Trilling bij harder rijden dan 120

Gestart door kaneelschep, 04-06-2013 11:56:56

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Citaat van: kaneelschep op 08-06-2013 17:32:47
Zoals ik al zei zijn bij de bandentoko beide achtervelgen en banden:
Van elkaar los gehaald.
Van binnen en buiten schoongemaakt en gecontroleerd op lekkage.
met een licht schuursponsje de randen schoongemaakt.
De banden leeg gestofzuigd.
Gecontroleerd op kromme velgen op de machine.
Randen met wat spul ingesmeerd zodat de band weer goed aansluit.
En weer gemonteerd met nieuwe ventielen en daarna gebalanceerd.
Ik vond de man dan ook zeer doeltreffend en compleet in zijn service en denk dat als de banden gecupt waren dat hij het me meteen had verteld. Hij legde namelijk alles uit en zei meteen dat de banden niet meer de nieuwste waren, maar wel nog binnen de marges waren van wat hij nog zou willen gebruiken.
Dus ik denk persoonlijk sterk dat we de banden in dit geval gewoon even kunnen vergeten. ;) hahaha

Wat dirk zegt is ook mijn ervaring. Ik heb vroeger veel hokken gereden naar verre bestemmingen op veel tweedehands banden. Soms wel met 4 verschillende banden met verschillende maten van winter tot zomer soort op 1 auto. :P En dan ook vaak nog te hard rijdend.. Jaja.. Je bent jong en je doet maar wat :P
En dat veroorzaakt zeker prachtig weggedrag maar geen noemenswaardige trillingen.
Trillingen lijken mij voort te komen uit onbalans in het draaiende gedeelte.
Dus fusee, lager, wiel of schijf, of vanuit beweging in het hele subframe.

Ik ga de schijven dus vervangen.
De klauwen goed bekijken op functie.
En de fusee helemaal schoonmaken voor ik dit alles weer monteer.

uitlijning komt als ik nieuwe banden heb.

Persoonlijk vind ik het allemaal een beetje twijfelachtig klinken. DENK je dat als de banden gecupt zijn dat de bandenboer je dat verteld of weet je het zeker?
EN dat als de banden niet meer de nieuwste zijn, kan het goed zijn dat er hoogte slag in zit. Heb je daar ook naar gekeken terwijl de banden gebalanceerd zijn? Dat kun je namelijk dan gemakkelijk zien. ;)
Mijn persoonlijke mening is dat je beter naar een andere bandenboer kunt gaan en die eens vragen naar zijn mening.
En wat The Demon ook zegt, wat zijn de marges die de bandenboer hanteert :eusa_think: Bij banden wil ik juist helemaal geen marges, ze moeten goed zijn en anders gaan ze eraf! Ik wil niet door middel van een twijfelachtige band uiteindelijk tegen een boom knallen of van de weg af dweilen met alle gevolgen van dien :eusa_snooty: :eusa_doh:

En wat ik verder mis in dit hele verhaal is:
Citaat van: BBS op 06-06-2013 20:33:35
V.w.b. het trillen, heb je de naaf en de binnenkant van de velg al eens netjes opgeschuurd met een stukje schuurpapier?
Als er wat oxidatie/rommel etc tussen zit loop je ook de kans de boel gaat trillen...
Ik heb het zelf ook gehad, nadat alles echt schoon was de boel weer gemonteerd en nu nergens last meer van.

Volvoloos....

kaneelschep

ja tuurlijk :D ga gewoon weer door over de banden.. hahaha :P
ik zal het speciaal voor jou allemaal nog een keer opschrijven.
de goede man is juist ontzettend doortastend. het is hier ook een gerenomeerd bandenbedrijf wat ontzettend op kwaliteit werkt ipv kwantiteit en snelheid.
als er iets met de banden was geweest, dan had ik het gehoord en daarmee is dat voor mij iig zo klaar als een klontje.

