LPG computer kapot

Gestart door Liggie, 05-05-2013 16:10:34

Vorige topic - Volgende topic

mastertje

Ik hoop dat je nu de oplossing vindt ;) Sporadische kabelboomproblemen lijken me niet makkelijk te lokaliseren  :eusa_doh:

In het derde blok;

x - scheidingsteken
1 - niet benoemd
1 - niet benoemd
0 - systeem regelt op basis van (0) verwarmde (1) onverwarmde lambda-sonde
0 - mengsel wordt (0) wel of (1) niet stationair geregeld op lambda = 1
x - scheidingsteken

Als je ooit weer een lambda geregelde actuator in je gasleiding wil dan moet je de laatste 2 getallen wel gelijk hebben aan je huidige computer. De eerste twee weet ik dus ook niets van.
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

jeroen74

Zover ik weet regelt mijn systeem tijdens stationair ook. Te merken aan de kleine toerentalverandering elke paar seconde. Denk dat verwarmd/niet-verwarmd wat belangrijker is. Voor de APK wordt uitstoot toch alleen bij 3000tpm gemeten zover ik weet ;D

snix

Citaat van: Liggie op 07-05-2013 21:28:43
Na 8 à 10 km eerste hikje en 2 km later continu flippende relais. 4 km later helemaal niet meer van benzine naar lpg te schakelen.

Dat flipperende relais. Waar hoor je dat? Waar komt het geluid vandaan of hoe weet je dat hij flippert. Heb ik ook gehad namelijk en opgelost maar ben benieuwd waar jij het geluid vandaan hoort komen

Liggie

Citaat van: mastertje op 08-05-2013 11:00:41
Ik hoop dat je nu de oplossing vindt ;) Sporadische kabelboomproblemen lijken me niet makkelijk te lokaliseren  :eusa_doh:

In het derde blok;

x - scheidingsteken
1 - niet benoemd
1 - niet benoemd
0 - systeem regelt op basis van (0) verwarmde (1) onverwarmde lambda-sonde
0 - mengsel wordt (0) wel of (1) niet stationair geregeld op lambda = 1
x - scheidingsteken

Als je ooit weer een lambda geregelde actuator in je gasleiding wil dan moet je de laatste 2 getallen wel gelijk hebben aan je huidige computer. De eerste twee weet ik dus ook niets van.

Dank je voor die toevoeging, dat zou betekenen dat de computer die jij hebt liggen 100% uitwisselbaar is met die van mij omdat het verschil in een onbenoemde waarde zit. Ik ga zaterdag de computers van grijzev70tdi proberen. Ben benieuwd!

Citaat van: snix op 08-05-2013 13:08:56
Citaat van: Liggie op 07-05-2013 21:28:43
Na 8 à 10 km eerste hikje en 2 km later continu flippende relais. 4 km later helemaal niet meer van benzine naar lpg te schakelen.

Dat flipperende relais. Waar hoor je dat? Waar komt het geluid vandaan of hoe weet je dat hij flippert. Heb ik ook gehad namelijk en opgelost maar ben benieuwd waar jij het geluid vandaan hoort komen

In de computer die bij mij en de meesten onder ons geloof ik onder het stuur hebben liggen en aansluitend daaraan dus ook de afsluiters die als gevolg daarvan dicht gaan. Je hoort hem continu aan en uit schakelen, dat zie je ook als je de multimeter aan de contacten hangt dat hij telkens van 12 naar 0 volt gaat.

snix

Oke dat is een andere plek dan waar ik het hoor. Bij mij hoor ik de relais of afsluiters op de tank. Zeg maar het klikje wat je hoort als je start en hij overschakelt naar gas. Maar dan heel vaak. Er zat bij mij een brug van de vacuum(stationair) schakelaar naar de stationair regelaar. Met die brug ertussen ging hij gek doen. Zonder is alles weer normaal..

EDIT:
zie http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,63237.0.html

Liggie

Even een update

Van het weekend heb ik twee andere computers van grijzev70tdi erin gehad en ook mijn eigen computer nog. Op de eerste ging het zeker een km 10 prima tot het allerlaatste stuk, toen nog even met de tweede geprobeerd, en bijna gelijk bokken evenals met mijn eigen. Daarna wilde hij helemaal niet meer op lpg. De auto was dus warm. Zolang de auto ook maar een beetje warm was weigerde hij op lpg te lopen. Omschakelen gaf alleen verandering van de led maar hij bleef op benzine lopen en de afsluiters gingen niet open.
Volgende dag idem, koud prima op lpg 10 km lang, stoppen, uitzetten en weer starten, niet meer op lpg te krijgen.
De computer lijkt dus gewoon Ok te zijn evenals de andere computers.

Ik verdenk nu toch het lambda interval relais, ik ga nog even kijken of ik die kan vervangen en of de lambda sonde nog goed is. die laatste kan bijna niet kapot zijn, want op benzine rijdt hij als een zonnetje zonder foutmeldingen.

grijzev70tdi

Is je verdamper nog wel goed?
Grolsch, het klinkt al lekkerder