De Pearlen Regentesse en de Cream Yellow

Gestart door 855T5+, 14-06-2013 23:18:42

Vorige topic - Volgende topic

855T5+

Vandaag begonnen met definitief inbouwen van de achterklephandgreep in kleur. Ja, dat dacht ik dus: zonnetje erbij, gaat lukken maar dat sloeg heel snel om, want ik had de oude grijze er na 5 minuten nog niet uit of de lucht werd ineens zwart en het begon te stortregenen en hield vervolgens niet meer op. Ik moest nog snel alle gaten dichtplakken met tape, man, man, man....kan ik nog geen foto laten zien!
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

De griep die ik vorige week zondagavond opliep dacht ik afgelopen zondag eindelijk kwijt te zijn, maar kwam full blown maandagavond weer terug (hoofd als een onderzeeër met lekkage) en heb ik nog steeds, dus net al die dagen mooi weer misgelopen. Helaas de auto niet kunnen detailen of andere klussen kunnen doen buiten, wel een paar artikelen voor m'n blog tussen de snuitbuien door geproduceerd. Vandaar dat ik het zat was en met veel kleding aan, muts op en hoody erover, toch ben gaan klussen buiten, het moet af voor de winter... :eusa_wall:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: 850T5 op 11-10-2013 00:01:47
...het moet af voor de winter... :eusa_wall:

Voordeel: een winter in Nederland/Den Haag begint niet voor eind januari en duurt maximaal 3 dagen. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

855T5+

Stoelen met elektrische bediening en geheugen uitbouwen en inbouwen / Remove and install memory seats

Aanleiding.
Omdat ik een tweedehands T-5R interieurset had gekocht moest de bestaande T-5 set daarvoor plaats maken.

Inleiding.
Hierna beschrijf ik mijn zoektocht naar relevante informatie over uitbouwen en inbouwen van een complete stoelenset
met elektrische bediening met geheugen uit respectievelijk in een 855 (estate, sedan is nauwelijks anders).
Dit wordt gevolgd door een feitelijk werkplan, stap voor stap, ook wel how-to geheten.
Tijdens die stappen ben ik diverse bijzonderheden tegengekomen die ik apart zal bespreken.
Tenslotte trek ik een paar conclusies.

Informatie zoeken.
De eerste plek waar ik gezocht heb was natuurlijk op dit forum. Uiteraard wist ik de juiste zoektermen niet om direct
bij de gewenste informatie uit te komen. Moet je zoeken op "stoelen uitbouwen", "stoelen verwijderen" of alleen op
"bestuurdersstoel". Wat ik ook probeerde, de lijst van zoekresultaten was in eerste instantie veel te lang, niet relevant of
juist te kort. Na vele uren itereren en lezen, ben ik eigenlijk min of meer bij toeval tegen een paar posts aangelopen
toen ik helemaal niet aan het zoeken was. Dit is een probleem van het volvo850forum:
zoeken werkt niet goed als je niet al precies weet welke zoekterm je moet intikken.
Ter verzachting: dit is een algemeen probleem van zoekmachines en tevens juist hun uitdaging.
Met behulp van woorden die toegevoegd worden aan artikelen en die beschrijven waar de artikelen over gaan,
metatags, kan dit aanzienlijk verbeterd worden. Daarom ben ik maar begonnen metatags toe te voegen aan mijn posts.

Uiteraard heb ik ook via Google gezocht en aldus op het spoor gekomen van mogelijke relevante metatags/zoekwoorden.
Uiteindelijk heb ik een hier een thread van KIM gevonden op dit forum
die ik als basis gebruikt heb om verder op te bouwen. Letterlijk.
In die thread staat de werkwijze van uitbouwen van de elektrisch bedienbare bestuurdersstoel uit een 850R.
Ik heb hier een pdf ervan gezet,
als de thread niet leesbaar is.
Copyright blijft bij KIM natuurlijk! Omdat in die thread al goede foto´s staan,
heb ik dat hier niet nog eens dunnetjes overgedaan, ook al heb ik tijdens het uit- en inbouwen wel zelf foto´s gemaakt.
Voor het uitbouwen van de passagiersstoel geldt hetzelfde, alleen gespiegeld.
Overigens hebben we KIM´s handleiding alleen in omgekeerde volgorde nodig.
Maar omdat daarin alleen de voorstoel behandeld wordt, moeste ik verder zoeken voor de achterbank.
Met de zoekterm "stoelen vervangen" en aanklikken "zoek op onderwerp" is dat uiteindelijk gelukt:
Stoelen en achterbank vervangen, door MJH
Hierin wordt ook het uitbouwen van de voorstoelen nog eens behandeld.
Ook hiervan heb ik een pdf gemaakt (copyright MJH).
Aangezien de elektrisch bedienbare voorstoelen natuurlijk werkend aangesloten moeten worden,
zal ik ook daar uitgebreid bij stilstaan, het geheel gelardeerd met foto´s en uit- en inbouwtips.

Benodigd:
- Dopsleutel/ratelset, met gangbare Volvo doppen, 10, 12, 14, 17
- Schroevendraaierset, met 2 maten kruis en 2 maten platbek (to be sure), groot en middel.
- Schroevendraaierset, micro en mini, twee hele kleine platbekjes (formaat micro horloge) en twee wat grotere (formaat spanningstester klein)
- Kabelbomen voor de elektra, of zelf maken, zie in het stappenplan wat precies nodig is.
- Kracht, uithoudingsvermogen, lenigheid en geduld, veel geduld.
Valt mee dus.

Hierna volgen de werkstappen / how to, gebaseerd op handleidingen van MJH en KIM, aangevuld met enkele observaties/tips.
Zonder hun handleidingen was het mij niet gelukt, dus hulde!

Werkstappen / How-to

1.   Voor deze klus gaat de min-pool van de accu eraf. Leg hem klemvast aan de kant en wacht minstens 10 minuten.

2.   Begin met de achterbank en dan de voorstoelen of leg de achterbank plat en begin met de voorstoelen als je een estate hebt.
   Feitelijk maakt het niet uit waar je begint als je een estate hebt. Bij een sedan raad ik aan bij de achterbank te beginnen.
   Ik ben met de achterbank begonnen. Gebruik hiervoor MJH´s handleiding.

3.   Klap één van de achterzittingen naar boven en rechtop. Twee rode kunststof arretteerbeugels worden zichtbaar onderaan.
   Draai deze één voor één een beetje naar achteren en trek ze rechtstandig van het asje af naar boven.
   Pas op: eentje zit nog vast aan een stekertje (voor de (optionele) achterbankverwarming) dat er eerst af moet!
   Als de rode beugels verwijderd zijn kan de zitting, wanneer je deze precies recht omhooghoudt naar boven uitgenomen worden.
   Herhaal dit voor de tweede zitting. Leg ze droog weg.

4.   Nu de achterbankleuning(en). Verwijderde zijkanten eerst. Zie MJH´s handleiding weer hoe precies.
   Begin met de leuning aan korte (linker) kant. Verwijder de borgclip met behulp van twee (grotere) platbekschroevendraaiers.

5.   Klap de leuning aan de lange (rechter) kant los, maar houdt hem ergens rond 45 graden vast:
   dus niet neerklappen, ook niet geheel rechtop houden. Nu het lastige stuk:
   Positioneer jezelf zo in de auto dat je naar achteren kijkt. De  instructies hierna gaan van die richting uit i.v.m. rechts en links, etc.
   Terwijl je het lange stuk op ca. 45 graden houdt, trek het korte stuk los en precies verticaal rechtop,
   pak het korte stuk bij de deurkant onderaan, geef er een ruk aan naar boven, je houdt hem nu ietwat scheef.
   Geef dan onderaan bij de deurkant een rukje naar je toe, zeg 10...15 cm
   en dan aan de andere kant onderaan (dus in het "midden") een ruk naar rechts. De korte kant is nu los en kun je uitnemen.
   De truc hier is dat je het lange stuk eerst een stukje naar voren draait om ruimte te geven het korte stuk wat schuin te kunnen houden.
   Zet nu het het lange stuk precies verticaal rechtop, los van de beugel uiteraard, pak hem bij de onderkant aan de deurkant en
   geef een rukje naar boven en dan naar je toe, en geef dan onderaan in het midden een ruk naar links.
   De lange zijde komt nu los. Leg hem weg.
   Het kan zijn dat dit niet in één keer lukt of dat het muurvast lijkt te zitten: dat laatste is niet zo.
   Herhaal de stappen steeds precies, totdat het ineens wel lukt, alsof het nooit vast zat.

6.   Nu de voorstoelen verwijderen.
   Volg voor handmatige stoelen de handleiding van MJH en voor elektrisch bediende stoelen de handleiding van KIM.
   Belangrijk is dat je de beschermclip voor de SIPS airbags niet vergeet te plaatsen: een ongelukje zit in een klein hoekje: PLOF!
   Nu zijn alle stoelen en bankonderdelen verwijderd. De deurkaarten (inlays in de deuren) worden apart behandeld.

Tot zover het uitbouwen/verwijderen. Vanaf hier wordt beschreven hoe een interieurset met elektrisch bedienbare voorstoelen ingebouwd wordt.

7.   Leg kabelbomen voor elektrische bediening aan.
   De auto zal in de meeste gevallen voorbereid zijn voor verwarmingsmatjes in de voorstoelen,
   maar vaak niet voor elektrisch bedienbare voorstoelen. De bedrading ervoor is echter niet al te moeilijk erbij aan te leggen.

7.1 Hieronder staat het elektrische schema voor de elektrisch bedienbare voorstoelen:

De bedradingsdiagrammen van een 850 uit 1995. Het gaat dan om auto´s met grote connectoren onder het dashboard.
   Er bestaan ook auto´s (van andere modeljaren) die keinere connectoren gebruiken. Dat heb ik hier niet beschreven.
   Hieruit valt op te maken dat er 3 draden van de stoel naar een connector onder het dashboard lopen en
   1 draad naar de massa-aansluiting onder de achterzitting. Het makkelijkst is deze draden, compleet met stekers eraan uit een sloopauto te halen,
   maar je kunt het ook zelf aanleggen.
   De bedrading vanaf de bestuurdersstoel gaat naar de grote zwarte connector links onderaan het dashboard, vlakbij de relais.
   De kleuren en aansluitingen zijn respectievelijk bij de bestuurdersstoel:
   Groen-Rood (0,6mm2) in positie 1 op het 24/14 deel van de zwarte connector 24, komt vanaf positie 1 in steker A aan de stoelcomputer 4/29,
   Geel-Paars (0,6mm2) in positie 29 op het 24/3 deel van de zwarte connector 24, komt vanaf positie 2 in steker A aan de stoelcomputer 4/29,
   Bruin-Oranje (2 mm2) in positie 45 op het 24/3 deel van de zwarte connector 24, komt vanaf positie 4 in steker A aan de stoelcomputer 4/29,
   Zwart (2 mm2) vanaf positie 3 in steker A aan de stoelcomputer loopt naar achteren naar een verzamelaardpunt onder de linkerachterzitting.
   Voor de passagiersstoel geldt steker A aan stoelcomputer 4/37 en de posities in de connector helemaal rechtsbovenaan onder het dashboard, 24/4.
   Vedere bedrading onder het dashboard naar de zekeringskast e.d. is altijd voorbereid en hoeft dus niet aangelegd te worden.
   Wel moeten er in de zekeringkast onder de motorkap, onder de afdekplaat die dichtgeschroefd is met 4 torxen, twee automaatzekeringen ad 20A
   geplaatst zijn/worden in de posities 39 respectievelijk 40.

De betreffende automatische zekeringen, de voor- en achterkant.

De nog lege plaatsen voor de automatische zekeringen, lokaties 39 en 40, vergelijk met het volgende plaatje waar ze geplaatst zijn:

De automatische zekeringen voor de elektrische bedienbare voorstoelen geplaatst in positie 39 en 40.

7.2   Maak alle afdekkappen los en schuif bekleding weg waaronder de kabels liggen van onder het dashboard naar de voorstoelen en verder naar achteren.
   Dit is best een klus, waarbij opgepast moet worden dat niet allerlei kunststof delen afbreken.
   Begin bij de voordeur aan de voorkant:

Begin bij de kunststof afdekkingsplaat aan de binnenkant van de dorpel, aan de bovenkant, net onder de aansluiting bij het dashboard.
   Geef een rukje naar achteren, de witte kunststof clip wordt zichtbaar.

Ga dan langzaam naar achteren door steeds een rukje te geven omhoog, de clips komen één voor één los.

Tenslotte trek de kunstof afdekking recht naar beneden een stukje onder de aansluiting van de afdekkap van de B stijl vandaan.
   Ga nu verder met dezelfde afdekplaat bij de achterdeurdorpel, maar begin achteraan eerst een schroef los te maken
   (we gaan ervan uit dat de achterbank er al uit is):

Schroef eerst de schroef torx 25 los en trek de afdekplaat een klein stukje recht naar beneden vanuit de afdekkap bij de C-stijl,
   zodat hij net los komt.

Ga nu net zo werk als bij de voordeur, van achteren naar voren.
   Vervolgens moet je de afdekkapen van de kabelboom erafhalen en de kabelboom vrijmaken cq. leggen, zodat er draden bijgelegd kunnen worden.
   Het is waarschijnlijk nodig op diverse plekken tape los te snijden (voorzichtig, snijdt niet in de bekabeling!) en
   diverse clips los te maken, zie hieronder:

Zie hier een voorbeeld van de kabelboom afdekking die eraf moet, met o.a. doorgesneden tape en losgemaakte ronde bevestigingsclip:
   .
   Het is niet nodig alle ronde bevestigingsclips los te maken, maar wellicht wel aan de voorkant.
   De afdekkappen moeten er wel allemaal af, in ieder geval open tot en met de massa-aansluiting onder de achterbankzitting.
   Verwijder tenslotte de tape van de ronde afdekkking van de draadboom die naar de stoelverwarming loopt en verwijder die ronde afdekking.
   Hieronder zie je de bedoelde ronde afdekking/omwikkeling aan de passagierskant in de rode ovaal:

Verwijder de afdekking van de bekabeling onder stoel (in de rode ovaal). Let op de lengte van de uitstekende kabel aan de stoelsteker,
   die lengte hebben we straks ook weer nodig na het inzetten van de nieuwe kabelboom.

7.3 Nu kan de bestaande draadboom voorzien worden van de extra bedrading voor de elektrische bedienbare voorstoelen.
   Ik heb van de sloop twee complete draadbomen voor links en rechts, inclusief alle stekers gehaald,
   waardoor het veel makkelijker wordt om de draadboom uit te breiden. Vooral door te vergeljken tussen de bestaande stekers en
   die uit de sloopauto wordt de klus veel eenvoudiger. Het is ook mogelijk zelf een draadboom te maken.
   Houdt dan rekening met de juiste draaddikte en bezorg jezelf de juiste stoelstekers en insteekhulsen om in de stekers te steken
   (onder de stoel en in de grote zwarte steker). Dat is wel lastiger.
   Maak eerst de bestaande kabelboom vrij van onder het dasboard, dat is het makkelijkst werken.

In gemonteerde positie onder het dashboard, waar je nu makkelijker bij kunt omdat er geen stoelen meer zijn,
   druk stevig op de grote nok in het midden aan de korte zijde van de steker die het dichtst bij de relais zit,
   en trek tegelijk de zwarte steker naar beneden aan de kant van de nok. De andere korte zijde van de zwarte steker zit met scharnier punten vast,
   zodra je de steker onhgeveer 90 graden naar beneden gedraaid hebt, kun je hem uit de houder wegklikken.
   Hieronder een voorbeeld van de sloopdraadboom aan de kant van de zwarte steker. Eén deel is er al uit verwijderd:
   je ziet de zwarte nokjes waarlangs schroevendraaiers zijn gestoken om dat voor elkaar te krijgen.

Om een bestaand draadhulsje te verwijderen kun je net naast het hulsje van de onderkant een klein platbek schroevendraaiertje doorsteken.
   Meestal hebben de hulsjes aan één kant een nokje, sommige hebben er aan ieder kant eentje. Dan gebruik je twee schroevendraaiertjes.   
   Zo ziet zo´n hulsje eruit:

Een verwijderd draadhulsje uit de sloopdraadboom, knip het draad niet af want we hebben juist het geheel nodig.
   Er zijn twee maten voor het hulsje. Eentje voor de twee draden van 2 mm2 en twee voor de draden van 0.6 mm2.
   Hier is de bruin/oranje draad op positie 45 getoond, dus betreft het hulsje voor 2 mm2 draad.
   De nummers staan op de stekers, maar het is heel moeilijk te zien (zonder vergrootglas...)
   Maak zo alle draadhulsjes los, of bezorg jezelf draadhulsjes en knijp geschikt draad eraan.
   Nu kunnen de draadhulsjes in de bestaande stekers gestoken worden. Te beginnen bij de grote zwarte steker.
   Daarvoor is eerst nodig dat de kunststof vergrendelingsdeksels van de zwarte steker losgemaakt worden.
   Hoe dat gaat wordt toegelicht aan de hand van de volgende foto´s, op basis van de rode steker,
   de procedure is echter hetzelfde voor de zwarte steker:

De rode dashboard-steker. Deze wordt gebruikt voor o.a. elektrische koplamphoogteverstelling,
   dus NIET voor de elektrisch bedienbare voorstoelen, daarvoor moet je de zwarte steker hebben.
   De procedure van uiteennemen en draden insteken is evenwel hetzelfde als voor de zwarte steker.
   Je kunt de nummers van de posities hier duidelijk zien, ze staan alleen op de borgplaatjes, zie verderop.

De grote stekers hebben een groot en een klein gedeelte. Het grote gedeelte zit vast in de houder,
   het kleine gedeelte kan/moet uitgenomen worden. Door één of meer kleinere schroevendraaiers naast de nokjes te steken
   kun je het kleine deel uit de stekerhouder nemen.

Het uitgenomen kleinere gedeelte. De hulsjes met draad worden ook nog door twee borgplaatjes op hun plek gehouden.
   Deze borgplaatjes moeten tijdelijke aan de kant geschoven worden, dat gaat als volgt:

Steek een viertal kleinere schroevedraaiers zo in dat de nokjes vrij komen te liggen en schuif dan de borgplaatjes omhoog,
   als volgt:

De borgplaatjes iets op de draden naar boven geschoven. Zoek nu op de borgplaatjes het juiste nummer,
   steek de bijbehorende draad met hulsje door beide plaatjes en voer het hulsje klikvast in het corresponderende gat.

Hier zijn drie van de draden door de juiste posities van de borgplaatjes gestoken en
   twee al vastgeklikt in het corresponderende gat, eentje ligt nog los.
   Nogmaals, in dit voorbeeld gaat het om draden voor elektrische koplamhoogteverstelling.
   Voor de elektrisch bedienbare voorstoelen moet je de zwarte steker hebben en zijn de posities en draadkleuren en diktes anders.
   Vervolgens moeten de borgplaatjes weer op hun plek gedrukt/klikt worden en het hele deel weer in de steker.
   Het grotere gedeelte van de steker kan niet uitgenomen worden, maar heeft wel borgplaatjes die tijdelijk aan de kant moeten.
   Dat gaat op dezelfde manier als hierboven beschreven, maar je kunt dit met één schroevendraaier doen.
   Het is NIET mogelijk de draden in te steken zonder de borgplaatjes tijdelijk aan de kant te leggen,
   de constructie van de gaten in de borgplaatjes verhindert uitschuiven en dus ook inschuiven.

7.4 Leg nu de draden vanaf de grote zwarte steker door de vrijgemaakte kabelboomgoten richting
   de steker A van de voorstoel en een zwarte draad van steker A naar achteren in
   de kabelgoot naar het massaverzamelpunt. Als er geen steker A is, bezorg er eentje,
   krimp geschikte kabelhulsjes aan de draadeinden en steek ze in de juiste positie in steker A.
   Maak een oogje aan het massa-draadeinde onder de achterbankzitting,
   los de schroef van het massaverzamelpunt, steek het oogje eronder en zet het weer vast.
   Leg nu de bestaande bedrading voor de verwarmingsmatjes in de voorstoelen gelijk met
   de nieuwe bedrading van de elektrische voorstoelbediening,
   klip de ronde draadhuls van de bedrading onder de stoel weer om die bedrading en
   laat de stekers die in de stoel gaan ca. 15 cm uitsteken uit die huls.
   Plak tape rondom de ronde bedradingsafdekking en klip de kunststof clip aan het eind weer vast.

Organiseer de bedrading in de kabelgoten zodanig dat alles mooi parallel en vlak loopt en niets buiten de goten komt.
   Klik de (platte) kabelgoot afdekkingen weer vast, van achteren naar voren,
   plak op de plaatsen waar eerst tape was weggesneden nieuwe tape,
   vooral bij de aftakking naar de bedrading naar onder de stoel en vooraan,
   plaats de zwarte steker terug en plaats de dorpel binnenafdekkingen terug in
   precies omgekeerde volgorde als uitgenomen was. Schuif de vloerbedekking terug.
   Je ziet dan het volgende, als het goed is:

8.   Bouw de voorstoelen en achterbankdelen weer terug in.
   Gebruik hiervoor de handleiding van KIM in omgekeerde volgorde voor de voorstoelen en
   de handleiding van MJH in omgekeerde volgorde alleen voor de achterbankdelen.

Enkele bijzonderheden m.b.t. de voorstoelen:
   Vlak voor vastzetten voorstoel:

Positie van de voorstoel vlak voor inbouw. Maak de riem in deze positie vast.

Positie riem voorstoel:

Vastmaken van de riem van de voorstoel: let op de positie van de info-tag onderaan en de draaiing van de riem t.o.v. de B-stijl,
   alsmede de richting van de gordelclip.

Afdekkappen voorstoel:
   De uitvoering van de voorste bevestigingspunten van de elektrisch bedienbare stoelen wijkt iets af van die van die van de handbediende.
   De afdekkappen van de voorstoelgeleiders aan de voorkant zijn daarom ook anders voor elektrisch bedienbare stoelen
   dan die voor handbedoende stoelen. Dit is een afdekkap voor de handbediende stoel:

Dit een voorbeeld van de afdekkap voor een elektrisch bediendbare voorstoel:

Afdekkap bij een elektrisch bedienbare stoel. Duidelijk anders
   Meer hierover is hier te vinden, inclusief mogelijk bestelnummers.

Plaatsing achterbankleuningen:
   Bij het plaatsen van de achterbankleuningen kan het lijken dat deze niet ver genoeg naar achteren kunnen om de grote nok
   aan de buitenkant te laten vallen in het daartoe geschikte gat. Dat klopt: steek de nok een klein beetje in het gat,
   dat stuk zit dan een beetje schuin en je krijgt de rest er niet in. Neem nu een dunne waterpomptang en draai
   de nok ietsje naar achteren zodat hij mooi oplijnt het gat. Druk dan de nok in het gat.
   Deze tip komt uit dit topic met bijdragen
   van o.a. blauweroffel en elianmars.

9.   Controleer nog eens alle bedrading en sluit dan de accu weer aan en test de voorstoelen op werking.

10.   Voor een eindresultaat met foto´s van het teruggebouwde interieur verwijs ik naar dit topic.

Conclusie:
Grote lastige klus met veel hindernissen en voorbereidingstijd, maar dan goed mogelijk. Ik heb er twee dagen over gedaan.
Ik hoop dat deze handleiding daar wat tijd vanaf kan schaven, vooral in de voorbereiding.

Meta:
elektrische,voorstoelen,elektrisch,voorstoel,stoelen,vervangen,T-5R,bedienbaar,interieur,kabelboom,afdekkap,afdekkappen,panel,9406316,9406309, 24/14,4/29,4/37,24/4,electrical,seat,seats,loom,interior,memory,geheugen,bestuurdersstoel,uitbouwen

Edit: diverse tekstedits en enkele links werkend gemaakt.

big ben

855T5+

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-10-2013 14:42:19
Citaat van: 850T5 op 11-10-2013 00:01:47
...het moet af voor de winter... :eusa_wall:

Voordeel: een winter in Nederland/Den Haag begint niet voor eind januari en duurt maximaal 3 dagen. ;D
UhUh, en de rest is herfst ;-) Ik heb alleen wat dagen nodig achter elkaar met >15 graden en absoluut geen regen...

KIM

Waanzinnig goede beschrijving hoor!
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

855T5+

Dwars door de regen heen, vandaag de achterklephandgreep in kleur opnieuw geplaatst, dit keer definitief, want de kleur staat er nu helemaal goed op.
Auto moest weer fatsoenlijk op slot kunnen tenslotte  :o

Wel een beetje verregende foto natuurlijk, dus je ziet niet echt veel... :eusa_think:
(Alleen de nummerplaat is (slecht) gefotosjopt, de rest ongewijzigd, was blurry enough  ::))

855T5+

Vandaag was het zowaar prachtig weer hier en heb ik kans gezien een "ietsje" betere foto te schieten.

Was wel de moeite waard, denk ik, om het drie ::) keer over te doen  :eusa_boohoo: , het lakken bedoel ik dan...
Het regent inmiddels weer pijpenstelen  :eusa_wall:

Zoals eerder vermeld, een how-to volgt nog een keer.

Vulk

dat ziet er best strak uit voor eigen spuitwerk!

)()()sT

Miel850

Wat een gaaf kenteken.  :D
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

FGG

Citaat van: knoertS70 op 06-10-2013 08:41:49
Wat doe jij in het dagelijks leven? Schrijf je gebruiksaanwijzingen?  :D

:eusa_clap:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

855T5+

Citaat van: Vulk op 13-10-2013 07:58:23
dat ziet er best strak uit voor eigen spuitwerk!
Bedankt!
Moest wel twee keer overnieuw en pas goed met Action transparant
(bijgeleverde Volvo transparant vrat de 418 steeds aan...en maakte er sinaasappelhuid van)
Ik ben best tevreden nu.

855T5+

Achterklephandgreep in kleur / Rear hatch handle in color

Inleiding.
Ik vond een achterklephandgreep in kleur toch op de één of andere manier mooier staan dan zo´n grijze.
Dus had ik een tweedehands handgreep in kleur 019 laten aanrukken, compleet met alles erop en eraan.
In dit bericht had ik al het plaatsen van een dummy-antenne in kleur beschreven.
Tijdens het in kleur spuiten van die antenne had ik tegelijkertijd ook de handgreep gedaan.
Voor de procedure en de aangetroffen problemen met de bijgeleverde Volvo transparante lak,
alsmede de oplossing door goedkope Action transparante lak te gebruiken (wel pas bij de derde keer...),
verwijs ik naar het bovengenoemde bericht. De werkwijze voor het lakken is precies hetzelfde.

Ik zal hierom in dit bericht alleen de werkstappen voor wat betreft het uit- en inbouwen van de handgreep
beschrijven, voor het lakken verwijs ik naar het bovengenoemde bericht over de antenne.

Informatie verzamelen:
Uiteraard is weer begonnen met het verzamelen van zoveel mogelijk informatie.
Zoals over het verwijderen van de handgreep en hoe het mechanisme en in het bijzonder het slot werkt.
Het meest heb ik via dit forum (uiteraard weer na enig zoeken) en via google gevonden,
maar toch ook weer enkele cruciale details niet. Uiteraard zijn die hierna wel vermeld.
Zo is de volgende informatie gevonden (copyright volvopartswebstore.com):
Achterklephandgreep (PDF)
Hierin staat o.a. dit plaatje:

De nummers in dit plaatje komen in de werkstappen hieronder terug.
De handgreep wordt natuurlijk vastgemaakt aan de achterklep:

Hier zie je goed de vier plekken waar de schuifclips (4 x nr4) aan de bovenkant van de afdekkap van de achterklep,
vlak onder rand van het raam, in schuiven. (PDF).
Tenslotte de onderdelen die aan de binnenkant van de achterklep zitten, waarvan er diverse tijdelijk verwijderd moeten worden:
Binnenkant achterklep (PDF)
Hierin staat o.a. dit plaatje:

Hierop is de afdekplaat en de bijbehorende clips (nrs 3 en 4) aan de binnenkant van de achterklep duidelijk zichtbaar.

Benodigd:
- Dopsleutelset klein, met standaard Volvo maten (10, 12)
- Platbektangetje en evt. chirurchische tangetjes
- Spatel (ca. 7cm breed)
- evt. reserveclips (zie o.a. punt 1)
- Doek (dik)
- Precisieschroevendraaiers (platbek)
- Professioneel (blauw) schilderstape
- Geduld

Werkstappen.

0.   Ik had een tweedehands handgreep gekocht in kleur zwart 019. Deze moest in kleur 418 gespoten worden.
   Zie hiervoor mijn bericht.
   Hieronder enkele sfeerplaatjes tijdens het spuiten van de achterklephandgreep:

Gereinigd en afgeplakt, klaar om te spuiten.

Na de eerste laag 418: zwart 019 is nog steeds dominant aanwezig.

Na de tweede laag slechts ietsje beter, nog steeds overal 019 te zien.

Na 3 lagen 418 en 2 lagen transparant. Eerste poging. Er zouden nog twee pogingen volgen.
   De Volvo transparante lak (zie eerste foto) bleek de 418 lak aan te vreten en maakte sinaasappelhuid.
   Ik heb daarop alles weer afgeschuurd, geplamuurd, geprimered en opnieuw gelakt.
   Dacht in eerste instantie dat er iets mis was met temperatuur of luchtvochtigheid, dus weer met Volvo lakken gedaan...
   Dat mislukte wederom, dezelfde sinaasappelhuid (een ezel stoot zich in het gemeen geen...ik dus wel).
   Toch als proef maar eens geplaatst, om te zien hoe het er in het echt uitziet:

Eerste proefplaatsing na tweede poging lakken, toch niet tevreden, dus nog een keertje...
   weer alles afgeschuurd, geplamuurd, geprimerd en gelakt, dit keer met Action transparant, verder zelfde omstandigheden,
   en toen wel succes, zie aan het eind van dit bericht voor het resultaat (staat ook al elders in mijn blog als teaser 3).

1.   Verwijder de afdekkap/bekleding van de achterklep.
   Raadpleeg hiervoor eerst deze PDF.
   Verwijder de kunststof afdekking (nr17) van de binnenhandgreep in de afdekkap door een spatel (middengroot) onderin te steken en op te wippen.
   Dan komt de greep los en kan met beleid verder uitgenomen worden.
   Open dan de achterklep in de hoogste stand.
   Doe de volgende stappen terwijl de afdekkap (nrs 1+1a = één geheel) ondersteund wordt, desnoods met een tweede persoon (m/v).
   Geef een paar ferme klopjes tegen de onderkant van de afdekkap. 4 steuntjes (nr3) komen onderaan los.
   Schuif de afdekkap nu met enkele ferme klapjes naar boven langs het achterraam, op 4 plekken schuift de afdekkap eruit.
   Het is goed mogelijk dat de plastic clips onderaan en bovenaan (nr4) het (allemaal of gedeeltelijk) begeven:
   het kan dus geen kwaad enkele nieuwe clips te laten aanrukken, alvorens hiermee te beginnen.
   Het gaat dan om in totaal om 4 stuks clip nr3 (onderaan) bestelnummer 9132876, zie hier:

Hier is clip3 (onderaan) te zien, geschoven in de bijbehorende stud (4x). Deze komen los uit de gaten in de achterklep.
   Tevens gaat het om 4 stuks schuifclip nr4 (bovenaan) bestelnummer 9145885, zie hier:

Hier is een stud (gerepareerd met reparatiesetje 9451866) van clip4 te zien (4x) aan de bovenkant van de afdekkap.
   De clip (nr4) zelf is niet zichtbaar: bij terugplaatsing worden die eerst in de 4 sleuven van de achterklep geschoven en
   dan klikt de nok ervan weer in de gaten van de studs (gat is hier zichtbaar), precies andersom als onderaan dus.
   Het kan ook dat er enkele plastic delen van de klep zelf beschadigd raken ter hoogte van de schuifclips.
   Hiervoor bestaat een officieel reparatiesetje (bestelnummer 9451866),
   dat nog op diverse plekken verkrijgbaar is voor ongeveer 10...12 euro (bijv. bij estateservices.nl of vomd.nl)
   Leg het paneel (de afdekkap) ergens waar hij niet in de weg ligt en niet nat kan worden.
   Leg een dikke doek op de plek van de slotvanger, zodat de klep niet (half) in het slot kan vallen.

2.   Maak de achterruitenwisser los (niet verwijderen).
   Om bij enkele moeren van de bevestiging van de achterklephandgreep te kunnen komen,
   moet de achterruitenwisser iets van z´n plek. Deze zit met 3 bouten dop 10 vast. Verwijder die bouten.
   De ruitenwisser blijft hangen op de wisser buiten, want de doorvoer door het raam is enigszins flexibel.

Na verwijdering van de drie bouten (uit de gaten in de rode cirkels) hangt de ruitenwisser ongeveer zo.
   Nu is er genoeg ruimte om bij alle 4 moertjes van de achterklephandgreep te komen.

3.    Maak de achterklephandgreep los.
   Er moeten 4 moeren verwijderd worden, twee stangen gelost en een steker losgemaakt worden.

3.1. Begin met de stang midden-boven van de vergendeling:

Hier de nog gemonteerde vergrendelstang. Links ervan is één van de moeren die verderop verwijderd moet worden.
   Wip met behulp van een platbektangetje voorzichtig het koperkleurige clipje van het stangetje af. Zo:

Het stangetje is hier los. Bij (terug)montage moet het koperkleurige clipje bovenop de stang komen te liggen en
   niet onderop, zoals nu, anders kan het er niet weer opgeklikt worden (met een platbektangetje).

3.2 Vervolgens moet het stangetje aan het slot gelost worden. Hiertoe moet eerst een borgringetje losgeschoven te worden:

Het koperkleurige borgringetje moet van het asje geschoven worden. Gebruik hiervoor een platbektangetje.
   Als hij eraf is dan kan het plastic deel waarin het stangetje zit van het slotasje geschoven worden,
   het ziet er dan zo uit:

Het borgringetje is verwijderd en het plastic gedeelte met stangetje is van het asje geschoven.
   Pas op dat je het veertje dat onder het plaatje zit niet kwijtraakt, want het kan wegspringen.

3.3. Nu kunnen de vier moeten losgemaakt worden. Begin met de middelste twee, dan de buitenste twee.
   Enkele voorbeelden:

Nadat alle 4 moeren losgemaakt zijn, ligt de handgreep in principe los op de achterklep.
   Maar ook moet de steker van de kentekenplaatverlichting nog losgemaakt worden.
   Plak nu wat schilderstape aan de buitenzijde vlak onder de korte zijden van de handgreep, omdat de
   hoeken scherp kunnen zijn en bij het afnemen krassen kunnen veroorzaken in de lak.

3.4. De handgreep kan nu afgenomen worden. Het kan zijn dat deze een beetje plakt aan de deur.
   De richting waarin hij afgenomen moet worden is schuin een beetje naar je toe en naar beneden.
   Hij zal zeker klemmen of haken in de vele gaten waarin hij steekt, dus een beetje wrikken zal nodig zijn.   

4.   Verwijder het slot en zet over in de nieuwe handgreep (indien van toepassing).
   Indien de huidige handgreep vervangen wordt, dan moet het slot overgezet worden.
   Dit is makkelijk, als je de juiste stappen kent. Ter illustratie is hier het slot uit de handgreep 019 uitgenomen.

4.1. Neem de bovenste delen van het slot af, via de binnenkant van de achterklephandgreep.
   Als eerste is hier de uitgangssituatie getoond, ter oriëntatie is het bovenste stuk plastic met het borgveertje nog geplaatst:

Hier is het slot in gemonteerde toestand te zien.
   En dan komt nu een belangrijke stap, welke ik nergens was tegengekomen en
   pas na enkele uren non-destructief zoeken zelf had gevonden.
              Er zit een uitsteeksel op het bovenste stukje plastic huls, dat als borging dient en dat moet ruimte krijgen:

Steek een kleine platbek schroevendraaier in het gat op de manier als getoond, dus haaks op het slot.
   Beweeg hem als hefboompje een beetje naar rechts, maar niet te ver, anders breekt het palletje af.
   Het palletje gaat een beetje open (2mm maximaal is ruim voldoende).
   Nu kan de grotere bovenste plastic huls naar boven geschoven worden, zie de volgende foto:

De plastic huls die om het naar boven uitstekende metalen deel valt is afgenomen en
   in precies dezelfde oriëntatie ervoor gezet.
   Voorts kan het tweede grote deel uitgenomen worden naar boven:

Tenslotte kan aldus het grotere deel uitgenomen worden aan de achterkant van de achterklephandgreep.
   Nu kan de rest van het slot via de buitenzijde van de achterklephandgreep uitgenomen worden.

4.2. Neem het hele slot uit via de buitenzijde van de achterklephandgreep.
   Nu de delen aan de binnenkant zijn uitgenomen, kan de rest van het slot aan de buitenkant
   van de achterklephandgreep uitgenomen worden.

Aldus kan het slot aan de buitenkant uitgenomen worden.
   Het is in dezelfde oriëntatie vóór de greep neergelegd.

4.3. Plaats het slot over in de handgreep die uiteindelijk geplaatst wordt
   (bij voorkeur nadat deze in kleur gespoten is).
   Volg hiervoor de punten 4.2. en 4.1. in omgekeerde volgorde.

5.   Plaats de handgreep terug op de achterklep en plaats de afdekkap terug.
   Gebruik hiervoor de punten 3 t/m 1 in omgekeerde volgorde.

5.1. Denk aan het plakken van schilderstape aan de buitenkant bij de korte zijden van de greep en daaronder.
   Dit is om krassen te voorkomen. Draai de moeren (punt 3.3.) niet gelijk helemaal vast, maar losjes,
   zodat de greep nog wat verschoven kan worden om in goede positie te krijgen.

5.2. Het terugplaatsen van het veertje (punt 3.2) is lastig.
   Gebruik hiervoor desnoods de chirurchische tangetjes om het in positie te houden
   terwijl het veertje opgespannen wordt om het metalen uitsteeksel.

5.3. Let er op dat de stangen die in het slotmechanisme binnen in de deur in de juiste positie zitten:
   het is heel makkelijk om ze verkeerd t.o.v. elkaar te monteren en dan werkt de bediening te zwaar.
   Als alles goed werkt, dan kunnen de moeren (punt 3.3.) goed aangedraaid worden.
   Pas daarna de bouten van de achterruitenwisser terugplaatsen.

5.4. Bij het terugplaatsen van de afdekkap: schuif eerst de clips nr4 in de daartoe bestemde gleufjes bovenaan de klep,
   zorg ervoor dat de clips nr3 (onderaan) ingeschoven zijn, houdt dan de afdekkap dicht tegen de achterklep aan
   terwijl deze in de hoogste stand staat, klik eerst de clips nr 3 onderaan in de gaten van de klep,
   dan klik de afdekkap in de ingeschoven clips bovenaan (alles met lichte klopjes erop).

6.   Bewonder je werk.

De achterklephandgreep in volle glorie in kleur gemonteerd.

Klaar.

Conclusie:
Best een ingewikkelde, lastige en als je niet goed oppast langdurige klus met kras- en clipbreukrisico´s.
Indien de huidige handgreep gelakt moet worden, heb je meerdere dagen nodig.
Dat kan niet altijd. In die gevallen is het beter eerst een tweede handgreep te lakken en die dan te wisselen.
Met de hier getoonde installatiedetails moet de wisselklus binnen een middag te klaren zijn.
Het lakken staat daar los van en duurt meestal enkele dagen i.v.m. droogtijden.

Meta:
Achterklepslot,achterklephandgreep,handgreep,tailgate,lock,slot,gate,9145885,9132876,9451866,achterdeurgreep, achterdeurhandgreep,achterdeurslot,rear,door,achterklep,binnenbekleding

Edit: enkele missende links werkend gemaakt, ook de motion gifs werken nu.
Edit2: Vele taalfouten hersteld en grammaticale inconsistenties verholpen.