geen stroom meer links achter !?

Gestart door Peter, 29-10-2004 16:05:43

Vorige topic - Volgende topic

Peter

vanmorgen deed ineens mijn linkerachterknipperlicht het niet meer, er brandt geen waarschuwingslampje, maar ik hoorde het aan het sneller tikken van de clignateur.
Bij controle bleek er zowel op het remlicht en het knipperlicht links achter geen stroom meer op de stekker te staan. Er is volgens mij ook geen zekering doorgebrand. Verder doet alles het nog volgens mij. De lampjes heb ik gecontroleerd.

Heeft iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken??
het betreft een TDI estate.

gr.Peter ???

Peter

inmiddels ben ik er net achter gekomen dat de blower en de airco het ook niet meer doen. de zekeringen zijn nog goed. Wie heeft een tip ??

gr. peter

thuur

Als je er echt zeker van bent dat de zekeringen in orde zijn (stuk voor stuk eruithalen en doormeten) dan lijkt me een massaprobleem het volgende waar je naar op zoek kunt gaan. Een relais lijkt me niet, aangezien het me niet logisch lijkt deze 'apparaten' op 1 relais te zetten (de kans dat je tegelijk 2 of meer relais-tjes kapot hebtis bijzonder klein).

Heb je gemeten aan de stekker (+) en het chassis (-) ? Of alleen de stekker?

Controleer de massadraden aan de motor (heb je zo gezien en als deze verbroken zijn krijg je allerlei onverklaarbare storingen). Vervolgens de andere massapunten. Wat snel vervuild raakt is het massa-distributie-punt achter de koplamp (bestuurderszijde). Kan nooit kwaad deze los te maken en goed schoon te maken (als je met remmenreiniger aan de slag gaat let goed op je lak!!).

Verder kunnen je bedieningshendels/knoppen het laten afweten, maar dat strookt niet met het functioneren van het knipperlicht aan de voorzijde en het feit dat alle zekeringen in orde zijn.

Moeilijk.. Ik zou eerst de massa's controleren en met je bevindingen terugkomen.

suc6!

Gr 8)

Peter

bedankt voor de tips! de massa had ik nog niet echt goed op andere manieren getest. ik laat het weten zodra ik wat gevonden heb (of niet)

gr.Peter

Peter

Met de blower/airco was niks aan de hand (schakelaar stond 'net' op nul). Ben ik gelukkig nog net zelf achtergekomen.

Verder blijft het een groot raadsel waarom het remlicht en de richtingaanwijzer het niet wilde doen. Na alles schoongemaakte en gecontroleerd te hebben, doet  het remlicht het inmiddels weer. Heb zowel op proef de gehele  verlichtingsunit als ' de black box' vervangen door een andere gebruikt exemplaar zonder enig resultaat!
Ben door echte volvo 850 'experts' geholpen, maar helaas na een hele tijd van alles uit geprobeerd te hebben, is de conlusie dat er toch ergens een draadbreuk zou moeten zijn. Ga zodra ik tijd heb nu vanaf mijn linkervoorrichtingaanwijzer helaas maar een nieuwe draad naar achteren trekken om van het probleem af te komen.

gr. Peter

Zippo

Citaat van: Peter op 30-10-2004 19:09:14
Met de blower/airco was niks aan de hand (schakelaar stond 'net' op nul). Ben ik gelukkig nog net zelf achtergekomen.

Verder blijft het een groot raadsel waarom het remlicht en de richtingaanwijzer het niet wilde doen. Na alles schoongemaakte en gecontroleerd te hebben, doet  het remlicht het inmiddels weer. Heb zowel op proef de gehele  verlichtingsunit als ' de black box' vervangen door een andere gebruikt exemplaar zonder enig resultaat!
Ben door echte volvo 850 'experts' geholpen, maar helaas na een hele tijd van alles uit geprobeerd te hebben, is de conlusie dat er toch ergens een draadbreuk zou moeten zijn. Ga zodra ik tijd heb nu vanaf mijn linkervoorrichtingaanwijzer helaas maar een nieuwe draad naar achteren trekken om van het probleem af te komen.

gr. Peter

Je hebt een estate zie ik.
Denk dat je een draadbreuk hebt in de achterklepschanier.
Meet ff door waar het begint.....

Zippo

thuur

Citaat van: Zippo op 30-10-2004 20:02:45
Citaat van: Peter op 30-10-2004 19:09:14

gr. Peter

Je hebt een estate zie ik.
Denk dat je een draadbreuk hebt in de achterklepschanier.
Meet ff door waar het begint.....

Zippo

@Zippo: alleen de kentekenverlichting zit in de klep. Verder wiswas-installatie en achterruitverwarming. Waarom lopen de kabels via de klep denk je?

@Peter: Heb je geen + of heb je geen -? De min kun je wel pakken van het meest dichtsbijzijnde schroefje (even lak wegkrassen en kabeltje aan een oogje er onder schroeven)

Ik zou toch zoals Zippo al zegt proberen te achterhalen vanaf welk punt je geen stroom meer krijgt. Scheelt misschien een hoop. Overigens weet ik niet hoe je 'lampje kapot'-lampje reageert als je stroom gaat halen van je voorste knipperlichtje..

Trouwens: er zit een 'lampjescontrolekastje' onder de laadvloer (links als je achter de auto staat). Wellicht dat daar het euvel zit..?

Gr 8)

Zippo

Je hebt helemaal gelijk thuur!!
Dit heb ik verkeerd geinterperteerd.......... :-[

Zippo

Peter

Nadat ik 'alles' in de kofferbak heb doorgemeten en gecontroleerd en niets kon vinden (soms ineens een heel zwakke stroom op het knipperlicht) en ook nog tijdelijke zonder resultaat het controlekastje heb vervangen, heb ik uiteindelijk van af het 'linker  voorscherm knipperlichtje' binnendoor een nieuwe kabel naar het achterknipperlicht ( en vervolgens de trekhaak) getrokken en de oude kabel doorgeknipt.

Het knipperlicht werkt weer en het 'lampje-kapot" lampje reageert gelukkig niet op deze nieuwe aansluiting. Niet fraai, maar het werkt tenminste weer.

gr. Peter

thuur

Citaat van: Peter op 02-11-2004 07:38:35
Nadat ik 'alles' in de kofferbak heb doorgemeten en gecontroleerd en niets kon vinden (soms ineens een heel zwakke stroom op het knipperlicht) en ook nog tijdelijke zonder resultaat het controlekastje heb vervangen, heb ik uiteindelijk van af het 'linker  voorscherm knipperlichtje' binnendoor een nieuwe kabel naar het achterknipperlicht ( en vervolgens de trekhaak) getrokken en de oude kabel doorgeknipt.

Het knipperlicht werkt weer en het 'lampje-kapot" lampje reageert gelukkig niet op deze nieuwe aansluiting. Niet fraai, maar het werkt tenminste weer.

gr. Peter

Dan is de originele kabel waarschijnlijk ergens onderbroken en was je er niet onderuit gekomen om een nieuwe draad te trekken. Het 'niet fraai'-gehalte valt wel mee in deze..

Het werkt toch weer!  :D

Gr 8)