En dat verhaal over schoonmaken mis je helemaal niet. je quote het zelfs zelf! helemaal onderaan ;)
maar voor jou zeg ik het graag nog een keer :D
als ik de schijven vervang die ik al besteld en geleverd gekregen heb maak ik meteen de hele boel goed schoon. en dat wordt direct als ik thuis ben.
dit heb ik eerder niet gedaan omdat de auto continue gebruikt  wordt en ik het maar 1 keer los wilde halen.

op een andere note.
ik heb dit weekend 300km gereden naar een vriend van me in het noorden. en de auto rijdt verder heerlijk! als je de trilling even vergeet :P
van te voren cruise control ingebouwd en die doet het ook perfect.

het resultaat van het werk aan de fusee, klauwen en remmen zal ik snel posten! ;)

kaneelschep

nah! eindelijk alles eraf gehaald en vervangen.
Een paar dingen vielen op:
- de schijven zaten totaal vast aan de fusee door alle opgehoopt oxidatie.
- de binnenlkant achter de fusee en rond de absringen zat helemaal vol mert remstof.
- de binnenste remblokjes zaten aan beide kanten hartstikke vast. resultaat van kopervet op bewegende delen smeren ;) hierdoor zijn de schijven flink verpest aan die kant!
- de handremvoeringen waren flink gesleten. bij 1 kant kwam de lijning zelfs los van het blok.

alles dus flink schoongeschrobt, geschuurd en gekrabt. bijna hele bus remreiniger in gespoten :D
En de nieuwe voeringen, blokken en schijven geplaatst.
allemaal prima gelukt en best een makkelijk werkje. Maaaaaaaaar! :P
hoe los ik de handrem en de wartels ook stel, ze blijven lichtjes aanlopen. en niet continue maar met een slag.

HIER lijkt dus de onbalans te zien te zijn anders zouden ze continue aanlopen lijkt mij.

wat zijn hier de gedachten over? bedankt!!

volvobug

Mwoah, wat je beschrijft zijn normale bevindingen bij auto's van die leeftijd of km standen. Niets bijzonders en voor mij geen indicatie van onbalans.
Ik zal een andere overweging geven, temeer daar ik deze week door de APK overhaast de draagarmlagers in de achteras heb moeten vervangen. Sindsdien geen "gedreun" meer in de kont bij rijden op snelheid of remmen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

kaneelschep

hahaha :D nah dat het maar gewoon normaal is door de leeftijd klopt niet natuurlijk..
dan weet je duidelijk niet hoe dit alles functioneerd ;) :D
alles draaiende delen zijn hiermee namelijk vervangen behalve de lagers. dus heeft niks met leeftijd te maken ;)
de handremschoenen zitten statisch en worden gecentreerd door de trommel aan de schijf.
als die niet helemaal recht op het midden zit dan loopt ie dus niet continue aan.
als die recht in het midden zou zitten dan zou de remschoen bij te strak staan altijd aanlopen.
dus hiervoor verdenk ik de lagers.

Sbv

Banden en of velgen kunnen nog steeds

volvobug

Citaat van: kaneelschep op 14-06-2013 15:21:56
hahaha :D nah dat het maar gewoon normaal is door de leeftijd klopt niet natuurlijk..
dan weet je duidelijk niet hoe dit alles functioneerd ;) :D
??? :eusa_naughty:
Succes verder.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

hertogjan6

~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

grijzev70tdi

Dat is zo lichtjes aanlopen, dat ga je echt niet merken. De V70N doet dat ook, maar trilt helemaal niet.
Nu alweer gereden met de nieuwe schijven en blokken?

Grolsch, het klinkt al lekkerder

kaneelschep

Nee nog niet verholpen nee. Maar ik heb er ook verder nog niks aan gedaan. ;)
Mijn vriendin fietst met dit lekkere weer naar het station. En ik had het even te druk.
wel heb ik er nog een beetje (100km) in de buurt mee rondgereden naar mama en vrienden om te voelen of de achterremmen beter aanvoelen. Die doen het nu veeeel beter. Duidelijk dat de binnenste blokken niks deden ;)
Waarshijnlijk gaf dit ook een duw aan het lager omdat er steeds maar van 1 kant tegen de schijf geduwd werd bedenk ik me nu..
Voor dat ritje had ik opeens gezeur met een temp sensor die kuren ging geven.
Ook vervangen en de motor liep dus ook weer als een zonnetje.

Maar goed. Het handrem verhaal:
Dat de handrem lichtjes en niet concentrisch (dus niet continue) bij beide wielen aanloopt terwijl de handrem bij de blokken en bij de kabel gewoon zo los gesteld zitten dat de handrem niet eens werkt, is natuurlijk gewoon niet normaal.
Toch? ;) heeft niks met leeftijd of de velgen/banden te maken. het spul is nieuw. Hoort niet aan te lopen.
En al helemaal niet als de kabel gewoon eigenlijk praktisch gezien los zit. De handremschoenen zitten zo ver mogelijk in als ze kunnen.
Right? :)
Dat dit in het rijgedrag misschien niet te merken is, denk ik ook wel ja ;)
Maar het duidt wel aan dat er daar iets aan de hand is!! ;)

Als er dus iets niet gecentreerd is en daardoor de trommel niet concentrisch aan laat lopen op de blokken.
Dan zal dat daardoor een onbalans geven in het rijden.
Dat is gewoon pure logica..

