De zoveelste...Welke verlagingsveren met enigszins behoud van comfort

Gestart door MrCain, 12-05-2013 13:02:52

Vorige topic - Volgende topic

mehn

Als je met gele Koni's rijdt maken verlagingsveren het echt niet veel stugger hoor ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Wibren

Ik rij met intrax verlagingsveren en nieuwe bilstein b4 schokdempers rondom op m'n 850 t5 en deze combinatie vind ik absoluut niet stug!! Gewoon lekker stevig met voldoende comfort en mooi verlaagd!
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

MrCain

Citaat van: mehn op 12-05-2013 21:59:59
Als je met gele Koni's rijdt maken verlagingsveren het echt niet veel stugger hoor ;)

:eusa_think:

Gaat je misschien nog gelijk in hebben ook.....maar ben er zelf toch van overtuigd dat het wel (iets) gaat uitmaken  ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Citaat van: Wibren op 13-05-2013 01:05:00
Ik rij met intrax verlagingsveren en nieuwe bilstein b4 schokdempers rondom op m'n 850 t5 en deze combinatie vind ik absoluut niet stug!! Gewoon lekker stevig met voldoende comfort en mooi verlaagd!

Heb ook naar Bilstein gekeken in de tijd maar toen voor Koni gekozen omdat deze het "Twin Tube" principe heeft!

Hoe zou de combi Intrax Koni geel zijn  :eusa_think: want deze schijnt toch de juiste hoogte te hebben en te houden...maar weer stug... :eusa_wall:

Turbobiker

De Intrax veren zijn niet stug voor verlagingsveren en als je de Koni's open zet, zijn ze bijna even comfortabel als standaard dempers.
De Tussenpaus

MrCain

Citaat van: Turbobiker op 13-05-2013 11:21:38
De Intrax veren zijn niet stug voor verlagingsveren en als je de Koni's open zet, zijn ze bijna even comfortabel als standaard dempers.

Heb je gelijk in, alleen met de intrax zakt de wagen weer meer (4cm verlaging in totaal). Denk dat de volgende Volvo een XC gaat worden : heb ik teminste het probleem met die drempels/bergen niet hier!

Mag gewoon niet te ver zakken omdat ik anders zo'n stuk moet lopen om bij mijn huis te komen  :P

BaRRaCuDa

Orignele 855R veren en 855R dempers rondom, achter nieuw (geen nivomat).

Rijhoogte gemeten van onderkant velg tot wielkuiprand.
Linksvoor: 58,5cm      Rechtsvoor: 58cm
Linksachter: 58cm      Rechtsachter: 58,5cm

Vrijwel exact dezelfde ruimte tussen wielkuip en band rondom

Turbobiker

Je wilt dus eigenlijk verlagingsveren zonder dat je auto omlaag gaat...

Met de Koni/Intrax combi kun je volgas over drempels!!
De Tussenpaus

MrCain

Citaat van: Turbobiker op 13-05-2013 16:26:38
Je wilt dus eigenlijk verlagingsveren zonder dat je auto omlaag gaat...

Met de Koni/Intrax combi kun je volgas over drempels!!

Nou, hij mag/moet wel wat omlaag hoor  ;D  maar wil straks niet mn R bumper kapot rijden (weet je hoeveel werk ik aan dat ding heb?)
En de auto moet ook niet spijker hard worden => rijd best wel lange ritten (ook in België) en in de toekomst moet er ook nog een kleine comfortabel mee rijden  ;)

boyke30

Hallo Doeke de naam hier .

weet dit is het verkeerde toppic . maar gezien jullie sleutelaars zijn wou ik vragen :

wie er mij een weg kan vertellen om van de motor ruimte achter het dashbord te komen om zo stroom van de accu naar de subwoofer te brengen ??

of kan ik uit de koffer ruimte zelf stroom ergens pakken ? tis wel een 850 2.5 gle

MrCain

Citaat van: BaRRaCuDa op 13-05-2013 11:37:38
Orignele 855R veren en 855R dempers rondom, achter nieuw (geen nivomat).

Rijhoogte gemeten van onderkant velg tot wielkuiprand.
Linksvoor: 58,5cm      Rechtsvoor: 58cm
Linksachter: 58cm      Rechtsachter: 58,5cm
Vrijwel exact dezelfde ruimte tussen wielkuip en band rondom

Welke maat velg heb je er onder? Of zou je deze maten willen meten vanaf het center van de velg  :angel:

BaRRaCuDa

17" Volans met 205/45 R17 bandjes
Hij staat op bokjes al een paar maanden, dus ik kan helaas de hoogte niet meten  ;)

MrCain

Citaat van: BaRRaCuDa op 13-05-2013 17:28:53
17" Volans met 205/45 R17 bandjes
Hij staat op bokjes al een paar maanden, dus ik kan helaas de hoogte niet meten  ;)

Das spijtig  ;)

Maar is wel een mooie hoogte zo!

Ben benieuwd of de bodyroll een beetje minder gaat worden met deze of andere veren, daar wil ik eigenlijk een beetje van af.

Heb wel vernomen van horen zeggen dat de R veren best nog comfortabel zijn maar ben toch wel benieuwd wat deze doen als je een "beetje" hard doorrijd  ;D Daarom zat ik te denken aan de Eibachs => ze beweren toch dat deze veren progressief zijn.

