Interessepeiling RVS thermostaathuisboutjes M7 met dop 11

Gestart door BBS, 07-06-2013 20:21:35

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Binnenkort moet mijn wagen een grote grote beurt hebben en daarbij ook koelvloeistof wissel en een andere thermostaat.
Mede omdat er een andere turbo op komt, een 15G ipv 13G.

Maar mede door de horrorverhalen op het forum over de doldraaiende thermostaathuis boutjes zit ik wat te brainstormen over hoe het anders kan. :eusa_think:
Op 1 juni j.l. was ik bij Dirk om wat te werken aan de Toyota van ons en na gedane zaken hebben Dirk en ik getracht om een boutje van zijn oude blok los te maken. Het was een klus, maar na een half uur was er 1 boutje uit. ::)

Even zitten brainstormen met Dirk en wij kwamen tot de conclusie dat het een M7 boutje moet worden met een M7 moer erop gelast.
We hebben juist gekozen voor een moer M7 omdat de dop 11 er net op past zonder de injectorrail los te halen.
Het gehele ding wordt wel van RVS en het is handwerk. Ook is bekend dat een setje van standaard boutjes bij de dealer circa 5 euro kost. De verwachting is dat de handgemaakte boutjes circa 4 - 4,50 euro per stuk gaan kosten.

Mede omdat het handwerk wordt én de boutjes gemaakt worden van RVS heb ik in eerst instantie een setje van 4 besteld. 2 Boutjes zijn voor Dirk en de andere 2 zijn voor mijzelf.

Is er meerdere belangstelling voor deze boutjes mag je je naam in een lijstje hieronder aanvullen, zoniet blijft het bij deze 4 boutjes. ;)
Zodra de bestelde boutjes binnen zijn zal ik er een foto van maken en die hier posten...

Verzending geschied door middel van een luchtkussen envelop en 2 postzegels.

Edit: typo's en een aanvulling.
Volvoloos....

BBS

Voor zover ik weet wel. Je hebt toch ook een standaard thermostaathuis?
Volvoloos....

BBS

Dat kan ik zo ff niet zien, maar ik ga er van uit dat thermostaat huis gelijk is. Kun je zo zien aan de linkerkant van je injectorrail. Dat zie je een "bol" ding zitten met 2 torx boutjes erop..
Dan ben je er 2 stuks van nodig.
Volvoloos....

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Broabander

Jep, gewoon die dunne blauwe leiding vanaf je KVS tankje volgen. Die komt op het thermostaathuis uit.

@ Martijn: dat het vastrottende ondingen zijn die meer dan eens dol draaien of afbreken waardoor het hele thermostaathuisje eruit moet, en soms heb je mazzel en komen ze ineens los (bij mij met een slagschroevendraaier).
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

BBS

Citaat van: Martijn_B op 07-06-2013 20:58:39
Wat is precies het probleem met deze boutjes?
Dol gedraaide torx koppen?
En met de nieuwe boutjes waar een moer M7 zit ben je sterker en die corroderen niet tot nauwelijks met het aluminium van het thermostaathuis ;)
Volvoloos....

Martijn_B

Ok, ik heb er de afgelopen weken meerdere losgedraaid zonder probleem, dus vandaar mijn vraag (niet bekend met het euvel dus).

Maar als het regelmatig voorkomt klinkt het als een slimme upgrade :-)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Johann

Citaat van: BBS op 07-06-2013 21:02:06en die corroderen niet tot nauwelijks met het aluminium van het thermostaathuis ;)

Juist wel. Denk ook dat RVS eerder gaat knappen.

BBS

Ik mag graag met RVS werken, maar als dit echt zo is, ga ik kijken of ze van staal of aluminium gemaakt kunnen worden.
Volvoloos....

-D©©©L-

Waarom niet "gewoon" een M7 boutje met een onderleg ring ?  

Johann

Citaat van: BBS op 07-06-2013 21:10:50
Ik mag graag met RVS werken, maar als dit echt zo is, ga ik kijken of ze van staal of aluminium gemaakt kunnen worden.

Volvo heeft gewoon M7 boutjes met een hex 10 of hex 8 kop (Nieuwere motoren) in het programma.
Corrosie is niet het probleem van het stalen boutje maar van de reactie tussen staal en aluminium. Het aluminium gaat corroderen. Het staal ook, RVS ook maar minder maar zet wel het aluminium meer aan tot corroderen dan staal dat doet. Je zou voor het vastdraaien van het boutje met een teflon spray het bout gat vol kunnen spuiten. Dan bouw je nog iets van een barrière op tussen de twee metalen.
Voor wat betreft de Torx boutjes, klap op de kop geven kan helpen. Laten schrikken dat ding. Iets van een WD40 of Innotec er van tevoren op spuiten helpt ook. En vooral de Torx sleutel er zo recht mogelijk op zetten.

elmarconi

Citaat van: -D©©©L- op 07-06-2013 21:12:05
Waarom niet "gewoon" een M7 boutje met een onderleg ring ?  

Waarom niet een M7 draadeind met een losse (zelfborgende) moer?

http://www.brons2cvparts.nl/winkel/m7-draadeind-cil-kop/
--
Autogas Inside . . .

UserID6342

Die draadeindjes word 'm niet omdat je dan geen ruimte meer hebt om het thermostaathuisje eraf te halen, je kunt namelijk niet zo hoog komen om voorbij de tapeindjes te komen.  Daar heb je absoluut geen ruimte voor

triton

Gewoon stalen inbusboutjes M7 van de nieuwere motoren erin.
Meen me te herinneren dat RVS en aluminium niet samen gaan.

Professioneel raddraaier

pwassink

Citaat van: triton op 08-06-2013 07:41:25
Gewoon stalen inbusboutjes M7 van de nieuwere motoren erin.
Meen me te herinneren dat RVS en aluminium niet samen gaan.

Juist wel, die gaan helemaal in elkaar op  .. dat is dan meteen zelfborgend  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