Fan draait niet.

Gestart door Volvo850Luxury, 12-06-2013 20:34:19

Vorige topic - Volgende topic

Volvo850Luxury

Stond net bij de mac, ik rij weg en zie opeens de temperatuur meter bijna in het rood staan!
Ik schrok me kapot, dus ik reed weer de weg op en toen zakte die weer.

Nu blijkt dus dat me fan niet aanslaat als die te warm word ( ivm stilstaan bij macdrive )
Wat kan dit zijn? een zekering of iets?

Jack v

temp sensor denk ik.

trek deze conector eens los en kijk of de fan wel wil draaien. Die moet gelijk aanslaan zodra de stekker los is.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Volvo850Luxury

Citaat van: Jack v op 12-06-2013 20:50:24
temp sensor denk ik.

trek deze conector eens los en kijk of de fan wel wil draaien. Die moet gelijk aanslaan zodra de stekker los is.
Die stekker zit gewoon op de fan zelf? en kan ik daar makkelijk bij zonder brug?
Bedankt alvast!

En als die inderdaad draait met de stekker eraf, moet ik de temperatuur sensor van de fan vervangen?
Heb nooit iets aan een fan gedaan, dus 0% verstand ervan.

Bedankt alvast!

Volvo850Luxury

En weet je welke temperatuur sensor ik dan moet bestellen? want elke keer als ik daar naar zoek krijg ik de cilinder temperatuur sensor ( en die werkt gewoon prima? )

Jack v

de stekker zit rechts naast de stuurpomp. De sensor onder de thermostaat. De fan krijgt hiervan zn signaal.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Volvo850Luxury

Oke bedankt, zal van het weekend even kijken.
Maar het is dus wel die dure stekker die in het de cilinders zit? ( sensor van 40 euro. )
Deze dus: http://www.mister-auto.nl/fl/koelmiddeltemperatuursensor/volvo-850-ls-2-5-170pk_v2853_g830.html

mastertje

Als de temperatuurmeter op het dashboard aangeeft dat de koelvloeistof te warm is, moet de radiatorventilator al draaien. Er zit maar één temperatuursensor in de motor, net onder de plaats waar de bovenste dikke radiatorslang de motor in gaat.

Aangezien de temperatuursensor blijkbaar wel werkt, zou het verstandig zijn eerst even te kijken of de ventilator zelf het überhaupt wel doet. Dus trek even de stekker van de ventilator uit het relais, zet er accuspanning op en kijk of de fan op de lage en hoge stand netjes zonder aarzeling of rare geluiden aanslaat.

Dit is het relais, die zit boven je radiator;

Eén van de twee pinnen in de linker stekker kan je verbinden met de + pool op de accu en dan moet de ventilator aanslaan, op respectievelijk hoge en lage stand.
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

UserID6342

Zou het toch even anders doen... trek de middelste stekker eraf en verbind 1 van deze pennen met de massa, fan moet aanslaan.  Verbind nu de massa met het andere pennetje en de fan moet weer aanslaan, maar op andere snelheid.

mastertje

Zelfde idee alleen dan pak je het relais en zekering mee, die ook stuk kunnen zijn. Ach je moet ergens beginnen ;)

Nota bene het gaat bij de methode van Dirk over de pinnen in het relais zelf (middelste stekker), en bij mijn methode in de linker stekker.
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

Volvo850Luxury

Heb dit dus maar een keer gehad, heb het nu verder nooit meer gehad, wat kan dit in godsnaam zijn?
Kan het een vuiltje tussen de sensor zijn die nu weg is?
Want de fan slaat nu altijd gewoon aan bij stilstaan en warm weer.