Foutcodes A/C

Gestart door daanvanderzalm, 12-06-2013 11:36:08

Vorige topic - Volgende topic

daanvanderzalm

Beste Volvo liefhebbers,

Ik heb z'n 2,5 jaar geleden mijn Volvo 850 bij de lokale Volvo dealer gekocht. Er staat nu 419.000 op de teller en deze is vorig jaar gestopt met tellen (kwaaltje).
Ik heb de auto gekocht met de wetenschap dat de airco lek was (reden van verkoop van de vorige eigenaar).

Ik ga over een paar maanden met de auto door Europa rijden, richting het zuiden, dus lekker warm en is airco voor mij een must.

Nu moet ik dus de afweging maken, of m'n airco maken, of een nieuwe auto (Volvo) kopen. Ik ben gemiddeld handig (ben geen automonteur, heb wel achtergrond en werk in elektronica). Ik heb de foutcodes uitgelezen via de volgende handleiding: http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AC-HeaterSystem-Auto.pdf

Ik heb getest in TEST MODE 1, en tot mijn schrik kwamen alle volgende code's er uit:
1-2-1 .......... Outside Temp. Sensor Circuit Shorted To Ground
1-2-2 .................................... Outside Temp. Sensor Circuit Open Or Shorted To Power
1-3-2 ......................... Driver's Side Duct Temp. Sensor Circuit Open Or Shorted To Power
1-3-4 ............................ Pass. Side Duct Temp. Sensor Circuit Open Or Shorted To Power
2-1-1 .............. Driver's Side Damper Motor Position Sensor Circuit Open Or Shorted To Power
2-2-2 ................. Pass. Side Damper Motor Position Sensor Shorted To Ground
2-3-1 ................ Ventilation Damper Motor Position Sensor Circuit Open Or Shorted To Power
2-3-3 .............. Floor/Defrost Damper Motor Position Sensor Circuit Open Or Short To Power
4-1-7 ............... Pass. Side Temp. Sensor Intake Fan Seized
5-1-1 ......................... Self-Adjustment Of Damper Motor Limit Positions Not Carried Out

Even verder lezen lijkt dit dus ergens op een kortsluiting of losse draad van de GND te zijn. (pagina 12 van de pdf). Nu heb ik alles doorgemeten via de pdf, maar kan niks vreemds vinden. Alle verbindingen die er moeten zijn, zijn er. En nergens een kortsluiting gevonden naar GND of 12V (gemeten met contact uit).

Ik heb de codes gewist, maar deze komen direct weer terug.

Is iemand bekend met dit probleem? En is dit nog te maken (inclusief Airco)? Ik hoop dat ik geen afstand hoef te doen van deze fijne wagen.

Bedankt voor jullie tips alvast!

volvobug

Lijkt me dat al die signalen via de ECC-ECU bewaakt worden en dat de ECC-ECU de geest heeft gegeven. Uitwisselen met een werkend exemplaar?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

daanvanderzalm

Ik ben gister weer bezig geweest met de diagnose.

Begonnen met de sensor aan de passagiers kant, achter de handgreep. Alles gedemonteerd en gemeten. Nu meet ik op beide sensoren (passagiers en bestuurders kant) ongeveer 5,5 KOhm. Terwijl de sensoren in de luchttoevoer 8.5 KOhm meten. Het werkplaats handboek zegt dat de waarde tussen de 8 en 12 KOhm moet liggen. Ik ga deze dus vandaag schoonmaken en kijken of ik dan betere waarden meet, en vervolgens code's checken.

Verder heb ik op marktplaats een nieuwe ECC besteld. Deze komt als het goed is morgen binnen.

Ik heb 1 damper motor getest (volgens mij de floor/defroster damper motor). Los geschroefd en de ECC in alle mogelijke standen gezet. Ik heb de motor niet zien bewegen.
Vervolgens de connector los gehaald en open geschroefd. Alles nagemeten en de positie schakeling werkt prima (waarden tussen 0 - 10 KOhm). Weerstand op de motor zelf vond ik vrij laag, ongeveer 73 Ohm. Toch even spanning op gezet (zoals hier: http://www.youtube.com/watch?v=F-3b5aH79d0) en de motor werkt naar behoren. Dit is dus nog even een vraagstuk. Misschien dat ik een ander los schroef en deze nameet, kijken of ik dezelfde waarden terug meet.

Als ik iets vind laat ik dit weten. En als jullie nog tips hebben, hoor ik deze natuurlijk ook graag.

UserID6342

30 euro per stuk ???  Heb je er bij ons 2 voor en we hebben er zat  ;D ;D ;D

NinaPaul

Maar heb je dan ook garantie.....
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

daanvanderzalm

Gister weer goed bezig geweest en een hoop voortgang kunnen maken.
Ik heb alle damper motoren en sensoren waar ik bij kon uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Alle bedrading doorgemeten en nagekeken. Alle stekkertjes gecontroleerd en waar nodig schoongemaakt. En niet voor niets, ik heb nu nog maar enkele code's over  :D:

2-3-1 ................ Ventilation Damper Motor Position Sensor Circuit Open Or Shorted To Power
2-3-3 .............. Floor/Defrost Damper Motor Position Sensor Circuit Open Or Short To Power

Deze code komt af en toe terug:
4-1-7 ............... Pass. Side Temp. Sensor Intake Fan Seized

Even naar de 4-1-7 gekeken en deze heb ik helemaal open geschroefd en schoongemaakt. Helaas stopt hij nog steeds af en toe, z'n 1 op de 10 keer start hij gewoon niet, een klein zetje en hij draait weer. Genoeg WD40 in gespoten maar nog steeds hetzelfde. Deze ga ik dus denk maar vervangen.

De motor van 2-3-1 kan ik helaas nog niet bij, is erg lastig te bereiken en heb ik dus nog niet schoon kunnen maken.
De motor van 2-3-3 heb ik al schoongemaakt en nagemeten, en deze blijft dus fouten geven.

De waarden van de motoren kloppen allemaal , ~70 Ohm op de motoren, en de Position Sensor ongeveer 4 KOhm (bij elkaar opgeteld).

Ik heb ook nog code 5-1-1, dit betekend dat de automatische afstelling niet is uitgevoerd. Zou dit de fouten op de motoren kunnen geven? Is dit gevaarlijk om uit te voeren als er fouten op de motoren worden geconstateerd?

Citaat van: dbs1 op 17-06-2013 08:43:39
Ik neem aan dat je een bedieningspaneel bedoeld?
Klopt, ik dacht dat dit de ECC werd genoemd  :-[.

UserID6342

Citaat van: NinaPaul op 17-06-2013 14:51:59
Maar heb je dan ook garantie.....
Yep, tot de stoep en bij ons garantie dat als tie kapot is, je een andere krijgt of je centen terug....

elianmars

Ik heb er pas een zooitje weg gegooid  :eusa_shifty:  ;D

blauweroffel

die op de foto mist ook nog een knopje op de schuifregelaar.........

zie wel vaker advertenties van Verwijst en vind ze niet echt goedkoop, maar ja, ik snuffel veel rond op kerkhoven, en kan zo langzamerhand prima zaken doen met de bazen aldaar

Br

daanvanderzalm

Citaat van: blauweroffel op 17-06-2013 22:19:21
die op de foto mist ook nog een knopje op de schuifregelaar.........
Klopt, maar ik denk inmiddels niet meer dat het aan het paneel ligt, heb straks dus een reserve  :-\.

Vanavond ook weer bezig geweest en heb de motor van de sensor kunnen maken  :D. Uiteindelijk (met veel kracht) het grijze fannetje iets verder op z'n as kunnen duwen. Nu loopt hij weer prima en start hij elke keer weer op.

Weer een code weg en nog 3 over:
5-1-1 ......................... Self-Adjustment Of Damper Motor Limit Positions Not Carried Out

Ik heb ook maar gewoon de self-adjustment uitgevoerd (2x), maar dit heeft nog geen invloed. Na contact uit en aan zetten, geeft hij weer de 5-1-1 code. Misschien komt dit toch omdat hij de 2 damper motoren niet goed kan uitlezen?

Citaat van: Dirk342 op 17-06-2013 13:54:22
Klinkt als een goede optie, hoe kan ik deze "bestellen"? ;)

dbs1

Citaat van: daanvanderzalm op 17-06-2013 22:36:31

Weer een code weg en nog 3 over:

Ik heb ook maar gewoon de self-adjustment uitgevoerd (2x), maar dit heeft nog geen invloed. Na contact uit en aan zetten, geeft hij weer de 5-1-1 code. Misschien komt dit toch omdat hij de 2 damper motoren niet goed kan uitlezen?

Dat zou wel eens kunnen kloppen, die motoren die niet werken, kunnen ook niet in de "limit position"gezet worden --> foutcode 5-1-1. In Vadis staat over de V70 dat je voor het (de)monteren de motor in een limit position moet zetten en daarna met een  bepaald werkplaatsprogramma een test moet doen (naam vergeten). Het eerste had ik wel gedaan, het 2e niet maar de fout (2-1-1) bleef weg na montage van een andere motor (was links bij de chauffeur --> veel acrobatiek vereist  :))

Citaat van: Dirk342 op 17-06-2013 13:54:22
Klinkt als een goede optie, hoe kan ik deze "bestellen"? ;)
[/quote]

Dirk zijn 06 staat in zijn profiel
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

daanvanderzalm

Zo ik ben weer een stapje verder.
Gister er achter gekomen dat ik een hele stomme fout heb gemaakt. Na het schoonmaken van de damper motor voor de vloer, heb ik deze weer aangesloten, maar niet teruggeplaatst op de klep. Ik dacht dat dat handiger was voor het testen. Vervolgens kwam ik er achter dat hij zichzelf naar 1 kant draait (dicht) en als hij vrij ligt dus zo ver doorloopt dat hij in een fout schiet (komt 5V op de sensor).

Vervolgens dus weer open geschroefd en de damper motor in z'n middelste positie gezet, dichtgeschroefd en vervolgens gemonteerd op de klep. Aangesloten, (code's weer gewist) en toen bleef code 2-3-3 weg :D :D :D.

Ik heb inmiddels ook de andere ECC bediening binnen. Voor de zekerheid toch even omgeruild. Hier stonden nog wat fouten in van de vorige auto, eerst dus weer gewist. Vervolgens kreeg ik alleen nog code 2-3-1, en is 5-1-1 dus weg. Niet helemaal goed natuurlijk, omdat de auto-adjustment nog van de vorige auto is, maar voor nu wel even fijn dat er nog maar 1 code over is. De auto-adjustment voer ik weer uit als alle code's weg zijn.

Code 2-3-1 duid op het zelfde probleem als de motor voor de vloer, en ben dus bezig geweest deze los te halen.
Citaat van: dbs1 op 18-06-2013 08:55:13
(was links bij de chauffeur --> veel acrobatiek vereist  )
Dit is echt geen pretje. Je kan er zeer moeilijk bij, je kan eigenlijk niks zien en je kan er met normaal gereedschap niet bij.
Uiteindelijk 2 van de 3 schroeven er goed uitgekregen. Bij de 3de schroef begon het zo te frustreren dat ik deze helaas heb afgebroken :-[. Een kleine tip: Gebruik een kleine ratel met een kort verleng stuk (de schroeven zijn uiteraard T15). Haal 1 schroef los, doe een bakkie koffie, haal nog een schroef los, ga slapen, doe 2 bakken koffie en haal de laatste schroef los.

De motor is er nu dus uit en ik heb hem schoongemaakt en de as in het midden terug geplaatst. Nu dus het helse karwei om hem weer terug te plaatsen in de auto.

Ik kan echter de klep niet met de hand bedienen, dit kon ik bij de vloer-klep wel. Weet iemand of dit hoort? Of moet ik gewoon meer kracht zetten? Zou het eventueel kunnen dat de klep vast zit, dat hij daarom in storing is gegaan?

daanvanderzalm

De knipperende lampjes zijn weg!!! :D :D :D

Vandaag bezig geweest met de laatste damper motor. Deze had ik al los liggen.
Het zat me toch niet lekker dat ik de klep niet met de hand kon bedienen, terwijl deze in mijn gedachte dat wel zou moeten doen. Ik ben op internet opzoek gegaan naar foto's en deze foto gaf mij een duidelijk beeld:

(dit is dus niet mijn auto)

Vervolgens met allerlei gereedschap geprobeerd de kleppen weer vrij te krijgen. Tussen de 2 plastic behuizingen (de zwarte en de witte) is ongeveer een centimeter ruimte wat is afgedicht met een soort tochtstrip. Hier tussen heb ik geprobeerd de klep terug te duwen, maar zonder succes. Uiteindelijk van een oud stuk aluminium een tooltje gemaakt die er precies in paste:

Hiermee lukte het direct, eerste poging schoot direct de klep weer vrij.

Dit is precies achter het ECC bedieningspaneel. Helemaal doorgeduwd en als hefboom de klep terug geduwd, ging eigenlijk best makkelijk.

Vervolgens de damper motor terug geplaatst, dit was iets lastiger;
- Ik had eerder al de damper motor in het midden van zijn bereik gezet, zodat het tandwiel op de damper motor precies naar boven wees.
- Vervolgens de damper motor uitgemeten of deze overeen kwam, dit was uiteraard niet zo.
- Op de eerste foto zie je rechts van het midden-console een rood busje zitten, dit is de andere kant van de pin die aan de kleppen vast zit. Met dit busje kan je dus ook de positie van de klep bepalen. Deze heb ik een beetje aangepast en vastgezet met tape, gecontroleerd of de tandwielen nu overeen kwamen. Vervolgens weer een beetje aangepast, net zo lang tot de tandwielen precies overeen kwamen.
- Toen de motor terug gezet in zijn positie. Alles voelde goed te passen.
- De motor weer vastgezet en de motor weer aangesloten.
- Vervolgens contact aan, code uitlezen, code's resetten, en kreeg vervolgens (eindelijk ;D) 1-1-1 (dus: geen fouten meer!!!).

Toen even alles nagekeken en de knipperende lampjes zijn weg. Wat me ook erg opviel is dat er nu veel meer lucht uit de vent's aan de voorkant komt. En de vloer stand heeft het nooit gedaan en deze werkt nu ook weer perfect (voor en achter).

Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met het resultaat. Ik heb aan kosten alleen de nieuwe ECC gekocht, wat uiteindelijk niet eens nodig bleek te zijn. De reparatie had dus gratis kunnen zijn, kost alleen veel tijd  ;).

Nu de rest van de airco nog...  :-\. Ik heb het forum al goed doorgelezen hiervoor en kan aardig in de kosten lopen. Ik ga denk deze week maar een offerte bij de dealer aanvragen en kijken of het de moeite is om zelf te doen.

Bedankt voor jullie tips tot nu toe!

Hans Duiven

Graag zie ik nog een tip over:

1-2-6 Breuk of kortsluiting met accuspanning in binnentemperatuursensor passagierskant

Gaat hier schoonmaken en doorblazen van het ventilatortje ook helpen?

Hans

thuur

Citaat van: Hans Duiven op 08-01-2014 21:10:29
Graag zie ik nog een tip over:

1-2-6 Breuk of kortsluiting met accuspanning in binnentemperatuursensor passagierskant

Gaat hier schoonmaken en doorblazen van het ventilatortje ook helpen?

Hans

Nee, waarschijnlijk is het draadje van de sensor zelf gebroken.

Gr :D