Waar al dit spul aan hangt en wat het centreert is het wiellager.
Als die oud en versleten is, kan deze wel eens wat scheef gaan zitten of speling hebben die je niet voelt als je het wiel beet pakt en hem wat heen en weer probeert te wiebelen.
De typische lager test ;)
En dan komt de trommel/remschijf dus wat scheef te zitten. Wat heel goed dit allemaal kan verklaren.
Zeker gezien de auto een tijd gereden heeft met maar 1 kant van de klauw die tegen de schijf duwde.
Kan een lager denk ik best snel slopen..

Ik vraag me af of iemand dit misschien al eens heeft meegemaakt en dit kan bevestigen.
En wat merk je meestal het eerste aan de achterwiellagers als die het begeven bij de 850?
Bedankt!!

grijzev70tdi

Je hoort ze dan wel. Of het wiel van de grond, wiel hard rond draaien en.voelen aan de veer. Trillingen worden daar aan doorgegeven.

Grolsch, het klinkt al lekkerder

V70geRwin

Citaat van: kaneelschep op 18-06-2013 12:30:21
Nee nog niet verholpen nee. Maar ik heb er ook verder nog niks aan gedaan. ;)
Mijn vriendin fietst met dit lekkere weer naar het station. En ik had het even te druk.
wel heb ik er nog een beetje (100km) in de buurt mee rondgereden naar mama en vrienden om te voelen of de achterremmen beter aanvoelen. Die doen het nu veeeel beter. Duidelijk dat de binnenste blokken niks deden ;)
Waarshijnlijk gaf dit ook een duw aan het lager omdat er steeds maar van 1 kant tegen de schijf geduwd werd bedenk ik me nu..
Voor dat ritje had ik opeens gezeur met een temp sensor die kuren ging geven.
Ook vervangen en de motor liep dus ook weer als een zonnetje.

Maar goed. Het handrem verhaal:
Dat de handrem lichtjes en niet concentrisch (dus niet continue) bij beide wielen aanloopt terwijl de handrem bij de blokken en bij de kabel gewoon zo los gesteld zitten dat de handrem niet eens werkt, is natuurlijk gewoon niet normaal.
Toch? ;) heeft niks met leeftijd of de velgen/banden te maken. het spul is nieuw. Hoort niet aan te lopen.
En al helemaal niet als de kabel gewoon eigenlijk praktisch gezien los zit. De handremschoenen zitten zo ver mogelijk in als ze kunnen.
Right? :)
Dat dit in het rijgedrag misschien niet te merken is, denk ik ook wel ja ;)
Maar het duidt wel aan dat er daar iets aan de hand is!! ;)

Als er dus iets niet gecentreerd is en daardoor de trommel niet concentrisch aan laat lopen op de blokken.
Dan zal dat daardoor een onbalans geven in het rijden.
Dat is gewoon pure logica..

Waar al dit spul aan hangt en wat het centreert is het wiellager.
Als die oud en versleten is, kan deze wel eens wat scheef gaan zitten of speling hebben die je niet voelt als je het wiel beet pakt en hem wat heen en weer probeert te wiebelen.
De typische lager test ;)
En dan komt de trommel/remschijf dus wat scheef te zitten. Wat heel goed dit allemaal kan verklaren.
Zeker gezien de auto een tijd gereden heeft met maar 1 kant van de klauw die tegen de schijf duwde.
Kan een lager denk ik best snel slopen..

Ik vraag me af of iemand dit misschien al eens heeft meegemaakt en dit kan bevestigen.
En wat merk je meestal het eerste aan de achterwiellagers als die het begeven bij de 850?
Bedankt!!

Je handremvoeringen draaien toch niet mee dus hoezo onbalans?

kaneelschep

lagers achter vervangen en de wobbel was weg! :D
yes! trilling is ook minder.
meteen abs sensors achter vervangen. en controller gesoldeerd. geen abs lampje meer ook :)
het wordt steeds meer een auto!!

mamapiening

Vraagje is je probleem al verholpen? Zo niet dan moet je de boven rubbers van je schokdempers eens controleren ik had ook last van een trilling in de auto en een rammelend geluid achterin wat we niet konden vinden.
gr.