Weet dat je de gele Koni´s niet echt super comfortabel zijn, maar weet (al verschillende keren met andere auto´s ervaren: volkwagen, BMW en Honda) dat je met de juiste veren combinatie toch een redelijk comfortabel een erug goede wegligging kan krijgen!

EDIT: heb ook 17" (Propus) dus jou maten kan ik wel als referentie nemen!

BaRRaCuDa

Ik ben er ook nog steeds niet over uit wat nu voor mij de beste oplossing is voor het onderstel...

Het overhellen krijg je alleen weg met spijkerharde veren en dempers, beste remedie is een IPD swaybar, zonder twijfel de moeite waard. Moet ik nog aanschaffen overigens, maar zal en moet een waardevolle upgrade zijn.

Ik heb zelf met een KW schroefset rondgereden, heel mooi en geweldige wegligging, maar te hard voor alledag en de waardeloze wegen, drempels, stoepranden, kuilen, etc in NL.

Mijn conclusie uit reviews: Bilstein B6 is te hard, FSD te hard. Koni geel verstelbaar weet ik niet..

Ook heb ik zitten denken aan Bilstein B4, dit zijn welliswaar vervangingsdempers maar ze werken op gas. En dat schijnt net even beter te werken, maar dan heb je weer geen dempers die geschikt zijn gemaakt voor de R maar voor de gemiddelde 850.

De veren op zich gaan denk ik geen verschil maken, als alleen je rijhoogte offsetten. Je wil niet weten hoe ik de KW set moest afstellen om de rijhoogte gelijk te krijgen! De juiste veren voor de 850 zijn niet te krijgen voor de achterzijde. Er moet een juiste balans zijn tussen voor en achterzijde, zowel veren als dempers. Die is er simpelweg niet. Er zijn wel progressieve voorveren te krijgen, maar geen (echte)  progressieve achterveren.
Beste is denk ik Volvo origineel R materiaal.

Je zou het een en ander kunnen proberen met andere dempers, maar ik verwacht dat er weinig bruikbaars tussen zit. Het is te hard of te zacht.
Ik denk dat de Ohlins set het beste zal zijn, maar daar is niet meer aan te komen volgens mij..

Als ik jou was zou ik eerst de sway-bar van IPD monteren..

P.s. Ik zal wel weer een hoop commentaar krijgen op mijn mening over dit onderwerp..

MrCain

Citaat van: BaRRaCuDa op 13-05-2013 22:52:52
Ik ben er ook nog steeds niet over uit wat nu voor mij de beste oplossing is voor het onderstel...

Het overhellen krijg je alleen weg met spijkerharde veren en dempers, beste remedie is een IPD swaybar, zonder twijfel de moeite waard. Moet ik nog aanschaffen overigens, maar zal en moet een waardevolle upgrade zijn.

Ik heb zelf met een KW schroefset rondgereden, heel mooi en geweldige wegligging, maar te hard voor alledag en de waardeloze wegen, drempels, stoepranden, kuilen, etc in NL.

Mijn conclusie uit reviews: Bilstein B6 is te hard, FSD te hard. Koni geel verstelbaar weet ik niet..

Ook heb ik zitten denken aan Bilstein B4, dit zijn welliswaar vervangingsdempers maar ze werken op gas. En dat schijnt net even beter te werken, maar dan heb je weer geen dempers die geschikt zijn gemaakt voor de R maar voor de gemiddelde 850.

De veren op zich gaan denk ik geen verschil maken, als alleen je rijhoogte offsetten. Je wil niet weten hoe ik de KW set moest afstellen om de rijhoogte gelijk te krijgen! De juiste veren voor de 850 zijn niet te krijgen voor de achterzijde. Er moet een juiste balans zijn tussen voor en achterzijde, zowel veren als dempers. Die is er simpelweg niet. Er zijn wel progressieve voorveren te krijgen, maar geen (echte)  progressieve achterveren.
Beste is denk ik Volvo origineel R materiaal.

Je zou het een en ander kunnen proberen met andere dempers, maar ik verwacht dat er weinig bruikbaars tussen zit. Het is te hard of te zacht.
Ik denk dat de Ohlins set het beste zal zijn, maar daar is niet meer aan te komen volgens mij..

Als ik jou was zou ik eerst de sway-bar van IPD monteren..

P.s. Ik zal wel weer een hoop commentaar krijgen op mijn mening over dit onderwerp..

Swaybar staat inderdaad nog op het lijstje ;) maar heb daar nu ff geen geld voor over....En de belangrijkste is dan nog wel de achterste. Maar inderdaad : is wel een erug goede upgrade kwa wegligging!

Bilstein B6 is enigsinds vergelijkbaar met de gele koni's alleen zijn de Bilstein niet nastelbaar en zijn monotube... De B4 is eigenlijk de Sachs Super Touring ???
Veren willen nog wel eens verschil uit maken hoor! Het is niet alleen je demper maar meer de combinatie ;) De R veren zijn wel het proberen waard, moet allen ff kieken hoeveel deze nu weer gaan kosten... Je blijft er lekker mee bezig hé.

Zit toch erg te twijffelen tussen R veren en de Intrax  :eusa_think: