3 seconden 12V, daarna uit tbv gauge sweep

Gestart door daanium, 03-06-2013 15:53:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen74

Citaat van: -D©©©L- op 10-06-2013 22:41:33
Citaat van: daanium op 10-06-2013 12:58:09
Nouja, ik heb de klokken los gehaald van het 'paneel'.
Die hebben vier contacten per wijzer.
Als je onder de wijzer kijkt, zie je twee spoelen zitten.
Dusja, mijn gedachtte was om daar wat spanning op te zetten om ze te doen bewegen.
Maar zoals je zegt, is het niet 'zo simpel'.
Maar hoe krijg je ze dan aan de praat?
Zó ontzettend high-end is een spoelletje nu ook weer niet.


Heel moeilijk is het inderdaad niet.

PWM generator voor de snelheidspuls, de toerentellerpuls, het brandstof niveau en het koelwaterniveau.
4 stuks en inkoppelen met een beetje standaard cmos logica, is goed te doen.


Als de OP het niet erg vindt dat als elke keer dat er een sweep plaats vindt er zoveel meter bij komt ;D (op de dagteller en totaal)

Voor de benzinemeter zal het niet werken, die is gedempt, maar een zweep daarover wil de OP sowieso niet.

daanium

nee inderdaad, eigenlijk alleen de toeren+snelheid meter.
maar jeroen, het ziet er naar uit dat jij er wel het een en ander van weet..
hoe zou jij zoiets dan aanpakken? of gaat het gewoon niet?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

jeroen74

het gaat wel...

de makkelijkste oplossing is twee oscillatortjes (bijv. gebaseerd op een 555) die tijdelijk even een 240/260km/h en 7000tpm signaal emuleren en dat op de ingangen van het instrumentenpaneel aanbieden. Ik weet niet de signaalvormen die het instrumentenpaneel verwacht.

Ik weet ook niet hoe zwaar de demping van deze twee meters is, kans is best aanwezig dat ze niet in een noodgang de hoek inzwiepen.

Nog een circuitje dat even bij het contact aanzetten twee kleine relais activeert om de ingangen om te schakelen naar de puls generatoren.

Ik vermoed dat met een 556 (dubbele versie van de 555), een paar torretjes en wat kippevoer aan weerstandjes en condensatortjes en twee relais wel wat te fabrieken moet zijn wat jij wil en dat je in de kabelboom kan monteren, zonder het instrumentenpaneel zelf aan te passen.

Mocht de demping van de snelheidsmeter en toerental wel erg weinig zijn dat wordt het helaas een stuk ingewikkelder, omdat je dat een varierende frequenties moet gaan aanbieden. Dan zou ik al gauw gaan denken een oplossing met een klein microcontrollertje.