouwt, voor ik het op m'n eigen straatauto zou willen monteren.

Ja klinkt ook logisch maar er bevind zich (bijna) altijd een een overdruk plaats in het carterventilatie systeem.
Bijvoorbeeld door de opgebouwde olie druk is in het olie systeem al meer druk dan de buiten lucht, dus zal de carter damp zich nogsteeds naar t laagste druk deel verplaatsen en dat is dan de atmosfeer. En buiten het standaard systeem om zijn de meeste jongens die dit doen niet aan het rijden met een standaard blok (en ook hogere toerentallen) meestal icm. een grote(re) turbo. En het gaat ons juis om het moment dat we beven de 6800 toeren uitkomen met nogsteeds 1,5 bar druk.

Bij mij werkt dit systeem al ruim 1,5 jaar op deze manier. En ik moet zeggen ik heb nog nooit zo'n schone motor gehad!
Vocht blijft uit de olie intercooler en pijpen blijven mooi schoon en de catchtank vangt de overtollige troep op.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

MrCain

Hier het zelfde (goede) resultaat met de catchcan => heb de uitgang van de can dan wel weer op de (originele plaats) aanzuigbuis aangesloten.
En inderdaad: geen troep meer in de intercooler enz....

Moet wel om de paar maanden al het water uit de can laten lopen ;D vang echt bizar veel water op!

EDIT: de Volvo ingenieurs zullen dan wel slim zijn en er over nagedacht hebben maar het kan altijd beter ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

NinaPaul

CiteerBijvoorbeeld door de opgebouwde olie druk is in het olie systeem al meer druk dan de buiten lucht, dus zal de carter damp zich nogsteeds [sic] naar t laagste druk deel verplaatsen en dat is dan de atmosfeer.

Sorry, maar de carter dampen komen niet voor in de olie. Deze gassen komen voor boven de olie, in het carter.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz