3 seconden 12V, daarna uit tbv gauge sweep

Gestart door daanium, 03-06-2013 15:53:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daanium

Hallo,
ik hoop dat het in 't juiste onderdeel staat, anders hoor ik het wel.
Ik ben eigenlijk op zoek naar iets, een soort van timer ofzo, wat ongeveer 3 seconden 12V geeft en daarna de spanning er af haalt.
deze 3 seconden moeten 'in' gaan als de auto op contact gezet wordt.
is zoiets te maken met een of ander kitje van bij Conrad ofzo? of denk ik nu te moeilijk?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

volvobug

Maak het niet zo spannend jôh, waar is het voor?  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

-D©©©L-

Citaat van: daanium op 03-06-2013 15:53:12
Hallo,
ik hoop dat het in 't juiste onderdeel staat, anders hoor ik het wel.
Ik ben eigenlijk op zoek naar iets, een soort van timer ofzo, wat ongeveer 3 seconden 12V geeft en daarna de spanning er af haalt.
deze 3 seconden moeten 'in' gaan als de auto op contact gezet wordt.
is zoiets te maken met een of ander kitje van bij Conrad ofzo? of denk ik nu te moeilijk?

Je zou een oud "103" relais kunnen pakken en deze niet voorzien van een ecu puls.  Kitje van conrad kan ook, keuze zat.

daanium

Citaat van: volvobug op 03-06-2013 16:36:44
Maak het niet zo spannend jôh, waar is het voor?  ;)
Haha, da's nog even een verrassing 8)

Citaat van: -D©©©L- op 03-06-2013 16:44:02
Citaat van: daanium op 03-06-2013 15:53:12
Hallo,
ik hoop dat het in 't juiste onderdeel staat, anders hoor ik het wel.
Ik ben eigenlijk op zoek naar iets, een soort van timer ofzo, wat ongeveer 3 seconden 12V geeft en daarna de spanning er af haalt.
deze 3 seconden moeten 'in' gaan als de auto op contact gezet wordt.
is zoiets te maken met een of ander kitje van bij Conrad ofzo? of denk ik nu te moeilijk?

Je zou een oud "103" relais kunnen pakken en deze niet voorzien van een ecu puls.  Kitje van conrad kan ook, keuze zat.
Inderdaad keuze zat, alleen ben ik geen kenner op dat gebied, waar moet ik op zoeken?
Ze hebben voeding-print-kitjes, maar ik snap er niks van hoe ik nu zie of er iets van 'n timer op zit :eusa_think:
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

-D©©©L-


daanium

Hmm, zonder jullie hulp gaat het me niet lukken.
Mijn 'plannetje' was om met die drie seconden, een 'gauge sweep' te maken voor de snelheids- en toerenwijzer.
Nu heb ik mn klokkenspel op de tafel liggen, en zo links en rechts eens wat spanning op de tellers gezet, maar er gebeurd vrij weinig.
Nu moet ik zeggen dat ik niet hoger durfde te gaan dan 12 volt, want als ze stuk gaan moet ik weer op zoek naar originele R-tellers, en da's ook zonde.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

jeroen74

Wie gaat er nou zomaar overal met 12V prikken in zijn instrumentenpaneel?  :eusa_doh: ???

Die metertjes hebben wat ingewikkeldere aansturing nodig dan simpel 0-12V. Wat jij wil kan technisch best wel, maar vergt wel iets meer dan een relais dat ergens zomaar 12V injecteert.

daanium

Nouja, ik heb de klokken los gehaald van het 'paneel'.
Die hebben vier contacten per wijzer.
Als je onder de wijzer kijkt, zie je twee spoelen zitten.
Dusja, mijn gedachtte was om daar wat spanning op te zetten om ze te doen bewegen.
Maar zoals je zegt, is het niet 'zo simpel'.
Maar hoe krijg je ze dan aan de praat?
Zó ontzettend high-end is een spoelletje nu ook weer niet.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

hertogjan6

~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

jeroen74

Klopt, high-end is het zeker niet.

De hoek van de naald wordt bepaald door de verhouding van de stromen door die twee spoelen die haaks op elkaar staan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_core_gauge

daanium

Citaat van: hertogjan6 op 10-06-2013 13:17:30
http://www.youtube.com/watch?v=bXq_fMRzado  :eusa_think:
Dit is in een auto met CANBUS als ik me niet vergis, daar kun je dan het een en ander aan/uit zetten, waar onder dus de gauge sweep.

Citaat van: jeroen74 op 10-06-2013 13:20:30
Klopt, high-end is het zeker niet.

De hoek van de naald wordt bepaald door de verhouding van de stromen door die twee spoelen die haaks op elkaar staan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_core_gauge
Super dat jij daar wél verstand van hebt ;D
Enig idee hoe ik zoiets kan aanpakken?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

FrankvdAa

Citaat van: daanium op 10-06-2013 08:22:57
Hmm, zonder jullie hulp gaat het me niet lukken.
Mijn 'plannetje' was om met die drie seconden, een 'gauge sweep' te maken voor de snelheids- en toerenwijzer.
Nu heb ik mn klokkenspel op de tafel liggen, en zo links en rechts eens wat spanning op de tellers gezet, maar er gebeurd vrij weinig.
Nu moet ik zeggen dat ik niet hoger durfde te gaan dan 12 volt, want als ze stuk gaan moet ik weer op zoek naar originele R-tellers, en da's ook zonde.

:eusa_think: wil je dat niet meer zo schrijven, ben nogal visueel ingesteld... ;D
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

-D©©©L-

Citaat van: daanium op 10-06-2013 12:58:09
Nouja, ik heb de klokken los gehaald van het 'paneel'.
Die hebben vier contacten per wijzer.
Als je onder de wijzer kijkt, zie je twee spoelen zitten.
Dusja, mijn gedachtte was om daar wat spanning op te zetten om ze te doen bewegen.
Maar zoals je zegt, is het niet 'zo simpel'.
Maar hoe krijg je ze dan aan de praat?
Zó ontzettend high-end is een spoelletje nu ook weer niet.


Heel moeilijk is het inderdaad niet.

PWM generator voor de snelheidspuls, de toerentellerpuls, het brandstof niveau en het koelwaterniveau.
4 stuks en inkoppelen met een beetje standaard cmos logica, is goed te doen.

nieuwe_arjan

Citaat van: daanium op 10-06-2013 08:22:57
Mijn 'plannetje' was om met die drie seconden, een 'gauge sweep' te maken voor de snelheids- en toerenwijzer.

mmm, grapig ja. Standaard op de ford scorpio :eusa_clap: klokkenwinkel (als de motor loopt 5 sec de 'dagteller-reset knop' indrukken), maar ook als bij de start de accu-spannning onder de 10? volt komt. Zo kwam ik er achter dat er 1 cel van de accu 'dood' was. (Nog wel 3 weken met gereden voor ik daar achter was >:(, dus na iedere start alle wijzers een sweep, goh, wat zou dat zijn ???)

Deze 'zelf-test' was microprocesor gestuurd, dus niet over te bouwen naar de volvo....