Motor oververhit

Gestart door t2.0, 13-06-2013 12:11:50

Vorige topic - Volgende topic

t2.0

Na circa 15 km raakt motor oververhit (wijzer koelvloestoftemperatuur meter in het rood).
Deze problemen lijken erg op verhaal van Volvo850Luxury, maar bij hem slaat de fan niet aan
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,64863.0.html
Het is toch net ff anders. Wat mij opvalt is dat de fan direct al met een koude motor aanslaat; ik weet niet of dat normaal is?

Wat ik al geprobeerd heb:
1. Koelvloeistofniveau: OK
2. Werking thermostaat gecontroleerd door de slang van thermostaat naar radiator te voelen na bedrijf: OK (voelt warm aan)
3. Werking fan controleren door stekker bij termostaathuis loshalen: OK (fan slaat aan, wat hij sowieso doet)
4. Polen middelste stekker op relais met pluspool verbonden: OK (fan slaat aan)
5. Polen op relais na loshalen middelste stekker verbindenb met minpool accu: OK (fan slaat ook aan)

Hoe nu verder? Wat betekent het dat de fan altijd aanslaat?

mehn

Citaat van: t2.0 op 13-06-2013 12:11:50
Hoe nu verder? Wat betekent het dat de fan altijd aanslaat?

Zou kunnen dat de thermostaatsensor de verkeerde (te hoge) waarde geeft. Hierdoor slaat de ventilator aan en geeft de wijzer teveel aan.
Loopt de auto écht te warm? Dan de waterpomp controleren.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

t2.0

Hoe controleer ik of de motor echt te warm loopt? En waar zit de sensor die de temperatuurmeter op het dashborard aanstuurt?

Broabander

Die zit onder het thermostaathuisje gemonteerd. Die zou ik inderdaad eerst vervangen (kost niet zoveel, twee tientjes ofzo?)

Als het probleem dan nog aanhoudt: waterpomp die maar half/niet werkt of wellicht toch iets van een verstopping in je koelkanaal? Bij mij sloeg de fan vrijwel nooit aan, ja na een klim in Zuid-Frankrijk en dan voor een tolpoortje staan wachten. Maar zeker niet in Nederlands verkeer. Dan heb je meestal wel genoeg rijwindkoeling.

Maar ook omdat de fan gelijk aanslaat: misschien werkt de temperatuursensor wel gewoon goed, en hij merkt dat de temperatuur gelijk na het starten al zo hoog gaat dat hij wil koelen?

Controleer ook eens de slang onderaan de radiateur, is die ook warm? En de radiateur zelf?
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Sbv

Waterpomp die geen schoepen meer heeft ?

mastertje

CiteerWat mij opvalt is dat de fan direct al met een koude motor aanslaat; ik weet niet of dat normaal is?

Nee niet normaal :) Als je een multimeter hebt, meet dan even de weerstand van de temperatuursensor als de motor nog koud (20C) is.

Temperatuur - (C)              Weerstand - Ohm
0  .....................................  7300
20  ....................................  2800
80  ....................................  300
100  ...................................  15

Zou dus rond de 2800 Ohm aan moeten geven. Als de weerstand <1 000 Ohm of >10 000Ohm is bij een koude motor dan zou ik toch denken dat je sensor defect is.

Let wel op, rijden met een oververhitte motor is erg schadelijk...
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

t2.0

Werking temperatuursensor kan ik testen als de motor koud is: hij was heet om 11:00 (of demonteren).

Mbt de waterpomp: kan ik hem alleen controleren door hem uit te bouwen?

mastertje

Hmmm, je zou kunnen kijken of je kachel snel op temperatuur komt.

Bijv. door met een koude motor te starten en kijken of de aanvoer en vooral het retour slangetje naar je kachelradiateur snel warm worden. Deze (in het midden):

Dan weet je tenminste dat er een beetje stroming is, zegt nog weinig over de daadwerkelijke staat van de waterpomp... de beste manier is uiteraard uitbouwen, maar dat is ook weer zo'n werk hè ;)

t2.0

De weerstand van de thermosensor is nu 1800Ohm, dus dat zal wel kloppen.
Straks weer starten en controleren of de kachel snel warm wordt. Is retour de bovenste of onderste van de slangen door het schutboard, of maakt dat niks uit?
Blijft verder nog steeds mijn vraag open of het normaal is dat de fan altijd aanslaat (ook direct bij koude motor) en of dit met de oorzaak van oververhitting te maken kan hebben?

mastertje

De eerste die warm wordt is de aanvoer ;)

De ventilator hoort niet meteen te gaan draaien. Heb je je airconditioning toevallig aan staan?

1800Ohm duidt op ongeveer 30C.. lijkt inderdaad nog wel redelijk.

Kan nog steeds dat hij bij hogere temperatuurwaarden een compleet verkeerde weerstand heeft.. maar dan moet je even de sensor in kokend water doen o.i.d. en dan weer de weerstand meten  :eusa_dance:

t2.0

Ik heb de airco meestal aan staan. Overigens vind ik sowieso dat de airco veel te weinig koelt, maar vermoed eigenlijk dat een van de kleppen van het ventilatiesysteem defect is. Ik heb alleen nog niet de tijd gehad om dat uit te zoeken.
Waarom is het van belang van de koelvloeistoftemperatuur of de airco aanstaat?

mastertje

De airco zet de koelventilator vaak aan ;) (in ieder geval bij mij)

t2.0

Ik ga het zo proberen, maar de vraag die ik nog steeds heb is of het normaal is dat de fan gelijk aanslaat (en dan een paar minuten blijft nadraaien als de motor daarna gelijk uit gezet wordt), ook met een koude motor?

mastertje

Ik dacht ooit gelezen te hebben dat als de fan draait terwijl de motor uitgeschakeld wordt, de computer automatisch de fan laat na-draaien.

Als met de airco uit je fan nog steeds meteen aanslaat en na blijft draaien, zou er inderdaad iets met de temperatuursensor/bedrading/ECU kunnen zijn. Wel apart omdat blijkbaar je dash-meter wel gewoon werkt.

Hengeveld

Is het al opgelost?
Zo niet, zit je thermostaat niet dicht? Je zegt dat de koelvloeistofslang van thermostaat naar radiator warm is, maar die moet heet zijn, zeker bij zo'n hete motor. Is die dat niet, dan is er geen of te weinig stroming van de koelvloeistof. Dat kan drie oorzaken hebben: thermostaat, waterpomp, verstopping (of te weinig koelvloeistof). Het simpelste en goedkoopste is de thermostaat, dus ik zou daarmee beginnen, in het geval die slang niet echt heet wordt.