De Pearlen Regentesse en de Cream Yellow

Gestart door 855T5+, 14-06-2013 23:18:42

Vorige topic - Volgende topic

855T5+

Hallo allemaal,

Na jaaaaaren van leechen, moest het er nu toch maar eens van komen: mijn blogje van belevenissen met mijn 850 T5 estate automaat van april 1995 in kleur 418-11. Je weet wel: precies die op de marketing brochure staat ten tijde van de introductie van de T5: kijk hier pdf (650kB). Kleur 418: Regent Red / Pearl Red Metallic (bron hier), wat heeft geleid tot de nieuwe titel en koosnaam: De Pearlen Regentesse (uit te spreken in dit geval als de paarlen regentesse, ook al klopt dat fonetisch niet helemaal.) ;D

De historie van deze 850 is volledig vanaf dag 1 gedocumenteerd met aankoopbonnen, werkplaatsbonnen, etc. etc. De overlevering wil dat de eerste eigenaar bij Volvo (directie importeur?) werkte en bij een bezoek in Zweden Gothenburg de auto een service beurt heeft laten geven, zo valt op te maken uit de servicehistorie/documentatie. Ruim één jaar oud is hij in onze familie terecht gekomen en zodoende ben ik sinds 15 juni 2002 feitelijk de derde eigenaar. Ik heb hem dus nu al 11 jaar. Uiteraard is er in de tussentijd heel wat gebeurd aan service en ben ik gaandeweg steeds meer zelf gaan doen. Dit is de laatste tijd heviger geworden, ik heb eigenlijk nog nooit zo diep gegraven onder de motorkap als in de laatste maanden. De huidige km stand is een maagdelijke 220k. Enfin, genoeg introductie.

Goede foto´s van de oorspronkelijke staat van de auto heb ik niet (ik heb zelfs nog een tijdelijke avatar), maar er komen wel nieuwe. Ik van alles wat ik de laatste maanden aan klussen gedaan heb foto´s gemaakt: voor en na. Ik zal hierna steeds een klusje beschrijven (niet chronologisch), larderen met foto´s en keywords (voor de zoek-engine) en daarmee hopelijk een bijdrage leveren aan de inhoud van het forum. Zal wel langzaam gaan, ik ben geen 35 meer...  

Oh ja, vragen stellen doe ik niet hier, dat doe ik in de relevante technische secties. Hier komen alleen (gelukte) ervaringen, grote en kleine.

Groet aan allen,

Maarten
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

Onderstaande to-do lijst (naar o.a maruska´s lijst), met zaken uit het verleden en recent, wordt regelmatig bijgewerkt.
Ik heb de auto al sinds 2002, dus er is genoeg gebeurd. Voor sommige punten komt een verslag gepost hierna.
Ook vind je dan links ernaar terug in dit overzicht. Kijk dus eerst hier als je iets zoekt.
Sommige dingen zijn gedaan  "omdat het kan", andere uit pure noodzaak.
Aan de lezer geheel zelf te bepalen in welke categorie de punten vallen ;-)
Zie ook de tips voor onderdelen onder de lijst.

Nr.Omschrijving
Gedaan J/N
  Datum  
 bij km-stand  
OpmerkingenEigen handleiding(en)
1-Exterieur :
1.1remschijven voor vervangen door 302mm
J
mei 2013
geengeen
1.2remblokken rondom vervangen
J
mei 2013
geengeen
1.3remklauwen voor vervangen/bijwerken/reviseren
N
In huisgeen
1.4flexibele remleidingen vervangen
N
In huis, RVS meshgeen
1.5remolie verversen
N
In huis (DOT 4, 1 l)geen
1.6zomerwielen vervangen (Columba´s passen niet over 302mm)
J
mei 2013
Mimas set, 2ehands, goede 7mm bandengeen
J
okt 2013
Volans set, 2ehands, opgeknapt, goede 5,5mm bandengeen
1.7xenon monteren
J
geengeen
1.8vervangen linker achterdeur
J
mei 2013 + sep 2014
tweede keer vervangen in sep 2014geen
1.9upgrade naar achter elektrische ramen
J
mei 2013
geengeen
1.10plaatsing van in kleur gespoten achterspoiler met remlicht
J
maart 2009
geengeen
1.11vervangen achterlichten geheel
J
maart 2009
geengeen
1.12afgebladderde dakstrips (roof strips) vervangen
J
maart 2009
2ehands roofrails via esteteservices.nlgeen
1.13winterwielenset aanschaffen
J
decmber 2009
Mimas set nieuw via dealer (1.100 euro, ouch!)geen
1.14antennedop vervangen door dummy antenne
J
sep 2013
geencomplete beschrijving
1.15remschijven/klauwen/handremschoenen/veren achter vervangen
J
nov 2013
222.900
Op klusdag Hooftmangeen
1.16spatlappen achter monteren
J
nov 2013
geenmontage
1.17linker (bestuurders-)spiegel vervangen
J
jun 2014
233.600
2e hands in kleur 418 gespoten en geplaatstGemonteerd
1.18nevelsproeiermondjes plaatsen
J
feb 2014
225.215
Nieuwmontagebeschrijving
-
2-Interieur :
2.1airco laten repararen
J
maart 2009
Door Mesman (1.600 euro!)geen
2.2strutbar (veerpootbrug) achter monteren
J
Besteld, maar paste niet en teruggegaan. Daarna bijna nieuwe groupbuy variant gevonden en geplaatst!geplaatst
2.3stoelverwarming vóór repareren
N
Matje in huis. Ook T-5R interieurset bleek dit niet te werkengeen
2.4lampjes dashboard vervangen
J
jun 2013
2x: bij inbouw LPi ookgeen
2.5odometer radarwieltje dashboard vervangen
J
mei 2013
km-stand gelijk gemaakt aan ODB1geen
2.6repareren alarm / CV
J
mei 2013
Relais 210/211 vervangen, alles werkt weer, nog klein lekstroomprobleem overgeen
2.7monteren bagagenet en bagagerek
J
jun 2013
geenhondenrek
bagagenet
2.8monteren shiny RVS deurdrempels
J
okt 2013
geenmontage
2.9dashboard "glas" vervangen
J
jun 2013
geengeen
2.10carkit inbouwen
J
2009
MKi 9200, maar werkt nog steeds niet goed ook niet met laatste firmwaregeen
2.11Dashcam inbouwen
J
okt 2013
GS9000Pro (niet vast)geen
2.12Telefoonhouder scoren en inhangen
J
dec 2013
Inmiddels tweede -andere- aangeschaft en ingebouwdgeplaatst
2.13lampje(s) bij aut.selector in tunnel vervangen
J
apr 2013
geengeen
2.14interieurfilter(houder) onder parafan monteren
J
sep 2013
Filter vervangen geen
2.15alle -overige- filters vervangen
J
geengeen
2.16losse achterklepbekleding repararen/vastzetten
J
2009
met reparatiesetje estateservices.nlgeen
2.17speakers in achterdeuren vervangen door goede exemplaren
J
jul 2013
Vervangen door 2ehands originelengeen
2.18D-stijl speakers plaatsen
J
jun 2013
2ehands originelegeen
2.19Booster versterker plaatsen
J
sep 2013 + sep 2014
eerst 4240 (uit T-5R) daarna 4250 (uit 850R)montage
2.20elektrische koplamphoogteverstelling inbouwen
J
sep 2013
geengeen
2.21diverse schakelaarlampjes vervangen
J
feb 2014
Lampjes van ConradHow-to
-
3-Motorruimte :
3.1LPi G3 in laten bouwen
J
dec 2008
Bij Mesman, incl. carterventilatiegeen
3.2motorsteun bovenkant vervangen
N
In huisgeen
3.3carterventilatie vervangen
J
dec 2008
Bij G3 inbouwgeen
3.4TCV (turbodruk) vacuumslangen vervangen
J
jun 2013
plus enkele andere vacuumslangen van turbomontage
3.5Overige vacuumslangen vervangen
N
Slangen in huisgeen
3.6draagarmen / endlinks vervangen
J
2007
geengeen
3.7krukaskeerring vervangen
J
2007
geengeen
3.8vervangen bougies, bobine en rotor
J
mei 2013
montagegeen
3.9elektrisch verstelbare koplampensetjes monteren
J
zomer 2013
origineel: plus koplampen opnieuw afgesteldgeen
3.10strutbar (veerpootbrug) voor monteren
J
2009
alu nieuw orig. estateservices.nlgeen
3.11slangklem/RVS-tie om olieaansluitingen aan oliekoeler(s)
J
aug 2013
4xmontage
3.12Nieuwe trapplaat linkervoet(s)
J
7 sep 2014
240.450
Geplaatstmontage
-
4-Upgrades :
4.14x Volans 17inch aangeschaft
J
150 euro MP, velgrepair Wheelcare.nl, zelf gespoten, Michelins Exalto met 5.5mm rondomcomplete beschrijving
4.2T-5R (3871) compleet interieur geplaatst, leder geverfd
J
sep 2013
incl. elektrisch bed. stoelen en deurkaartenstoelen, deurkaarten, afdekkapjes, interieurcodes, leder verven, repair1
4.3R-bumper in kleur geplaatst
J
sep 2013
Laten opknappen en spuiten in 418complete beschrijving
4.4Lederen R-handremgreep geplaatst
J
20 sep 2014
Integraal gewisseld met originele door lichtgrijze van 850R (dark grey geverfd)geen
4.5Lederen R-automaatselector geplaatst
J
juni 2014
In huis (donkergrijze van V70R) en geplaatstMontage
4.6Grill zwart spuiten
J
okt 2013
Andere 2ehands grill gespoten, rand chroom gelatengeen
4.7Achterklephandgreep in kleur spuiten
J
okt 2013
Andere 2ehands gespotenmontage
4.8SC-800 vervangen door SC-805
J
jan 2014
2ehands uiteraardingeschoven
-
4.94x Titans 17inch aangeschaft
J
april 2014
150 euro MP, velgrepair Wheelcare.nl, zelf gespoten
4.10RICA ECU aangeschaft
J
22 juni 2014
234.900
100 euro forumForum entry
4.11Relais99 tvv relais203
J
7 sep 2014
240.450
Traploos variabele interval: 15 euro forumForum entry
5-Andere zaken :
5.1lekstroomprobleem oplossen
N
geengeen
5.2Parrot carkit werkbaar maken i.c.m. jailbroken iPhone (4S)
N
geengeen
-

Edit: template en info gewijzigd, links toegevoegd.
Edit 2: Tips om onderdelen te bestellen / Where to order parts / spareparts : Hier

Sbv

Waarom gas als je zo weinig rijdt. 22000 in 4,5 jaar lijkt me niet lonend voor gas

855T5+

Bedankt voor de feedback.
Klopt: lijkt weinig. Leef- en werkomstandigheden zijn sinds 2008 drastisch gewijzigd.
Desondanks: ik betaal hier 57,9 c/l voor gas en 167,9 c/l voor eur95
Eén tank eur95 ad 70 l = 105,21 euro. ik betaal 109 euro/mnd aan de fiscus voor de auto.
Op die manier heb je nogal snel een break even point, zelfs als LPG 1:7 doet.
De laatste 10.000 km heb ik overigens sinds 15-11-2012 gereden...life changes on the fly.
Maar toch heb je wel gelijk natuurlijk.
Laten we zeggen: ik heb LPi gemonteerd "omdat het kan".
(Rij)Technisch gesproken ben ik zeer tevreden over LPi overigens.
Het was ingebouwd door mesman, hij heeft ook mijn airco compleet gereviseerd (later).

maruska

Ha Maarten, je riep idd al over je blogje.. foto's horen er wel bij, anders beginnen ze hier weer te zeuren ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

855T5+

Hi Maruska,

Volledig off-topic:
Ik zou wel willen, foto´s, maar mijn Synology klapt er na de recente DSM update (4.2) steeds uit, met een regelmaat van ca. 4 dagen: "Lost database connection". (geldt dus voor de verbinding naar MySQL voor de Wordpress en Joomla virtual websites die erop runnen).  Na een herstart (kan alleen vanaf LAN, remote werkt dan ook niet meer) werkt alles weer, maar dit had ik onder de oude DSM OS dus nooit.
Bijeffecten van de fout zijn: photostation doet het niet meer en alleen index.html werkt nog (platte website), maar alles daaronder, zelfs ../anything werkt ook niet meer, dus ook niet de foto´s die ik plat wilde plaatsen en al geplaatst had. Ik ben niet gewend om met tinypic oid te werken, wilde juist alles in eigen regie houden, maar goed, foto´s komen dus pas (blijvend) als ik de problemen met mijn Synology opgelost heb. Het alternatief is dat ik IIS op één van mijn andere servers activeer en alles daarop host en mijn firewall navenant aanpas (DNS voor de bijbehorende domeinen staat al goed). Beetje teveel werk naast de reparaties die ik momenteel aan de Volvo doe. En hiermee weer on topic:
Nadere posts komen, hoe dan ook, met of zonder foto´s.

Hier een voorbeeld van een link vanaf mijn server, die momenteel dus vaak niet werkt: ik had in 2005 mijn auto in de verkoop staan, maar heb uiteindelijk besloten hem te houden (wegens gebrek aan belangstelling):
http://volvo.zplace.net  >> hij is dus NIET meer te koop en het telefoonnummer klopt ook niet meer  8). Voorts heb ik later pas begrepen dat het geen niveaumats maar nivomats zijn, en is er bijv. een achterspoiler geplaatst, maar dat niet alleen, daarover valt later in dit blogje meer te lezen.
Ander foto-link-voorbeeld (werkt dus momenteel ook vaak niet), ik had recentelijk wat Mimas velgen te koop staan, die zijn wel binnen 1,5 dag verkocht:

VELGEN ZIJN VERKOCHT DUS
Zie je geen foto, dan ligt m´n server er dus weer uit...(´t lukt me nog niet daarvan automatisch notificatie te krijgen)

855T5+

Gisteren 4 Volans velgen (anthraciet) gescoord voor 150 euro.  :eusa_dance:
Hebben wel forse stoeprandschade en moeten dus opgeknapt worden. Voorlopig blijven de Mimassen dus onder de auto, ook omdat daar nog 7 mm onder zit en de banden bij de Volansen voor mij prut zijn. Hoe dan ook, ik ben er blij mee, want ving al een paar jaar achter het net voor Volansen  :o

Banden erom zijn 205/50R17W van't merk Federer (?), DOT 0212, eentje 6,5mm, eentje 5mm, zien er verder goed uit, eentje (derde dus) tot het canvas afgereden, eentje (de vierde dus) Pirelli P7 met een paar mm. Kortom voor mij prut. Kwamen onder een zilvergrijze 850 TDI vandaan met zwart leer (niet elektrisch). Foto's van alle wielen komen nog hier.

855T5+

De foto´s: veel stoeprandschade en vreemde putjes op sommige velgen, alsof iemand met een stuk gereedschap op de velgen heeft staan hameren, enfin veel opknapwerk in het verschiet, maar eerst maar eens schoonmaken, leeg laten maken en dan op rechtheid en rondheid laten controleren. Ben benieuwd, maar zal wel enkele maanden duren... ::)
Ben voor de foto´s overgestapt op dropbox, kijken of dat stabieler is dan mijn eigen Synology... :eusa_wall:

Zelfs in deze slechte staat blijf ik de Volans velgen mooi vinden... 8)

elianmars

Zo heel slecht vind ik ze niet eens. Ik heb wel erger gezien.

hertogjan6

Citaat van: elianmars op 20-06-2013 01:42:23
Zo heel slecht vind ik ze niet eens. Ik heb wel erger gezien.
mee eens!! echt een koopie! ;)

zo dadelijk komt "piet" om het hoekje kijken en ziet zijn eigen (gestolen) velgen staan ( zal niet zo fijn zijn  :-\ )

P.S 1 velg heeft corrosie dus dat is wel weer een stuk minder ;)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

elianmars

Citaat van: hertogjan6 op 20-06-2013 02:03:55
P.S 1 velg heeft corrosie dus dat is wel weer een stuk minder ;)

Welnee. Gewoon laten stralen en coaten. Heb je voor 225 euro weer splinternieuwe velgen.

855T5+

Ongeveer een maand terug een zgn. hondenrek via marktplaats en naar later blijkt via een forumlid aangeschaft. Werd geleverd met beugels met grijze kapjes voor de C-stijl, twee gasveren en twee borgringetjes. De bevestigingsschroeven zaten er niet bij. De set zag er als nieuw uit. Kostte me 75 euro (afgehaald).

Kennelijk kende ik mijn auto nog niet goed genoeg, want ik dacht dus dat mijn "hemel" donkergrijs was, net als de rest van het interieur van de auto, maar die was beige, net als alles wat daar weer aangeschroefd was, zoals beugels, lampjes, etc. Dus toch de verkeerde kleur beugels. Dat moet later nog eens opgelost worden.

Ik had trouwens vlak daarvoor ook een hondennetje (nee; niet een hon-dennetje, maar een honden-netje) aangeschaft, die komt dus in de daarvoor bestemde uitsparingen in de achterbank en kan op twee plaatsen afgehangen worden. Daarover later in een apart stukje meer. De reden waarom ik het hier noem, is dat de vorm en doorsnede van de gaten in de beugels voor het rek en het net verschillend zijn. Die van het rek zijn kleiner dan die van het net. Dat betekent dus dat het net niet meer bij de C-stijl afgehangen kan worden als je het rek monteert.

De montage perikelen:
Bij de montage van de beugel bij de C-stijl (2x, eentje links, eentje rechts) moet eerst aldaar een afdekplaatje verwijderd worden. Deze plaatjes kun je gewoon recht van de hemel ter plekke naar je toetrekken, want in het gat waar de bevestigingsschroef moet komen voor de beugel, zit een plastic pen geschoven die vast zit aan dat afdekplaatje.
Omdat het gat in de beugel nogal klein is, past er geen standaard schroef door waarop bijvoorbeeld een dop 10 past, omdat zowel de schroefkop als de dop niet door het gat past. Je hebt een schroef M6 van lengte 16...20mm nodig met een torx inbus kop 25 (six point socket 25) of een Phillips kop. In de Volvo documentatie (zie hierna) wordt deze schroef genoemd met bestelnummer 986214. Ik heb twee stuks bij de Volvo dealer besteld en ca. 2 euro incl. BTW tezamen betaald.

bron: www dot volvopartswebstore dot com. Het gaat om het alter2 rek.

Hieronder een foto van de schroef (bron: www dot scandix dot de):

De schroeven gaan dus in de gaten van de beugels met grijze kapjes (zie foto hieronder). De beugeluitstulping komt altijd gericht naar achteren. Daaraan komen de gasveren, zie later hoe.
Hieronder een foto van de grijze rek kapjes en de beige net kapjes ter vergelijk: duidelijk is te zien dat de gaten en vorm verschillen van grootte.

Op deze foto zie je ook dat een standaard schroef met zeskant kop en dop 10 niet door het gat past:

Als je de beugels met kapjes vastgezet hebt met de juiste schroeven (torx 25), dan kun je het rek erin hangen.
Houdt het rek zo dat de zijkanten naar achteren wijzen. Draai dan de borgknoppen wat los. Schuif de binnenbuis aan het uiteinde van de horizontale as bovenaan zo dat het uiteinde precies oplijnt met het gat in de beugel en precies in het gat past en herhaal dit voor de andere kant. Het rek hangt nu al, draai wel de borgknoppen weer vast. Nu de gasveren monteren.
Klik één oog van de dunne kant van de gasveer vast aan de uitstulping van de beugels en de dikke kant van de gasveer aan de uitstulping van het rek. Het is me niet gelukt om de borgveertjes die erbij zaten te monteren. Lijken ook niet nodig.

Tenslotte kun je op deze foto zien hoe alles er afgemonteerd uitziet:

Dit vond ik een simpele upgrade, hoewel ik wat extra moeite heb moeten doen om de juiste schroeven te pakken te krijgen. Het blijkt dat het verschilt van auto tot auto welke soort schroef daadwerkelijk is gebruikt.

855T5+

Tip van de sluier: geen barsten, scheuren, etc. wel krasschade. Wordt opgeknapt en in 418-11 gespoten :eusa_dance:

Gaat wel even duren voordat alles klaar is en ik kan afhalen, maar dat gaat goed komen. Van de montage komt weer een verslag.

hertogjan6

het is wel triest hoor!! ;D

ben ik een keer opzoek naar een bumper in kleur kom ik hem nooit tegen!

en intussen zie je (meerdere) forummers met een R bumper in kleur (427) in de rondte zwaaien ;D  :angel:

PS: wel weer leuke updates allemaal respect hiervoor!! :eusa_clap:  ;)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

855T5+

Vervangen cq. montage verdelerkap, rotor en bougies (replace distributor cap, rotor and spark plugs).

Gedaan op 31 mei 2013 (km stand ca. 220k).

Verdelerkap en rotor:
Via ´t forum heb ik via de rubriek "Onderdelen 850/x70 (classic) aangeboden" een verdelerkap en rotor verworven (15 euro tesamen, excl. 6,75 euro verzendkosten). Deze zijn niet origineel Volvo, blijkt nadat ik ze ontvangen had, maar wel spiksplinternieuw in bijbehorende doos, zie hieronder:

Het gaat om het merk KW, made in Italy.

Verdelerkap: KW bestelnummer D 3000 (in groot font op verpakking) 806 260 (eronder in klein font). De originele Bosch uitvoering, Volvo bestelnummer 3501944, heeft een zwart jasje (een soort beschermhoes) over de verdelerkap. Zie bijvoorbeeld hier (alleen voorbeeld, geen reclame). Dat zit niet bij deze kap van KW, maar de oude jas is wel gewoon over te zetten.

Rotor: KW bestelnummer D 1014 (in groot font op de verpakking) 906 1478 (eronder in klein font). De originele Bosch uitvoering heeft Volvo bestelnummer 1367783 en kan o.a. hier gevonden worden (alweer alleen voorbeeld, geen reclame).

Beide KW producten worden met nieuwe bevestigingsschroeven geleverd. Ik heb die van de verdelerkap niet gebruikt, maar de oude. Bij de rotor wel de nieuwe schroeven gebruikt.

Bougies:
Via estateservices dot nl had ik al een paar jaar geleden een setje originele volvo bougies betrokken.
Betreft onderdeelnummer 8692071 (5 stuks voor 5 cyl. turbo in blister van Volvo, toen met 19% BTW nog 55,00 euro incl. BTW).

De verpakking van de nieuwe bougies met daarin de oude bougies:
geen driepunts elektrodes maar gewoon één punts.
Dat is aan te raden in combinatie met LPi/LPG/gas.

Montage:
Vooraf: ruk niet eerst alle bougiekabels van de oude verdelerkap af, maar volg onderstaande stappenplan. Houdt enkele proppen papier of niet pluizende doeken bij de hand om gaten dicht te stoppen. Maak eerst een foto van de verdeelkap met de bougiekabels er nog aan.
Om de verdelerkap uit te bouwen moeten de drie schroeven ervan eruit. Om die te bereiken heb ik aardig wat weg moeten halen eerst:

- turbo S-buis over het kleppendeksel: drie klemmen losschroeven, eentje bovenop (met dop 10) helemaal openbuigen omhoog, verder aan ieder buiseind eentje  die bij de turbo achterin (tussen firewall en motorblok) met een schroevendraaier met platte kop en niet te lange steel, de slangklem aan de voorkant kan pas bereikt worden als eerst de luchttoevoerbuis tussen de voorkant van de de auto en het luchtfilterhuis (met Turbo erop) er tussenuit gewurmd is: gewurmd want deze zit door de harmonicadruk van de buis gewoon klem en er hoeven geen klemmen losgedraaid te worden, beetje manouvreren door de voorkant naar achteren te schuiven en dan omhoog bewegen en hij komt los  van
het luchtfilterhuis. Dan de voorste slangklem van de S-buis losmaken met de schroevedraaier met platte kop en vervolgens met een draaibeweging de S-buis verwijderen. Stop nu een grote prop papier in de ontstane openingen, zodat er geen schroeven of andere rommel in kan vallen.

Volg de S-vorm: bovenin is achterin, onderaan is vooraan. De schroef bovenop is met dop 10.

De luchttoevoerslang die verwijderd moet worden alvorens de onderste slangklem van de S-buis te kunnen losmaken (vooraan).

De plek waar de slangklem van de S-buis op de Turbo is losgemaakt is zichtbaar door de prop van doek in de ontstane opening.

- luchtfilterhuis: slangklem op luchtbuis naar turbo bij de luchtmassemeter (LMM) bovenaan het filterhuis losmaken (met schroevendraaier met platte kop) en met een ferme schuine beweging naar beneden de buis eraf schuiven, dan alle klipklemmetjes van het filterhuis rondom loswippen in een beweging naar buiten rondom en stop een prop papier in de ontstane opening van de naar beneden gaande buis, dan bovenste deel van het filterhuis met filter verwijderen, vervolgens de turbodrukregelaar (TCV) die vlak bij de verdelerkap aan het onderste filterhuisgedeelte vast zit geschroefd met twee torx 25 schroeven, met een knikschroevedraaier losmaken, dan onderste behuizingsgedeelte bij het motorblok een paar cm oplichten en tegelijk naar het motorblok schuiven, dat deel komt dan los en kan uitgenomen worden, pas op dat je geen slangen van de TCV of LMM losrukt.

de slangklem bovenaan het luchtfilterhuis (hier is al de nieuwe zichtbaar)

Hier een foto van de losgemaakte TCV: Duidelijk is te zien hoe slecht de slangen eraan zijn, dus die worden ook vervangen, maar dat staat in een apart artikel.

- nieuwe verdelerkap: neem de nieuwe verdelerkap en steek de bougiekabels één voor één over van de oude naar de nieuwe kap op exact dezelfde plaats. De nieuwe kap leg je dan op het kleppen deksel.

De nieuwe verdelerkap aan de binnenkant.

- oude verdelerkap: verwijder nu de drie schroeven van de verdeelkap, ontmantel hem van zijn jasje (mantel), indien van toepassing. Als de mantel overgezet moet worden moet je de truc met één voor één overzetten van de bougiekabels nog twee keer doen: een keertje terug en een keertje weer naar de nieuwe nadat de mantel erop zit geschoven. Laat vervolgens de nieuwe verdelerkap met de bougiedraden eraan op de bovenkant van de motor liggen, want we moeten eerst nog de rotor vervangen.

De oude verdelerkap van binnen gezien: duidelijk slijtage.

- oude rotor: maak een foto (met je smartphone) van de positie van de rotor alvorens hem los te schroeven. Verwijder dan de oude rotor met geschikt (inbus) gereedschap. Als het goed is blijven de schroeven aan de rotor zitten. Monteer nu de nieuwe rotor met de nieuwe schroeven met geschikt gereedschap en controleer de positie aan de hand van de eerder genomen foto. Draai de schroeven handvast plus 90 graden (kwartslag).

De oude rotor, deze was nogal ingevreten.

De nieuwe rotor.

Plaats nu de nieuwe verdelerkap die klaar lag op de bovenkant van de motor over de nieuwe rotor op de juiste plek en schroef hem vast met de bijbehorende drie schroeven. Draai de schoeven handvast plus 90 graden (kwartslag).

Nu de bougies:
Hiervoor heb je een speciale bougiebus (dop 16) nodig die past over de bougies, met zo´n rubberstuk erin, zodat je ze uit het gat kunt tillen. Zo eentje dus:

Benodigde bougiedop 16.

Montage:
Eerst de afdekplaat bovenop het motorblok verwijderen. Hiervoor heb je een grote maat torx inbus (dop) nodig. Na verwijdering van de afdekplaat zie je de bougieskabels liggen. Dan de bougiekabels van de bougies uit de gaten trekken, dat gaat vrij makkelijk, gewoon met beleid rechtstandig omhoog trekken en kabels aan de kant leggen (de kant aan de verdelerkap laten zitten!)
Dan de gaten inspecteren, eventueel vuil eruit zuigen, zodat er niets in de verbrandingskamers kan vallen bij het uit- en indraaien. Bij mij zagen alle gaten er als volgt uit alvorens de bougies eruit te draaien,
schoon dus:

Bougiegat 5, net als de andere vier, mooi schoon.

Vervolgens één voor één de bougies vervangen, dus niet eerst allemaal eruit en dan pas de nieuwe erin. Dat voorkomt dat je per ongeluk iets in een bougiegat laat vallen...
Uitdraaien altijd met beleid en langzaam, zonder geweld. Draaien kan soms schraperige geluiden maken, maar dat betekent verder niets.
Als de bougie´s die eruit komen mooi droog zijn en een kleur hebben tussen donkerbruin en lichtbruin in, dan is je verbranding prima. Voor andere resultaten kun je het beste wat bougieplaatjes googlen om uit te dokteren wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Nadat alle bougies één voor één vervangen zijn, de bougiedraden weer in de juiste gaten klikken, door de lengte van de kabels kan dirt niet fout gaan qua volgorde. Het kan geen kwaad even de klemveertjes in de kabels in te spuiten met een heel klein beetje contactspray alvorens weer te plaatsen. Dit geldt ook voor de aansluitingen op de verdelerkap trouwens.

Vervolgens alle onderdelen in precies omgekeerde volgorde van demontage weer aanbrengen. Teruglezen dus. Houdt hierbij de volgende aandraaikrachten aan (sommige precies, andere ballpark):

Aandraaikrachten:
Bougies: 25 Nm (gebruik een momentsleutel, anders komen ze al gauw te vast te zitten)
Rotor: vastdraaien met handkracht en 90 graden extra
Verdelerkap: vastdraaien met handkracht en 90 graden extra
S-buis: Slangklemmen, vastdraaien tot je handmatig echt niet anders meer kan.
Luchtfilterhuis: handmatig vastdraaien plus 90 graden (kwartslag)

Key words / metadata
distributor cap, rotor, spark plugs
verdelerkap, verdeelkap, rotor, bougies
3501944, 1367783, 8692071