Koelventilator draait echt altijd.

Gestart door Ewout Schalkwijk, 19-05-2013 11:56:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Ik heb Old Faithful al ruim 3,5 jaar en al die tijd, als de motor draait, draait ook de koelventilator. Nooit echt acht opgeslagen, maar nu valt heb me toch wel op. Vaak heb ik gedacht dat het door de ECC kwam, maar net een 'koude' (+21 graden) start met ECC op 'Off', start ook meteen de koelventilator weer.

Volgens mij kan het niet echt heel veel kwaad, maar ooit is dat ding natuurlijk versleten. De temperatuursensor is vorig jaar zomer in combinatie met de thermostaat vervangen. Het 'probleem' is daar niet mee veranderd.

Verder heb ik helemaal geen elektrische problemen met de V70, vandaar ook de naam "Old Faithful".

Kunnen andere dieselrijders bevestigen dat het bij hun ook is, want dan is er niets aan de hand, of treedt het 'probleem' niet bij iedereen op?

Ik ben heel benieuwd.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID25761

#1
de fan draait bij mij alleen als ik ecc heb aanstaan, en natuurlijk als ik in een file rijd oid  :eusa_think:

trouwens! bij starten is hij zowiezo uit, hij begint met ecc aan pas naa een minuut of zo

arjenT5R

klopt niet hoor... misschien een relais vast getyft?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Het hoort zeer zeker niet in ieder geval.  Het eerste waar je aan kunt denken is het koelrelais boven de radiateur.  Als je die vervangt en hij springt weer meteen aan zou ik eens serieus gaan denken aan de massakabels voor de ECU (onder de rechter koplamp).

Sbv

Zet het relais van de 019 eens over of desnoods de hele koelfan

Ewout Schalkwijk

Ik heb het relais overgezet dus nu maar even afwachten. Nu 28 graden dus de ventilator springt meteen aan. Zonder ECC bleef de motor een paar minuten draaien zonder dat de ventilator aansprong.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 19-05-2013 21:01:25
Ik heb het relais overgezet dus nu maar even afwachten. Nu 28 graden dus de ventilator springt meteen aan. Zonder ECC bleef de motor een paar minuten draaien zonder dat de ventilator aansprong.
zet anders eens de hele fan over ? Dat is tenslotte zo los.


Mogelijk dat de temperatuursensor ergens nog kliert ?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 19-05-2013 21:48:12
Mogelijk dat de temperatuursensor ergens nog kliert ?

Zit die op de ventilator dan?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID6342

Nope, als je tempsensor nog niet vervangen die eerst doen en anders toch aan de massakabels beginnen naar de ECU toe.  Je kunt zo mooi solderen, dus zou dat zelf als eerste doen ;D.  Weet je ook zeker dat die in orde zijn....  Gewoon rechtstreeks van de - van de accu afhalen.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Dirk342 op 21-05-2013 15:30:14
Nope, als je tempsensor nog niet vervangen die eerst doen en anders toch aan de massakabels beginnen naar de ECU toe.  Je kunt zo mooi solderen, dus zou dat zelf als eerste doen ;D.  Weet je ook zeker dat die in orde zijn....  Gewoon rechtstreeks van de - van de accu afhalen.

Die temperatuurgever is vervangen, samen met de thermosstaat. Die ECU bak moet er dan vanaf toch? Met een rotte massa moet ik toch meer problemen hebben? Als het weer eens droog wordt duik ik onder de kap. Morgen wordt er 40 a 50mm regen voorspeld en ze zijn nu alvast ermee begonnen.  :-[


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID6342

Idd de ECUbak moet los en je ECU eruit.  De ECU voetjes kun je dan voorzichtig iets omhoog wippen en uit elkaar halen, alle dikke zwarte en bruine draden resoluut doorknippen en nieuwe aan solderen richting ECU voet.  En nee, je hoeft dan niet meer problemen te hebben.

Red Devil

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 9-5. Thermostaat werd inderdaad ook vervangen en die was ook inderdaad overleden. Het probleem bleef echter bestaan. Kort ritje, fan aan en die bleef aan. Ik ben toen gaan zoeken en ontdekte dat er een verstopping zat in de bovenste retourleiding ter hoogte van het expansie vast. verstopping verholpen en het probleem was weg. Ik kon ook geen circulatie zien in het expansievat.

Ted

Ewout Schalkwijk

Vandaag ook de ventilator vervangen, maar helaas. Geen verbetering. Bij 0 graden slaat de ventilator alweer snel in op topsnelheid en gaat pas weer uit als ik de motor uitzet.

Morgen nog een keer naar de massa op de ecu kijken, maar anders eerst een andere ecu zien te scoren.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

vincen tdi

Kan best zijn dat ik nu iets heel stoms zeg maar kan het de maf sensor zijn ?
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=195448
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Ewout Schalkwijk

Mogelijk een oplossing gevonden, vingers gekruist. Ewout's dieselblog

Voor wie dat niet wil lezen hier ook maar direct de tekst. Niet om te dubbel posten, maar in de toekomst de 'zoekende' te helpen.


Omdat ook het vervangen van de koelventilator niet heeft geholpen, hebben we gisteren ook nog even de ecu verwijderd en besnuffeld. Hoewel we nergens corrosie vonden heb ik alle contacten uitgebreid met Isopropanol en een stevig ESD borsteltje geborsteld. Vreemd genoeg leek gisterenavond de koelvin niet meteen binnen een paar minuten te starten. Ronald is een stukje gaan rijden en onderweg zijn we twee keer gestopt om te luisteren. Toen was de ventilator nog steeds stil. Nadat ik de motor een paar keer tegen het 'rode vlak' had gejaagd. Hoorden we eindelijk bij de volgende 'luistertest' de ventilator draaien, maar niet op top toeren. Gewoon halve kracht zeg maar. Het ECC stond aan en de buitentemperatuur was +6 graden.

Het lijkt me nog te vroeg om te concluderen dat we 'iets' hebben gevonden, maar toch ben ik heel voorzichtig positief. In twee dagen mogelijk twee langlopende problemen opgelost.
Het zou geweldig zijn. ::)


ECU voet, hier is alles schoon.


contacten op de ECU zelf. Gewoon glanzend en schoon, alleen zichtbare sporen van verwijderen en terugplaatsen.


Niks mis mee, wel extra gereinigd.


ECU nummers


Blijkbaar rijdt Old Faithful niet meer met een originele ECU, dit is het Volvo exchangenummer


Alle kabels zien er nog fabrieksnieuw uit. Zijn niet stijf, kapot of gallisch zoals nog wel eens wordt geroepen, maar gewoon in nieuwstaat.




De koelventilator 'trekt' zo'n 700Watt maximaal. Toch fijn als die niet meer de hele tijd op maximaal vermogen aan de dynamo/accu trekt.


Die 700Watt die ik mogelijk 'terug' krijg van de koelventilator, kan ik later deze week goed gebruiken voor de in ere herstelde KVS pluggen. Ik ben benieuwd, maar daarover later meer.

Doordat ik al zolang aan het zoeken ben heb ik veel zaken dit jaar onder 'verdenking van' vervangen, maar steeds loste dit niets op. Hierdoor zijn in ieder geval veel zaken vernieuwd en klaar voor de toekomst. :eusa_whistle:



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein